Leväbarbit?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heaven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:14, 22.04.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nerkoo

Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja heaven »

Voisitteko kertoa kokemuksia leväbarbeista, huonot ja hyvät kokemukset?
Minä olen ajatellut ottaa niitä 315 litraiseen akvaan lehtikalojen, helmirihmakalojen, monnisten ja aavetetrojen kanssa. Minua kuitenkin vähän jännittää repivätkö kasveja kovin paljon, kun ystävän luona ovat tuhonneet kokonaan pari kasvia. Kuinka paljon näitä leväbarbeja sitten voisi ottaa?
Altaan mitat kun ovat: 140cm pikä, 50cm korkea ja syvyyttä sillä on 45cm? [;)]
Asko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 03:31, 30.09.2005
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Asko »

Minulla ovat olleet mukavimpia veijareita mitä minulla on ollut. Eivät tuhoa ollenkaan kasveja. Ovat ahkeria syömään ja vilkkaita otuksia. Voit ottaa tuohon altaaseesi esim. 5 kappaletta. [;)]
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Samaa mieltä, eivät revi kasveja. Minulla on aina ollut leväbarbeja ja minkäänlaista hienolehtisintäkään kasvia eivät ole repineet. Punalevistä ei näy vilaustakaan levisaltaassa, ovat erittäin helppohoitoisia, terveitä ja pitkäikäisiä, kaikki tarjottu ruokakin kelpaa. Eivät haasta riitaa muiden kalojen kanssa ja hyvin harvoin keskenäänkään. Kasvavat isoiksi ja näyttävän näköisiksi. Ainoa huono puoli on se, että avoimesta altaassa hyppivät hyvin herkästi ulos, joten tiivis kansi pitää akvaariossa olla.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Tykkäsi natustella saalatikseen vesiruttoa ja taisipa joku hentolehtisempikin mennä parempiin suihin. Mutta ei rakkaalle möllykälle voinut olla vihainen (minkäs teet, jos ei ollu sopivia leviä).
Todella symppis ja eloisa oli meidän levis. R.I.P. :cry:
iisku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:19, 22.06.2007
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja iisku »

Kannattaa antaa kurkkua yms niin eivät koske kasveihin. Paitsi limaskaa söivät. :D
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Joku on altaasta syönyt esim. karttulehdet ja verkkolehden (ja muita pehmeälehtisiä), en ole syyllistä itseteossa nähnyt, mutta veikkaan leväbarbeja.

Minullakin on ollut leviksiä aina ja kunhan nykyisistä aika jättää, niin uusia ei tule (allas vain 125cm pitkä). Ovat kivoja kaloja, mutta isoimmilla on ikävä tapa ajaa muita takaa etenkin silloin kun on kyse ruuasta. Kalat vaikuttavat näin vanhemmiten myös lihovan herkästi, yksikin on massaltaan nakkia isompi.

Ovat todellakin pitkäikäisiä (kuinkahan paljon edes suunnilleen?). Omani ovat siinä 10 vuoden tienoilla eikä mitään vanhuuden merkkejä ole havaittavissa, tekevät paljon spurtteja, mutta myös makoilevat lehdillä. Paitsi isoin, kun isoin osa kasvien lehdistä ei jaksa kannatella sen massaa. :roll:
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Annoin kurkkua ja kesäkurpitsaa, mutta ei ollut vesiruton voittanutta. Onneksi sitä sai toisesta akvasta lisää :) Eloisa oli todellakin, eikä lepäillyt pahemmin (suurin osa isoista näkemistäni leviksistä on ollu laiskempia). Ja lihoi, kyllä. Partiksia se pelkäsi, eniten silloin kun siellä oli vain yksi ärhäkkä naaras. Ei niin kamalaa, kun oli kuusi rauhaisaa koirasta.

Goylen sain kaveriltani. Mulla se oli 6,5 vuotta, eli ikää oli lähemmäs kymmenen vuotta. Sille tuli vanhuuden vaivana kasvain pyrstön tyveen, mutta se ei pahemmin kalaa häirinnyt, joten se teki luonnollisen kuoleman noin vuosi sitten :cry:
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Hyvä puoli: syövät tehokkaasti tupsulevää!
Huono puoli: hyppivät ulos altaasta herkästi, jopa kulmissa olevista ruokinta-aukoista.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minä olen ratkaissut tuon kulmista hyppelyn siten, että kulmien päällä on jonkin sortin pleksilevyt (tai no ruokinta-aukon kohdalla ei ole enää mitään, aukko on erittäin pieni ja levikset paksuja, eivät varmasti mahdu ulos), toinen aukko on isompi letkujen takia ja sitä peittää mahdollisimman hyvin pleksi. Ilman kansilevyjä en kyllä uskaltaisi noita pitää. Uran alkuaikoina yhden leviksen menetinkin kun oli yön aikana hypännyt altaasta pihalle ja siitä lähtien olen peittänyt kulmat.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Kalabaliikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:12, 11.05.2008

