240-litraiseen lisää suodatusta?
Valvoja: Moderaattorit
240-litraiseen lisää suodatusta?
Tilanne tämä: 240-litrainen, alle vuoden vanha allas. Kalastona 4 lehtikalaa, 3 c. sterbaita (näitä lisää kunhan liike hyväkuntoisia yksilöitä saa tilattua), 3 leväbarbia, 14 kardinaalitetraa sekä 10 kiilakylkeä. Pohjalla puhallushiekkaa (joka kylläkin on täälläpäin Eurooppaa hyvin valkeaa ja hieman erilaisempaa kuin Suomessa). Kasvisto kesän jäljiltä vähäinen. Suodatusta on hoitanut Fluvalin 305 eli vain ulkosuodatusta on altaassa tähän saakkaa käytetty. Roskaa (kakkaa) altaan pohjalle kertyy kiitettävästi ja usein se myös jää pohjan tuntumaan kiertämään. Olenkin tässä pohtinut josko hankkisi pienen sisäsuodattimen roskankerääjäksi ulkosuodattimen rinnalle. Mitä merkkiä ja mallia kannattaisia alkaa katselemaan? Fluvalin sisäsuodattimia täällä on huonosti saatavilla, mutta Eheimiä lötyyy yhdestä liikkeestä. Löytyisikö Eheimiltä sopivaa mallia tähän tilanteeseen? Liikkeeistá ei oikein tunnu löytyvän aitoa tietämystä, joten jospa joku teistä voisi täällä auttaa
.
-
-riff-
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
240 litrainen on vähän huono koko Eheimin suodattimille. Eheim 2048 on hyvä roskankerääjä, mutta tehoa on ehkä turhan vähän. 2252 saattaa kuitenkin olla jo hiukan liian tehokas. Muita Eheimin malleja ei tuohon altaaseen oikein voi suositella, pick-upit keräävät herkästi puhallushiekkaa sisuksiinsa ja aquaballot on huonoja roskankerääjiksi.
Fluval 4 olisi varmaan paras vaihtoehto, saattaa kyllä pitää enemmän ääntä kuin eheimit.
Fluval 4 olisi varmaan paras vaihtoehto, saattaa kyllä pitää enemmän ääntä kuin eheimit.
-
jenniliini82
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Re: 240-litraiseen lisää suodatusta?
itsellä myös 240l ja olen harkitsemassa hyvää sisäsuodatinta mikä pitäisi veden kirkkaana. Ulkosuodattimena toimii nyt jbl crystal profi 900l/h ja pari sisäsuodatinta; Resun 1000/h ja aquaball 180. Tuo resun ihan hirveä melutoosa ja huono kiinnitys siinä, aquaball hyvä laite muuten, mutta ei yksistään tarpeeksi tehokas tuohon altaaseen roskankerääjäksi. Joten hakusessa olisi nyt yksi ainut sisäsuodatin ulkosuodattimen kaveriksi, mikä olisi tarpeeksi tehokas ja laadukas. Ajatuksissa oli eheimin powerline, mutta siitä on saatavilla kahta kokoa zooplussassa, toisessa virtausteho on 600l/h(eli sama kuin mun nykyisessä aquaballissa) ja toisessa taas 1200lh(tässä myös korkeus 33cm ja akvani on 45cm korkea, eli saattaisi imaista hiekat kun tulisi niin lähelle pohjaa), mikä on taas aikamoinen vauhti. Toisaalta ole tykännyt nykyisestä virtauksesta kun mulla on plekoja ja sitten taas helmirihmoja. Olen saanut sen kätevästi takaosaan ja tehtyä suvantopaikan etualalle. Ehdottakaa jotain!
Olen kyllä mieltynyt eheimiin, ovat niin hiljaisia vehkeitä.
Olen kyllä mieltynyt eheimiin, ovat niin hiljaisia vehkeitä.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
Sisso
- Advanced Member

