Vesivahinko: vesi yli laidan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Tellukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:48, 12.10.2005
Paikkakunta: Joensuu/Niittylahti

Vesivahinko: vesi yli laidan

Viesti Kirjoittaja Tellukka »

Kiekkoaltaaseeni valuttelin tänään kaikessa rauhassa vettä, kun havahduin kamalaan litinään. Enpä olis uskonut että minusta ikuna löytyy niin nopeaa liikettä kuin sillä hetkellä kun tajusin mistä litinä kuuluu! Allas valui yli äyräittensä lattialle (tietenkin parkettia) ja jalustaan sisälle (tottakai koivuvaneria).

Hetken edestakaisin säntäiltyäni älysin, että ellen sammuta hanaa, vettä tulee lisää :roll: ! Ylimääräiset vedetkin pitäis saada pois altaasta... Ja eikun kuivaamaan.

Pyyheläjän kanssa peuhatessani älysin, että lattialla on jatkojohto joka lilluu vedessä. Samalla hetkellä kun ajatus tuli päähäni, sammuivat torpasta KAIKKI valot (asumme haja-asutusalueella jossa ei ole katuvaloja). Koirat saivat hepulin ja alkoivat haukkua, samoilin pimeässä etsien taskulamppua jonka onneksi suht helposti löysinkin. Arvatkaa oliko pimeää?

Onnistuin saamaan sähköt päälle ja valot taloon. Huomasin jättäneeni jatkojohdon lillumaan sinne veteen (en älynnyt sitä hätäpäissäni irroittaa aiemmin). Johtoa irti nykiessäni sama episodi toistui: valot sammuivat taas. Seikkailin taas tekniikkahuoneeseen vipuja vääntelemään ja sain taas valot päälle.

Kohtalaisen helposti sain paikat kuivattua, silti parketin raot ovat hieman koholla ja koivuvanerijalustan alla todennäköisesti vettä. Saa nähdä kuinka pahasti ne vaurioituivat.

Käykö muille koskaan näin?
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Sullahan on ollut äksöniä! Onneksi et saanu sähkäreitä siinä vedessä töpseleitä nykiessäsi.

Minä vaihdan veden ämpäreillä, mutta siitä huolimatta olen kerran kipannut yli. Määrä vaan oli huomattavasti pienempi, mutta tuntui se muutama litrakin silloin jo melkoiselta Atlantilta. :mrgreen: Väsyneenä ei sais touhuta.

Toivottavasti selvisit säikähdyksellä. Onhan kotivakuutus kunnossa? Kannattaa tarkistuttaa, ettei kosteus päässyt rakenteisiin.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Onneksi ei käynyt pahemmin !

Minä olen kerran laskenut letkulla vettä altaaseen sen verran ajatuksissani että hivutin letkun pään hiljokseen pois altaasta ja laskin sitten vettä lattialle muutaman lirauksen ennenkuin tajusin rääkäistä "vesi poikki heti". Mieheni on nääs vesien vaihdon aikaan valmiudessa vesihanan lähellä.

Yllättävän paljon tulee siivoa pienestä määrästä vettä.

Olen jo vuosien ajan, vainoharhaisuudestani johtuen, pitänyt jatkojohto-rasiat ja muut systeemit lattialta vähintään 30 sentin korkeudessa. Ovat tiiliskivi-rakennelmien päällä altaiden takana. Mitään johtoja ei ole lattialla, entäs jos allas vaikka alkaa vuotamaan yön aikana.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Juu, on kerran vuotanut yli, kun karsin kasveja ajatuksissani ja letkusta laskin samalla vettä altaaseen. Mitään vakavampaa ei onneksi seurannut, havahduin siihen, kun vesi loiskui iloisesti parketille, hana kiinni ja kuivaushommiin.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Onhan tuota sattunut :D Tosin nykyisen akvaarion kanssa joka on 720-litrainen, ei ole koskaan *koputtaa puuta*, se kun täyttyy niin paljon hitaammin kuin pienemmät akvaariot ja toisekseen kokemus on opettanut että vedenvaihdon aikana ei siitä huoneesta lähdetä mihinkään. Pahin kämmini oli töissä akvaarioliikkeessä kun puhelin soi (olen myös oppinut että puhelimeen ei ikinä vastata ennen kuin vesi on sammutettu) kesken ison altaan vedenvaihdon. Sattuikin sitten olemaan oikein puhelias kaveri langan toisessa päässä ja puhelin tietysti takahuoneessa, että havahduin vasta kun kiinteistön talonmies juoksi sisään, karjaisi ja nappasi vedet pois päältä. Ai hemmetti että häpesin niin etten varmaan ikinä. Vettä oli lattialla ainakin viisi senttiä n.70m alueella, sitä oli mennyt alakertaan asti ja tietysti vesi-imurini rikki. Onneksi se kiinteistö oli vanha (Suomen Trikoon vanha tehdasrakennus) ja tullaan saneeraamaan joka tapauksessa parin vuoden sisään, että ei tullut omasta pussista maksettavia vesivahinkolaskuja...
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Ämpärillinen vettä lattialla on yllättävän paljon, tämän olen itse todennut vettä vaihtaessa. Kompastuin taannoin jaloissa pyörivään akvaristin apulaiseen ja holautin ämpärillisen vettä lattialle kunnon kaaressa. Melkoinen kuivaaminen oli. Räsymatto on muuten yllättävän tehokas imemään vettä... Sen sain todeta samalla kertaa.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja srd »

