600-litraisen tekniikka + alusta, mitä vielä huomioitava?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

600-litraisen tekniikka + alusta, mitä vielä huomioitava?

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Eli 600-litrainen allas tulossa.

Itse allas on Aquarellin, alusta ja valokaappi Aqualifen. Ulkosuodatin Eheimin 2217, lämmitin Jäger 250.
Valokaapin valoista en nyt valitettavasti muista tehoja..
Lisäksi olisi tulossa "kuplakivi" siis sellainen pumppu ja ilmakuplat (mikäköhän sen tekninen nimi onkaan??).

Miltä kuulostaa? Allasta, kaappia ja valojuttuja ei voi enää vaihtaa, ne saapuvat ensi viikolla. Mutta muu tekniikka on vielä kaupassa.

Mikäs se hiilidioksidilevitin-juttu on?? Aukko sivistyksessä siinä kohdin.

Ja ALUSTAsta vielä.. meillä on parkettilattia, betoniperusta, omakotitalo. Kaapin alle tulee filmivanerilevyä 210x60 pala (paksuus 21mm), joka on vahvistettu joka sivulta puu"listoilla" (siis sellasilla paksuilla rimoilla, mä en osaa näitä termejä!). Ja altaan ja kaapin väliin ajattelin solumuovia, sitä saa kai rautakaupasta-ko?

Mitä muuta pitäisi vielä huomioida???
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tuo suodatin yksinään ei ainakaan oikein riitä, vaikka onkin ilmotettu max. 600 litraan. Sen tehoinen pelkästään ei minulla riittänyt edes 464 litraiseen, jossa nyt on iso sisäsuodatin kaverina. Nuo kannattaa aina mitoittaa tosi yläkanttiin. Monella on jo kaksikin ulkopönttöä tuon kokoisessa tai sitten mattosuodatin, se on halpa.
Tässä hiilidioksidi juttua:
http://www.akvaarioseura.net/hiilidioksidi.pdf
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

^okei..kiitos..nyt mua rupes vähän pelottamaan toi hiilidioksidijuttu... onkos noita yleisestikin ihmisillä..?? Miten voi välttää ettei tarvi; paljon kaloja ja vähän kasveja?! :mrgreen:


Mikä suodatin tai siis mikä koko parempi?

Miten noi valot, musta tuntuu, että siinä vaan kaksi loisteputkea, voi piip.. miten voisi lisätä valaistusta? Onko ihan tyhmä idea, että seinässä olisi ylhäällä tavallinen loisteputkivalo? Tulisiko siitä edes valoa akvaarioon asti? (se sopisi sisustuksellisesti hyvin, mutta onko haittaa/hyötyä akvaariolle?)
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Mattosuodatin saa minulta äänen. Nyt kun allas on tyhjä (?) on helppo sellainen nurkkaan viritellä, eli tarvitset vain
suodatinmattoa, silikoonia, pari lasi tai polykarbonaatti (PC)-suikaletta paksuudeltaan n. 3-4mm riittänee (lasiliikkeestä saat tarkasti mittojen mukaan), pumpuksi Eheim Compact 1000. Halpa, tehokas ja ei tarvitse pestä niin usein mitä ulkosuodattimia, saatika sisäsuodattimia. Omani on pörissyt (vasta) maaliskuusta tuolla, mutta kertaakaan en ole mattoon joutunut koskemaan ja hyvin pelittää.

Täältä voit laskea oikean maton koon altaaseesi.

Itse käytän nestemäistä hiiltä, koskaan ei ole ollut levitintä ja onhan noita kasveja tuolla. Hyvä "lisävalo" on rautakaupasta saatava lämmönkestävä alumiiniteippi (saunaan kelpaava), mistä liimailet lampun sisälle heijastavan pinnan. Itse vastikään ostin toisen 2-putkisen valaisimen tuohon isompaan altaaseeni (nyt 4*36W + nuo heijastimet). Enemmänkin valoa saisi olla, mutta itse menen nyt tällä ja hyvältä näyttää :)
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

^kiitos! (tälläkin puolella!)
musta tuntuu, että mä tyhmennyn koko ajan lisää :mrgreen:
Ehkä teistä saa joku tulla tekemään sen akvaarion mulle ja mä sit vaan ihailen lopputulosta!! Haluaisin, että menis alusta asti oikein, mut kun näitä vaihtoehtoja tuntuu olevan liikaa..

