Tiikerilumme ongelma

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

elisabeth73
Junior Member
Junior Member

Tiikerilumme ongelma

Viesti Kirjoittaja elisabeth73 »

Pallopartalevä ongelman lisäksi mieltäni askarruttaa toinenkin käsittämätön mysteeri. Ostin huuto netistä vuosi sitten tiikerilumpeen. Sain kolme laihaa tainta, sisältäen siis pari lehteä ja juuret. se on vuodessa tehnyt varmaankin 5 pikkuruista lehteä lisää huolimatta hyvästä valosta ja lannoituksesta.
Sitten ostin akva kaupasta uuden lumpeen. Se on kymmenkertaistanut kokonsa muutamassa viikossa ja kasvoi hetkessä ohi tuosta vuoden vanhasta. Ainoa ero on että uuden taimen juurakossa oli myös se Käpy. Onko se ratkaiseva tekijä onnistumisessa/epäonnistumisessa?
born to party, forced to work
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Ei se mukula ole ratkaiseva tekijä, onnistuu ja kasvaa hyvin ilman sitäkin. Taimen vaan pitää silloin olla oikean kokoinen eli isohko. Itse en myy sellaisia pikkuruisia koska ne eivät lähde hyvin kasvuun. Pitää olla reilusti lehtiä ja kunnon juuristo niin homma toimii. Ilmeisesti lumpeesi on ollut liian pieni myytäväksi ja siirtostressi on saanut sen suuttumaan.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mulla kuoli tiikerilumme. Alut olivat aika pieniä, kun laitoin ne altaaseen ja ne varmaan sitten kuolivat tuohon siirtostressiin. Mistään huilaamisesta/juuriston kasvattamisesta ei kyllä ollut kysymys, koska soran seasta - ei jonkin ajan kuluttua tilannetta varovasti tarkastaessani - löytynyt mitään.
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

niin arvelinkin

Tosiaan, ne kalliilla ostamani taimet olivat niin pienet että olin kuolla nauruun kun avasin käärön. Paras ostamani taimipaketti oli kun sain postissa märän kirjekuoren, sisällä kosteaa wc paperia ja käärön sisuksista löytyi homeelta haiseva kasa mössöä joka ilmeisesti oli ollut kasvi ennen postin mankelin läpikäyntiä... Kyllä tuo lumpeen raakku saa asua altaassani- muistuttaapahan se siellä etten tilaa enää harrastajilta kasveja ellen tiedä taustoja ja luotettavuutta.
Olen kyllä onnistuneitakin vaihtareita tehnyt ja täältä irtoaisi esim pintakasveja koska vaan kuka vaan haluaa niin yv.tä. ei limaskaa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Onpas sinulla huono tuuri käynyt kasvikauppojen suhteen. :?

Itse olen ostanut kasveja täysin tuntemattomiltakin, ja vain kerran olen saanut vähän huonokuntoisia alkuja. Ne lähtivät kyllä nopeasti kasvuun, joten vahinkoa ei siinäkään tapahtunut. Vaihtokaupassa saamani tiikerilummekin oli niin valtava, että se hädin tuskin mahtui altaaseen. :mrgreen: Eli sitä siis piti sanomani, ettei kannata kokonaan luottamusta menettää kanssaharrastajiin parin huonon kokemuksen vuoksi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tätä kautta minäkin sen tiikerilumpeeni hankin, mutta toisaalta mulle kerrottiin jo etukäteen, millaisesta alusta oli kysymys, joten en ole ko. henkilöä siitä syyttänyt, vaikka se kuolikin.
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Minulla on akvaarioliikkeestä ostettu iso vihreän tiikerilumpeen taimi joka on ollut altaassa nyt mukuloineen n. 2 viikkoa. Se on tehnyt ison pöheikön uusia lehtiä, mutta ne ovat aivan matalia. Miksi se tekee pientä ja matalaa lehteä? Liian vähän valoa vai?

