Lammikon tekeminen?
Valvoja: Moderaattorit
Lammikon tekeminen?
Olen rakentamassa ensi kesänä pihalleni pienen lammen. Olen miettinyt että kalalajeja mitä tuohon olen ajatellut laittaa on ruutana, karppi ja kultakala. Sisälle en voi niitä kuitenkaan talveksi ottaa. Lammikon koko on vielä epäselvää, jotenka jos teillä on mitään ehdotuksia, niin antakaa tulla
Syvyydeksi olen ajatellut n. 1-2 m. Mitenkä pitäisi hoitaa nuo suodatukset ja muut, kun en mielelläni laittaisi sen pohjalle mitään muovia, vaan pelkästään joitain kiviä, hiekkaa. Pitääkö lampi pitää talvella auki, ja entä happi? Kuinka tuon litramäärän voi laskea?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
No jospa tähän osaisi joku vastata:
Ajattelin että aluksi laittaisin tuonne vain muutaman ruutanan ja seuraisin mitä niille tapahtuu. Mutta mitenkä sen lammen reunaan voisi rakentaa tuollaisen puron, epäselvää vaan on oikeastaan kaikki puron rakentamisesta. Puron olisi tarkoitus toimia ainakin ilmastimena, mutta entäs sitten talvella?
Ajattelin että aluksi laittaisin tuonne vain muutaman ruutanan ja seuraisin mitä niille tapahtuu. Mutta mitenkä sen lammen reunaan voisi rakentaa tuollaisen puron, epäselvää vaan on oikeastaan kaikki puron rakentamisesta. Puron olisi tarkoitus toimia ainakin ilmastimena, mutta entäs sitten talvella?
"kysyvä ei ole koskaa tieltä eksynyt", sanoo vanha sanalaskukin mutta tässä tapauksessa oma-aloitteisuus ei olisi huono asia.
Ehkä vakiokäyttäjät eivät enää jaksa pasteta niitä samoja linkkejä aina uudestaan koska foorumi on pullollaan näitä samoja kysymyksiä. tuolta ylävalikossa on "haku" jonka avulla löytyy varmasti useita keskuteluja joissa on nämä samat asiat käsitelty joita haluat tietää.
Googlettaminen on toinen jola löytyy varmaan miljoona keskustelua, jos lontoonkieli ei tuota ongelmia.
Ehkä vakiokäyttäjät eivät enää jaksa pasteta niitä samoja linkkejä aina uudestaan koska foorumi on pullollaan näitä samoja kysymyksiä. tuolta ylävalikossa on "haku" jonka avulla löytyy varmasti useita keskuteluja joissa on nämä samat asiat käsitelty joita haluat tietää.
Googlettaminen on toinen jola löytyy varmaan miljoona keskustelua, jos lontoonkieli ei tuota ongelmia.
-
Lammikkoilija
- Junior Member

-
Lammikkoilija
- Junior Member

Re: Lammikon tekeminen?
Mahdollisimman suuri on tietenkin paras. Miten aiot kaivaa? Koneella vai käsipelillä? Itse kaivoin muutaman henkilön voimin n. 10 000 litran lammikon ihan lapiolla.Ricarro kirjoitti:Olen rakentamassa ensi kesänä pihalleni pienen lammen. Olen miettinyt että kalalajeja mitä tuohon olen ajatellut laittaa on ruutana, karppi ja kultakala. Sisälle en voi niitä kuitenkaan talveksi ottaa. Lammikon koko on vielä epäselvää, jotenka jos teillä on mitään ehdotuksia, niin antakaa tullaSyvyydeksi olen ajatellut n. 1-2 m. Mitenkä pitäisi hoitaa nuo suodatukset ja muut, kun en mielelläni laittaisi sen pohjalle mitään muovia, vaan pelkästään joitain kiviä, hiekkaa. Pitääkö lampi pitää talvella auki, ja entä happi? Kuinka tuon litramäärän voi laskea?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Muovi/allaskumi taitaa olla pakollinen, paitsi jos maaperä on savea. Savipohjaisessa lammessa taitaa vesi pysyä... Jos kultakaloja/karppeja mielit, lammikossa pitäisi talvellakin pysyä sula kohta talven ankarilla pakkasillakin... Suosittelen ruutanoita. Itselläni on ahvenia ja särkiä.
Syvyydeksi mieluiten yli metri. Täällä parisen metriä...
-
wwwkoikarppifi
- Starting Member

- Viesti:
Tässäpä taas kerran linkki koijareiden allasohjeeseen, siitä löytyy aika paljon perustietoa: http://www.koikarppi.fi/allasohje.pdf
-
JeepKimmo
- Junior Member

- Akvaarioseurat: http://p1.foorumi.info/koijarit/
- Viesti:
Varma valinta Suomen oloihin on ruutana, tee kuitenkin niin iso lätäkkö kuin kukkaro ja piha antaa myöten!
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;