Miten se mattosuodatin sitten puhdistetaan... ??(ehkä etsin lisätietoa huomenna.. nyt menee ihan ohi koko homma..)

Nestemäistä hiiltä saa varmaan akvaariokaupasta?? Kuinka usein laitat?
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
MKL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 09:00, 12.07.2005
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja MKL »

KattiFisu kirjoitti: Miten se mattosuodatin sitten puhdistetaan... ??(ehkä etsin lisätietoa huomenna.. nyt menee ihan ohi koko homma..)

Nestemäistä hiiltä saa varmaan akvaariokaupasta?? Kuinka usein laitat?
Mattosuodatinta ei käsittääkseni putsata ollenkaan, jollei mene täysin tukkoon syystä tai toisesta. Eriäviä mielipiteitä mattosuodattimesta tuntuu olevan palsta pullollaan, joten lykkyä tykö jos hakua käyttämällä ajattelit viisastua tästä aiheesta :P Itse en ole vielä kokeillut, kun on ollut aina mukamas kiire saada allas pystyyn ja kypsymään.. kiinnostaisi kyllä kovin. Kannattaa varmaan ahdistella niitä ihmisiä joilla on käyttökokemusta esim. yksityisviestein, jolleivät tähän älyä vastata ;)

Nestemäistä hiiltä löytynee useimmista akvaariokaupoista. Tästäkin aiheesta ollaan kovin eri mieltä, jotkut tykkää, jotkut ei. Minulla toiminut moitteetta.
Life's way too short to stay on topic.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

KattiFisu kirjoitti:^kiitos! (tälläkin puolella!)
musta tuntuu, että mä tyhmennyn koko ajan lisää :mrgreen:
Ehkä teistä saa joku tulla tekemään sen akvaarion mulle ja mä sit vaan ihailen lopputulosta!! Haluaisin, että menis alusta asti oikein, mut kun näitä vaihtoehtoja tuntuu olevan liikaa..

Miten se mattosuodatin sitten puhdistetaan... ??(ehkä etsin lisätietoa huomenna.. nyt menee ihan ohi koko homma..)

Nestemäistä hiiltä saa varmaan akvaariokaupasta?? Kuinka usein laitat?
Nesemäisen hiilen purkin kyljessä on ohje, kuinka paljon sitä laitetaan, mutta yleensä joka aamu :mrgreen: . Kiljupullojen kanssa pääste kyllä helpommalla. Kieltämättä harrastus on muuttunut 10:ssä vuodessa varmasti tosi paljon, joten ehkä kannattaa sinun alkaa opettelemaan touhua melko alusta. Asutkos kaukanakin pääkaupunkiseudusta, nimittäin minä voin tulla kyllä auttamaan ja meille saa tulla katsomaaan altaita Espooseen. Voidaan pitää samalla pientä "luentoa". :mrgreen:
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Unohda ne mattosuodattimet jos olet aloitteleva akvaristi.
Mattosuodatin on ihan ok mutta varmemman tuloksen saat kun ostat hyvän ulkosuodattimen sen Eheimin 2217 kaveriksi.
Tämä on hinta laatusuhteeltaan hyvä valinta Eheim 2028.
Ja paljon siistimpi kun joku solumuovi röyhkiö akvaarion kulmassa.

-----------------------
KattiFisu kirjoitti:Ja altaan ja kaapin väliin ajattelin solumuovia, sitä saa kai rautakaupasta-ko?
Etolasta ja osta harmaata 18mm älä ohuempaa.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Solumuoviröykkiö on kivempi kuin vesivahinko 8-) .

Mielipide-asioita, varmaan aloittelijaa auttaisi jos listattaisiin ulkosuodatin vs. mattosuodatin ominaisuuksia? Mattosuodatin on edullinen ja turvallinen tehokkuuteensa nähden (ei ime kalanpoikasia sisään, ei kierrätä vettä altaan ulkopuolelta) mutta usein todella hirvittävän näköinen (paitsi jos sen rakentaa 3D-lasikuitutaustan taakse tai tekee siitä sisustuksen taakse/sisään piilotettuja pienempiä suodattimia, eikä isoa päätymattoa) ja mattosuodattimen ongelmat ovat yleensä todella isoja ongelmia. Esimerkiksi tukkeentunut tai levää täyteen kasvanut matto on oikea painajainen.

