Muutto tulossa, missä kalat n. 4-5h?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Amandar
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Muutto tulossa, missä kalat n. 4-5h?

Viesti Kirjoittaja Amandar »

Eli muutan akvaariot yksi kerrallaan uuteen kämppään, kumpikin omana päivänään. Altaiden siirrossa ei ole juuri epäselvää, mutta mitenkä toimia kalojen kanssa kun ne joutuvat olemaan väliaikaissijoituksessa 4-5h ennen kuin uusi allas on paikoillaan?

Kaloja löytynee seuraavanlaisesti:

Akva 1
- 4 rusokirjoahventa
- 33 punapäätetraa
- 11 vihermonnista
- 9 albiinomonnista
- 1 partamonni

Akva 2
- 27 kardinaalitetraa
- 10 piikkisilmää
- 6 ottoa
- 1 taistelukala
- 1 partamonni

Varmaankin kalapussit olisivat toimivin tapa kuljettaa kalat. Tarkoituksena on viedä ensiksi allas, hiekat, kasvit ja tekniikka ja hakea edellisessä paikassa odottavat kalat myöhemmin.

Tyhjillään on 63l, 21l ja 13l altaat. Kannattaako kalat siirtää niihin ensiksi odottelemaan vai tuleeko niille liikaa stressiä kun raukkoja liikutetaan paikasta toiseen ja haavitaan kahteen kertaan? Entäs kalapussien kanssa? Lajeittainhan nuo on laitettava, mutta montako aina per kalapussi? Kauhea stressi, että pärjääkö pikkuiset.. :frown:
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Kyllä kalat pussissa kestävät tuon 4-5 tuntia, joutuvathan ne usein olemaan pidempiäkin aikoja kuljetuksessa. En menisi niitä siirtelemään tai haavimaan useampia kertoja, kun ei kuitenkaan ole tuon pidemmästä kuljetuksesta kyse. Itse juuri muutin viime kuun vaihteessa ja kalat taisivat viettää juuri jotain tuollaista aikaa pussissa. Ihan hyvin kaikki meni. Pakkasin 13-päisen kuparitetraparveni yhteen tavallisenkokoiseen (ei edes siis erityisen isoon) kuljetuspussiin niin, että vettä oli 1/3 ja ilmaa 2/3. Että ainakin tuon määrän pikkuista kalaa voi yhteen pussiin laittaa. Joku viisaampi saa jatkaa.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

En tiedä viisaammasta, mutta mutu-fiiliksellä sanoisin, että itse ainakin laittaisin lajeittain. Akvaarioliikkeestä ISOJA pusseja - paljon ilmaa ja ei niin mahottomasti vettä pussiin. Maalaisjärjellä kaloja pussiin.

Ei tuo 4-5 tuntia mikään iso aika kaloilla ole tuolla pussissa olla. Pidät vain huolen, että lämmöt ei mahottomasti heittele (styroxlaatikko?) - tuskin nyt kalat joutuvat kauaa ulkoilmassa olemaan.

Itse muutin Roista Pietarsaareen kalat mukanani, aamulla pakkasin kalat pusseihin ja illalla pääsivät takaisin altaaseen.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Hyvin pärjäävät pusseissa, kunhan muistaa laittaa eri lajit eri pusseihin.
Ahvenet vaikka pareittain(jos sopuisia) isoihin kalapusseihin, jos tetrat on vielä pieniä niin menevät hyvin koko parvina isoissa pusseissa.
Piikkisilmät pärjäävät keskenään. Partis omaan pussukkaan, otot sopii keskenään hyvin. Taisto erikseen, sopii pikkupussiinkin. Monniset omaan pussiinsa. Sitten pakkaus vaikkapa sanomalehteen ja stytoksilootiin niin johan homma hoituu. :)
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Ite olen muuttanut kalat aina ihan vaan sangoissa, akvaarion muutto on jo itessään niin hauskaa puuhaa etten ole kaivannut lisätekemistä minkään pussien kanssa. Lisäksi veden happipitoisuus pysyy parempana avoimessa astiassa kuin suljetussa pussissa (varsinkin kun sinne avoimeen astiaan voi tarvittaessa vaihtaa vettä tai laittaa vaikka sisäsuodattimen pyörimään)
/jari
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Sankossa ei pysy tällä ilmalla vesi kovin lämpimänä. :roll:
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Joko olen sokea tai sitten kukaan ei vielä huomannut sanoa, että monnia ei sitten misään nimessä saa pakata ainakaan muiden kalojen kanssa samaan astiaan. Erittävät jotain stressimyrkkyä, jonka itse kestävät, mutta muut kalat eivät.