Viime viikolla söhersin minäkin. Otin letkun käteen, menin takkahuoneeseen akvaarion luo, palasi takaisin pesuhuoneeseen laittamaan vedet päälle ja n. kaksi sekuntia myöhemmin tajusin että se pahuksen letku oli edelleenkin mulla kädessä!

Äitiys+aivot=siivottavaa. :roll:
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Eipä mulla ole koskaan akvaarioista vesi tullut yli, koska täytän ne pakasterasialla isommasta saavista kauhomalla. Tosin kerran taisi mennä hieman vettä lattialle yli ämpärin reunojen vettä akvasta poistaessa kun taisin katsella vähän muualle kuin kuinka täysi ämpäri jo oli :D
Akvarismia 1992-2014
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Jos on tällainen vahinkoaltis tapaus ja samalla laiska luuttuamaan vettä lattialta, kannattaa harkita muutaman euron sijoittamista hankkimalla nestepinnan korkeushälyttimen.
Laitan sen akvaarion reunalle ja käännän anturit sille korkeudelle kuin haluan altaan täyttää. Masiinasta lähtee hirvittävä rääkäisy sitten kun haluttu korkeus on saavutettu.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 173
Liittynyt: 19:36, 03.01.2007
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Hieno vinkki Miilia, kiitos! Pitäsi vaan tilata 6, koska eivät lähetä alle 14 euron tilausta...ja sitten nousee hinta yli 25 euroon, Tosin maksaahan se parketinkin hionta.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Joo mutta tilaa samalla kotelo ja patteri niin ei tarvi ostaa kuin 2 kpl. [;)]

Koodi: Valitse kaikki

 Tuotekoodi:    	  Tuotenimi:    	  Kappalemäärä:    	  Á-hinta:    	  Yhteensä:
	003 	003, nestepinnan korkeushälytin 		3,00 € 	6,00 €
	6019 006 	6F22, neppariparisto, 9V 		0,700 € 	1,40 €
	6400 013 	M-13 laitekotelo, 112x31x62mm, harmaa 		4,50 € 	9,00 €
	Tuotteet yhteensä:
ALV-osuus (22 %):
Yhteensä ilman ALV:tä: 	16,40 €
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Hmm.. Kotona olen tainnut päästää vedet 4 kertaa lattialle + kerran isäni toimesta. Ensimmäisen kerran olin aivan akvaarion vieressä, täyttelin rauhassa 200-litrasta akvaariota katsellessa telkkaria, kunnes litinä alkoi. Hana kiinni, kuivaus, vettä pois.

Muutama viikko tästä jätin isäni täyttämään akvaariota, sanoin moneen kertaan, että akvaarion luota _EI SAA_ lähteä pois, vesi tulee hyvin nopeasti yli. Isä lähti sitten keittiöön puhumaan siskon kanssa, kun minä menin yläkertaan. Muutaman minuutin päästä kuuluu huuto: "SAMMUTTAKAA SE HANA!!". Veli oli suihkusta tullessaan huomannut, että lattia oli märkä vähän muualtakin, kuin pitäisi.

Seuraavan kerran täyttelin 530-litrasta akvaariota, menin jostain syystä huoneeseeni ja koneelle, havahduin varsin tuttuun litinään. Hana kiinni, kuivaamaan, vesiä vähän pois.

Seuraavat kaksi kertaa täyttelin samaa 530-litrasta akvaariota selkäni takana (istuin sohvalla ja katsoin telkkaria). Tuttu litinä ja tuttuihin hommiin taas.

