Perhoskirjoahvenista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

peltsi92
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Perhoskirjoahvenista

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Eli ostin eilen päivällä perhoskirjoahvenpariskunnan ja kaikki on mennyt hyvin ja tullut hyvin toimeen monnisten sekä taistelukalojen 1u+1n kanssa! Heti ekana iltana ne kutivat takanurkkaan ja en nähnyt söikö ne itse munat vai ei ne nyppivät sitä kohtaa mihin olivat kuteneet puhdistivatko vain munia vai mitä? Nurkkaa kyllä vartioitiin niin hyvin kuin voitiin paitsi kun ajattelin ruokkia rankan kudun jälkeen niitä survarilla niin nehän ampas molemmat syömään ja monniset sain herkkuruoan kanssa. :mrgreen: No tänään ne ovat uineet aina kun olen niitä seurannut niin siinä ihan etulasissa kiinni iha kuin ne kerjäisivät ruokaa vai pitäisikö olla huolissaan tollasesta levottomuudesta? Ja sitten vielä että miten saisin ph alemmas kun se on nyt 7-7,5 niin sitähän kannattaisi varmaan laskea kun nämä niin tarkkoja kuulemma arvoista ovat!
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Onnea perhosistasi!

Kyllä se etulasilla pyöriminen ja ruoan kerjääminen on näille ihan tavallista puuhaa - rohkeita kaloja kun ovat. Älä siis ole huolissasi!
peltsi92
Member
Member

Nämä ovat kyllä tosi hienoja kaloja kyllä! :D suosittelen kaikille!
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Hanbuktu »

Minulla on yksi 64l akvaario vähän niin kuin virattomana, siellä on vain 12 sinineontetraa, meniskö tommonen perhoskirjoahven pariskunta siinä? Ei tartteis joka ikisen vieraan ihmetellä, et miks sulla ei oo ollenkaan kaloja tuolla... Sinineonit kun tuppaa pujahtamaan pusikkoon jos oikein työntää naamansa lähelle. Passaako lämpötilat? Nyt on 26 astetta, pH 6,5-7.
peltsi92
Member
Member

Mulla on lämpö 26-27 jossakin tossa välissä ja nettisivujen mukaa ainakin riittää!
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Hanbuktu »

No sit ainakin sen puolesta. Unohtu laittaa et ainakin mulla pH laskee kilju-hiilarin avulla reilusta seittemästä tohon 6,5.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä se pH 6.5 on ihan passeli perhosille ja jos sopuisan parin onnistuisi löytämään, niin kyllä se 64 litraa voi riittää. Itsellä on juuri tällainen sopuisa pari, joka oli välillä tuolla 68 litraisessa ilman ongelmia. Kasvillisuutta, kun on vain riittävästi, että pääsee tarpeen vaatiessa toista piiloon. Toki niitä huonojakin kokemuksia löytyy, jos ei olekaan se sopuisa pari, joiden takia varmaan Helsingin akvaariokeskus mainitsee minimialtaaksi 90 litraa...

Toinen vaihtoehto altaaseesi voisi tietysti olla taistelukalakoiras. Taistelukalat ovat kans tosi näyttäviä ja rohkeita kaloja.
peltsi92
Member
Member

kuuluuko naaraan olla urosta värittömämpi uros loistaa hienosti sinistä mutta naaraassa ei sinistä ole niin paljon ero on tosi selvä? Ja kuuluuko niissä olla keltasia pystyraitoja peräosassa? Vai ovatko nämä jotain keltasen ja normaalin sekotuksia? :?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

peltsi92 kirjoitti:kuuluuko naaraan olla urosta värittömämpi uros loistaa hienosti sinistä mutta naaraassa ei sinistä ole niin paljon ero on tosi selvä? Ja kuuluuko niissä olla keltasia pystyraitoja peräosassa? Vai ovatko nämä jotain keltasen ja normaalin sekotuksia? :?
Itse asiassa naaras voi olla värikkäämpikin kuin koiras, koska sen vatsa on lähes aina punaiselta hohtava (koiraassa ei ole punaista). Koska kalat kutivat jo sinulla, en usko kuitenkaan, että sukupuolten määritys olisi jotenkin väärä. Joskus voi toki olla niin, että naaras välttelee koirasta ja siksi vaalentaa värinsä.

