Helmikardinaalikaloja?
Valvoja: Moderaattorit
Helmikardinaalikaloja?
Uusimmassa Akvaristissa oli kauniita kuvia kyseisistä kaloista. Kummempaa tietoa lajin koosta, allasvaatimuksista tms. ei kuitenkaan ollut. Eikä a-w:n hakukaan paljoa anna vastauksia. Myöskään google ei kertonut suomeksi mitään.
Kellään näitä parvea altaassa, jos ei, miksi?
Kellään näitä parvea altaassa, jos ei, miksi?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Minulla oli kourallinen noita. Koiraat voivat ruveta aggressiivisiksi toisiaan vastaan jossain välissä, mutta luonnossa esiintyvät isoissa parvenomaisissa rykelmissä, eli ehkä toimisivat jos pitää oikein monta. en mene takuuseen. Isossa altaassa voi hyvin pitää useampaakin koirasta. Diadema-merisiili on oiva kumppani näille, kardinaalit menevät mieluusti "suojaan" sen piikkien väliin. Nämä ovat erittäin rauhallisia kaloja, möllöttävät aika paljon rauhassa paikoillaan kunnes tulee ruoka-aika
Silloin singotaan hullun lailla pitkin allasta. Luonnossa näiden elinympäristö on uhattuna, joten kannattaa nähdä pientä vaivaa jotta saisi käsiinsä allaskasvatettuja yksilöitä. Kuuluu lempparikaloihini
Ne syövät mieluiten pakasteruokia, mutta sain minä yhden syömään kuivaruokaakin (se oli minun kova elämänkouluni ansiota
). Näitä voi siis kasvattaa itsekin, koiras kantaa mätimunat suussaan ja sylkäisee piskuiset kopiot itsestään kun ovat "valmiiksi haudutettu". Voin sanoa, että makeampaa poikasta on vaikea löytää
Silloin ne kannattaa siirtää kasvatusaltaaseen, etteivät joudu ruoaksi. Ainakin clownfish tällä foorumilla on kasvattanut niitä, hänelle voinee laittaa YV:tä englanniksi.

Ne syövät mieluiten pakasteruokia, mutta sain minä yhden syömään kuivaruokaakin (se oli minun kova elämänkouluni ansiota

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Meillä oli neljä 450 l altaassa, ilmeisesti keskinäisten riitojen takia kaksi on hypännyt ulos.
Meillä ne syö kyllä mitä antaa, välillä tuntuu että ne ei syö mitään eli kaipa sieltä kivien koloista ruokaa löytyy. Muuten ne on vähän "tylsiä" eli olla möllöttävät jossain kivien koloissa. Pimeällä ovat enemmän aktiivisia.
Heikki
Meillä ne syö kyllä mitä antaa, välillä tuntuu että ne ei syö mitään eli kaipa sieltä kivien koloista ruokaa löytyy. Muuten ne on vähän "tylsiä" eli olla möllöttävät jossain kivien koloissa. Pimeällä ovat enemmän aktiivisia.
Heikki
Hei mulla on kyllä tainnut tulla kirjoitusvirhe! Tarkoitin siis helmikardinaaliAHVENTA. Onko tuo helmikardinaaliKALA teidän puheissa sama asia? Vai kumpi on oikea nimitys?
Tuolla tieteellisellä nimellä löytyikin jo enempi, kiitos
Eli ilmeisesti ihan akvaarioon kelpaava fisu
On ne vaan niin nättejä, iso parvi isossa altaassa on varmasti upea!
Tuolla tieteellisellä nimellä löytyikin jo enempi, kiitos

Eli ilmeisesti ihan akvaarioon kelpaava fisu

-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tieteellistä nimeähän ei vielä ole mainittu, vain ns. common name.
Tynkätietoa suomeksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Helmikardinaaliahven
Itse ehkä joskus hankin, jos on varmaa että ovat viljeltyjä.

