Matala etualan kasvi (hämärässäkin viihtyvä)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
saagelo
Member
Member

Matala etualan kasvi (hämärässäkin viihtyvä)

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Osaisitteko suositella jotain matalaa etualan kasvia, joka ei vaatisi voimakasta valoa? Keihäslehtiä en halua ja siitäkään ei olisi haittaa jos kyseinen kasvi kasvattaisi tiheähkön maton ja leviäisi itsestään.

Kääpiömiekkakasvi on menestynyt minulla hyvin hämärämmissäkin oloissa, kirkkaammassa valossa vaan kasvaa nopeammin. Sitä on nyt kaikissa altaissa, mutta haluaisin myös jotain erinäköistä matalaa kasvia. Kapeakeiholehteä on 200l altaassa, mutta se kasvaa miten sattuu. Osa istuttamistani taimista kasvaa matalina 10cm korkeina, mutta osa on kasvanut 50cm korkeaksi. Tuokin kyllä kukkii ja leviää kohtalaisesti, mutta en kaipaa 50cm korkeata etualan kasvia. Tropican sivuillakin mainittiin tästä ongelmasta, että saattaa olla oikukas. Kaikki taimet ovat vierekkäin ihan akvaarion etuosassa samoissa olosuihteissa, joten en keksi miksi vain osa on 50cm korkeita.

"This plant may cause problems because in certain conditions it suddenly grows to a height of 50 cm when it grows older. But if it is then moved into the background it may become low again." 8O

Täytyy istuttaa tuo akvaarion päätyyn mihin en tarvitse erityisesti peittävää kasvia, niin ei haittaa olipa matala tai korkea.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on etualalla ruskomelalehteä (muistaakseni). Leviää siinä ihan mukavasti eikä kasva kovin korkeaksi. Se on vielä sellainen rusehtavan punainen väriltään, niin luo kivan kontrastin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Hentojatulinsammal (Monosolenium tenerum) mataliin kiviin sidottuna? Minulla menestyi hyvin, kun valoa oli jotain 0,3 w/l. Sammalkivien väliin vaikka kääpiömiekkaa tai pieniä melalehtiä niin tulee elävännäköinen etuala.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
saagelo
Member
Member

Haluaisin jotain vihreää kasvia, en rusehtavaa, kun akvaariossa on niin paljon jo kaikkea punaista ja pilkukasta yms... Nuo sammalkivet ihan hyvä idea, mutta akvaariossa ei ole kiviä, enkä aio niitä sinne laittaa. Jotain pohjassa itsestään pysyviä haluaisin :D. Jaavansammal on jo matalassa kannossa etualalla. Toki voishan sen tilalle vaihtaa jonkun vähän erikoisemman sammalen joskus...
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Jos hiekkaa löytyy pohjalta, niin suosittelen Marsilea hirsutaa. Hidaskasvuinen ainakin aluksi, mutta kaunis myös hämärämmässä. Vain pimeimmissä nurkissa rupeaa kasvattamaan pitkäruotisia lehtiä. (Löytyy meikäläiseltä)
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
saagelo
Member
Member

Löytyy hiekkaa :).
nukki2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nukki2 »

Kokeile poimupatsulia...heleänvihreä, tiiviskasvuinen.
tytsi
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mulla on tuon 228 litraisen etualalle leviämässä suippomiekkalehteä (toivottavasti toi nimi tuli nyt oikein...).
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

nukki2 kirjoitti:Kokeile poimupatsulia...heleänvihreä, tiiviskasvuinen.
Suosittelen!

Hämärässäkin ilmeisesti voi viihtyä, kasvaa vaan hitaammin ja voi kasvaa korkeammaksi kuin kirkkaassa valossa.
Poimupatsulia etualalla keskellä.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mäkin olen etsinyt vihreää etualan kasvia kun kapeakeiholehti tai suippomiekka ei enää innosta. Mutta tuota poimupatsulia ei niin vaan saa... :( täytyy taas kerran koettaa laittaa ostoilmoitus.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Danny kirjoitti:Jos hiekkaa löytyy pohjalta, niin suosittelen Marsilea hirsutaa. Hidaskasvuinen ainakin aluksi, mutta kaunis myös hämärämmässä. Vain pimeimmissä nurkissa rupeaa kasvattamaan pitkäruotisia lehtiä. (Löytyy meikäläiseltä)
Tuo olisi tosi kiinnostava lisä meikäläisen tankkiin. Allas on 60cm syvä ja tuntuu ettei ihan pohjalle asti loisteputkien valo tahdo riittää hyvin, vaikka etuala onkin tosi aukea eikä mikään varjosta siinä. (tosin putketkin pitäisi kyllä vaihtaa) Mistähän tätä kasvista olisi mahdollista hankkia? En ole nähnyt missään.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

nirppu kirjoitti:Mulla on tuon 228 litraisen etualalle leviämässä suippomiekkalehteä (toivottavasti toi nimi tuli nyt oikein...).
No, ei se ihan oikein tullut, mutta uudet nimet tulevat julkiseksi vasta seuraavassa Akvaristin numerossa, joten et voi vielä tietää oikeaa nimeä. ;)