Noista raidoista... Perhosen peräosa on aavistuksen raidallinen. Sanoisin harmaa-vaalearaidallinen. Toki noi mainitsemasi sekoituksetkin on mahdollisia.
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

peltsi92 kirjoitti:kuuluuko naaraan olla urosta värittömämpi uros loistaa hienosti sinistä mutta naaraassa ei sinistä ole niin paljon ero on tosi selvä?
Mulla ainakin perhosnaaraissa kulloinkin alistuneempana oleva on värittömänpi. Altaassani ui haaremi, yksi koiras ja kaksi naarasta. Koiras paimentaa naaraitaan vuorotellen niin, että pitää toisen ihan lähellään ja ajaa toisen pois. Se kauemmas ajettu on aina hyvin väritön kun taas lähellä pidettävä on "värit päällä". Naaraiden asema vaihtelee.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
peltsi92
Member
Member

No sillon kun kutivat naaraalla oli hienommat värit kun koiraalla ja ei ne nyt ihan keltaset raidat ole vaan semmosen haaleat korostin tota vähän liikaa! Katotaan jos on vaikka vielä vähän stressiä niin ei värit näy niin loistokkaasti naaraalla! :)
peltsi92
Member
Member

Ajattelin kudettaa noita erillisessä kutuakvassa riitäisikö 20l akva ja mitä sinne pitäs laittaa suodattimen ja lämmittimen lisäksi ja kutemaan ne saa varmaan lämmön nostolla ja voimakkaalla ruualla?
_Ansku_
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Kumpi olis parempi haaremi vai pari? Tuosta on monta mielipidettä?itselläni on pari, ja ihan hyvin näyttää pärjäilevän. Tietysti mielelläni hankkisin vaikka kolmannenkin, sen verran kivoja kaloja on: tosi rohkeita, ahneita ja heti etulasissa kiinni, kun joku tulee akvaarion viereen. Nuo omat ahvenet elelee tälläsessä vedessä: ph 6,5 ja lämpötila 25-27C, vedessä turvetta. Miten noista pienistä ja nuorista kaloista erottaa sukupuolet (omista aikuisista kyllä näkee), kun ne on aika vähävärisiä ja pieniä?
(johtuu varmaan siitä, kun n. 70L altaassa kaupassa on n.10-15 perhoskirjoahventa?) noihin kaupanmyyjiin tässä kaupungissa en kauheasti luota, varsinkaan ahvenia tai monneja ostaessani. Sopiiko kutualtaaksi 40l? sinne pari vai haaremi?
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Oon kans miettiny pitkään noitten perhosten hankkimista. Upeita kaloja. :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
peltsi92
Member
Member

mä sanoin kaupan tädille että haluan pariskunnan ja hyvin se näytti tietävän! :D
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

peltsi92 kirjoitti:mä sanoin kaupan tädille että haluan pariskunnan ja hyvin se näytti tietävän! :D
Niin minäkin sanoin, mutta sain kaksi poikaa... Kävin vaihdattamassa, ja parin viikon kuluttua kaverin kasvettua, huomasin että minulla oli jälleen kaksi poikaa :twisted: . Nyt minulla siis on kaksi poikaa, ihan hienosti tulevat juttuun, kun ei tyttöjä ole saatavilla. Tuo kuvio saattaa tosin muuttua, kun meinaan hommata muutaman tytön noille kaveriksi. Altaalla on kylläkin kokoa 540l, että eiköhän ne tuolla mahdu rellestämään.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla oli välillä kaksi poikaa ja kaksi tyttöä tuolla 228 l altaassa ja kyllä ne ihan hyvin sopi samassa elämään. Tosin vain toisen tytön oli lupa kutea ja siis molemmat pojat yrittivät hurmata sitä.
peltsi92
Member
Member

Nyt ne sitten kuti kutualtaassa ja ei hoito kiinnostanut ruokaa vaan tulivat kerjäämään, joten siirsin ne takaisin pääaltaaseen ja laitoin ilmastimen kudun viereen. Kuuluuko munien olla harmaita vai onko ne hedelmöittymättömiä? :?
peltsi92
Member
Member

Tietääkö kukaan kuuluuko munien olla harmaita taas ne oli kutenu ja ne munat on harmaita?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jotenkin ajattelisin/muistelisin, että aika läpikuultavalta se kutu näyttää.
peltsi92
Member
Member

Joo ne on semmosia hieman kuultavan harmaita, tänään illalla on 2 päivää kudusta joka on poikasboxissa ilmastimen kera. Osa on valkosia, mutta suurin osa normaaleja ihan kun siellä olisi jotain mustia pisteitä jossain näkynyt. Jännittää! :D
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Sattuuko sulla olemaan pientä pipettiä, niin voisit varovasti yrittää saada niitä valkoisia pois, koska nehän ovat pilallisia ja voivat pilaannuttaa myös muita.
peltsi92
Member
Member

Olen kerännyt kaikki valkoset lääkeruiskulla niissä munissa näkyy jotakin mustaa sisällä onko se poikanen??
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

On se, mutta ne valkoiset munat ovat homehtumassa.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

musta piste on poikanen.

Voisikohan perhoskirjoahven pariskunnan ottaa toisen kirjoahven pariskunnan lisäksi..hmm.. ^^

Millaiseen paikkaan kutevat teillä?
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”