Mitä suolaa käytät?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Mitä suolaa käytät?

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tässä olen pohtinut eri suoloja ja niiden laatuja pääsemättä puusta pidemmälle. Ajattelin kysellä teiltä kaikilta mielipiteitänne suolasta, jota itse käytätte/olette käyttäneet (vähän vastaavanlainen kysely kuin "paras vaahdottaja"-topicci ;) ).

Mitä merkkiä käytät/olet käyttänyt? Onko mielestäsi hintansa arvoinen suola? Onko se sinusta laadukas? Joudutko lisäämään muita aineita, joita ko suolasta ei ehkä tule (verratuna muihin suoloihin)? Ja lopuksi, mikä on sinusta paras suola hinta/laatusuhteeltaan ja miksi?

Nimim "päättämättömyys iski" :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
mikaelll
Junior Member
Junior Member

Suolaa

Viesti Kirjoittaja mikaelll »

Tota samaa olen kysellyt täällä saamatta vastausta :( ... Mut jospa nyt immeiset jaksais vastata :)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

HW, hinta ja laatu kohdallaan.
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Tässä vähän tuoreita numeroita.

http://reefsaltanalysis.googlepages.com ... s_0208.pdf
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Mieluusti kuulisin jonkinnäköisiä perusteluja, vaikka olisi vain, että yksinkertaisesti vain tuntuu siltä, että allas toimii paremmin kun ko suolaa käyttää.

Suolamerkkien listaaminen ilman perusteluja on yhtä aihetta avaavaa kuin tukkurilista josta näkee kuinka paljon on myyty eri merkkejä ;) Ja netistäkin löytyy jonkunnäköistä osviittaa käytöstä: http://www.athiel.com/lib7/saltsurv.htm (joskin tuo "tutkimus" on jo aika vanha).

Itse voisin kertoa, että olen käyttänyt reef crystalia, tropic marinia ja HW:tä. Näitä tuntui siltä, että HW:tä käyttäessä korallit eivät koskaan oikein auenneet kunnolla. Tähän mennessä tuntuu siltä, että Tropic Marin on toiminut parhaiten altaassa, johon työnnetään kovin vähän lisäsineita.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Itse en huomannut HWn ja Tropic Marinen välillä eroa. Muistaakseni molemmat liukenevat yhtä hyvin, uusi vesi on kirkasta ja homma toimii. Lisäaineina koralliruuat ja kalkkireaktori(myöhemmin balling). Ca oli melko sitkeästi altaassa ~350 ja kh 7-8.

Pro Reefiä en ole ehtinyt käyttää pahemmin. MEIn suola oli huonoa.
h u z k y
Member
Member

Viesti Kirjoittaja h u z k y »

Tropic marin pro reef, hw, aqua medic reef salt, nykyään käytän ATK SALT:tia...
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Olen käyttänyt vuoden Hw:ta. Mg on pudonnut sen kanssa minulla aina 1100-1200 välille. Lisäilen Ballink c-liuoksen mukana mg:a, siten homma on toiminut hienosti. Ilman lisäystä korallit kasvoivat kovin hitaasti. Lähitulevaisuudessa aion taas kokeilla Tropic marinia.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Idefix
Member
Member

-Alix- kirjoitti:Mieluusti kuulisin jonkinnäköisiä perusteluja, vaikka olisi vain, että yksinkertaisesti vain tuntuu siltä, että allas toimii paremmin kun ko suolaa käyttää.
Idefix kirjoitti:Lähitulevaisuudessa aion taas kokeilla Tropic marinia.
Korallini ovat värikkäämpiä sekä ovat olleet paremmin auki sen jälkeen kun vaihdoin takaisin Tropic mariniin.
ocellaris
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Tuo HW,n suola ei taida olla varsinaisesti tarkoitettu riuttaan? Toisin kuten tropic Marin Pro.
DnooB
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry

Re: Mitä suolaa käytät?

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Tuo suola taitaa olla sama, mutta sen mukana tulevat lisäaineet (calsium yms.) vaihtelee eri suolamerkkien mukaan. Eli jos käyttää HW suolaa on altaaseen lisättävä muita aineita kyytipojaksi? Toki sinne on muutenkin lisättävä aineita, mutta esim. Red Sea Max ja muut riutta akvaarioihin tarkoitetut suolat on jo osaksi jo terästetty sitä silmälläpitäen? Tämä kyllä selittäisi sitä hintaeroa. No tämä on vain keltakorvan ääneenpohtimista :D
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
DnooB
Senior Member
Senior Member

http://saltaquarium.about.com/cs/seasal ... 90503b.htm

Tuolla oli vertailua aineosista eri suolamerkeillä. :)
Apagador
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Apagador »

DnooB kirjoitti:http://saltaquarium.about.com/cs/seasal ... 90503b.htm

Tuolla oli vertailua aineosista eri suolamerkeillä. :)

Kymmenessä vuodessa saattanut jo hieman prosessit valmistajilla muuttua.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Apagador kirjoitti:Kymmenessä vuodessa saattanut jo hieman prosessit valmistajilla muuttua.
Puhumattakaan siitä, että ainakin toinen tutkimuksen tekijöistä on kuvannut tuloksia epäluotettaviksi :)

Tässä ehkä luotettavampia:
http://www.advancedaquarist.com/2005/3/aafeature
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... eature.htm
DnooB
Senior Member
Senior Member

