Demasonin ruokinta

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Basiron
Starting Member
Starting Member

Demasonin ruokinta

Viesti Kirjoittaja Basiron »

Hankin Malawiakvaarion (400 l) ja sinne 10 Demasonia ja 10 Labidochromis caeruleusta.
Ongelmana on Demasonien ruokahalu. Liikkeessä möivät mukaan Spectrumin Cichlid Formulaa ja sanoivat molempien syövän sitä. Samoin purkin kannessa lukee, että sopisi myös kasvissyöjille.

Mutta se ei oikein kelpaa noille Demasoneille. Ruoka on rakeista ja vajoaa nopeasti pohjaan. Caeruleuset kyllä syövät tuotakin hyvin.

Hankin Tetra Phyll hiutaleruokaa kasvissyöjökaloille. Tuota ne syövät vähän paremmin. Tosin tuossakin ruoassa on mukana kala- ja äyriäisperäisiä aineita, vaikka pitäisi olla kasvissyöjille tarkoitettu.

Demasonit ovat vielä n. 3 cm. Vaikuttaako tuo koko ruoan laatuun mitenkään? Millä te ruokitte levänsyöjiänne?
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minulla demasonit käyvät ahnaasti noiden rakeiden kimppuun, mutta toisaalta ovat jo isoja. Vegehiutaleet kuten tuo sinun Tetra Phyll ovat myös hyvää ruokaa niille. Ehdotonta suosikkia on kuitenkin räkmix, jota suosittelen sinunkin valmistavan. Luonnossa demasonit ovat periaatteessa vegejä, mutta syövät kuitenkin levän seassa asuvia eläviäkin. Ja ainakin minun altaassani ovat myös ahnaita poikasten metsästäjiä. Eli siis kala- ja äyriäisperäinen kama kelpaa niille hyvin, kunhan suurin osa on levää tms. kasvisperäistä.

Caeruleukset tarvitsevat enemmän eläinperäistä ravintoa, mutta tulevat toimeen vegedieetilläkin ihan hyvin. Ainoana haittana siitä olen havainnut niiden keltaiseen väriin tulevan tummia laikkuja, todennäköisesti johtuen niille liian suurista spirulinamääristä valmistamassani räkmixissä...

Minun ruokintaohjelmani on: aamulla vegehiutaleita tai noita rakeita, iltapäivällä vegehiutaleita, ja illalla räkmixiä.

-Juissi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”