Taas sinilevästä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Taas sinilevästä

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Sinilevän kanssa on taisteltu nyt yli puoli vuotta, välillä ollut parempia kausia ja välillä huonompia. Aina sitä sinilevää kuitenkin on jonkun verran. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että hiekoista on iso osa lähtenyt menemään vedenvaihdoissa kun olen sitä sinilevää hiekan päältä imenyt. Samoin about 80% kasveista olen heittänyt pois kun ovat olleet täynnä levää ja muutenkin aika huonovointisia. Lasit likaantuvat parissa päivässä puhdistamisen jälkeen.

Akvaario on Juwelin 400 -litrainen, suodattimena Juwelin oma sisäsuodatin 1000l/h ja sen lisäksi kaksi biologista sisäsuodatinta, kumpikin 1000l/h. Ulkosuodatinta ei ole -voisiko leväongelma johtua liian huonosta suodatustehosta, eli voisikohan auttaa jos hommaan ulkosuodattimen?

Valaistuksena on neljä loisteputkea: 2*36W (Skywhite ja Biolux) ja 2*54W (Juwel High Lite Day ja Nature). Akvaario näyttää aika kellertävältä, toivoisin ehkä hieman valkoisempaa valoa lisää. Valojen värikin varmaan vaikuttaa sinilevään, mikähän noista putkista kannattaisi vaihtaa (jos kannattaa ollenkaan)?

Akvaario on nyt ollut pystyssä noin vuoden ja sinilevät ilmaantuivat viime kesänä kun ostin nuo kaksi 54W loisteputkea. Sitä ennen mentiin vain noilla 2*36W, joka oli selkeästi liian vähän kun kasvit eivät kasvaneet. Valon lisäyksen myötä kasvit alkoivat kukoistamaan, mutta niin alkoi myös sinilevä. Valot ovat päällä klo 10-21.

Juuri mittasin, pH on 7,0-7,5. En ollut Seran testistä ihan varma, kumpi luvuista se oli enemmän. Pitäisikö sitä alentaa? Kalasto on sellainen, että turveuute kyllä kävisi, pitäisikö siis koittaa laskea pH:ta vaikka sillä?

Veden kovuutta en ole mitannut, mutta asumme Espoossa Kilo/Leppävaara -alueella, tietääkseni täällä on aika pehmeä vesi. Nitraattia on tällä hetkellä noin 12,5mg/l (vaihdoin juuri veden, en tajunnut mitata myös ennen vedenvaihtoa). Lämpötila altaassa on noin 28 astetta (ilman lämmitintä!). Kaloina noin 10 kääpiönuoliaista, parikymmentä piikkisilmää, 8 kirsikkatetraa ja helmirihmakala.

Vettä vaihdan noin viikon välein 30-40%. Viikko sitten tein radikaalin tempun ja pesin kaikki kolme suodatinta, kun ne olivat ihan täynnä sinilevää. Poistin myös ison osan leväisistä kasveista, puhdistin lasit hyvin jne. Tämä viikko onkin ollut parempi kuin pitkään aikaan, eli levää ei ole kertynyt yhtään niin paljon kuin yleensä. Mutta ei se kuitenkaan kokonaan ole poistunut.

Lannoitan kasveja pohjalannoitteella (saviturvepallerot) ja sen lisäksi PMDD:tä ja nestemäistä hiilaria pitkin viikkoa. Olen monta kertaa virittänyt tuon omatekoisen hiivatepullonkin, mutta kun en saa sitä toimimaan :( Se käy 1-2 päivää ja sitten sammuu. Kateellisena lueskelen aina täällä, kun porukka kertoo, että heidän kiljupullonsa laittavat akvaarioon hiilaria aina 2-4 viikkoa. Tiedän, että tuo hiilarin lisäys voisi olla iso apu sinilevään, mutta kun en vaan osaa/saa niitä toimimaan. Ja olen kokeillut vaikka millä eri "resepteillä" mitä täältä olen lukenut, aina ne "kuolevat" kamalan nopeasti :<

Olen myös ihan vakavissani miettinyt, että siirrän kalat pariksi viikoksi pikkuakvaariooni ja tyhjennän koko 400 litraisen. Aloitan sen ihan alusta (kenties sen uuden ulkosuodattimen kera?), ostan uudet hiekat ja uudet kasvit tai ainakin vanhat kasvit uitan hyvin alunassa, perustan koko systeemin siis täysin uusiksi. Onko tässä mitään järkeä vai onko erittäin suuri todennäköisyys, että sinilevä palaa takaisin?