Viesti Kirjoittaja Kalabaliikki »

Hyvät puolet: helppohoitoisia ja kestäviä ja syövät sitä levää, joskin partikset olleet meillä tehokkaampia siinä. Huonot puolet: syövät kaikkea mahdollista, aina nälkä, lihovat punkeroiksi. Meidän levikset tulivat jostain syystä tosi säikyiksi ja saivat spurteillaan muutkin kalat vauhkoontumaan (varsinaisia "suojakaloja" siis). Kasveja eivät ole vahingoittaneet eivätkä akvaariosta ulos hyppineet, vaikka kansi ollut usein auki. Meidän mielestä ne eivät ole kovin näyttäviä kaloja, mikä huonona puolena mainittakoon, mutta kauneus tietenkin on katsojan silmässä. :)
hupsukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 12:18, 06.04.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rääkkylä

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Laitanpa jatkoksi tähän ketjuun..Tarjosin juuri levis triolleni vesimelonia ja alkuhämmästyksen jälkeen hotkivat herkkua! :mrgreen:

Muuten kokemuksena kalat ovat todella sopuisia, kuparimonnisten kanssa köllötellään samalla kivellä, spurtteja otetaan eli tilaa ei koskaan ole liikaa. Itsellä isompi akva hankinnan alla ja sinne sitten lisää näitä!
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Minulla oli leviksiä ja ne olivat todella ihania kaloja. Suurimman osan ajasta ne makoilivat kasvien lehdillä :mrgreen: Minulla ei ollut altaassa myöskään kansilaseja eikä yksikään levis hypännyt laidan yli - syynä lienee altaan pituus, 220 cm joten seinä ei tullut liian nopeasti vastaan. 15 kalan parven "haalin" liian pienistä altaista yms.

Kovasti tekisi mieli hankkia niitä mutta en halua tunkea niitä nykyiseen altaaseen (130 cm pitkä).
J.A
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 15:41, 05.05.2007

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja J.A »

Minulla on 400 litraisessa 5 leväbarbin parvi, kivoja levänsyöjiä, eivätkä ulos ole hyppineet. Aloitellessani oli 180 litraisessa 2 leväbarbia, aivan liian pieni akvaario ja ei tarpeeksi suuri parvi, mutta vielä noista toinen elää tuolla 400 litraisessa. Ja vielä vuoden yksin vietettyään on sopeutunut parveen. Suosittelen isoihin akvaarioihin :mrgreen:
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Liinanen kirjoitti:Hyvä puoli: syövät tehokkaasti tupsulevää!
Huono puoli: hyppivät ulos altaasta herkästi, jopa kulmissa olevista ruokinta-aukoista.
Mulla aikoinaan eräs tietty levis tapasi hypätä ruokinta-aukosta lattialle, kerran siltä repesi pyrstöstä pala karkureissun takia.
Akvarismia 1992-2014
tonyicc2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 21:53, 15.11.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja tonyicc2 »

Tindra kirjoitti:
Liinanen kirjoitti:Hyvä puoli: syövät tehokkaasti tupsulevää!
Huono puoli: hyppivät ulos altaasta herkästi, jopa kulmissa olevista ruokinta-aukoista.
Mulla aikoinaan eräs tietty levis tapasi hypätä ruokinta-aukosta lattialle, kerran siltä repesi pyrstöstä pala karkureissun takia.


Sama vika, Jäi kerran n. 3x3cm kokoinen nurkka yöksi auki ja vaimoke heräsi yöllä kun joku litisi lattialla ja meni sitten katsomaan niin siellähän se silli pyristeli lattialla.. Onneksi heräsi siihen ja siellä se tälläkin hetkellä polskii iloisesti..

btw, Tosi mukavia kaloja. Suosittelen!
Akvaarion LEDi-Kuutamo valaisinlistat
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=147365

Email: Toni.laine@webinfo.fi (24/7)
Puh: 0414592643 (16-22)
hupsukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 12:18, 06.04.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rääkkylä

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Ihmettelen tuota akvaariosta ulos hyppäämistä. Omat kolme olivat ensiksi 180l-akvassa, valokannella varustetussa. Helteillä sai ihan rauhassa pitää kansiluukut auki ja tuulettaa, eivät hyppineet ja nukuin yöni rauhassa. :D
Nyt ovat tuolla 400 litraisessa kolmen uuden kaverinsa kanssa eivätkä ole kansilasit kolisseet. Hyvä näin! :mrgreen:
Samaten kasvit ovat saaneet olla rauhassa.
Kaikki muutkin kalat ja sukaravut ovat toistaiseksi ainakin pytyissään viihtyneet (koputan puuta..)
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Kirsikkatetra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 14:04, 27.07.2008
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja Kirsikkatetra »

Eipä ole munkaan kaksi levistä mihinkään lentäneet. Ottaisin enemmän mutta akva liian lyhyt (127 cm).