Itse olen taipunut molempiin ratkaisuihin, matto on silti enemmän mieleen vaikka sen ulkonäkö aiheuttaakin päänvaivaa. Tosin tämä on pers'aukisen opiskelijan mielipide :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Re: 600-litrasen tekniikka+alusta, mitä vielä huomioitava??

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

karihe kirjoitti:
KattiFisu kirjoitti:Ja altaan ja kaapin väliin ajattelin solumuovia, sitä saa kai rautakaupasta-ko?
Etolasta ja osta harmaata 18mm älä ohuempaa.
Soitin itse 412 litraisen akvaarion omistajana Aquarell-Tuotteeseen Lietoon http://www.yritysopas.com/tiedot/Lieto/ ... Tuote.html
ja minulle sanottiin, että en saa laittaa altaani alle korkampaa tai matalampaa kuin 10mm solumuovin. Joten mahtaakos Karihe olla aivan satavarma tuosta ilmoittamastasi luvusta!? Että jospa allas litramäärästä huolimatta ei tarvitsekaan/saakkaan laittaa sen alle paksumpaa?
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 600-litrasen tekniikka+alusta, mitä vielä huomioitava??

Viesti Kirjoittaja karihe »

Kiiki74 kirjoitti:
karihe kirjoitti:
KattiFisu kirjoitti:Ja altaan ja kaapin väliin ajattelin solumuovia, sitä saa kai rautakaupasta-ko?
Etolasta ja osta harmaata 18mm älä ohuempaa.
Soitin itse 412 litraisen akvaarion omistajana Aquarell-Tuotteeseen Lietoon http://www.yritysopas.com/tiedot/Lieto/ ... Tuote.html
ja minulle sanottiin, että en saa laittaa altaani alle korkampaa tai matalampaa kuin 10mm solumuovin. Joten mahtaakos Karihe olla aivan satavarma tuosta ilmoittamastasi luvusta!? Että jospa allas litramäärästä huolimatta ei tarvitsekaan/saakkaan laittaa sen alle paksumpaa?
Mitä se voisi vaikuttaa onko 9mm tai 11mm tai jopa 18mm jos yleensä solumuovia käyttää. Tärkeempää varmaan olisi mitä jäykkyyttä käyttää.
Nämä jumppa patjat mitä tavarataloissa ja halpa halleissa myydään niillä ei tee mitään.

Se on eri asia jos akvaarion valmista esim akvastabil ilmoittaa että altaan alle ei saa laittaa solumuovia vaan se laitetaan sellaisenaan kaapiston päälle.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Kiiki74 kirjoitti: Asutkos kaukanakin pääkaupunkiseudusta, nimittäin minä voin tulla kyllä auttamaan ja meille saa tulla katsomaaan altaita Espooseen. Voidaan pitää samalla pientä "luentoa". :mrgreen:
No en hirveän kaukana, Espoosta ehkä tunti (riippuen missä päin asut)..
Kyl mua kiinnostais tulla katselemaan ja apu kelpaisi kyllä (koska tosiaan haluan että menee kaikki "oikein", vaikka tietty laiskuuttani yritänkin lutviutua helpoimmasta päästä [;)] ), mutta se luento-osuus kyllä hirvittää!!! :mrgreen: Jos sä oot kamalan ankara mulle...
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

KattiFisu kirjoitti:
Kiiki74 kirjoitti: Asutkos kaukanakin pääkaupunkiseudusta, nimittäin minä voin tulla kyllä auttamaan ja meille saa tulla katsomaaan altaita Espooseen. Voidaan pitää samalla pientä "luentoa". :mrgreen:
No en hirveän kaukana, Espoosta ehkä tunti (riippuen missä päin asut)..
Kyl mua kiinnostais tulla katselemaan ja apu kelpaisi kyllä (koska tosiaan haluan että menee kaikki "oikein", vaikka tietty laiskuuttani yritänkin lutviutua helpoimmasta päästä [;)] ), mutta se luento-osuus kyllä hirvittää!!! :mrgreen: Jos sä oot kamalan ankara mulle...
On se aina helpompaa katsella ja ihmetellä yhdessä. Moon tosi ankara, no ei vaan. Laitan sinulle yksityisviestiä asiasta, niin voimme jatkaa mahdollista tapaamis-keskustelua siellä paremmin. :D