Ai niin, olen myös joskus syksyllä pitänyt kaksi GreenCure -kuuria, sinilevä oli jonkin aikaa lähes kokonaan pois, mutta sitten villiintyi taas. Pimennystä en ole tehnyt, ainoastaan jossain vaiheessa lyhensin valaistusaikaa vain kuuteen tuntiin päivässä. Sinilevä oli silloin poissa, mutta kasvit alkoivat kuihtumaan ja kun lisäsin valaistusaikaa edes tunnilla, tuli sinilevä taas takaisin.

Nyt siis pääkysymykset:
- voisiko tehokkaampi suodatus (ulkosuodatin) auttaa?
- voisiko hiilidioksidilannoitus auttaa?
- pitäisikö lisätä sekä suodatusta että hiilaria?
- riittäisikö jompi kumpi, kumpi olisi tärkeämpi?
- ehkä kuitenkin ihan ensin kokeilen sitä pimennystä (kuinka pitkä aika)?
- olisiko järkevintä perustaa koko allas uudelleen?
- jos perustan uudelleen, mitä kannattaisi huomioida, ettei sinilevä tule taas takaisin?

Noin, muistinkohan kertoa kaiken. Kysykää jos unohdin jotain oleellista.
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Kokeileppa zeoliittia. Laita sitä sukkahousuissa vaikkapa sinne Juwelin oman suodattimen sisään (jos mahtuu?) tai sitten suodattimen eteen niin, että vesi virtaa sen läpi. Omasta pikkualtaasta katosi sinilevä parissa viikossa zeoliittisukkahousulla ja Easy-carbolla.

Edit: Vaihda lisäksi vettä parin päivän välein ja koeta saada kaikki näkyvä sinilevä pois. Luulisin, että tulee sinilevälle silloin lähtö.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Ruokitkohan kenties liikaa? Ja fosfaattipitoisilla ruuilla kuten surviaisentoukat, katkarapupelletit ym. sinilevähän viihtyy ravinnepitoisessa vedessä ja ehkä lämpimässäkin paremmin :| . Sinuna laskisin altaan lämpöäkin parilla-kolmella asteella, kalasto kestää sen kerran vielä hyvin.
Itse pääsin sinilevästä sen enempää stressaamatta ja poistamalla aina kaikki näkyvät levät pois, selvästi sitä muodostui alueille johon pohjaruokia pudotteli, zeoliittirakeita myös laitoin ulkosuodattimeen.
Liikaa kun pesee suodatttimia ym. niin hyödyllinen bakteerikanta vaan kärsii.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Kaupasta saa valmiita sekotus satseja siihen kiljupulloon,jos niitä on vaikea itse tehdä.Ne satsit tulee maksaan muutaman euron kk.Ferplastilla on ainakin kätevä aktiivilevitin,jossa on pullo ja kuplalaskuri sekä takaiskuventtiili samassa paketissa ja maksaa n.50e.omassa akvaariossa on sellainen ja olen erittäin tyytyväinen siihen mutta sulla pitäis olla niitä 2 kun on 400l allas.
Submariner
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Submariner »

Minulla oli myös sinilevä ongelma Juwelin akvassa, sitä oli viime kesästä lähtien aina enemmän tai vähemmän. Pääsin siitä eroon creencurella, ensin yritin ilman pimennystä 5 vrk, mutta levä ei kokonaan hävinnyt vaan sitä jäi hieman ja siitähän se taas lisääntyy vauhdilla. Laitoin uuden kuurin 5 vrk+ täysi pimennys eikä kaloille ruokaa, näin hävisi kaikki sinilevä, ja vielä ei ole uudestaan tullut. Myös hiilarilannoituksen olen aloittanut + nestemäisenä myös. Ph jos olisi hieman alle 7 niin parempi olisi, tietty mitä kaloja on. Juwelin altaassa minulla varmaan oli osansa myös lämpö, sitähän noissa Juweleissa riittää umpinaisia kun ovat, kesäisin menee +30 helposti rikki. Ratkaisin asian ostamalla Arcadia Overtank valaisimen, nyt lämmöt hallittavissa ja veden tuoksu/näkymä raikkaampi......kaasunvaihto parempi tjsp.
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

General tonic tai Fungistop 6 päivää ja sitten se on poissa.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitoksia kaikille neuvoista!

marinum, en mielestäni ruoki kovinkaan paljon, mutta sitäkin tietenkin voisi vähentää ja katsoa mitä muutoksia tulee. Lämpötilaa on aika vaikea laskea, kun se on ilman lämmitintä jo tuon 28 astetta, kansia voi tietty koittaa pitää auki niin se voi auttaa vähän. Ja en siis ole suodattimia aikaisemmin pessyt, nyt oli melkein pakko kun olivat ihan tukossa tuosta levästä.

pH:ta koitan alkaa laskea sillä turveuutteella tai vastaavalla. Kokeilen myös tuota HomerXVI:n suosittelemaa hiilarisysteemiä ja valmiita sekoitussatseja, josko niillä saataisiin hiilaria altaaseen :)

