Akvaarion siirtäminen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kookkos
Starting Member
Starting Member

Akvaarion siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Moi!

Minulla on 70l akvaario, jossa kalastona partis, piikkisilmä, 10 kiilakylkeä ja 2 hunajarihmakalaa. Suunnitelmissa olisi hankkia piikille kavereita ja ehkä hehkurasboraa..

Minulla on jo pidemmän aikaa ollut suht paha sinileväongelma. Myrkkyjä en ole sen hoitamiseen käyttänyt, mutta akvaarion pimennystä olen kokeillut. Siitä ei muuta seurannut kuin rakkaiden kasvieni lehtien kellastumista:(
Tahtoisin siirtää akvaariotani toiseen huoneeseen. Akvaariota perustaessani valitsin nimittäin sen sijoituspaikan mielestäni hieman hätiköidysti; nykyinen paikka kun on turhan valoisa, eikä mikään ihmekään toisaalta, että levä kukkii.
Toisaalta toivoisin, että samalla kun siirtäisin akvaariotani niin leväongelmankin voisi poistaa. Ajattelin, että jos pesisin hiekan perusteellisesti ja kasvit ja kannot myös niin jospa se auttaisi?
Mutta tässä tulee taas kypsytys yms kysymykset eteen. Asiaa tuskin voi hoitaa niin, että tyhjennän vain akvaarion hiekasta, kasveista ja kaloista, siirrän sen paikkaa ja täytän uudella vedellä ja heitän asukit sekaan?
Kuulostinpa tyhmältä [;)] jeesatkaa hei hölmömpää jooko:)
Pandanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pandanen »

Ihan ensimmäiseksi kannattaa keskittyä nujertamaan sinilevä altaastasi. Irrottele sinilevä mahdollisimman tarkkaan kasvien lehdiltä ja kaikilta pinnoilta. Sen jälkeen odottele jonkín aikaa, että irronneet sinilevät vajuvat pohjalle, jonka jälkeen voit tehdä reiluhkon vedenvaihdon ja samalla saat lapottua irralliset sinilevät altaan pohjalta. Sinilevä osaa olla todella sitkeä nujerrettava, mutta kokeilehan ruokinnan vähentämistä ja reiluja viikottaisia vedenvaihtoja. Saattaa olla että sinilevä toimenpiteistä huolimatta katoa niin vain, mutta varmasti kärsivällisellä yrittämisellä saat tuloksia aikaan.
Partamonni viihtyisi paremmin isommassa altaassa. Jos partikselle löydät tilavemman asunnon, voisit vaikkapa piikkisilmälle ottaa kaverin.
Kiiski
Starting Member
Starting Member

Re: Akvaarion siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Kiiski »

Kookkos kirjoitti: Asiaa tuskin voi hoitaa niin, että tyhjennän vain akvaarion hiekasta, kasveista ja kaloista, siirrän sen paikkaa ja täytän uudella vedellä ja heitän asukit sekaan?
Yhden muuton kokemuksella vastaan, että periaatteessa juuri noin. Kalojen vain on oltava jossain ne tunnit, jotka akvaarion siirtoon kuluvat.
Bakteerit, jotka kypsyyden aikaan saavat, elävät akvaariosi, sen suisustuksen ja suodatinmateriaalien pinnoilla, eivät vedessä.

Itse muutin seuraavasti. Ensin vein 40l pikkuakvaarion uuteen kotiin. Siirsin Ison akvaarion kaikki suodattimet (ulko ja sisä)märkinä pikkuakvaarioon ja laitoin käyntiin. Sitten kalat pusseihin ja autokyydillä pikkuakvaarioon.
Tämän jälkeen tyhjensin ison akvaario ja muutin sen uuteen paikkaansa, täytin sen vedellä ja siirsin ulkosuodattimen pikkuakvaariosta takaisin isoon. Annoin käydä pari tuntia ja siirsin kalat ja sisäsuodattimenkin isoon akvaarioon. Pikkuakvaario tyhjäksi ja vaatehuoneeseen.
Hyvin meni, paitsi että tappelivat niin pirusti uusista kivenkoloista.
---------------------------------------------------------
Malawi 200L, seura 40L, koira, perhe...
Kookkos
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Kiitos vastauksista:)

Ruokintaa olen vähentänyt todella paljon ja vettäkin vaihdan 2 kertaa viikossa! Keräilen tarkkaan sinilevät pois, mutta silti väitän, ettei tuloksia näy!
Voisiko tosiaan akvaarion "uudelleen perustaminen" auttaa? Minulla kun olisi kuitenkin joka tapauksessa pian edessä akvaarion siirtäminen..
Tiedän, että sinileväongelmani on alunperun ihan omaa syytäni. Minä kun niin innoissani pidin valoja päällä aina 12h per päivä. Ja kuten jo aikaisemmin mainitsin niin valitsin liian valoisan paikan akvaariolle.

Äh, tuntuu, että sinilevä kasvaa melkein silmissä! Pari päivää vedenvaihdosta ja se taas rehottaa onnessaan! Aaaarrggg!!! Antakaa tukea ystävät :( tuntuu, että koko harrastus olisi mennyt ihan pieleen...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”