Lisäys: Olen muuten itsekin laiska ja siksipä olen hommannutkin esim. useita suodattimia ja hyviä sellaisia, niin pääsen helpommalla. Nykyään akvaarioharrastuksessakin on kaikenlaisia helpotuksia ja niitä kannattaa käyttää hyväksi. Kala on kuitenkin eläin ja pyrin olemaan tinkimättä esim. vedenvaihdosta heidän hyvinvointinsa takia.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Muiscu: onko sulla kuvaa sun mattosuodattimesta?
Ja jaksaisitko kertoa hieman lisää?

Niin ja olisiko kuvaa sun hiekasta+kotiloista, että miltä ne näyttää siellä altaassa? Mä siis tykkään kotiloista, mutta en välttämättä halua nähdä niitä satamäärin..
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
muiscu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 13:15, 12.09.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mä en nyt millään löytänyt mitä olisin kirjoittanut tähän ketjuun, mutta oonhan mä johonkin toiseen sun ketjuun kirjoittanut mattosuodattimesta :mrgreen:

Tässä on vielä yleiskuvaa altaasta jolloin oli sylinterimalli, nyt olen vaihtanut toimivampaan malliin, mutta näyttää ihan samalta:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=_ ... d=65493948

Voin laittaa tarkempia kuvia jonnekin tuosta nykyisestä jos tahdot.
5 vuotta ollut matto ja toiseen en vaihda, ellen joskus jostain syystä laittaisi puuplekoja tai tosi sottaavia ahvenia.
Mattoon liittyy niin paljon kaikkea etten tiedä mitä kertoisin :D Oikein tehtynä ja suunniteltuna mainio ratkaisu.

Tuossa samassa kuvassa näkyy hiekka, kotiloita saa joskus kaivella ihan työkseen, että löytää niitä. Näkyyhän tossa kuvassa niitä pari hiekalla. Olin varmaan ruokkinut kalat just. Jos ruokit liikaa, näet sen kotilokannassa. Eli siinä mielessä ihan hyvä mittari ;) Joskus jotkut väittää kierteisten nakertavan kasveja, mutta yleensä altaassa on silloin toinen kotilolaji joka sitä tekee, syy vaan menee kierteisille kun toisia kotiloita ei ole näkynyt.
Vaivaton, mukava, pieni talonmies.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Re: 600-litrasen tekniikka+alusta, mitä vielä huomioitava??

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

karihe kirjoitti:
Kiiki74 kirjoitti:
karihe kirjoitti:
KattiFisu kirjoitti:Ja altaan ja kaapin väliin ajattelin solumuovia, sitä saa kai rautakaupasta-ko?
Etolasta ja osta harmaata 18mm älä ohuempaa.
Soitin itse 412 litraisen akvaarion omistajana Aquarell-Tuotteeseen Lietoon http://www.yritysopas.com/tiedot/Lieto/ ... Tuote.html
ja minulle sanottiin, että en saa laittaa altaani alle korkampaa tai matalampaa kuin 10mm solumuovin. Joten mahtaakos Karihe olla aivan satavarma tuosta ilmoittamastasi luvusta!? Että jospa allas litramäärästä huolimatta ei tarvitsekaan/saakkaan laittaa sen alle paksumpaa?
Mitä se voisi vaikuttaa onko 9mm tai 11mm tai jopa 18mm jos yleensä solumuovia käyttää. Tärkeempää varmaan olisi mitä jäykkyyttä käyttää.
Nämä jumppa patjat mitä tavarataloissa ja halpa halleissa myydään niillä ei tee mitään.