EDIT: niin ja minäkin suosisin, ehkä pusseja näin talvella mielummin. Helppo laittaa styrox-laatikkoon ja sitten kuumavesipussi perään. (ei kuitenkään ihan kalapussiin kiinni)

Sangossa vesi kylmenee nopeammin.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

pleko_88 kirjoitti:Joko olen sokea tai sitten kukaan ei vielä huomannut sanoa, että monnia ei sitten misään nimessä saa pakata ainakaan muiden kalojen kanssa samaan astiaan. Erittävät jotain stressimyrkkyä, jonka itse kestävät, mutta muut kalat eivät.
Kaikki monnit vaikos vain monniset?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

VesiEläin kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:Joko olen sokea tai sitten kukaan ei vielä huomannut sanoa, että monnia ei sitten misään nimessä saa pakata ainakaan muiden kalojen kanssa samaan astiaan. Erittävät jotain stressimyrkkyä, jonka itse kestävät, mutta muut kalat eivät.
Kaikki monnit vaikos vain monniset?
Monniset piti sanomani. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

VesiEläin kirjoitti:..Monniset omaan pussiinsa..
Taijat sää sokia olla ..Mutta joo myrkky unohtui mainitsematta, mikä on melko oleellinen juttu.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

VesiEläin kirjoitti:Sankossa ei pysy tällä ilmalla vesi kovin lämpimänä. :roll:
Niin tuossahan ei pahemmin kerrota, kuinka pitkiä aikoja niitä kaloja aiotaan ulkona roudata. Sankoihin saa enemmän vettä mukaan jolloin lämpötila ei laske niin nopeasti ja voihan ne vaikka vuorata sanomalehdellä tai vaikka vanhalla peitolla jos ne tunneiksi on pakko jättää pakkaseen. Asioita voi tehdä helposti ja vaikeasti.

Tuolla kalastolla lämpötila saa pudota hetkellisesti lähelle 18asteen ennenkuin ehkä alkaa jotain tapahtua. Jossakin muutossa oli corydorakset unohtuneet pakkaseen ja jäähileen seassa oli terveitä corydoraksia.
/jari
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

VesiEläin kirjoitti:
VesiEläin kirjoitti:..Monniset omaan pussiinsa..
Taijat sää sokia olla ..Mutta joo myrkky unohtui mainitsematta, mikä on melko oleellinen juttu.
Nonni. Parempi olla kirjoittelematta tänne, ku ei oikeen luonnistu nytten. :roll:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

JJVi kirjoitti:Asioita voi tehdä helposti ja vaikeasti..
Juu, no kalliita/runsaasti kalasia rahdanneena voinen sanoa että kannattaa tehdä vaikean kautta, mikäli haluaa 100-varmasti kalat hengissä perille oli matka lyhyt tai pitkä. [;)]
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

VesiEläin kirjoitti:
JJVi kirjoitti:Asioita voi tehdä helposti ja vaikeasti..
Juu, no kalliita/paljon kalasia rahdanneena voinen sanoa että kannattaa tehdä vaikean kautta, mikäli haluaa 100-varmasti kalat hengissä perille oli matka lyhyt tai pitkä. [;)]
No verrataanpa sitten. 5litran muovipussi+styroxlaatikko vs. 10L saavi+lämmin peitto sen päällä

Muovipussi= akvaario tyhjäksi, pussiin 2 litraa vettä ja pleko sinne. Akvaarion tyhjäystä, siivousta pakkausta ja aikaa meni 2 tuntia ja pleko on koko ajan kuluttanut happea. Muuttomatka ja uutta allasta pystyttämään. Taas meni pari tuntia ennenkuin plekon saa laitettua altaaseen, lisäksi altaan pystyttämisessä kokoajan kiire että saisi pussit mahdollisimman pian auki.

