Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja jippo »

Olen tässä jutellut viimeisen vuoden aikana useamman akvaariokauppiaan/tukkurin kanssa ripsimonneista ja tullut siihen hälyttävään tulokseen että meitä ripsimonniharrastajia on jumalattoman vähän tässä maassa. Olen kuitenkin kuullut ja lukenut tarinoita että näin ei ole aina ollut. Onkohan tähän harrastajakatoon syynä laaja hybridi-invaasio vai onko tuonti vain muuten tyrehtynyt?

Itse olen ripsimonnien saralla nuori harrastaja, selkäuimareita ja tummaripsimonni oli jonkun vuoden ennen kuin innostuin akvaarioista uudelleen taloprojektin valmistuttua. Ja löysin tämän AW:n. Nyt niitä lajeja on kertynyt enemmänkin mutta kovin vaikea niitä on löytää, ulkomailta tukuista tilaamalla kovaan hintaan saa kaloja mutta ei Suomen liikkeistä. Sama oli tuon tummaripsimonnin kanssa kun yritin metsästää sille kaveria pari-kolme vuotta sitten niin ei sitten millään vaikka kuinka oli "helppo" laji kyseessä.

Olen selvitellyt rajojen ulkopuolelta tukuista ripsareiden saantimahdollisuutta ja kyllä niitä saa. Yksin en vain haluaisi tilata kun rahti tulee kalliiksi ja en ole kuitenkaan perustamassa mitään Synodontis-farmia.

Onko meitä siis näin vähän?
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Taitaa meitä olla kohtalaisen vähän. Syynä varmaankin se, että ripsarit vaativat kohtuullisen paljon tilaa. Lisäksi ne eivät ole mitään värikkäitä kaloja, vaikka persoonaa omaavatkin. Ja hybridiyys, ja puhtaiden tarjonnan vähyys.

Hybridiyys ja yleisesti kalojen vähyys liikkeissä on vähentänyt minun intoani hirveästi. Nyt myös olen prehtynyt kiekkojen hoitamiseen, ja nuo lämmöt on monille ripsareille aivan liikaa.

Hybridiyydestä: Oikein ihmetys valtasi mut, kun näin Tikkurilan Kobylinissä sokkeloripsimonnin, joka saattoi olla vieläpä aito.

Itse olen yrittänyt edistää harrastusta kirjoittamalla tänne, ja nyt esimerkiksi seuraavassa ja sitä seuraavassa Akvaristissa on mun kirjoittamat artikkelit ripsimonneista. Ihan sellaista perus ABC-osastoa.

Ilmeisesti myös Afrikan sotaisan levottomat olot vaikuttavat pyynnin helppouteen, tai vaikeuteen, mitenpäin nyt ajatellaankaan. Tosin Zairejoestahan nuo enimmäkseen tulevat, sen ympäristön levottomuuksista en tiiä. Pitäis lukea vähän Hesaria.

Ikävintä on se, että viljellyistä ei tiedä onko kyseessä hybridi vaiko aito, ellei tunne asiaa.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Onhan tullut pidettyä n. 15 vuotta, Kalvoviiksimonnista vähäripsimonneihin. Tällä hetkellä koruripsiä, njassaita, käkiä ja yksi Synodontis multimaculatus. Oulussakin tarjonta rajoittuu tällä hetkellä n. 5 lajiin. :?
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Aina on ollut altaissa ripsimonneja, mutta muutamavuosi sitten keräilin niitä oikein kunnolla. Olikohan niin että parhaimmillaan oli altaissa 15-16 lajia ja yksilöitä reippaasti yli kahdenkymmenen. Nykyään tulee keräiltyä noita kaikenlaisia oddballeja joten ripsarit saivat väistyä. Iso osa meikäläisen monneista asustaa nykyään Jipolla hyvässä hoidossa.

