Akvan rakentaminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Akvan rakentaminen

Viesti Kirjoittaja doriani »

Riittääkö 6 mm paksu lasi 80x50x40 cm kokoiseen altaaseen? Vai kannattaako tehdä pienempi/ostaa paksumpaa lasia?

Edit: Isot kirjaimet... Pehis
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Riittääkö 6 mm paksu lasi 80x50x40 cm kokoiseen altaaseen? Vai kannattaako tehdä pienempi/ostaa paksumpaa lasia?
Itse olen tehnyt 6 mm lasista suurimmat altaat 100 x 45 x 45 cm kehysallas yhdellä välituella.

Kehyksettömiä altaita olen tehnyt 75 x 50 x 50 cm näissä altaissa on ollut ylhäällä lasituet pisimmälle sivulle silikoonattuna.

Vastapainoksi tälle olen nähnyt 360 litraisen altaan (kokolasi) tehtynä 6 mm lasista, jonka mittoja en enää muista mutta kun allas oli täynnä vettä muistutti se lähinnä amerikkalaista jalkapalloa kun pitkiä sivuja katsoi. Tässä altaassa ei ollut minkäänlaisia tukia. Lasi antaa periksi "näköään" aika paljon mutta jossakin kohtaa sekin sanoo poks.

-------------------------
Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Jos tuo 40cm on korkeus niin pitäisi kestää. Minulla on ollut myös 360L kokolasiallas 6mm lasista. altaan korkeus oli(on vieläkin) 50cm ja pituus 160cm. Allas ei juurikaan pullistunut(hyvät välituet), mutta mielestäni 50cm on ehdoton maximikorkeus(mielunnin kuitenki tuo Timpan mainitsema 45cm).

Eri lasilaadusta on eroa siinä kuinka paljon ne taipuvat.

T:Ville
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”