Tämähän alkaa mennä ihan rutiinilla jo. :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Onneksi ei ole mitään pahempaa tapahtunut vaikka vettä kotonamme on jonniverran. Parisen kertaa vanhassa kodissa kaatui sankollinen tai puolikas lattialle, mutta sen sai pyyhkeillä nopsaan kuivattua.
Tellukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:48, 12.10.2005
Paikkakunta: Joensuu/Niittylahti

Viesti Kirjoittaja Tellukka »

millia kirjoitti:Jos on tällainen vahinkoaltis tapaus ja samalla laiska luuttuamaan vettä lattialta, kannattaa harkita muutaman euron sijoittamista hankkimalla nestepinnan korkeushälyttimen.
Tällaista juuri näköjään tarvitaan. En ole koskaan ennen laskenut vesiä letkulla yli. Kyllä sitä olikin paljon, 720-litrainen tuntui oikein kuohuvan yli... Päällyslasit (kissan takia muovipleksiä) kelluivat veden pinnalla. Kaikkiaan vettä meni lattialle useita kymmeniä litroja, epäilen.

Mutta tarinaan seuraa vielä jatkoakin, tämän aamun tapahtumat:
Kun meillä tulee sähkökatko, maalämpöpumppu kääntää itsekseen tehonsa 30-asteeseen virran palattua (tyhmä vekotin). Tänä aamuna herättyäni huomasin, että meillä on sisällä varmaan liki 30 astetta lämmintä koska en säikähdykseltäni muistanut kääntää pumppua normaalitilaan (19). Laattalattia oli melkoisen lämmin (lattialämmitys)!

Sinällään onnekas vahinko tuo maalämpöpumppu, lattialämmitys ilmeisesti kuivasi kostunutta parkettia eikä lattiassa näy enää juuri mitään.
keijusto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 09:44, 17.08.2006
Paikkakunta: Pohjois-Hki

Viesti Kirjoittaja keijusto »

Tindra kirjoitti:Eipä mulla ole koskaan akvaarioista vesi tullut yli, koska täytän ne pakasterasialla isommasta saavista kauhomalla.
Huh. Melkoista luonteenlujuutta vaatii sun harrastaminen :mrgreen: Ilman letkua olisi mun harrastus loppunut jo ajat sitten :mrgreen:

-----------------------

Mulle kävi just viikko sitten ekaa kertaa vastaava tapahtuma. Onneksi piuhoja tai muuta ei ollut lähettyvillä.

Kerran kyllä kissa pomppas kansilasit rikki ja vettä loiskui niin että oli jatkojohdot märkinä ja valaisin myös. Se oli pahempi vesivahinko kun samassa sykkyrässä oli hirveät määrät kaikenmaailman piuhoja ja jatkojohdossa vettä.
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

SeijaKK kirjoitti:Olen jo vuosien ajan, vainoharhaisuudestani johtuen, pitänyt jatkojohto-rasiat ja muut systeemit lattialta vähintään 30 sentin korkeudessa. Ovat tiiliskivi-rakennelmien päällä altaiden takana. Mitään johtoja ei ole lattialla, entäs jos allas vaikka alkaa vuotamaan yön aikana.
Sama juttu. Murphyn lain hyvin tuntevana olen teipannut ilmastointiteipillä jatkojohdon jakorasian akvaariopöydän jalkaan pöydän alapuolelle. Ei taatusti pääse vettä sähkölaitteisiin. Jostain syystä täällä on pienempiä määriä vettä lattialla harva se viikko...
Tellukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:48, 12.10.2005
Paikkakunta: Joensuu/Niittylahti

Viesti Kirjoittaja Tellukka »

Juupajuu kirjoitti:
SeijaKK kirjoitti:Olen jo vuosien ajan, vainoharhaisuudestani johtuen, pitänyt jatkojohto-rasiat ja muut systeemit lattialta vähintään 30 sentin korkeudessa. Ovat tiiliskivi-rakennelmien päällä altaiden takana. Mitään johtoja ei ole lattialla, entäs jos allas vaikka alkaa vuotamaan yön aikana.
Sama juttu. Murphyn lain hyvin tuntevana olen teipannut ilmastointiteipillä jatkojohdon jakorasian akvaariopöydän jalkaan pöydän alapuolelle. Ei taatusti pääse vettä sähkölaitteisiin. Jostain syystä täällä on pienempiä määriä vettä lattialla harva se viikko...
Mulla se jatkojohto ei ollut akvaariosta... eikä edes niin lähellä akvaariota. Vettä vaan oli yksinkertaisesti niin paljon.
720-l kiekkola, 720-l seurala, 600 l suolaista, 2 kissaa, 2 Bernhardinkoiraa ja sekarotuinen hauva (olen muuten ihan normaali)
jake91
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 10:45, 26.12.2007
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Itellä ei ole vedenvaihossa mennyt vettä kummemmin lattialle, jos siitä "OHO" hieman läiskähti ei lasketa :D