Nykyään altaista löytyy vain muutama pieni hybridiripsari, isot ja komeat koru- ja täpläripsimonni. Lisäksi vanhemmillani asustaa iso ja äkäinen S. acanthomias. Joskus kyllä sen vielä omaan kotiini tuon kunhan sopiva allas löytyy.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja prboy »

jippo kirjoitti:Olen tässä jutellut viimeisen vuoden aikana useamman akvaariokauppiaan/tukkurin kanssa ripsimonneista ja tullut siihen hälyttävään tulokseen että meitä ripsimonniharrastajia on jumalattoman vähän tässä maassa. Olen kuitenkin kuullut ja lukenut tarinoita että näin ei ole aina ollut. Onkohan tähän harrastajakatoon syynä laaja hybridi-invaasio vai onko tuonti vain muuten tyrehtynyt?

Itse olen ripsimonnien saralla nuori harrastaja, selkäuimareita ja tummaripsimonni oli jonkun vuoden ennen kuin innostuin akvaarioista uudelleen taloprojektin valmistuttua. Ja löysin tämän AW:n. Nyt niitä lajeja on kertynyt enemmänkin mutta kovin vaikea niitä on löytää, ulkomailta tukuista tilaamalla kovaan hintaan saa kaloja mutta ei Suomen liikkeistä. Sama oli tuon tummaripsimonnin kanssa kun yritin metsästää sille kaveria pari-kolme vuotta sitten niin ei sitten millään vaikka kuinka oli "helppo" laji kyseessä.

Olen selvitellyt rajojen ulkopuolelta tukuista ripsareiden saantimahdollisuutta ja kyllä niitä saa. Yksin en vain haluaisi tilata kun rahti tulee kalliiksi ja en ole kuitenkaan perustamassa mitään Synodontis-farmia.

Onko meitä siis näin vähän?
Minä olen ripsimonniharrastaja niin kauan kuin minussa henki pihisee. Minulla on vuosien varrella ollut yhteensä noin 40 lajia ripsimonneja. Vieläkin altaista löytyy vanhojen aikojen perua ehkä n. 20 lajia. Täytynee oikeastaan päivittää lajilistani.

Ripsimonniharrastajia ei voi oikein olla, kun niitä ei ole nähtävillä liikkeissä eikä niitä voi mistään hankkia. En oikein usko, että hyvännäköiset ripsimonnit jäisivät liikkeisiin makaamaan, jos niitä vaan tuotaisiin. Taitavat niin tukkurit, kauppiaat kuin harrastajatkin olla niin plekojen lumoissa, että mitään muita lajeja ei enää muistetakaan. Minä olen kyllä vähän pettynyt Suomen nykyisten tukkujen toimintaan, sanottakoon nyt vaikka ammattitaitoon. Mitään sellaista, mitä ei ennekin ole tuotu, ei osata, uskalleta tai haluta kokeilla.

Kuitenkin ripsimonnit ovat äärimmäisen kestävinä aika riskittömiä tuotavia. Jos on onnistunut luomaan yhteydet hyviin tukkuihin Afrikassa, saa myös hyviä kaloja. Kyllä tulee ikävä "Pappa" Laaksoa ja hänen yhteyksiään ympäri maailman. Toisaalta ainakin aikaisemmin, en tiedä vieläkö, ainakin kaksi kauppiasta/tukkua toi Suomeen kaloja Glaserilta Saksasta. Glaserhan on maailman suurin kalatukku ja sen lajiluettelot ylivertaisia muihin verrattuna.

Pitäiskö perustaa ripsimonniharrastajia varten vaikkapa sähköpostilista, jossa vaihdettaisiin tietoja saatavilla olevista ripsimonneista ym. asioista. Minä nimittäin alan taas olla liian vanha ja aika kypsä etsimään täällä AW:ssa asiaa kaikkien helkkarin vauvauutisten seasta. Tai ehkäpä olisiko aika kypsä puhaltaa henkiin Monnikubi?

Minä jään muutaman vuoden päästä kokonaan eläkkeelle. Saattaa olla, että voisin ryhtyä tuomaan erikoiskaloja maahan. Minulla on sitä varten ollut firma kauan valmiiksi pystyssä.

Onko muita ideoita?
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Junttis »

prboy kirjoitti:
jippo kirjoitti:Olen tässä jutellut viimeisen vuoden aikana useamman akvaariokauppiaan/tukkurin kanssa ripsimonneista ja tullut siihen hälyttävään tulokseen että meitä ripsimonniharrastajia on jumalattoman vähän tässä maassa. Olen kuitenkin kuullut ja lukenut tarinoita että näin ei ole aina ollut. Onkohan tähän harrastajakatoon syynä laaja hybridi-invaasio vai onko tuonti vain muuten tyrehtynyt?

