Mitä tehdä epämuodostuneille milliksille?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Mitä tehdä epämuodostuneille milliksille?

Viesti Kirjoittaja [[nienna]] »

Kaverini osti joskus kauan sitten miljoonakaloja 3 kpl. Nyt niitä on 21. Ne on lisääntyneet siis aika paljon, ja vain kolmesta kalasta, ja ne on kaikki ihan epämuodostuneita. Urosten pyrstöt on repaleiset ja ne on kiemuraisia. Vähän aikaa sitten kaverini antoi ne mulle ja mä lupasin keksiä niille jotain. Ajattelin että ostaisin muutamia uusia kaloja, jotta kanta vähän paranisi, mutta en halua ruveta kasvattamaan miljoonakaloja. En kuitenkaan halua rääkätä niitä vetämällä niitä pytystä alas, enkä missään tapauksessa ikinä pysty katkasemaan niiltä päätä (meinasin oksentaa ja rupesin itkemään kun me tutkittiin kuolleita kaloja bilsan tunnilla, mitä kävis jos mun pitäis silputa elävä??)
Kysymys siis kuuluu: Mitä ihmettä tehdä epämuodostuneille miljoonakaloille, joita kukaan ei tietenkään halua?
Ps. Kaveri ei halua niitä takaisin :roll:
Pps. Älkää pliis pistäkö viestejä: kaverillasi on vastuu kaloistaan
-------------------------
Vastatkaa vaan kaikki että mitä te ite tekisitte. Mulla on pää ihan tyhjä ideoista.

Edit. Yhdistetty peräkkäiset viestit. -Ylläpito
3 koiraa, 1 kissa ja 180-l ja 52-l akvaario
TaHa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Jos joku tykkää epämuodostuneista kaloista niin anna sille. Tai jos itse et halua eikä muutkaan niin paras tapa on lopettaminen.(Vaikka se onkin vaikeeta kun luin äsköistä viestiä.
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Jos et niitä itse pysty lopettamaan niin pyydäppä isukki avuksi. Tai vaikka isoveli jos sellainen löytyy.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

En mä voi antaa niitä lopetettavaks... :cry:
Ne on niin säälittäviä. Tykkääkö joku epämuodostuneista kaloista? Täältä lähtis 21...
---------
Täydellinen ratkaisu löytyi: Koulun bilsan ope (ei sellanen joka ei hoida akvaariotaan, hän hoitaa ihan hyvin) suostuu ottamaan kalat sinne kuolemaan. :mrgreen:

Edit. Yhdistetty peräkkäiset viestit. -Ylläpito
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Mulle tuli noista oireista ajatus, että ehkäpä kalasi eivät ole epämuodustuneita vain ovat olleet vain väärissä oloissa esim. pehmeässä vedessä. Ensin siis olivat normaaleita?
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Voi hyvinkin olla. Kaveri kyllä ei oo mitenkään kovettanu vettä, joten se on erittäin mahdollista. Ainut miten se hoisi sitä oli veden vaihto kerran kuukaudessa (!) ja ruokaa joka päivä
naatti
Advanced Member
Advanced Member

Mites tuo tuberkuloosi? Mietin vain, että eikös nuo oireet viittaisi myös siihen.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Miljoonakalat ovat saaliseläimiä (ja saalistajia myös itse). Niiden kuuluu näyttää terveiltä ja käyttäytyä kuten olisivat terveitä vaikka paikkoja kuinka kolottaisia ja kivistäisi. Petokaloille ei auta muu puolustus kuin se että näyttää siltä että pääsee nopeasti pakoon. Millikset nyt eivät ole niin fiksuja että ne tietäisivät ettei akvaarioon yht'äkkiä ilmaannu pusikon takaa petokalaa. Epämuodostuneella kropalla ei todennäköisesti pysty elämään ilman kipuja. Mitä pahemmat epämuodostuma ovat, sitä varmemmin sattuu. Mutta ei auta, pakko näyttää terveeltä.