Sanko= vesi sankoon, pleko sinne ja sisäsuodatin+ tarvittaessa lämmitin kaveriksi. Pari tuntia mennyt ja sangon vesi on täsmälleen yhtä hapekasta kuin aloitettaessa. Sanko autoon, peitot päälle ja pystyttämään allasta. Tarvittaessa vaikka patterikäyttöinen hapettaja ilmastamaan jos matkaa satoja kilometrejä Sisäsuodatin taas sankoon, rauhassa allasta pystyyn ja tarvittaessa pleko voi odottaa vaikka seuraavaan aamuun sangossa.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että pussi on turvallisempi?
/jari
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Olen nyt muuttanut ton 440 litraisen pääaltaan 4 kertaa viimeisen 3 vuoden aikana ja aina siinä sivussa myös vähintään yhden muunkin altaan. Viimeeksi viime viikolla 440+316+100 litraa. Itse olen aina pelannut varman päälle ja pakannut kaikki tärkeät/isohkot/tärkeät ja isohkot kalat ihan omiin isohkoihin kuljetuspusseihinsa, eli joka ikisen plekon ja haarniskamonnin omaansa. Monnisia olen lätkinyt sitten 5 tai vähän yli per pussi.

Mielestäni akvaarioiden muuttaminen on huomattavasti vähemmän stressaavampaa kun pakkaa heti aluksi kalat huolellisesti pusseihin, jotka vuoraa kunnolla sanomalehdellä ja laittaa pussit tukevasti tukeviin pahvilaatikoihin johonkin lämpimään paikkaan. Tieto siitä että kalat pärjäävät noissa pusseissa vuorokaudenkin kepeästi helpottaa muuta hommaa merkittävästi. Yksikään kala ei ole muuttojen aikana/jälkeen meillä kuollut. Isohkot kalankuljetuspussit maksavat 0,2E kappale. Kuminauhat, vanhat sanomalehdet ja pahvilaatikot ovat käytännössä ilmaisia riippuen toki hieman hankintatavasta.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

JJVi kirjoitti: Tuolla kalastolla lämpötila saa pudota hetkellisesti lähelle 18asteen ennenkuin ehkä alkaa jotain tapahtua. Jossakin muutossa oli corydorakset unohtuneet pakkaseen ja jäähileen seassa oli terveitä corydoraksia.
Jep, mutta koska muutot yleensä suoritetaan pakettiautoilla ja pakettiautojen takaosassa ei ole lämmitystä, riski lämpötilan putoamiseen allekin tuon 18 asteen on aika korkealla. Itse onnistuin tappamaan lähes puolet hehkurasboroista muutossa juuri tuolla "ei se lämpö paljon ehdi laskea"-asenteella. Ja lämpötila oli takaisin sisään tullessa siinä 17 astetta. Ainakin sitten kannattaa kääriä sangot vilttiin tai vastaavaan eristeeseen.

Mutta, vielä yksi lisähuomautus. Partamonnin saattaa olla parasta muuttaa pussin sijaan laatikossa, jota se ei onnistu hädissään poskipiikeillään puhkaisemaan. Omista kaloistani suurin osa muutti kalapusseissa (nelisen tuntia nekin ehtivät matkustaa), mutta kaikki piikkiset otukset (partamonnit, ripsimonnit, nuoliaiset, hara) saivat siirtyä sangoissa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

teemu7117 kirjoitti:Olen nyt muuttanut ton 440 litraisen pääaltaan 4 kertaa viimeisen 3 vuoden aikana ja aina siinä sivussa myös vähintään yhden muunkin altaan. Viimeeksi viime viikolla 440+316+100 litraa. Itse olen aina pelannut varman päälle ja pakannut kaikki tärkeät/isohkot/tärkeät ja isohkot kalat ihan omiin isohkoihin kuljetuspusseihinsa, eli joka ikisen plekon ja haarniskamonnin omaansa. Monnisia olen lätkinyt sitten 5 tai vähän yli per pussi.