Itse olen ripsimonnien saralla nuori harrastaja, selkäuimareita ja tummaripsimonni oli jonkun vuoden ennen kuin innostuin akvaarioista uudelleen taloprojektin valmistuttua. Ja löysin tämän AW:n. Nyt niitä lajeja on kertynyt enemmänkin mutta kovin vaikea niitä on löytää, ulkomailta tukuista tilaamalla kovaan hintaan saa kaloja mutta ei Suomen liikkeistä. Sama oli tuon tummaripsimonnin kanssa kun yritin metsästää sille kaveria pari-kolme vuotta sitten niin ei sitten millään vaikka kuinka oli "helppo" laji kyseessä.

Olen selvitellyt rajojen ulkopuolelta tukuista ripsareiden saantimahdollisuutta ja kyllä niitä saa. Yksin en vain haluaisi tilata kun rahti tulee kalliiksi ja en ole kuitenkaan perustamassa mitään Synodontis-farmia.

Onko meitä siis näin vähän?
Minä olen ripsimonniharrastaja niin kauan kuin minussa henki pihisee. Minulla on vuosien varrella ollut yhteensä noin 40 lajia ripsimonneja. Vieläkin altaista löytyy vanhojen aikojen perua ehkä n. 20 lajia. Täytynee oikeastaan päivittää lajilistani.

Ripsimonniharrastajia ei voi oikein olla, kun niitä ei ole nähtävillä liikkeissä eikä niitä voi mistään hankkia. En oikein usko, että hyvännäköiset ripsimonnit jäisivät liikkeisiin makaamaan, jos niitä vaan tuotaisiin. Taitavat niin tukkurit, kauppiaat kuin harrastajatkin olla niin plekojen lumoissa, että mitään muita lajeja ei enää muistetakaan. Minä olen kyllä vähän pettynyt Suomen nykyisten tukkujen toimintaan, sanottakoon nyt vaikka ammattitaitoon. Mitään sellaista, mitä ei ennekin ole tuotu, ei osata, uskalleta tai haluta kokeilla.

Kuitenkin ripsimonnit ovat äärimmäisen kestävinä aika riskittömiä tuotavia. Jos on onnistunut luomaan yhteydet hyviin tukkuihin Afrikassa, saa myös hyviä kaloja. Kyllä tulee ikävä "Pappa" Laaksoa ja hänen yhteyksiään ympäri maailman. Toisaalta ainakin aikaisemmin, en tiedä vieläkö, ainakin kaksi kauppiasta/tukkua toi Suomeen kaloja Glaserilta Saksasta. Glaserhan on maailman suurin kalatukku ja sen lajiluettelot ylivertaisia muihin verrattuna.

Pitäiskö perustaa ripsimonniharrastajia varten vaikkapa sähköpostilista, jossa vaihdettaisiin tietoja saatavilla olevista ripsimonneista ym. asioista. Minä nimittäin alan taas olla liian vanha ja aika kypsä etsimään täällä AW:ssa asiaa kaikkien helkkarin vauvauutisten seasta. Tai ehkäpä olisiko aika kypsä puhaltaa henkiin Monnikubi?

Minä jään muutaman vuoden päästä kokonaan eläkkeelle. Saattaa olla, että voisin ryhtyä tuomaan erikoiskaloja maahan. Minulla on sitä varten ollut firma kauan valmiiksi pystyssä.

Onko muita ideoita?
Mielestäni tuota monniklubia voitaisiin jatkaa juuri tuolla sähköpostiperiaatteella + satunnaisilla miitingeillä. Jipon kanssa ollaan yritetty kaivaa mahdollisimman monia erilaisia listoja esiin ja kyselty liikkeistä, mutta halukkaita on ollut sen verran vähän.

