Lehtikalojen kaverit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sitruunatetra
Starting Member
Starting Member

Lehtikalojen kaverit

Viesti Kirjoittaja sitruunatetra »

Olen tässä akvaarioharrastuksen alkuvaiheessa ja akvaariossa nyt tällä hetkellä ainoastaan pieni partamonni. Akvaariolla kokoa on 260 litraa ja korkeutta 50 cm. Tarkoituksena olisi hankkia ainakin lehtikalapariskunta.

Sen lisäksi olin ajatellut myös seuraavia:
- sitruunatetroja pieni parvi
- timanttitetroja pieni parvi
- helmirihmakaloja haaremi, 1 koiras ja 2 naarasta
- kuparimonnisia pieni parvi
ja mahdollisesti vielä lasiahvenia...

Sopiiko nämä kalat keskenään? Ainakin vesiarvoiltaan pitäisi sopia, mutta entä luonteeltaan? Tetrat vissiinkin on tarpeeksi isoja, ettei lehtikalat niitä rupea popsimaan?!
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Mulla on ihan samankokoinen akvaario ja siinä lehtikala-pari. :D

Kannattaa yrittää löytää valmis, nuori kutupari. Näin pystyt minimoimaan sen riskin, että oikein ärhäkälle pariskunnalle tuo 260-litraa voi olla liian pieni. Sopuisankin pariskunnan kanssa olet kutuaikoina helisemässä, mutta hyvällä tuurilla yhteiselo sujuu ilman suurempia ongelmia.

Muu kalasto kalskahtaa mun korvaan aika raskaalta, vaikka mielipide-kysymyksiähän nämä on loppujen lopuksi. Itse laittaisin vain yhden tetra-parven ja siihen semmoiset 20 yksilöä. Helmirihmat vaihtaisin johonkin pienempään/sävyisämpään/vähemmän lehtareiden silmissä huomioherättävään rihmakala-haaremiin. Reilu parvi monnisia. Lasiahvenet jättäisin aluksi kokonaan pois, antaisin ajan kulua ja miettisin, että vieläkö allas kaipaa yhtä kalalajia.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Itse jättäisin koko rihmakalat pois. Pintaosiin tulee liian tiivis tunnelma, kun lehtikalatkin oleskelevat pääasiassa siellä.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”