Väyrysen Paten sanoin, Tämä kaikk on pelkkää mediapeliä [;)]
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo, aika sekalaista dataa aiheesta löytyy. Yksi tunnettu "guru" mittaili sellaisia kuparipitoisuuksia että kaikkien selkärangattomien pitäisi kuolla alle 12 tunnissa. Ei pitänyt tuloksia mitenkään epäluotettavana vaikka ko. suola sattui olemaan Instant Ocean jota käyttää muutama satatuhatta riuttailijaa ;)

Henk.koht. olen sitä mieltä, että tuo suolakysymys ei ole kovin merkityksellinen jos pitäytyy tunnetuissa merkeissä. Hienoja altaita kaikilla saa aikaiseksi, enemmän on käyttäjästä kiinni…
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hieman vanha topicci hypännyt takaisin pinnalle, itse olen tässä välissä ehtinyt palata takaisin Tropic Marinen käyttäjäksi.

Kuten Tatu yllä totesikin, niin käyttäjästä homma on eniten kiinni. Itse vaihdoin HWsta pois ihan fiilispohjalta, kun allas ei toiminut. Nyt kesällä allas ei taas toiminut TMn kanssa, kun Profilux piti sitä yli kuumana ja korallit bleachasi. Tällä hetkellä käytän Tropic Marinen Pro Reefiä, koska se on minusta "varma valinta". Todennäköisesti maksan siinä muutaman euron ylimääräistä siitä, että voi luottaa ettei ongelmat ainakaan ole suolasta kiinni. (Vaikkakaan mitään takuita ei oikeasti ole, mutta nämä hommat ovat niin fiilispohjaisia)
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Tässä herää nyt varmaan monelle kysymys että miten se on käyttäjästä kiinni?
Miten käyttäjä tietää miten pitää tehdä eri suoloille, ja voiko suolaa käyttää muulla tavalla kun meriakvaarion veden vaihtoon?
Onko eri suoloilla erilaiset suositukset esim. vaihdettavan veden määrään ja miten usein sitä pitää tehdä.
Onko väliä eri suoloilla mitä raakavettä käytetään, pitääkö joillekkin suolalle olla RO vettä? ja toimiiko joku paremmin hanavedellä.

Jos näihin saataisi yksioikoinen vastaus niin järkevin suola olisi halvin jos vaan tiedettäisi miten sen kanssa pitää menetellä, eikö niin?

Itse olen käyttänyt useita merkkejä ja olen havainnut eroja niissä, esim. jotkut tuottaa enemmän haitallisia leviä kuin toiset.
Olen siis toiminu väärin joidenkin valmisteiden kanssa.

Eli toivon nyt että ne harrastajat kertoisi miten ne toimii oman suolamerkkinsä kanssa.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kaikkia suolaseoksia käytetään samalla lailla - tarkotin lähinnä sitä, että akvaarion kunto on hoitajasta ja hänen tekemisistään kiinni, ei suolamerkistä.

Kuten sanottu, kaikilla tunnetuilla suolamerkeillä pääsee hyvään tulokseen. Tästä on todistuksena suuri määrä varsin menestyneitä harrastajia jotka käyttävät eri suolamerkkejä.

Jos olisi yksi merkki joka toisi muita selvästi paremman lopputuloksen, ei muita merkkejä olisi kovinkaan kauaa saatavilla. Aika varmaa on se ettei tässä kukaan pääse mitään suurta salaisuutta keksimään vain suolamerkkiä vaihtamalla ;)
tko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tko »

Alussa oli HW. Sen loputtua TM syystä että tilasin muuta sälää myös ja kilkkasin säkillisen TMmää mukaan. Seuraava säkki ompi luultavasti HWtä taas. Mitään suolamerkistä johtuvaa näkyvää eroa en ole vielä huomannut altaan kunnossa.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Eli ei ole tosiaan väliä mitä suolaa käyttää :)

Hieno homma.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

K.S kirjoitti:Eli ei ole tosiaan väliä mitä suolaa käyttää :)
No onhan niitä huonojakin ollut mutta onneksi ei täällä päin ole kauheasti näkynyt.

Taisi surullisen kuuluisa MEI kimppatilaus mennä lähinnä tiesuolaksi (ainakin joillain) :D

Ja tosi ikäviä juttuja oli silloin kuin Shimek suositteli yhtä vähemmän tunnettua merkkiä jonka tuloksena aika monta todella hienoa akvaariota kuoli lähes kokonaan :twisted: Mut se oli Jenkeissä se.

Itse kokeilisin mielellään Reef Crystalsia mutta ei taida Suomesta saada "järkevään" hintaan?
Idefix
Member
Member

Tuossa olisi varmaan myös hyvä suola -> klik . Halvempaa kuin Hw ja nimikin täsmää oikeaan tavaraan.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Idefix kirjoitti:Tuossa olisi varmaan myös hyvä suola -> klik . Halvempaa kuin Hw ja nimikin täsmää oikeaan tavaraan.
Totahan saa myös 40 kilon säkeissä...kuka uskaltaa olla ensimmäinen joka kokeilee ;)
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Noniin, ei ihan mitä vaan saa eikä voi käyttää suolana meriakvaariossa.
Suoloissa on isojakin eroja ja myös hinnoissa ja YLEENSÄ ne kulkee käsikädessä.

Mutta kokemuksia vaan kehiin niin kaikki saa jonkinlaisen tuntuman mitä haluaa itse käyttää :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”