Tuo erikoiskalojen maahantuonti olisi loistava juttu. Itseäni kun ei juuri nuo "tavalliset" kalat ja sisustusaltaat jaksa kiinnostaa. Tuossa erikseen tilaamisessakin on tietyt riskit ja vaivat. Omista erikoisuuksistani saan kiittä erityisesti Pienen Akvaariokaupan Maria.

Eilen täyttyi yksi meikäläisen yksi mittapuu akvaarioharrastuksessa. Minulle tuli eilen harrastajalta kaksi S. nigritan näköistä ripsaria jotka ovat matkalla myöhemmin Jipon altaaseen. Nämä monnit olivat jo kuteneet edelliseen altaaseen juuri ennen muuttoa minun luokse, mutta jatkoivat kutupuuhiaan vielä täälläkin.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja jippo »

Tuo sähköpostilistakin kuulostaa jo hyvältä puhumattakaan monniklubista. Olen itse koittanut selvitellä noita kalatukkuja ja ottanut niihin yhteyttä tiedustellen lähetyksiä Suomeen. Ongelma on vain ollut että Euroopan tukkureilla Synodontiksia ei lajimääräisesti hirveästi ole. Briteissä on joillain akvaliikkeillä omat maahantuonnit Afrikasta ja saavat sitä kautta mielenkiintoisia ripsareita mutta nämä liikkeet eivät ole tukkuliikkeitä eivätkä lähetä kaloja maan rajojen ulkopuolelle. Jenkeissä tuntuu olevan parhaat valikoimat ripsareita ja ovat valmiit niitä tänne myös lähettämäänkin, sitä en tiedä kuinka monta mutkaa matkassa olisi ja mikä olisi mahdollinen kalojen matkustusaika. Jenkkien listoilta löysin esim. tälläistä:
-Synodontis multipunctatus WILD
-Synodontis petricola WILD
-Synodontis polli WILD
-Synodontis granulosus WILD
-Synodontis acanthomias WILD
-Synodontis batesii WILD
-Synodontis brichardi WILD
-Synodontis flavitaeniatus 'Orange' WILD
-Synodontis koensis WILD
-Synodontis angelicus 'White Spot' WILD
-Synodontis angelicus 'Yellow Spot' WILD
-Brachysynodontis Batensoda WILD
-Parauchenoglanis balayi WILD
-Mormyrops longirostris WILD

Lisäksi ilman WILD merkintää olevia Synodontis-lajeja toinen mokoma lisää. Sekä tietenkin "perus"ripsarit. On vaan koomisen oloista kuljettaa kaloja edestakaisin mantereiden väliä kun ne voisi saada Afrikasta suoraankin. No luonnollisestihan oli selvitettävä pyydystäjien/kalanvälittäjien tietoja Afrikasta ja niitäkin löytyi n.30kpl, niihin en ole vielä ottanut yhteyttä kun en tuontifirmaa omista enkä yksin missään nimessä lähtisi kaloja tilaamaan.

Noiden tukkujen luotettavuudesta en osaa mitään sanoa enkä tiedä kuinka paljon kusetusta on jenkkilistoilla mutta koska kyseessä on jenkkilä ja listat ovat julkisia niin luulisi niiden olevan oikeita, sanktiothan siellä ovat kusetuksissa eri luokkaa kuin Euroopassa?

No toivottavasti saadaan jotain aikaan ja ripsimonneja Suomeen.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Tää on paras thread ikinä. :mrgreen:

Mulla on/ollut:
S. notata
S. euptera
S. nummifer
S. ocellifer
S. flavitaeniata
S. alberti

S. flavitaeniataa kun löytyisi, niin parven sellaisia haluaisin. Kutu olisi upea juttu.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja jippo »

Tällä hetkellä täältä löytyy nämä:
S. eupterus
S. ocellifer
S. nigriventrisx12-20
S. robbianusx2
S. brichardix11
S. camelopardalis
S. soloni
S. congicusx3
+hybridi
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Täälläkin olisi yksi ripsimonniharrastaja, jos vain altaita ja tilaa riittäisi. :roll:
Lajivalikoimaa siis on vaatimattomat kaksi, komea S. eupterus ja pieni kaveri, jonka prboy sanoi näyttävän tummaripsimonnilta mutta luonne on sellaiseksi oudon häijy. "Joskus sitten"-haavelistalla kyllä on melkoinen joukko ripsimonnilajeja.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Täällä myös "tuleva" ripsimonniharrastaja heti kun tilaa riittää. Nyt on yksi koruripsimonni ja 2 sulkaripsimonnia ja autotallissa iso allas odottamassa sitä päivää, että siitä tulee ripsimonnien paratiisi. Sitä päivää taitaa vain joutua odottamaan... Allas kun tarvitsee omakotitalon ympärilleen, ja sitä ei ihan vielä ole. :roll:

Kiitokset (ja syyttävät sormen osoitukset) jippolle siitä hyvästä, että meikäläinen hurahti ripsukoihin. :mrgreen:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Pakko nyt mainita, että näin viime yönä unta jossa minulla oli kauhea kiire päästä korjaamaan tähän ketjuun laittamaani ripsimonnilistaa. Löysin nimittäin tarkemmin katsoessa altaasta vielä 30-senttisen koruripsimonnin ja jonkin pienitäpläisen ripsarin, jota en ollut vain muistanut kuvata AW:ssä esiteltäväksi. :mrgreen:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
mape
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 16:59, 07.10.2002
Paikkakunta: Nurmijärvi/Klaukkala

Viesti Kirjoittaja mape »

Ilmoittaudun aloittelevaksi ripsimonniharrastajaksi. Altaassa uiskentelee tällä hetkellä rengasripsimonni (Synodontis ocellifer), viivalansettimonni (Bagrichthys macracanthus) ja hybridi, jonka täällä AW:ssä arveltiin olevan koru- ja sulkaripsimonnin risteytys. Ripsimonnit ovat mielestäni hauskoja veijareita ja niiden touhuja on kyllä kiva seurata. Olen nimennyt tuon rengasripsimonnin Hooveriksi, koska se on todellakin oikea imuri :mrgreen:
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
Gamestarr
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 20:42, 15.06.2007
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Gamestarr »

Täällä kanssa vaikuttaa yksi "harrastelia". Minulla on Synodontis schoutedeni lajina.
Seura akvaariossa vaikuttaa myös joku 20cm ripsarin tapainen tunnistamaton otus.

Ripsari harrastajia ei tunnu tosiankaan olevan paljoa.
Minullakin oli s.scoutedenin poikasia pitkään myynnissä, mutta tänne/kauppoihin ei mennyt yhtäkään kaupaksi.
Akvaan iskikin sitten tauti ja vain emokalat ja pari poikasta jäi kudusta eloon (21kuoli).

Nyt emokalat jälleen kaksin, kun aikaisemmin (4kpl) siirretyt poikaset sai kaveriksiin nuo kaksi selvinnyttä seurakseen seura akvaarioon.
6kpl parvi n.7cm s.scoutedejä on siellä aika mukava näky.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minulla on ripsarit jääneet, koska ovat väärältä mantereelta. Lähimmäksi ripsimonnia pääsee nykyisestä kalastosta juovaokamonni.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo löytyyhän noita.
2x koruripsimonni
2x siimaripsimonni
2x tummaripsimonni
sulkaripsimonni
kirahviripsimonni
Sudaninripsimonni
Rengasripsimonni
Mokkaripsimonni (ei täysin varmasti tunnistettu)
njassanripsimonni (ehkä hydridi)
3xAaltoripsimonni
Syn. cf. multimaculatus (tai jotain)
Käkimonni
Kalvoviiksimonni
Vähäripsimonni

läheltä liippaa myös 2xalumiinikissamonnia, valitettavasti yksi ehdoton suosikkini eli kirjokissamonni kuoli tässä taannoin :cry:
/jari
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