Haluatko, että kalat kärsivät kauan vai vähän aikaa?
Pää poikki on se mahdollisimman vähiten aikaa ja vähiten kipua. Elo väärissä vesioloissa muiden kalojen seurassa joiden silmiin pitää näyttä terveeltä on se pisin kärsimys.
Vessan pönttö on yksi ratkaisu, sillä säästyt ehkä itse vähemmällä jos pystyt olemaan ajattelematta miten pitkän ja tuskaisen kuoleman kala kohtaa viemärissä tukehtumalla jätöksiin pesuaineiden polttaessa kiduksia.

Vastuulliseen akvaarion hoitoon kuuluu myös se että päättää lemmikkiensä päivät kun se aika tulee mahdollisimman nopeasti ja aiheuttaen kalalle mahdollisimman vähän tuskaa. Onhan se ikävää kun niin joutuu tekemään, mutta se olisi vielä ikävämpää katsella rakkaan lemmikin kituuttamista ilman paranemisen toivoa.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Millia sanoi hyvin, tuossa tilanteessa ei ole muuta ratkaisua kuin ajtella kalan kärsimystä, ei omaansa.
Aika tuskainen elämä on edessä, jos joutuvat kiemuraisina kipuisina sinnittelemään, koska eivät ne tuosta enää miksikään muutu ja "parannu".
Jos kuitenkin pään katkominen tuntuu liian brutaalilta idealta voi kokeilla seuraavaa, joka on ainakin parempi kuin wc-pytty tai akvaario elämä. Laita kala pieneen muovipussiin (vaikka läpinäkyvä pakastepussi) ja pää kahden kirjan väliin ja lyö siihen kohtaan vasaralla.
Meitillä toimitaan usein näin, jos tulee tarve, koska ei se pään katkaisu (varsinkaan isommalta kalalta) ole varmasti kenenkään mielestä kivaa. Kyllä sä tohon pystyt varmasti! Sitten voit vaikka pitää hiljaisen hetken kynttilän kanssa kalojen muistoksi, jos haluat. meillä on tehty noinkin..
I'm #1 so why try harder?
optimistx
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja optimistx »

millia kirjoitti:...

Vessan pönttö on yksi ratkaisu, sillä säästyt ehkä itse vähemmällä jos pystyt olemaan ajattelematta miten pitkän ja tuskaisen kuoleman kala kohtaa viemärissä tukehtumalla jätöksiin pesuaineiden polttaessa kiduksia.
...
Eikös tuo tapa tappaa myös ole eläinsuojelulaissa kielletty, kun on selkärankaisista kysymys?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ei tietääkseni ole eläinsuojelulaissa kielletty, mutta eettisesti se kyllä on tuomittavaa. (Kirjoituksestani saattoi ehkä saada myös sellaisen kuvan että en kannusta suorittamaan vessanpyttyeutanasiaa :roll: )
optimistx
Senior Member
Senior Member

Ohoh, yllätyinpä eläinsuojelulaista paikassa

http://www.utu.fi/erill/kek/elsulaki.htm#1l

32. pykälä:

"32 §
Eläinten lopettaminen

Eläimen lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti.
..."

(Siis wessanpytystä alas ei ole sallittu.)

2. pykälä:

"Tätä lakia sovelletaan kaikkiin eläimiin.
..."

---

7. pykälä:

"Leikkaus tai muu siihen verrattava kipua aiheuttava toimenpide saadaan eläimelle suorittaa vain, jos se on eläimen sairauden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi tarpeellista.

Toimenpiteen saa suorittaa vain eläinlääkäri. "

...

Kun yksi 150 000 :sta moina-vesikirpuistani hyppii hieman vaivaisesti, niin lain mukaan pitäisi pyrkiä ottamaan yhteyttä eläinlääkäriin ennen lopettamista.

