Eri lajien yhdistelemisestä

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Eri lajien yhdistelemisestä

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Yrittelen opiskella näistä malawikalasista hiukan asioita tässä, mutta kysynpä viisaammiltani nyt hiukan vielä varmisteluja ettei tulisi tehtyä typeryyksiä.
Eri lajien yhdistelemisessä lienevät rajoitteina lajien elinympäristö, ruokavalio ja aggressiivisuus. Näin olen tämän nyt pienessä päässäni järkeillyt. Eli oletan että kivikkotyyppejä voi yhdistää toisten kivikkotyyppien kanssa ja välivyöhykkeen tyyppien kanssa, eikö? Samoin kuin hietikkoaffenet viihtyvät keskenään ja välivyöhykkeen kalojen kanssa.
Kasvissyöjät keskenään ja lihansyöjät keskenään ja sitten sekasyöjiä voi yhdistää näiden kummankin kanssa.
Mutta mutta.. Miten tuon aggressiivisuuden kanssa. Tuolla cichlid-forumilla noille määritellään tuo aggressiivisuus aika kattavasti, ja järki toki sanoo että extremely aggressive- tyyppejä ei yhdistetä mildly aggressive- tyyppien kanssa, mutta miten esimerkiksi aggressive ja extremely aggressive keskenään? Tuleeko ruumiita vai pärjäävätkö?

Ja allaskoot myös hiukan mietityttävät. Tuo ostamani malawijärven kirjoahvenet- kirja antaa joitain minimisuosituksia eri lajeille, mutta hiukan epäilen että esim. kirjan mukaan 9 senttiseksi kasvava
Aika "ihq" kun pääsee esittämään typeriä, ihan alottelijakysymyksiä välillä foorumille :mrgreen: Cynotilapia afra todella mahtuisi 100 litraiseen. Vai onko näiden elintila todella näin pieni?
Toki ymmärrän että mitä isompi allas sen parempi, mutta jos nyt hakee niitä minimilukemia, niin mistä lähdetään? Tuossa perustietoa malaweista- dokkarissa oli myös mainittu että 100 litraiseen jo saisi malawaarion, mutta mitä lajeja mahtuu ja mahtuuko vain yhtä?

Aika "ihq", oon ihan aloittelija. :mrgreen:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DonJFO »

Terve!

Lajeja kannattaa miettiä seuraavasti;

Kivikkolajit erikseen ja hietikkolajit erikseen.

sekasyöjät käyvät kasvissyöjien kanssa, mutta lihansyöjät vain sekasyöjien.

eli omnivore = seka-, herbivore = kasvis- ja carnivore = lihansyöjä.

Agressiivisten kalojen yhdistelemisessä riittää ns. maalaisjärki :)
Kunhan akvaario on tarpeeksi iso ja piiloja tarpeeksi.

Afraa en ikinä laittaisi 100 litraiseen. Kokemuksia löytyy ja voin sanoa kalan olevan aikamoinen kilipää.

Minulla 310litraisessa on mielestäni "juuri" sopivasti tilaa kaloille päästä karkuun tätä akvaarion kuningasta.... :D
Don't drive, drink.
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mulla on ollut malawaario vasta muutaman kuukauden, mutten minäkään laittais Cynotilapia afraa 100 litraiseen. Kolme urosta mahtuu mukavasti 370 litraiseen tankkiin. Ei kai afrankaan elintila sinänsä suuri ole, se oma pikku kolo, josta muut ajetaan pois.

Meillä kinginä häärää Labeotropheus trewavasae, kilipää sekin :mrgreen: Näillä taas vahdittava alue on suurempi, käydään välillä naapurissakin tappelemassa.

Kolmas laji, Labidochromis caeruleus, ei tappele kenenkään kanssa, osaa kyllä väistää vihaisempia, mutta uiskentelee sitten koko altaan alueella.

Kalani ovat vielä pieniä, noin 5-6cm, eli vielä en tiedä mitä ovat sitten aikuisena.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Afralla on kokoonsa nähden iso ego, ainut kala, joka puree minua sormeen allasta siivotessa. Siis vain alfa-koiras, muut jättävät sormeni rauhaan. Oma allas on 350 litraa ja kolmas täysikasvuinen afra-koiras on vailla omaa reviiriä. Kaksi isointa on kumpikin valloittaneet oman päänsä altaasta ja kolmas raukka pyörii sitten jossain siinä puolivälissä, kun kummassakin päässä tulee turpaan. Että en tosiaan pistäisi 100 litraan. Minulla on muuten hietikkolajeja, paitsi nuo afrat ja välillä on tullut harkittua afroista luopumista kokonaan.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse olen omasta mielestäni ihan onnistuneesti yhdistänyt hietikko ja kivikkolajeja. Eli pääasiallisesti on nuita mbunia jotka sitten nahistelevat keskenään kuka mistäkin. Kun lajit ovat selkeästi eri värisiä en ole havainnut pahemmin mitään torailua oman lajin ulkopuolelle. Esim cyanopojat kukkoilevat keskenään ja ruosteiset keskenään. Sinihuulet eivät pahemmin nahistele tosiaan mutta kyllä sielläkin on hyvin selkeä hierarkia. Lisäksi tosiaan on Aulonocara stuartgrantia 4 kpl (2+2) ja ne viihtyvät kaikki hyvin keskenään. Seilailevat rauhassa kimpassa ylemmissä vesikerroksissa. Toki kututapahtuman läheistyessä ja aikana äksyillään hiukan ja ajetaan toinen uros ja naaras pois. Kovimpia taistelijoita altaassa ovat 2 täyskasvuista ruosteispoikaa. Molemmilla oma selkeä reviiri mutta siitä reviirien välissä olevasta vallisneriapuskasta käydään ajoittain pientä taistelua. Tosin sekin pääasiallisesti vain pörhistelyä ja vain silloin tällöin ollaan leuat lukossa. Liha- /sekasyöjiä siis täällä. Ja lisänä 1 nuori Nimbochromis edustaa poikasten "päivähoitoa".
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”