Taimessa on isoja korkeita lehtiä(oli ostettaessa), mutta uudet lehdet ovat ihan tyvessä tiheässä nipussa. :roll:
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Se kasvattaa ensiksi uposlehtiä 5-10 kpl ja sen jälkeen se alkaa tuottamaan niitä kelluslehtiä, joita saa olla karsimassa jatkuvasti, koska tuppaavat täyttämään pinnan hetkessä :) (riippuen tietenkin altaa koosta 8-) )
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Minulla on punainen tiikerilumme 63l ja 96l akvaarioissa ja ne on kyllä tehnyt isompia korkeita lehtiä, mutta yhtään kelluslehteä en ole vielä nähnyt! Tai ainakaan ne eivät ole pintaan asti kasvaneet, mutta komeilta näyttävät.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Uposlehtien korkeus riippuu valosta: mitä enemmän valoa, sitä lyhyempiä lehtien varret ovat. Runsaassa valossa isotkin ruusukkeet on tuuheita ja lehtivarsi lyhyt.

Jos lumme stressaantuu eli siltä katkoo vaikkapa juuria, se voi lopettaa kelluslehtien tuottamisen. On siis ihan normaalia että ostolumme jolla on kelluslehtiä, alkaakin tuottaa yhtäkkiä niitä uposlehtiä.

...ja kertauksena: lumpeen saa pysymään uposlehtisenä jos poistaa kaikki kelluslehdet ja muutenkin "rääkkää" lummetta eli esim. poistaa uloimpia lehtiä aika ajoin. Kelluslehdet vievät valon muilta kasveilta ja siksi olen itse ainakin kokenut nuo lehdet ei-toivottaviksi.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

sani kirjoitti:Kelluslehdet vievät valon muilta kasveilta ja siksi olen itse ainakin kokenut nuo lehdet ei-toivottaviksi.
Näin minäkin olen ajatellut, joten uudesta lumpeestani, (joka sekin löytyi tätä kautta) on tulossa "uposlehtilumme".
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

sani kirjoitti:Ei se mukula ole ratkaiseva tekijä, onnistuu ja kasvaa hyvin ilman sitäkin. Taimen vaan pitää silloin olla oikean kokoinen eli isohko. Itse en myy sellaisia pikkuruisia koska ne eivät lähde hyvin kasvuun. Pitää olla reilusti lehtiä ja kunnon juuristo niin homma toimii. Ilmeisesti lumpeesi on ollut liian pieni myytäväksi ja siirtostressi on saanut sen suuttumaan.
Ilman mukulaa mulla on yksi pieni pieni taimi (1 cm) lähtenyt kasvamaan ja suureksi kasvoikin.

Mulla tiikerilumpeet ovat viihtyneet vallan mainiosti, ihan rasitukseksi asti. Uusia taimia pukkaa kerran puolessa vuodessa. Ilman mukulaa kasvu kestää mielestäni hieman kauemmin, mutta saatan puhua taas ihan omiani :mrgreen:
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Nytpäs tänne ohjeita näistä lumpeista. :)
Millaisilla ravinteilla starttaavat parhaiten ja miten pikkuista tainta tulee käsitellä?
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
sani
Advanced Member
Advanced Member

JBL:n 7 balls savikuulalannoitteet ja omat saviturvekuulat ovat minulla toimineet parhaiten. Lumpeet näyttävät myös rakastavan nestemäistä hiiltä (ja hiilidioksidia toki myös).