Laadusta en nyt tiedä, mutta meillä on 4- ja 3-satasissa mattosuodattimen kavereina toisessa JBL Chrystalprofi i200 (tjsp) ja toisessa Hydor Crystal (isoin malli),tämä tarttui matkaan kun oli hätä saada äkkiä uusi sisäsuodatin, aikaisemmin oli Fluval U4. Kaikki hoitavat hommansa oikein hyvin. Ne on hommattu nimenomaan roskia keräämään kun matot hoitaa ton biologisen puolen. Mikäli tuo Hydor kestää kauemmin kuin pari vuotta, se on ollut kannattava ostos. Se yllätti helppokäyttöisyydellään ja yksinkertaisella, mutta meillä erinomaisesti toimivalla rakenteellaan, lisäksi kerää roskat hyvin. Sen oli tarkoitus olla vain tilapäinen apu, mutta olen ollut siihen niin tyytyväinen, että toistaiseksi lykkään sen "oikean" hankintaa koska olen tuon käyttämiseen tyytyväisempi kuin hinnakkaampien kollegoidensa. JBL on alkanut särisemään muutaman kuukauden käytön jälkeen, mennee vaihtoon. Huokaus. Ja Fluvalista hajosi "säätö"nuppi samaisessa ajassa. Huokaus. Eheimiä en osta periaattesta (vaikka joskus melkein tilasin 2252n malawilaan, joten se siitä periatteesta) paitsi jos saan käytettynä halvalla. Tuo Aquaball ei kait ollut mikään johtotähti mitä tuli roskien keräämiseen, jos oikein muistan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
jenniliini82
- Advanced Member

tuossa powerlinessa ei näytä noita imurakoja olla paljoakaan, melkeinpä saman verran kuin huonossa resunissa. Että mietityttää se tehokkuus roskienkerääjänä. Resun menee kyllä nopeasti tukkoon, että se 1000l/h ei vastaa enää samaa parin kolmen päivän jälkeen putsauksesta. Tuo isompi powerline olis varmaan tehokas, mutta taitaa olla liian kovat puhurit...
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Mitä vähemmän imupintaa sen kovempi imu ja sitä kautta parempi roskankeräys. Resuneista ei ole kokemusta, mutta Eheimissähän suodattimen sisäinen virtaus jakaantuu suuremmalle alalle eikä näin tukkeudu kovinkaan nopeasti (allaskohtaista toki). Ja jos ne imuritilät on koko ajan tukossa niin kannattaa katsoa sitten peilin kautta sitä allasta.
Kasvinosat tosin on helppo siitä napata vaikka päivittäin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
-riff-
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Ei noita kahta voi oikein verrata keskenään, Resunin romuthan imee veden pystysuunnassa koko patruunan läpi, jolloin alaosa saattaa mennä tukkoon päivässä, vaikka toinen puoli patruunasta on vielä ihan puhdas. Eheimissä vesi pääsee kiertään koko patruunan, jolloin sen tukkeutuminen kestää paljon pidempään. Molemmista on pitkä kokemus ja parempaa sisäsuodatinta, kuin Powerlinet, ei ole. Vanhat fluvalit pääsi aika lähelle, mutta uudet plussat ja U:t on leluja.jenniliini82 kirjoitti:tuossa powerlinessa ei näytä noita imurakoja olla paljoakaan, melkeinpä saman verran kuin huonossa resunissa. Että mietityttää se tehokkuus roskienkerääjänä.
Eli ite laittaisin tuohon 240l. Eheimin 2248:n, on varmasti riittävän tehokas ulkosuodattimen kanssa.
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Mulla on 2252 piiiiiitkällä reikäletkulla 240 ltr. altaassa, enkä näe mitään ongelmaa. Tuo pitkä letku, johon virtaava vesi tulee on kyllä taustan takana. Altaassa hieno hiekka ja monnisia. Toisessa 240 ltr. altaassa on Eheimin isoin pick-uppi, eikä siinäkään ole moitittavaa. 128 ltr. altaassa mulla on 2048, joka puhaltaa yläviistoon etulasiin, ja tämäkin allas toimii moitteettomasti. Kaikissa altaissa on myös ulkosuodatin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
jenniliini82
- Advanced Member

mutta onko sitten powerline 2048 parempi kuin tuo aquaball 180? noissahan on molemmissa aika lailla sama eli 600l/h. ELi kannattaako ylipäätään vaihtaa tähän. Olen ainakin pitänyt tuota aquaballia onnettoman tehottomana, varsinkin virtauksen suhteen.
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Nuo pallot on aika tehottomia. Mulla on sata ja 160 litraisissa moiset. 2048 on mielestäni paljon parempi vaihtoehto.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
jenniliini82
- Advanced Member

tuli sitten hankittua tuo powerline 2048 ja voin sanoa että todella hyvältä vaikuttaa. Ei ole ollut kuin tunnin akvassa ja vesi näyttää paljon kirkkaammalta. omalla viritelmällä(letkun pätkällä) sain virtausta enemmän pintaa kohti. Ja virtaushan on yhtä hyvä kuin melkein parempi kuin vanhassa resunissa vaikka resun lupaili sitä 1000l/h, mutta tuntuu olevan isompi moottorikin tässä powerlinessa kun vertaa aquaballiin.