Tynkätietoa suomeksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Helmikardinaaliahven
Itse ehkä joskus hankin, jos on varmaa että ovat viljeltyjä.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Kokemuksesta voin kertoa, että kolmenkaan yksilön pitäminen edes 430 litraisessa ei onnistu jos (kun) yksi pari alkaa kutemaan. Joskin kokemukseni mukaan naaras on se joka kiusaa muut naaraat hengiltä.
Kerrassaan mainioita riutta-akvaarion kaloja. Nuoria en ole saanut syömään muuta kuin pakasteruokaa, vanhat kalat syövät jopa hiutaleruokaa. Lisääntyvät helposti... jo toinen sukupolvi menossa ja vanhuksetkin vielä innostuivat poikimaan tuossa joulukuussa. Viljelyssä on vaan se pulma, että kalat tekevät noin 30 poikasta kerrallaan. Toistaiseksi paras ennätys on ollut, että 5/30 yksilöä kasvoi "aikuiseksi" ja siinä meni ainakin 1v... Näitä on siis vaikea viljellä mitenkään suurella skaalalla. Tai no ehkäpä jos olisi kymmeniä kutevia pareja.
Käsittääkseni nämä ovat nykyään uhanalaisten listalla eikä niitä enää tuoda luonnosta (toivottavasti).
Kerrassaan mainioita riutta-akvaarion kaloja. Nuoria en ole saanut syömään muuta kuin pakasteruokaa, vanhat kalat syövät jopa hiutaleruokaa. Lisääntyvät helposti... jo toinen sukupolvi menossa ja vanhuksetkin vielä innostuivat poikimaan tuossa joulukuussa. Viljelyssä on vaan se pulma, että kalat tekevät noin 30 poikasta kerrallaan. Toistaiseksi paras ennätys on ollut, että 5/30 yksilöä kasvoi "aikuiseksi" ja siinä meni ainakin 1v... Näitä on siis vaikea viljellä mitenkään suurella skaalalla. Tai no ehkäpä jos olisi kymmeniä kutevia pareja.
Käsittääkseni nämä ovat nykyään uhanalaisten listalla eikä niitä enää tuoda luonnosta (toivottavasti).
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Pteragodon kauderni
Moikka
Aktivoidun pitkän hiljaisuuden jälkeen, moikka kaikille tutuille (elossa ollaan toistaiseksi).
Minulla oli pieni parvi kyseisiä kaloja noin 160 litraisessa purkissa josta osa oli eristetty refuksi/poikasaltaaksi. Viljelin kaloja ja kävi suht helposti. Kaloista oli vaikea päästä eroon niin en jatkanut pitkän päälle viljelyä. Suurin homma pyydystää muniva koiras (suuhautojia) pois altaasta ja sen syljettyä ulos poikaset saada se pois refusta ennen kuin syö kaikki muksut. Muuten ok. Itse en saanut syömään korvikkeita joten muksuja varten viljelin elävää. Aikuisina eivät olleet ruoan suhteen kranttuja.
Luonnosta pyydettyjä ilmestyy markkinoille vieläkin (ainakin Ruotsissa), en ostaisi edellä mainituista syistä. Mutta jos saat jostain viljeltyjä niin suosittelen. Jos purkki pienehkö niin en suosittele vilkkaita7aggressiivisia purkkikolleegoita.
terv, Cai
P.S. Tällä hetkellä ilman purkkia, mutta haaveissa 100-200 litranen miniriutta... nimierkillä "suola-addikti"
Aktivoidun pitkän hiljaisuuden jälkeen, moikka kaikille tutuille (elossa ollaan toistaiseksi).
Minulla oli pieni parvi kyseisiä kaloja noin 160 litraisessa purkissa josta osa oli eristetty refuksi/poikasaltaaksi. Viljelin kaloja ja kävi suht helposti. Kaloista oli vaikea päästä eroon niin en jatkanut pitkän päälle viljelyä. Suurin homma pyydystää muniva koiras (suuhautojia) pois altaasta ja sen syljettyä ulos poikaset saada se pois refusta ennen kuin syö kaikki muksut. Muuten ok. Itse en saanut syömään korvikkeita joten muksuja varten viljelin elävää. Aikuisina eivät olleet ruoan suhteen kranttuja.
Luonnosta pyydettyjä ilmestyy markkinoille vieläkin (ainakin Ruotsissa), en ostaisi edellä mainituista syistä. Mutta jos saat jostain viljeltyjä niin suosittelen. Jos purkki pienehkö niin en suosittele vilkkaita7aggressiivisia purkkikolleegoita.
terv, Cai
P.S. Tällä hetkellä ilman purkkia, mutta haaveissa 100-200 litranen miniriutta... nimierkillä "suola-addikti"
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Re: Pteragodon kauderni
Suolaa kehiin vaan, itsekin tällä hetkellä suolattomana voin todeta että se vanha suola kylä janottaa, ei siitä taida päästä yliCai kirjoitti:Minulla oli pieni parvi kyseisiä kaloja noin 160 litraisessa purkissa josta osa oli eristetty refuksi/poikasaltaaksi. Viljelin kaloja ja kävi suht helposti. Kaloista oli vaikea päästä eroon niin en jatkanut pitkän päälle viljelyä.

Ymmärtääkseni minulla oli sinun kasvattien kasvatteja

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.