Jokin kuukausi sitten hiilidioksidi viritellämä "kiljupönttö" oli alkanut imemään vettä yöllä lattialle.. Kyllä sitä oli jokin 10l mennyt mänty lattialle. Pontit oli kivasti seinästä seinään turvonneina altaan leveydeltä. Sen nähtyäni kävin pikaisesti hankkimassa takaiskuventtiilin tuohon viritelmään. Ei oo sen jälkeen vettä kummoisemmin näkynyt lattialla.
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja weemano »

meillä akvat täyttyy 2-3-litran vetoisilla sankoilla. :)
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

OT: Meillä sangoilla tai pakasterasialla täyttäminen veisi koko viikonlopun kun reilu 600 litraa pitäisi kantaa ja kauhoa :mrgreen: :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Huomaatteko, että suurin osa sähläreistä ollut naisia...hmmm!
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Saattaa vaikuttaa se että miehillä useamman kuin yhden tehtävän suorittaminen kerralla ei aina onnistu. [;)]
Kai sitä nyt saattaa tulla vedet yli jos siinä samalla kun vaihtaa akvaarioihin vettä, tiskaa tiskit, imuroi kämpän, vie roskat ja pistää pyykkikoneen pyöriin.
Nyt ukot, käsi ylös! Kuinka moni on vaihtanut yli kuuteen akvaarioon vedet ja tehnyt edellä mainitut kotiaskareet samalla, eikä ole läikyttänyt kovin montaa litraa vettä lattialle samalla?
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Mulla mies toimii kätevänä hälyttimenä, huutelee vähän väliä sohvalta että : Eikö se vesi jo riitä! Nyt hana kiinni! ym.

On totta, että naisen on pitänyt evoluution aikan oppia tehokkaasti pyörittämään montaa asiaa kerrallaan. Mutta välillä voi tulla tietysti pikkuvahinkoja.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä ukko on se hätäilevämpi osapuoli. Minä(kin) olen aina häärännyt sitä sun tätä samalla kun 720-litrainen täyttyy, sillä siihen tuntuu menevän ikuisuus. Kerran kuitenkin tuli tuttuja kylään juuri kun olin täyttämässä sitä ja iiiiihan viime tipassa huomattiin että allas oli jo pintajännnityksellä :roll: Sen jälkeen tuo ei melkein anna minun poistua altaan vierestä kun se täyttyy, pitää istua sängyn laidalla odottamassa altaan täyttymistä :mrgreen: Mikä ei ole paha, eipä tule vettä lattialle. Pienemmissä altaissa ei ole sitä vaaraa, sillä säädän aina jotain samassa altaassa joten vedenpinnan nousun kyllä huomaa viimeistään silloin, kun rintaliivit kostuvat ;)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Pultsu Päärynä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:41, 04.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pultsu Päärynä »

Laitanpahan tähän nyt kokemukseni, joka tapahtui vasta IHAN äsken. 15 minuuttia sitten? Pakko päästä avautumaan. Onpa tämä kuitenkin "vesivahinko"...

Ok, puhuin ystäväni kanssa puhelimessa, ja keittelin samalla vettä. Vesi kiehuu, kattila pois, hella kiinni.
Sekuntia myöhemmin kissani hyppää suoraan siihen kuumalle hellalle. Kauhea rääkäys, ja heti perään kauhea juoksu ympäri taloa tuskaisena kiljuen. Otan katin kiinni ja vien nopeasti vessaan, jossa on *halleluja* pari akvaariota, jotka ovat puolillaan vettä (testailin vähän silikoneja viikko sitten...). Äkkiä kissan jalkojen upotus veteen, jos se enemmiltä palovammoilta pelastaisi. Kissa riehuu mokomasta upottelusta nyt kahta kauheampana. Tästä seurauksena kännykkäni (johon olin siis sen kamuni kanssa samaan aikaan jutustelemassa) tippuu kyseiseen akvaarioon. Rikki se näköjään meni. PERSKUTA! Onneksi kissa näyttää olevan kunnossa..

Voin vaan kuvitella mitäköhän kaveri tuumii täällä tapahtuneen, kun kännykästä taisi kuulua sen verta kiintoisia ääniä. Olen kova kiroamaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”