Hiilidioksidin levitys

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kr6984
Starting Member
Starting Member

Hiilidioksidin levitys

Viesti Kirjoittaja kr6984 »

Moi,

Minulla on tällä hetkellä hiivapönttö käymässä ja olen työntänyt sen letkun eheimin ulkosuodattimeen imuputkeen, mutta ongelmani on, että vähän väliä siitä suodattimesta kuuluu ääni eli se purkaa hiilidioksidin pois koska se ei saa sitä liukenemaan kunnolla. Miten saisin sen paremmin liukenemaan? Tuntuu, että se menis kokonaan hukkaan :frown:
Vilpertti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

Osta levitin? Eikös se olisi järkevintä.
---325---325---144---100---85---58---40---
miuagua
Member
Member

Re: Hiilidioksidin levitys

Viesti Kirjoittaja miuagua »

kr6984 kirjoitti:Moi,

Minulla on tällä hetkellä hiivapönttö käymässä ja olen työntänyt sen letkun eheimin ulkosuodattimeen imuputkeen, mutta ongelmani on, että vähän väliä siitä suodattimesta kuuluu ääni eli se purkaa hiilidioksidin pois koska se ei saa sitä liukenemaan kunnolla. Miten saisin sen paremmin liukenemaan? Tuntuu, että se menis kokonaan hukkaan :frown:
Niinhän ne kaasukuplat tuppaavat pörisemään kun pyörivät ulkosuodattimen sisällä. Asia on aivan toinen, jos hiilariletku on kytketty ulostuloletkuun.
Kyllä se hiilari liukenee siellä suodattimen sisälläkin, ne kaasukuplat vaan vaikuttavat suodattimen toimintaan, se pörisee, lörpöttää, pahimmillaan lakkaa pyörittämästä vettä. Sama kuin putsausvaiheessa olisi jäänyt ilmaa pöntön sisään.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Juu, ei kannata kuormittaa pumpun kapasiteettia ylimääräisellä ilmalla siellä sisällä. Pahimmassa tapauksessa lopettaa toiminnan kokonaan :frown:

Levitintä suosittelen, niitäkin on niin paljon erilaisia- ja hintaisia.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Voi täytyy tänne vähän hehkua kun sain VIHDOIN oman hiilarisysteemin toimimaan! It works!!

Ei nimittäin ollut ihan kivuton operaatio... Ensimmäinen kiljupulloni ei jostain syystä ryhtynyt käymään.. Toinen kiljupullo kyllä kävi, lopulta liiankin kanssa kun taistelin sen kanssa luullen vian olevan liuoksessa, vaikka vika olikin korkin tiivisteessä... [}:)] Siis hiilari vuoti ulos pullosta eikä päätynyt laikaan veteen... Nyt lopulta kolmen päivän taistelun jälkeen hiilari pulppuaa kauniisti altaaseen tetran vihreän levittimen kautta. :mrgreen:

Ja kaikki tämä säätäminen siitä huolimatta että olin ennen puuhaan ryhtymistä lukenut varmaan 27 eri keskustelua hiilidioksidilevityksestä. :)

Mutta nyt osoisiko joku kertoa että kuinka paljon hiilidioksidia altaani tarvitsisi? Eli riittääkö tuo yksi kiljupullo ja passiivilevitin mihinkään?
Nyt illalla otettu pH arvo koko päivän hiilarilevityksen jälkeen on noin 7. Vaikea sanoa tarkkaa arvoa, kun tuo asteikko on vain puolen asteen välein. KH vedessä on 2,5. Neuvoja siis kaipaillaan...
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Hiilaritestejä myydään akvaarioliikkeissä. Niillä voi varmistua määrästä.

Itsekin kyhäilin juuri tuonne kiekkoakvaan passiivilevittimen ja kiljupullosydeemin, jolloin akvassa on ph nyt noin 6 luokkaa. Kiekoille ihan sopiva. Pitäisi itsekin käydä hakemassa testi, että varmistuisi co2:n määrästä. Happikatoa en halua riskeerata, joten laitoin vielä lisäsuodattimen pintavettä kierrättämään, kansilasia hieman raotin ja lisäksi vielä ilmastuksen, joten kyllä nyt pelittää.. ja nyt vaan odotellaan, että kasvit kasvaa :mrgreen:
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tällä taulukolla voi myös katsoa, riittääkö hiilari, jos Kh ja Ph on tiedossa

http://www.dennerle.de/HG07UG07.htm
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Juu kiitoksia, tuon taulukon mukaan (joskus aikesemminkin sitä ihmetelleenä) näyttäisi että hiilari ei edelleenkään oikein riitä. Nyt myös näyttäisi siltä että se liukenee veteen tuon minun levittimen kautta toosi hitaasti, joten jotakin parannusta asian suhteen olisi varmaankin tehtävä. Siis tuon liukenemisen hitauden päättelin siitä että yöksi olin ottanut hiilarin syötön pois, ja kaasukellossa oli aika paljon hiilidioksidia jäljellä. Aamulla kun laitoin syötön takaisin oli hiilaria kellossa vielä jäljellä?! Eli sitä oli liuennut koko yön, mutta aivan älyttömän hitaasti. Mittasin aamulla pH:n ja se oli n. 6,5. Kommentteja?
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”