Vai olisikohan tätä asiaa selvennetty jossain asetuksessa tms esim. koskemaan vain selkärankaisia?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Niimpä. :| Vessanpönttöeutanasiaa ei ole suoranaisesti kielletty. Siis, eläinsuojelulaissa ei lue että "eläinten huuhtominen vessanpöntöstä on kielletty". Jos jonkun mielestä kyseinen lopettamistapa on nopea ja kivuton, ei siihen tavallinen harrastaja voi muuta kuin pyrkiä oikomaan väärää käsitystä.

Seiska-pykälässä mainittu kipua aiheuttava toimenpide on kaiketi sellainen minkä jälkeen eläimen olisi tarkoitus jäädä henkiin. Eläimen lopettamisesta taas ei sanota että sen voisi suorittaa ainoastaan eläinlääkäri.
Tuosta leikkauksen suorittamisesta kaloille löytyy foorumilta kun etsit pallokalojen hampaiden leikkauksesta. Joku muistaakseni oli johonkin eläinlääkäriinkin yhteydessä aiheesta.
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

mollylady kirjoitti: Jos kuitenkin pään katkominen tuntuu liian brutaalilta idealta voi kokeilla seuraavaa, joka on ainakin parempi kuin wc-pytty tai akvaario elämä. Laita kala pieneen muovipussiin (vaikka läpinäkyvä pakastepussi) ja pää kahden kirjan väliin ja lyö siihen kohtaan vasaralla.
Toihan on varmaan miljoona kertaa kauheempaa ku veitsellä tappaminen. Ku sillä pitää kuitenki lyödä kovaa ja sit se tuntuu jotenki kauheelta.. Ehkä mä jotenki pystyisin itkien, jos ois vaan yks kala, mutta ku niitä on 21!!! En mä voi vasaralla hakata 21 kalaa! : :cry:
optimistx
Senior Member
Senior Member

[[nienna]] kirjoitti:
...
Toihan on varmaan miljoona kertaa kauheempaa ku veitsellä tappaminen. Ku sillä pitää kuitenki lyödä kovaa ja sit se tuntuu jotenki kauheelta.. Ehkä mä jotenki pystyisin itkien, jos ois vaan yks kala, mutta ku niitä on 21!!! En mä voi vasaralla hakata 21 kalaa! : :cry:
14-vuotiaana ei liene hyvä tällaisia tekoja kokea. Mitäs jos antaisit koko pulman isän tai äidin hoidettavaksi ja pyytäisit heitä ratkaisemaan pulman kaloille kivuttomasti ja niin, että sinun ei tarvitse tietää tarpeettomia eikä kärsiä mielipahaa?

Eihän lapsosille ole hyväksi nähdä onnettomuuksien uhreja, ruumiinavauksia yms, joten suojellaanpa tässäkin asiassa vielä.
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Kiitos optimistx.
Vanhemmat vaan on niin nössöjä ettei ne suostu niitä lopettamaan. Sanoo vaan että sun kalat sun on ne tapettava...
Jos mä antaisin ne niille, niin hyvin todennäköisesti ne lentäis vessanpöntöstä alas.
No, mä yritän vielä... :|
haidi81
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Has

Viesti Kirjoittaja haidi81 »

Mites kiehauttaminen, sen saa kai tehdä kun on noinkin pienestä kalasta kyse? Mä pienenä kans lähes itkin jos jouduin jonkun kalan lopettamaan, oli pieniä kaloja ja kiehuvaan veteen heitin porisemaan ja silmät kiinni...
En ole pitkään aikaan lopettanut yhtään mitään, ikävä toimenpide..
MIVI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MIVI »

haidi81 kirjoitti:Mites kiehauttaminen, sen saa kai tehdä kun on noinkin pienestä kalasta kyse? Mä pienenä kans lähes itkin jos jouduin jonkun kalan lopettamaan, oli pieniä kaloja ja kiehuvaan veteen heitin porisemaan ja silmät kiinni...
En ole pitkään aikaan lopettanut yhtään mitään, ikävä toimenpide..
Eihän se keittäminenkään ole sallittua jos millikset ovat täysikasvuisia?
Mulla on vasta 54 litranen seura-akvaario ja 40 l rapuja.
Jääpala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