Mielestäni akvaarioiden muuttaminen on huomattavasti vähemmän stressaavampaa kun pakkaa heti aluksi kalat huolellisesti pusseihin, jotka vuoraa kunnolla sanomalehdellä ja laittaa pussit tukevasti tukeviin pahvilaatikoihin johonkin lämpimään paikkaan. Tieto siitä että kalat pärjäävät noissa pusseissa vuorokaudenkin kepeästi helpottaa muuta hommaa merkittävästi. Yksikään kala ei ole muuttojen aikana/jälkeen meillä kuollut. Isohkot kalankuljetuspussit maksavat 0,2E kappale. Kuminauhat, vanhat sanomalehdet ja pahvilaatikot ovat käytännössä ilmaisia riippuen toki hieman hankintatavasta.
No kerro nyt, mikä taika siinä muovipussissa on? Mikä ero kalalle on, laittaako sen muovipussiin ja kietoo päälle paperin verrattuna siihen, että käärii sen paperin muovisangon päälle. Ymmärrän muovipussien käytön kuljetettaessa kaloja pitkiä matkoja jossain lentokoneissa, jolloin pussiin voidaan laittaa lisähappi ja tilankäyttö on optimoitava...mutta kotimuutossa en.
/jari
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Piti laittaa edittinä mutten kerennyt.
JJVi kirjoitti:
Kysymys ei ollut minulle, mutta minä ainakin olen tätä mieltä. Viimeeksi 300 metrin matka meni meillä totuttuun tapaan pusseissa. Jokainen taaplaa tyylillään mutta mielestäni joidenkin suodattimien ja lämmittimien viritteleminen lattialla lojuviin sankoihin ei kyllä kuulosta kauhean helpolta. Muutoissa suurimmat paineet aiheuttaa se että saa riittävän määrän typpibakteereita pakastamatta niitä tähän aikaan vuodesta selviämään muutosta. Hyvin pakatut kalat kyllä selviävät pitkiäkin aikoja.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

7330 kirjoitti:
JJVi kirjoitti: Tuolla kalastolla lämpötila saa pudota hetkellisesti lähelle 18asteen ennenkuin ehkä alkaa jotain tapahtua. Jossakin muutossa oli corydorakset unohtuneet pakkaseen ja jäähileen seassa oli terveitä corydoraksia.
Jep, mutta koska muutot yleensä suoritetaan pakettiautoilla ja pakettiautojen takaosassa ei ole lämmitystä, riski lämpötilan putoamiseen allekin tuon 18 asteen on aika korkealla. Itse onnistuin tappamaan lähes puolet hehkurasboroista muutossa juuri tuolla "ei se lämpö paljon ehdi laskea"-asenteella. Ja lämpötila oli takaisin sisään tullessa siinä 17 astetta. Ainakin sitten kannattaa kääriä sangot vilttiin tai vastaavaan eristeeseen.
.
No totta kai järki pitää pitää mukana, ainakaan itellä ei ole vielä ikinä ollut ohjaamossa niin ahdasta että kalat olisin tavaratilaan pakkasella laittanut. Ja se peitto auttaa täsmälleen yhtä paljon muovipussissa kuin ämpärissäkin.
---------------------------------------------------------------------
teemu7117 kirjoitti:Piti laittaa edittinä mutten kerennyt.
JJVi kirjoitti:
Kysymys ei ollut minulle, mutta minä ainakin olen tätä mieltä. Viimeeksi 300 metrin matka meni meillä totuttuun tapaan pusseissa. Jokainen taaplaa tyylillään mutta mielestäni joidenkin suodattimien ja lämmittimien viritteleminen lattialla lojuviin sankoihin ei kyllä kuulosta kauhean helpolta. Muutoissa suurimmat paineet aiheuttaa se että saa riittävän määrän typpibakteereita pakastamatta niitä tähän aikaan vuodesta selviämään muutosta. Hyvin pakatut kalat kyllä selviävät pitkiäkin aikoja.
Niin, jokainen tekee kuinka parhaaksi näkee. Ite olen aina muuttanut kalat sangoissa, eikä yhtäkään muuttotappiota ole tullut.
/jari
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Itse olen muuten puolen tunnin päästä lähdössä ajelemaan kohti Hämeenlinnaa, mihin kaveri tuo minulle Helsingistä isohkon plekon. Koska pleko on piikikäs se kuljetetaan ämpärissä, vaikka en sitä niin hyvänä talvella pidäkään.