Ihanan uteliaita ovat, varsinkin nälkäisinä kun lykkää käden akvaan :mrgreen:
Kukin taaplaa tyylillään
Sarppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:57, 11.04.2006
Paikkakunta: Pori

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja Sarppa »

Meille tuli kaksi levistä "hätäsijoituksena", kasvoivat liian isoiksi edellisessä kodissaan. Mulla ei ollut minkäänlaista kokemusta entuudestaan näistä. Olimme pari viikkoa lomalla ja levää oli ehtinyt tulemaan vähän sinne sun tänne. Eipä mennyt kauaakaan kun nämä kaksi tekivät vähän töitä ja akvaario oli klaarattu. Vautsi sanon minä, kivoja ja käytännöllisiä veijareita :D
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mä olen yhden leväsenbarbin pelastanut kissan suusta. Kissa oli nuori, ja ilmeisen yllättynyt helposta saaliista, kun ei hengiltä saanut. [;)] Arpia tuosta loikasta kala kantaa vieläkin, mutta parani kolhuistaan täysin. Tuli muuten ulos 190 pitkästä altaasta, eli ei se pituuskaan aina ole syy. Nykyään on lasit vastassa. Myös yksi kymmen senttinen levänen katosi samoihin aikoihin. Olisikohan kissat saaneet revanssin...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Kilu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 647
Liittynyt: 19:43, 01.09.2005
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Täällä on tullut 2 metriä pitkästä kansilasittomasta altaasta kaksi kertaa levis lattialle. Ensimmäisellä kerralla ei ollut ketään kotona ja tämä onneton kaveri löytyi illalla lattialta melkoisen kuivana. Kyllä ketutti, koska se oli siihen aikaan suurin ja pulskein levis altaassa. Toinen kerta tapahtui pari viikkoa sitten, tyttö tuli luokseni ja huusi, että "iskä, kala lattialla!". Nopeasti sain lattialla pomppivan leviksen kiinni ja äkkiä altaaseen, muutamaa suomunmenetystä lukuunottamatta selvisi seikkailustaan ilman muita vaurioita.

Karanteenissa asustaa tällä hetkellä parvenjatkeeksi tulossa oleva n. 15 senttinen rescue-tapaus, joka meinasi sitä pieneen karanteeniin laittaessa tulla parikin kertaa reunan yli.

EDIT: Ai niin, kasvinsyönnistä sen verran, että söivät minulta brasilianärviät aivan rangoiksi.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Vesisodassa ikuisesti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 18:58, 03.04.2004

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja Vesisodassa ikuisesti »

Minulla oli joskus 2 leväbarbia 140 litraisessa. Tykkäsivät uida altaan päästä päähän, mutta seinä tuli vastaan aivan liian pian. :( Olivat toisaalta rauhallisia (makoilivat kivillä, kasveilla, pohjalla jne.), mutta toisaalta vilkkaita (päästä päähän uiminen).

En kyllä koskaan enää ota leväbarbeja tuohon akvaarioon, sillä on liian pieni, vaikka eräs akvaariokauppias väittääkin jotain ihan muuta. On sitä mieltä, että jokaisessa akvaariossa kuuluu olla leväbarbi. Viimeksi, kun tuossa liikkeessä kävin, kaupitteli kolmea leväbarbia 50 litran akvaarioon! [}:)]

Meillä leväbarbit eivät syöneet kasveja. Jonkin verran leviä söivät ja ruokaa nähdessään villiintyivät ja söivät sen, minkä ehtivät. :)
"Hei, ollaanko vesisotaa???"
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ja leväbarbeja pitäisi aina pitää parvessa, vähintään 6kpl.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Re: Leväbarbit?

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Kävi tuossa perjantaina onni onnettomuudessa. Tulin töistä normaalia aiemmin kotiin ja kävelin sisään päästyäni altaan vierestä kun leväbarbi melkein kirjaimellisesti hyppäsi käsiini. Kala ehti olemaan poissa vedestä varmaan max 3 sekuntia ennen kuin oli taas palautettu takaisin kotiinsa. Yllättävän pienestä päälilasin kulmaviisteestä se kyllä pääsi hyppäämään.

Hyvä tuuri kuitenkin että satuin juuri olemaan paikalla silloin. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”