Ja zeoliittiakin suositeltiin peräti kahdelta taholta, joten täytynee sitäkin kokeilla. En kyllä tiedä yhtään mihin sen teho perustuu tai mitä se edes on, joten ensin täytynee vähän googlailla tietoa ;)

Koitetaan näillä eteenpäin, kiitos 8-)

PS. Kukaan ei ole sitä mieltä, että suodatusta pitäisi lisätä?
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Mulla on kans juwelin 260l ja siis kesäisin menee jopa 30c rikki. 8O taitaa olla tiedossa sitten ongelmia,nimittäin mulla on Platyja pääasiassa tuolla altaassa.

katsoin nuita Arcadian valaisin telineitä ja olipa niiissä mahtavat hinnat. :?
Mitäs muuta etuja nuissa valaisimissa on?Tuleeko nuihin jotain kansia vai jääkö ne sivuilta auki?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minusta kasveja on vähän, valoa paljon niihin nähden ja hiilidioksidilannoitus puuttuu (puhutaan sitten nestemäisestä hiilestä, ei hiilarista joka viittaa hiilidioksidiin ;) ).

Lämpö on myös osatekijä, tsekkaappas etteivät suodattimet ole mitään sähkösyöppöjä tehoon nähden (mitä pienempi sähkönkulutus pumppaustehoon nähden tarkoittaa vähemmän hukkaenergiaa mikä puolestaan tarkoittaa vähemmän lämpöä).

Ulkosuodatin voisi toki tasoittaa tilannetta, en mene sitä kieltämään, mutta monessa altaassa pärjää ihan kunnon sisäsuodattimilla/mattosuodattimilla. Ne eivät kuitenkaan saa olla tukossa, silloin nekään eivät toimi.

Minä tekisin näin:
- siivoaisin kerralla kaiken sinilevän pois niin hyvin kuin ikuna
- jos hiekkaa on niin vähän jäljellä että kasveja on vaikea istuttaa niin lisäisin uutta hiekkaa.
- pimentäisin altaan neljäksi-viideksi päiväksi
- koittaisin keksiä tavan alentaa lämpötilaa edes muutamalla asteella (kiekkolämmössä on vaikea pitää kasveja, aika harva menestyy niin lämpimässä). Onko syy valaisimissa, pumpuissa, ilmanvaihdossa vai missä? Neljän putken ei pitäisi lämmittää ihan noin paljon
- hankkisin paljon nopeakasvuisia kasveja (myyntiosiosta löytyy usein peruskasveja edulliseen hintaan) että altaalla olisi "kasvivoimaa"
- aloittaisin ehdottomasti kunnon hiilidioksidilannoituksen (ainakin pari hiivatepulloa ja aktiivilevitin)
- lisäisin PMDD:tä normaalin annoksen sekä pohjalannoitteita niitä tarvitseville kasveille
- heti kolmen ylläolevan kohdan yhteydessä aloittaisin asteittaisen valaistuksen lisäämisen (tyyliin tunti valoa ekat kaksi päivää, kaksi tuntia seuraavat kaksi päivää jne)
- pitäisin sormet kovasti ristissä
- JOS kasveja alkaa kuolemaan, siivoaisin kuolevat kasvit pois tarkasti, sillä ne puolestaan kuormittavat allasta aika paljon
- harkitsisin vakavasti järeämpää suodatinta (mieluusti suurta ulkosuodatinta kuten Eheim 2028) jossa biologinen tilavuus on tärkeämpi kuin virtausnopeus. Sisäsuodattimeksi sitten yksi tai kaksi tehokkaampaa roskankerääjää joita pestään useahkosti.

Ei tilanne useimmiten ole niin vaikea kuin miltä tuntuu kesken tappelun tukahduttavaa levää vastaan. Usein levien kuriinsaaminen on yllättävän pienestä kiinni, pitää vain keksiä mikä pieni on kyseessä oman altaan kohdalla.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Nyt en ehdi sen enempää kommentoimaan, mutta korkea lämpötilahan nyt taitaa olla Juwelien yleinen ongelma, niinkuin tässäkin on tullut ilmi muidenkin kokemusten pohjalta. Juwelit kun ovat täysin muovilla peitettyjä päältä eikä niissä ilma pahemmin kierrä, lisäksi loisteputket ovat tosi lähellä pintaa.
Mattosuodattimet on Eheimin pumpuista tehty, pitäisi käsittääkseni olla ihan hyviä? Ja sitten se Juwelin oma, josta en osaa sanoa mitään.

Tota Eheimin 2028 -suodatinta itse asiassa olenkin ajatellut, siis jos nyt päädyn ulkosuodattimen ostamaan. Kokeilen kuitenkin ensin selvitä vähän halvemmilla ratkaisuilla, jos menisi noilla muilla keinoilla levät hiiteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”