Jättimiekkakasvin siirtäminen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Jättimiekkakasvin siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Iski akvaariokasvien uudelleen sijoitteluvimma!

Mm. akvaariossa 2 vuotta samassa kohti ollut jättimiekkakasvi on alkanut silmissäni näyttää siltä että se saisi vaihtaa paikkaa. Mutta mites tuollaisen siirtäminen tapahtuisi käytännössä? Jatkuvasta lehtien karsimisesta huolimatta se on pienen saunavastan kokoinen (tai ainakin melkein [;)] ) ja ilmeisesti juuria aika laajalla...

Olen ajatellut että veitsellä leikkaisin juuret poikki esim.10cm päästä kasvin tyvestä. Vähän kuin puutarhakasveja siirtäisi juuret lapiolla katkoen. Sitten vain nostaisi kasvin uuteen paikkaan. Tai mikä olisi hyvä juuripaakun koko?

Mutta mitä sitten tapahtuu? Ottaako miekkakasvi itseensä rajummasta käsittelystä? Nyt kun se on hyvin menestyvä, niin en haluaisi sen ränsistyvän. Entäs ne pohjaan jäävät kasvista irti katkotut juuret? Pitäisikö ne saada pois? Voiko juurimassaa olla niin paljon että pohja pilaantuisi, jos ne jäävät sinne?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Voisi olla viisaampi vetää kasvi pois hiekasta kaikkine juurineen, voisi kuvitella että hiekan alle jääneet katkotut juuret märänevät ja pilaavat hiekan. Mutua vaan, kun ei oo kokemusta.
Juurineen pois, sitten leikataan juuria hiukkasen ja karsitaan huonoimmat lehdet pois, runsas lannoitus juurtumisen jälkeen.
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

VesiEläin kirjoitti:Voisi olla viisaampi vetää kasvi pois hiekasta kaikkine juurineen, voisi kuvitella että hiekan alle jääneet katkotut juuret märänevät ja pilaavat hiekan. Mutua vaan, kun ei oo kokemusta.
.
Niinpä, samanlainen mutu on täälläkin.

Kokonaan juurien esiin vetämisen haluaisin kuitenkin välttää. Koska oletan että siinä samalla nousisi ylös myös miekkakasvin alla ja vieressä oleva melalehti-kasvusto, sekä viereinen papukaijalehtipensas.

Niitä kun ei ole tarkoitus siirtää, niin en haluaisi niiden kasvurauhaa häiritä. Etenkään papukaijan rauhaa, se kun aikoinaan tähän altaaseen tultuaan lähti hitaasti kasvamaan, mutta nyt on komea!

Jotta jos jollakulla on kokemuksia tuosta katkaistujen juurten pohjaan jäämisestä, niin mielellään siitä kokemuksesta lukisin!
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Täällä on siirrelty jättimiekkoja muutamaan otteeseen ja lopulta myin ne pois kun olivat niin pahuksen tilaa vieviä puskia. :roll: Mutta enivei, siis kyllä ainakin itse olen aina saanut ihan nätisti kasvit juurineen päivineen varovasti hivuttamalla ja vetämällä ja kyllähän sinne hiekkaan tietty aina vähän juuria jääkin eikä se ainakaan minulla ole sen suurempia ongelmia aiheuttanut. Mut jos tuntuu siltä että koko muukin kasvusto tulee mukana niin tilanne on vähän kinkkisempi... Kun siinä tapauksessa juuristo on tosiaan niin iso, ettei sen sinne jättäminenkään varmaan oikein hyvä juttu ole.
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Itsellä olis tämä sama projekti edessä, mutta olen sitä lykännyt kun pelottaa että ottaa pahasti itseensä kasvi siitä. Tiikerilummekin pitäisi siirtää, mutta sen juuristo yltää reilusti yli puolet 240l altaasta ja seassa kasvaa paljon muitakin kasveja 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”