Se on eri asia jos akvaarion valmista esim akvastabil ilmoittaa että altaan alle ei saa laittaa solumuovia vaan se laitetaan sellaisenaan kaapiston päälle.
No, sitä se vaikuttaa, että kysyjällä on:
1. Aquarell-allas, johon valmistaja on ilmoittanut, että 412litraisen altaan alle tulee ei-paksumpaa-eikä-ohuempaa kuin 10mm solumuovi. Ja tästä syystä tulee mielestäni huomioida se, että mikä on valmistajan suositus kysyjän altaan alle.
2. Solumuovia saa juu Etolasta, sitä parasta, ja jumppamatto ei ole mikään altaan alusta. Olen samaa mieltä siinä asiassa.
3. Akvastabil ei liittynyt nyt asiaan mitenkään. Turha sekoittaa toista enempää, kun muutenkin on asiat monimutkaisia tänä päivänä.
:mrgreen:
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Re: 600-litrasen tekniikka+alusta, mitä vielä huomioitava??

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Kiiki74 kirjoitti: Solumuovia saa juu Etolasta
Ei muuten saa Etolasta. Laitoin tässä joku aika sitten isäukon asialle Etolaan lappu mukana, että mitä ostetaan. Ja kuinkas sitten kävikään, olivat myyneet sille vaahtomuovia solumuovina. Soitin sitten sinne Etolaan ja kysyin, että kuinkas tässä nyt näin kävi, johon myyjä sanoi ettei heillä ole myynnissä solumuovia lainkaan sen myynniin hoitaa Etra Megacenter. No lunastivat kuitenkin mittoihin leikatun vaahtomuovin takaisin ja Megacentteristä sitten tuon solumuovin hain.
Mistä näistä tietää..
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 581
Liittynyt: 23:09, 26.05.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Kerava

Re: 600-litrasen tekniikka+alusta, mitä vielä huomioitava??

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Mikkor kirjoitti:Ei muuten saa Etolasta. Laitoin tässä joku aika sitten isäukon asialle Etolaan lappu mukana, että mitä ostetaan. Ja kuinkas sitten kävikään, olivat myyneet sille vaahtomuovia solumuovina. Soitin sitten sinne Etolaan ja kysyin, että kuinkas tässä nyt näin kävi, johon myyjä sanoi ettei heillä ole myynnissä solumuovia lainkaan sen myynniin hoitaa Etra Megacenter. No lunastivat kuitenkin mittoihin leikatun vaahtomuovin takaisin ja Megacentteristä sitten tuon solumuovin hain.
Pari viikkoa sitten kävin Tapiolan Etolassa ja oli siellä ainakin läjäpäin solumuovia. Tätä tämmöistä: http://kirppis.yle.fi/files/kirppis/solumuovi_p.jpg
Ja olivat oikein odotelleet yhtä kokoa, kun oli niin kysyttyä. Että mitähän ovat nyt "höpöttäneet" isällesi? Missä liikkeessä hän kävi? Yritystele näyttää netistä, että tuo Etra Megacenter on Teollisuus-Etola. Teollisuus-Etola on ainakin Töölössä Hesassa, mutta olen minä saanut Tapiolastakin vaikka ja mitä.
http://www.etola.net/myymalat.php
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Hämeenlinnan Etolassa kävi ja tuli siis vaahtomuovirullan kanssa sieltä ulos vaikka oli näyttänyt myyjälle lapun, että solumuovia. Ja myyjä "höpötti" siis minulle puhelimessa, että solumuovia ei ole myynnissä.
Mistä näistä tietää..
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Mikkor kirjoitti:Hämeenlinnan Etolassa kävi ja tuli siis vaahtomuovirullan kanssa sieltä ulos vaikka oli näyttänyt myyjälle lapun, että solumuovia. Ja myyjä "höpötti" siis minulle puhelimessa, että solumuovia ei ole myynnissä.
No voi piip! Hämeenlinnan Etolaan mäkin oisin suunnistanut.. Tapiola on vähän liian kaukana.. höh.. mihinkäs sitä nyt sitten... (tää on vaikeeta!! :mrgreen:)
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Kaikissa K-raudoissa, Starkeilla, yms raksakaupoissa on tuota vaikka kuinka paljon...
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Ja hämeenlinnassa on myös tuo megacenter.
Mistä näistä tietää..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”