prboy kirjoitti:Minä olen kyllä vähän pettynyt Suomen nykyisten tukkujen toimintaan, sanottakoon nyt vaikka ammattitaitoon. Mitään sellaista, mitä ei ennekin ole tuotu, ei osata, uskalleta tai haluta kokeilla.
Sanopa muuta. Ei tämän maan kalatilanne ole enään entinen Turun akvaariotukun jätettyä liiketoimintansa. On täysin ymmärrettävää, että riskinottoa ei haluata harrastaa, vaan pitäydytään turvallisesti peruskaloissa. Pappa-laaksohan otti kalansa suoraan Aasiasta ja Etelä-Amerikasta, joka näkyi valikoimissa sekä myös kalojen hinnoissa. Olihan siinä yksi välikäsi vähemmän.
Kuitenkin ripsimonnit ovat äärimmäisen kestävinä aika riskittömiä tuotavia. Jos on onnistunut luomaan yhteydet hyviin tukkuihin Afrikassa, saa myös hyviä kaloja. Kyllä tulee ikävä "Pappa" Laaksoa ja hänen yhteyksiään ympäri maailman. Toisaalta ainakin aikaisemmin, en tiedä vieläkö, ainakin kaksi kauppiasta/tukkua toi Suomeen kaloja Glaserilta Saksasta. Glaserhan on maailman suurin kalatukku ja sen lajiluettelot ylivertaisia muihin verrattuna.
Itse olen jossakin määrin päässyt tutustumaan Glaserin kalatarjontaan ja täytyy myöntää sen olevan huikea verrattuna muihin ulkomaalaisiin tukkuliikkeisiin. Erikoiskalaakin riittäisi varmasti mittavissa määrin, jos niitä haluttaisiin tuottaa suomeen. Ainakin yksi akvaariotukku suomessa ottaa edelleen kalansa juuri Glaserilta. Kyseinen tukku välttää käsittääkseni erikoiskalojen (tai lähinnä arvokkaiden) tuontia siksi, että vesiarvot ovat mahdottoman kovat ja hieman emäksiset, jonka vuoksi kalojen sopeuttaminen on vaikeaa ja riskialtista.
Pitäiskö perustaa ripsimonniharrastajia varten vaikkapa sähköpostilista, jossa vaihdettaisiin tietoja saatavilla olevista ripsimonneista ym. asioista. Minä nimittäin alan taas olla liian vanha ja aika kypsä etsimään täällä AW:ssa asiaa kaikkien helkkarin vauvauutisten seasta. Tai ehkäpä olisiko aika kypsä puhaltaa henkiin Monnikubi?
Itse en ripsimonneista ole innostunut ainakaan toistaiseksi. Omaa sydäntä lähempänä ovat lähinnä olleet nämä värikkäät Loricariidae heimon imusuut ja tarkemmin ottaen juuri viime vuodet buumin alla olleet plekot. Sen sijaan Monniklubi kuulostaa paremmalta, kuin hyvältä. Olisi mahtavaa päästä jakamaan kokemuksia, sekä erityisesti oppimaan eri monneista lisää. Itseäni ehkä eniten kiinnostavat noiden imusuiden jälkeen lapamonnit, joiden pito omissa akvaariossani on valitettavasti hivenen kyseenalaista. Onhan toki käynyt mielessä, että jos saisi tehtyä vaikka diilin Keijon kanssa, että ottaisi ylisuuren monniin sitten särkänniemeen "eläkepäiville".
Minä jään muutaman vuoden päästä kokonaan eläkkeelle. Saattaa olla, että voisin ryhtyä tuomaan erikoiskaloja maahan. Minulla on sitä varten ollut firma kauan valmiiksi pystyssä.
Loistava idea. Valitettavasti kaupalliselta kannalta melko huono, mutta harrastuksen suhteen olisi varmasti piristävää, että olisi enemmän erikoisia monneja kaupan. Usein kauppiaat tuntuvat ajattelevan politiikalla "ei niitä kannata pitää, kun ei niitä kukaan osta". Eihän niitä kukaan osta, jos ei ole tarjollakaan. Itse olen omista kaloistani ostanut varmaan 90% "sian säkissä" eli itse erikseen tilaamalla, pitkälti omalla vastuulla.

Amazon-Exotic-Importiin tekemämme kimppatilaus oli positiivinen yllätys. Kiitokset siitä taitaa kuulua pitkälti Jipolle ja Junttikselle ainakin omalta osaltani. Vaikka itse en tilannutkaan monneja vaan erityisempiä puikkokaloja odotan innolla tilauksen saapumista. Saapahan jotain uutta ja erikoista, mitä ei suomesta muuten olisi mahdollista saada.