Chrisantha, pistäpä mulle yv:tä.
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Danny kirjoitti:
nirppu kirjoitti:Mulla on tuon 228 litraisen etualalle leviämässä suippomiekkalehteä (toivottavasti toi nimi tuli nyt oikein...).
No, ei se ihan oikein tullut, mutta uudet nimet tulevat julkiseksi vasta seuraavassa Akvaristin numerossa, joten et voi vielä tietää oikeaa nimeä. ;)
Tänään tuli akvaristi ja heti piti tietysti tarkistaa ko. kasville oikea nimi eli kyseessä on siis sirosuokki. Nyt pitää varmaan tunkea johonkin ketjuun kuva tuosta mun toisesta miekkakasvista eikun vesimiekasta, jonka nimeä en ole koskaan tiennytkään ja nythän se nimi tietysti on muuttunutkin...
Chisantha
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Onkos siellä akvaristissa paljonkin niitä muuttuneita kasvien nimiä? Minulle ei (vielä) ko lehti tule, mutta mietinkin että olisikohan hyödyllistä ostaa ihan yksittäisnumero. :)
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lähes kaikkien miekkojen nimet on muutettu. Noista miekoista oli juttua 12 sivua ko. lehdessä.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Täällä voidaan keskustella enemmänkin uusista vesimiekkanimistä.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Re: Matala etualan kasvi (hämärässäkin viihtyvä)

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

etsin jotain matalaa etualan kasvia mikä olisi punainen. tai ylipäänsä punaista, helpohkoa kasvia mikä ei kasva kovin korkeaksi. Taakse ja sivuille ei enää kasveja mahdu mutta etualalla on tilaa..
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Tää nyt varmaan aika kuultu vastaus, mutta jos jaksaa karsia, niin punainen tiikerilumme. Tai sitten joku punertava melalehti.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

joo mulla on tuollaista matalaa melalehteä missä lehdet hieman punertaa alapuolelta, mutta muuten tumman vihreää, ja aika hidaskasvuinen tuntuu olevan.haluaisin jonkin punaisetn piristysruiskeen ja juuri matalan sellaisen... Tilaa ainakin riittää etualalla kun akva on 120x45x45....

Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Punaisena piristysruiskeena voisi toimia papukaijalehti, jonka saa pidettyä matalana pätkimällä viikottain. Ei vaadi ihan järjettömiä valoja kunhan saa ravinteita (mukaan lukien hiilaria).
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

juu käytän siis easy carboa päivittäin ja kerran viikossa pro fitoa ja kasvien juurille jbl savikuulia.

ottaako papukaijalehti ravinteet mieluiten juurillaan vai lehdillään? olen vain kuullut juttua että olisi vaikeahoitoinen...

minulla oli brasilian kääpiöruohoa, mutta se ei menestynyt ollenkaan vaan kuoli heti...Valoa on 2x 30w ja hieman kilpukkaa pinnalla....

Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla on kaikki kolme papukaijanlehteä, joita olen kokeillut, kuollut aika pikaseen. Valoa 4 x 36 W ja altaalla korkeutta 53 cm. Hetken aina näytti, että viihtyvät, mutta eivät kasvaneet ollenkaan ja jossain vaiheessa vaan kuolivat pois.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla oli papukaija (muistaakseni 'Rosaefolia') 60 cm korkeassa altaassa (819 l), jossa päävalaistus 3 x 58 W putkilla.
Lannoitin sekä pohja- että nestelannoitteilla. Isot juuret niillä on!
Voi olla että tuo sinun valomääräsi ei riitä papukaijalle, mutta itse hämmästyin sen helppoutta kun olin kuullut kuinka vaikea se on. :)
Ehkä kannattaa etsiä punaisia pieniä melalehtiä. Onhan sitä 'Flamingoa' näkynyt välillä AW:ssäkin... Se olisikin komea!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”