Varaudun kuitenkin hakuun niin, että otan mukaan ison styrokslaatikon mihin mahtuu sitten sanko, patteri-ilmapumppu, sanomalehteä ja kuumavesipusseja pari kpl.

Tällä tapaa yritän pitää veden tarpeeksi lämpöisenä. Kyseessä ei ole herkkä pleko, mutta taas sitten harvinainen kylläkin.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

pleko_88 kirjoitti:Itse olen muuten puolen tunnin päästä lähdössä ajelemaan kohti Hämeenlinnaa, mihin kaveri tuo minulle Helsingistä isohkon plekon. Koska pleko on piikikäs se kuljetetaan ämpärissä, vaikka en sitä niin hyvänä talvella pidäkään.

Varaudun kuitenkin hakuun niin, että otan mukaan ison styrokslaatikon mihin mahtuu sitten sanko, patteri-ilmapumppu, sanomalehteä ja kuumavesipusseja pari kpl.

Tällä tapaa yritän pitää veden tarpeeksi lämpöisenä. Kyseessä ei ole herkkä pleko, mutta taas sitten harvinainen kylläkin.
Jos se sanko mahtuu sinne rytöksilaatikkoon, on lämpötilan kannalta aivan sama onko siellä se pussi vai sanko. Lisäksi sankoon saat ilmastimen, pussiin et. Jos sangon kansi ei ole aivan tiivis, siellä voi pitää enemmän vettä jolloin lämpötilan muutokset ovat pienempiä. Miksi ihmeessä haluaisit ennemmin laittaa sen pussiin?
/jari
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Voitit tässä tämänhetkisessä tilanteessa. :mrgreen: En osaa sanoa enään tuohon mitään.

Mutta vain siksi, että kyseessä on iso ja piikikäs kala joka tekee poikkeuksen. Pieniä kaloja kuljetellessa pusseja mahtuu useita styrox-laatikoon, toisin kun taas sanko vie kamalasti tilaa ja on siten epäkätevä.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
teemu7117
Senior Member
Senior Member

JJVi kirjoitti:
No kerro nyt, mikä taika siinä muovipussissa on? Mikä ero kalalle on, laittaako sen muovipussiin ja kietoo päälle paperin verrattuna siihen, että käärii sen paperin muovisangon päälle. Ymmärrän muovipussien käytön kuljetettaessa kaloja pitkiä matkoja jossain lentokoneissa, jolloin pussiin voidaan laittaa lisähappi ja tilankäyttö on optimoitava...mutta kotimuutossa en.
Eipä siinä varmaan mitään kauhean suurta eroa ole, mutta etkös aiemmin kirjoittanut että avonaisessa ämpärissä on jotenkin enemmän ilmaa ja se tulee virittää lattialle sisäsuodattimen ja lämmittimen kanssa jnejne. Mikäli se ämpäri pannaan kiinni ja kääritään sanomalehteen ja mattoon niin eikös nuo edut häviä. Lisäksi saa olla kovemman kaliiberin kalat ja isohko ämpäri jos nuo meidän 2252:set laittaa sankoihin pörisemään.
Pussien etuna voin ainakin sanoa sen että kalat saa hyvällä omalla tunnolla pakata yksilö/pussi jolloin ei tarvi pelätä että nuo [sensuroitu] luonteen omaavat salamanterit esim. nirhaavat toisensa siellä sangossa. Kalat myös rauhottuvat pimeässä pussissa, minkä huomaa siitä että ensimmäiset sätkimiset tulevat vasta kun kalat toisessa päässä otetaan sanomalehdistä pois ja pannaan altaan reunalle killumaan.