Lumpeen voi istuttaa savikuulien kanssa, mutta monien muiden juurilannoitteiden kanssa saattaa juuret "palaa" tai kasvu tyssää joksikin aikaa (esim. Seran Florenette A huono).
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Noita savikuulia varmastikin saa melkein mistä vain akvaarioliikkeestä? :)
Kesällähän nuo pyöräyttää nopsaan itse järvimudista. ;)
sani
Advanced Member
Advanced Member

weemano kirjoitti:Noita savikuulia varmastikin saa melkein mistä vain akvaarioliikkeestä? :)
Kesällähän nuo pyöräyttää nopsaan itse järvimudista. ;)
JBL:n kuulia ainakin, mutta saviturvekuulia olen nähnyt vain harrastajilla ja nettikaupoissa. Ne on tehty askartelukauppojen punasavesta ja lannoittamattomasta turpeesta.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Hmm. Itselläni kävi mielessä tämä harmaa savi jota löytyy suonina ihan tuolta luonnosta. Olisiko se soveliasta pyöräyttää palluroiksi?
Turvetta en mieluusti kovaa vettä tarvitsevan eläimen akvaarioon laittaisi. :)
sani
Advanced Member
Advanced Member

Jotkut ovat käyttäneet ihan luonnonsaveakin... kunhan vaan on aitoa savea eikä mitään hiesua. Se turve ei takuulla haittaa kovassakaan vedessä, se kun on sen savipallon kanssa sekoitettuna ja hiekan alla. Joten huoletta voit käyttää.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Hiemanhan siinä savessa voi hiekkaa olla mukana, mutta ihan on sellaista mörön harmaata aina kesällä löytynyt järven rannoilta, joskus sitä lykättiin puutarhaaltaan rentukoille ja ne ainakin vallan villiintyi. :mrgreen:

Hyvä tietää ettei turve pahemmin pehmennä vettä noitten savipaakkujen mukana ollessaan, saapahan ne harvat kasvit kasvamaan jotka altaaseen istutan.
elisabeth73
Junior Member
Junior Member

ensimmäiset

ekat pintalehdet tulivat tällä viikolla. olen tosi ylpeä saavutuksestani..(minun ansiotanihan se tietenkin on ). Itse lannoitan sekä vettä, että tabua juurelle.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Posti toi juuri kaksi tiikerilumpeen poikasta, kiitokset fisumammalle. :)

Toisessa taimessa on juurakossa ruskea mukula, tämä lienee ihan hyvä merkki?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä kai sen mukulan kanssa yleensä onnistuu saamaan sen lumpeen kasvuun.

Mä kans sain altaaseeni uuden punaisen lumpeen (lajista en ole 100 %:n varma). Istutin tällä kertaa tuon isoimman alun niin, että lehtien alkukohdat eivät jää soran sisään. Nyt näyttää kasvavan eli saatoin tunkea sen viimeksi liian syvään...
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Osaisiko joku sanoa miksi tiikerilumme sulattaa aina osan vanhoista lehdistä pois?
Minulla se kasvattaa suhteellisen pientä/keskikokoista, matalaa lehteä, korkeutta se ei juuri ole kasvanut enää. Joskus se teki muutaman kelluslehden ja kasvoi korkeuttakin, mutta suuttui siirtelystä ja kuihtui, nyt se taas on kasvanut, joskin matalana ja tosiaan kuihduttaa lähestulkoon samaa tahtia vanhoja lehtiä pois kun uutta tulee. :roll:
merituuli82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja merituuli82 »

Mä ostin joskus huuto.netistä lumpeen taimen oli 1cm mittamen isossa mukulassa.
n. 1/2 kesti ennenkun lähti kasvaa. mukulakin irtos mutta jäi akvaarioon seilaa.
Sen jälkeen siitä on syntynyt monta uutta taimea (siis mukulasta) :mrgreen:
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Näköjään tiikerilumme ottaa nokkiinsa siirtelystä. Tammikuussa siirsin kyseistä kasvia, joka silloin kasvoi rehevänä. Siirron jälkeen sulatteli lehtiä ja kasvoi kitukasvuisen oloisena useita kuukausia. Nyt vasta, ihan viime viikkoina, se on alkanut taas kasvaa normaalisti :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”