[[nienna]] kirjoitti:No, mä yritän vielä... :|
Kalojen lopettaminen ei ole mitään järkyttävää tai veristä puuhaa (ainakaan minulle). Minä olen lopettanut kalat painamalla veitsellä/saksen terällä niskaan, jolloin kalan selkäranka katkeaa ja se kuolee välittömästi. Mutta jos et pysty itse niitä lopettamaan, niin olisiko sinulla ystäväpiirissä henkilöä, kuka sen voisi tehdä? :)
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Yritän pyytää jotain kaveria tekemään sen.
Tää on tosiaan kauhee puoli akvaarion pidossa... Ehkä pitäis siirtyä kokonaan kasviakvaarioihin... :?
ivirolai
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ivirolai »

Hommaa joku iso petokala sinne akvaarioon lainaksi... [;)]

Eiku pistä vaikka muovipussiin ja sit nopeasti maahan ja paina lapion lattapuolella päälle. Jos et halua rutistella käsin, niin seiso vaikka sen lapion päälle. Sitten vaan kiikutat sen pussin roskiin.

Eihän se kivaa ole mutta maailmassa nyt vaan on monia asioita jotka eivät ole kivoja, ja niiden suhteen on syytä oppia toimimaan ja suhtautumaan niihin niiden vaatimalla tavalla.

Tästä voi tietenkin keskustella ja pohtia pidempäänkiin ja laajentaa keskustelua ulommas, mutta pysytään nyt miljoonakaloissa.
[[nienna]]
Junior Member
Junior Member

Olisiko se ihan kauheeta, jos ne veis bilsan opettajan akvaarioon? Siellä on jotain suomalaisia järvestä otettuja kaloja jotka varmaan söis ne aika pian. Mä en yksinkertasesti pysty tappamaan niitä, kun ne näyttää niin suloisilta ja siltä ku ne huutais mulle "älä tapa meitä". Mä en vaan pysty.
Ehkä yks kala menis, mut sitku se pitäis toistaa 21 kertaa.
naatti
Advanced Member
Advanced Member

Eläviä selkärankaisia ei saisi syöttää tieten tahtoen millekään...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

[[nienna]] kirjoitti:Olisiko se ihan kauheeta, jos ne veis bilsan opettajan akvaarioon? Siellä on jotain suomalaisia järvestä otettuja kaloja jotka varmaan söis ne aika pian. Mä en yksinkertasesti pysty tappamaan niitä, kun ne näyttää niin suloisilta ja siltä ku ne huutais mulle "älä tapa meitä".
8O
Hetkinen, mikäs ihmeen logiikka tuossa on? Et halua lopettaa niitä siististi, tuskattomasti ja nopeasti, mutta haluat näiden omien sanojesi mukaan suloisten kalojen kärsivän oikein kunnon kauhun hetket ennen kuolemaansa kun ne epämuodostuneilla vartaloillaan yrittävät pyristellä petokaloja pakoon.

14 § kohta 4)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Onhan tässä ikävä ristiriita oman mielenrauhan ja kärsimyksen ja niiden kalojen kärsimyksen välillä - mutta älä [[nienna]] ihmeessä anna kalojen kärsiä siksi, että haluat itsellesi sen helpoimman ratkaisun. :? Nuo vääntyneet miljoonakalat ovat todellakin säälittäviä, enkä yhtään epäile, etteikö noiden elämä olisi aika kivuliasta. Niiden antaminen taas uusiin epäsopiviin vesioloihin petokalojen ahdisteltavaksi olisi sekä laitonta että epäeettistä. Kertoo jotain kyseisestä bilsanopettajasta, että tämä olisi ne ylipäätään ottamassa.

Tosiaan, jos et itse pysty niitä lopettamaan (tiedän kuinka karmeaa se voi olla), hanki joku tuttu, sukulainen tai kaveri, joka voi sen tehdä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”