Monniklubin hengittämisen kannalla vahvasti ollaan.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Jos aikaa ja rahaa olisi enemmän niin hommaisin vielä yhden altaan johon tulisi afrika-kalasto. Tuolloin voisi taas ripsareita tulla kalastoon.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

jippo kirjoitti:Tuo sähköpostilistakin kuulostaa jo hyvältä puhumattakaan monniklubista. Olen itse koittanut selvitellä noita kalatukkuja ja ottanut niihin yhteyttä tiedustellen lähetyksiä Suomeen. Ongelma on vain ollut että Euroopan tukkureilla Synodontiksia ei lajimääräisesti hirveästi ole. Briteissä on joillain akvaliikkeillä omat maahantuonnit Afrikasta ja saavat sitä kautta mielenkiintoisia ripsareita mutta nämä liikkeet eivät ole tukkuliikkeitä eivätkä lähetä kaloja maan rajojen ulkopuolelle. Jenkeissä tuntuu olevan parhaat valikoimat ripsareita ja ovat valmiit niitä tänne myös lähettämäänkin, sitä en tiedä kuinka monta mutkaa matkassa olisi ja mikä olisi mahdollinen kalojen matkustusaika. Jenkkien listoilta löysin esim. tälläistä:
-Synodontis multipunctatus WILD
-Synodontis petricola WILD
-Synodontis polli WILD
-Synodontis granulosus WILD
-Synodontis acanthomias WILD
-Synodontis batesii WILD
-Synodontis brichardi WILD
-Synodontis flavitaeniatus 'Orange' WILD
-Synodontis koensis WILD
-Synodontis angelicus 'White Spot' WILD
-Synodontis angelicus 'Yellow Spot' WILD
-Brachysynodontis Batensoda WILD
-Parauchenoglanis balayi WILD
-Mormyrops longirostris WILD

Lisäksi ilman WILD merkintää olevia Synodontis-lajeja toinen mokoma lisää. Sekä tietenkin "perus"ripsarit. On vaan koomisen oloista kuljettaa kaloja edestakaisin mantereiden väliä kun ne voisi saada Afrikasta suoraankin. No luonnollisestihan oli selvitettävä pyydystäjien/kalanvälittäjien tietoja Afrikasta ja niitäkin löytyi n.30kpl, niihin en ole vielä ottanut yhteyttä kun en tuontifirmaa omista enkä yksin missään nimessä lähtisi kaloja tilaamaan.

Noiden tukkujen luotettavuudesta en osaa mitään sanoa enkä tiedä kuinka paljon kusetusta on jenkkilistoilla mutta koska kyseessä on jenkkilä ja listat ovat julkisia niin luulisi niiden olevan oikeita, sanktiothan siellä ovat kusetuksissa eri luokkaa kuin Euroopassa?

No toivottavasti saadaan jotain aikaan ja ripsimonneja Suomeen.
Eipä niitä ripsimonneja kannata missään tapauksessa lähteä tilaamaan jenkeistä. Käypä vilkaisemassa saksalaisen OF-Aquaristikin listaa helmikuulta (www.tanganyika.de ). Sieltä löytyy mm. oikea aterrima, batesi, dhonti ja granulosa. Viimeksimainitulla oli hintaa 295 euroa - ei paha.

Siellä oli kyllä kaikkea muutakin, erikokoisia Hypostomus luteuksia, Hypostomus roseopunctatuksia jne muita Argentiinan ihmeitä nyt mainitsemattakaan. Oikeinhan tässä vanhakin innostuu.

Kun tämä tilauksessa oleva lähetys on saatu onnellisesti Suomeen, pistetään yhteistilaus tuonne OFiin! Jos eivät myy yksityisille, pistetään tilaus minun firmani nimiin.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja jippo »

Tänään on vahvistettu Saksaan tilaus, ensi viikolla saadaan kalat Suomeen. Tuolla OFissa oli kyllä paljonkin kiinnostavia lajeja eikä hinnatkaan ollenkaan pahat, olen mukana siinä tilauksessa.