Nyt esim. tuota 440 litraista muuttaessani paketoin ensin kaikessa rauhassa kalat omiin pusseihinsa jotka käärin sanomalehteen ja laitoin pussit vahvaan pahvilaatikkoon. Tämän jälkeen kaikessa rauhassa mattosuodattimen vielä pyöriessä poistin mekaaniset suodattimet ja muut laitteet ja puhdistelin ne samoinkuin somisteista rapsuttelin enimmät levät irti sekä karsin ja heittelin kasvit muovipusseihin ja vasta tämän jälkeen tyhjensin altaan vedet viemäriin ja hiekat ämpäreihin.

Tuossa muutossa oli hiekkaa ja teknisiä laitteita sekä somisteita pitkälle toistakymmentä ämpärillistä ja muovikoppaa täynnä ja kaloja oli ainoastaan se yksi iso pahvilaatikollinen. Meillä olisi absoluuttisesti tarvinnut vähintään kaksi ämpäriä kaloille/yhden pahvilaatikon sijaan. Monnisille toinen ja muille kaloille toinen. Lisäksi 38 monnista suljetussa 10 (normi) litran ämpärissä (3litraa vettä ja 7 litraa ilmaa) eivät noin laskennallisesti ole kauhean paljoa suuremmassa vesitilavuudessa saatika ilmatilavuudessa kuin 5 kpl 5 litran pussissa jossa on arviolta 1,5L vettä ja 3,5L ilmaa vai miten on?

Kaikkien kannattaa tehdä parhaimmaksi katsomalla tavallaan. Ymmärrän toki sen että akvaarion muutto itsessään on niin rassaavaa touhua että sitä varsinkin usein harrastettaessa kannattaa toteuttaa niitä itse oppimiaan ja hyväksi havaittuja malleja. Jos 4 muuttoa sitten olisin päättänyt kalat pakata ämpäreihin ja kaikki olisi mennyt hyvin niin tekisin niin ehkä vieläkin. Pussitekniikka on hyväksi havaittu ja kalojen pussittaminen on mielestäni melko helppo ja nopea vaihe muuttoa, joka tuo nimenomaan sen edun ettei tärkeimmillä eli kaloilla ole mikään kiire.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Nyt keksin isoille (miksei pienillekin) kaloille hyvän tavan!

Lorotetaan suoraan isoon styrokslaatikkon vettä, kalat sinne ja sitten vaan kuumavesipussi lillumaan siihen veden päälle. Niin ja sitten vielä patteri-ilmapumppu pörisemään tuonne. 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

ipä siinä varmaan mitään kauhean suurta eroa ole, mutta etkös aiemmin kirjoittanut että avonaisessa ämpärissä on jotenkin enemmän ilmaa ja se tulee virittää lattialle sisäsuodattimen ja lämmittimen kanssa jnejne. Mikäli se ämpäri pannaan kiinni ja kääritään sanomalehteen ja mattoon niin eikös nuo edut häviä. Lisäksi saa olla kovemman kaliiberin kalat ja isohko ämpäri jos nuo meidän 2252:set laittaa sankoihin pörisemään.
Eli selvennetään nyt vielä kerran, eli sankoon voi halutessaan lisätä vettä, laittaa suodattimen tai lämmittimen mutta jos ei halua niitä käyttää voi sen pakata ihan samalla tavalla kuin pussinkin... ja silti halutessaan voi taas helpommin vaikka vaihtaa vettä jos muutto venyy.

2252 on kyllä "hieman" raju kampe 10L sangossa, mulla on jostain syystä kaapit täynnä noita hieman pienempiäkin suodattimia ko. tarpeeseen.

No asia lienee melko pitkälle käyty läpi, kukin punnitkoon itse mikä on järkevintä.
/jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”