Vertailun vuoksi jenkeissä oli S. granulosuksen hinta 240$, siihen tietenkin rahdit, ja kai kalojakin verotetaan rankalla kädellä joten samoihin varmaan menee.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Nukkaripsareita halajaville oli elämänsä tilaisuus muutama vuosi sitten lagretissa. En tiedä mistä he olivat niitä haalineet, mutta hintä oli ällistyttävän halpa (luokkaa 50€ tai jotain). Muutama ui nyt eräässä täkäläisessä tangajika-altaassa.

Jos jonkun kalan oikeasti haluaa niin hinta ei ole yleensä este...mutta tuo 300€ olisi minusta liikaa, ihan perusripsarilta nuo minusta vaikuttivat (joskin ulkonäkö on toki poikkeuksellisen kaunis)
/jari
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

JJVi kirjoitti:Nukkaripsareita halajaville oli elämänsä tilaisuus muutama vuosi sitten lagretissa. En tiedä mistä he olivat niitä haalineet, mutta hintä oli ällistyttävän halpa (luokkaa 50€ tai jotain). Muutama ui nyt eräässä täkäläisessä tangajika-altaassa.

Jos jonkun kalan oikeasti haluaa niin hinta ei ole yleensä este...mutta tuo 300€ olisi minusta liikaa, ihan perusripsarilta nuo minusta vaikuttivat (joskin ulkonäkö on toki poikkeuksellisen kaunis)
Ikävä kyllä ne Lagretin kalat eivät ole granulosa nähneetkään. Se ei ole edes toinen risteytyksen osapuoli. Oikeita granulosia ei voi todellakaan saada 50 eurolla! Ko. lajia ei ole kukaan maailmassa vielä viljellyt.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo hieman liian hyvältä tuo kuulostaakin. Hämmästyttävän samankaltaiseksi ne oli kyllä saatu risteytettyä, kalat ovat täsmälleen saman värisiä valkeine evänreunuksineen kuin oikeatkin. Täytyy kysyä olisiko niistä otettu kuvia.
/jari
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja weemano »

Minulla asustaa, ainakin väliaikaisesti, jonkinmoinen risteytys monninen.
Pelastin kaverin eräästä lemmikkiliikkeestä jossa makaili piilotta yksinään.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

JJVi kirjoitti:Joo hieman liian hyvältä tuo kuulostaakin. Hämmästyttävän samankaltaiseksi ne oli kyllä saatu risteytettyä, kalat ovat täsmälleen saman värisiä valkeine evänreunuksineen kuin oikeatkin. Täytyy kysyä olisiko niistä otettu kuvia.
Juu, kyllähän ne jonkunverran oikeaa granulosaa muistuttavat. Olen niitä nähnyt. Ilmeisesti käkimonnia on käytetty toisena osapuolena. Itseäni toistaakseni minun mielestäni homma täyttää ansaitsemismielessä tehdyn petoksen tunnusmerkit.

Oikea nukkaripsimonni on fantastinen kala. Sen hienonukkainen nahka on kuin harmaata hohtavaa samettia. Niitä oli altaallinen Interzoossa jokunen vuosi sitten. Minä kuolasin altaan vierellä jokaisena neljänä näyttelypäivänä. Ne olisivat lähteneet mukaan näyttelyn loputtua 500 D-markalla kipale. Valitettavasti pakettimatka, jolla olin messuilla, ei sallinut jäädä odottamaan näyttelyn purkamista. Tulipahan puoli rullaa hyvin onnistuneita kuvia sentään mukaan.

Jos me saamme kontaktia tuohon OF:ään, niin kyllä minä harkitsen nukkaripsimonnin hankintaa vakavasti. Kyllähän iso Hypostomus luteuskin olisi kertakaikkiaan upea, mutta kyllä parituhatta euroa sentään on plekosta liikaa.

Muuten, tuolla OF-Aquaristikissa ei ole myynnissä Synodontis multimaculataa. Jos niitä olisi Afrikasta saatavissa, niitä ilman muuta olisi. Hintakin olisi ihan muuta kuin ne Oulussa maksoivat. Taas on hyväuskoisia höynäytetty. Helkkari sentään, pitääkö ripsimonneillekin ruveta kirjoittamaan aitoustodistus mukaan arvopostimerkkien tapaan?
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”