Labyrinttikala n100 litraan?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Labyrinttikala n100 litraan?
En ihan voinut päättää pistänks mä tän alkeisiin vai tänne, mut pistimpä sitten tänne.
Akvassani on tällä hetkellä 9 intiaanisulkaa, kaksi taistoa ja pohjaa asustaa ryhmä katinkultamonneja. Akvaariossa on OLLUT taistohaaremi, mutta ilmeisesti se kaikesta isoin naaras päätti tapattaa kaikki kilpailijat. Eli en koskaan enää halua taistoja sinne, olen väsynyt riitelyyn.
Alkuperäinen suunnitelma oli hankkia joku muu labyrinttikala sitten ku taistot kuolee pois, mutta aattelin kysyä et olisiko joku laji mitä mahtuisi sinne jo nyt? Lähinnä mua kiinnostaa semmoset kalat kuin korurihma, hunajarihma, ruostegurami, lakritsigurami, tulirihma, murisijarihma.
Vesiarvot on:
26 astetta
pH 6,5
nitriitti 0
nitraatti n. 10
Akvaarion koko n. 100 litraa
Reippaasti vaan neuvomaan!
Edit: Ai niin, pitit vielä kysyä kans et JOS hankin sinne lisää (olen m.m. suunnitellut kasvattavani inkkareitten parven kokoa kans) niin onko 25 litran karanteeniakvaario tarpeeksi iso?
Akvassani on tällä hetkellä 9 intiaanisulkaa, kaksi taistoa ja pohjaa asustaa ryhmä katinkultamonneja. Akvaariossa on OLLUT taistohaaremi, mutta ilmeisesti se kaikesta isoin naaras päätti tapattaa kaikki kilpailijat. Eli en koskaan enää halua taistoja sinne, olen väsynyt riitelyyn.
Alkuperäinen suunnitelma oli hankkia joku muu labyrinttikala sitten ku taistot kuolee pois, mutta aattelin kysyä et olisiko joku laji mitä mahtuisi sinne jo nyt? Lähinnä mua kiinnostaa semmoset kalat kuin korurihma, hunajarihma, ruostegurami, lakritsigurami, tulirihma, murisijarihma.
Vesiarvot on:
26 astetta
pH 6,5
nitriitti 0
nitraatti n. 10
Akvaarion koko n. 100 litraa
Reippaasti vaan neuvomaan!
Edit: Ai niin, pitit vielä kysyä kans et JOS hankin sinne lisää (olen m.m. suunnitellut kasvattavani inkkareitten parven kokoa kans) niin onko 25 litran karanteeniakvaario tarpeeksi iso?
Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
Mitäs sukupuolia ne siellä nyt olevat taistot on? Naaraita?
Hunajarihmojen ja taistelukalan yhteiselo ei aina ole kovin ruusuista. Taistoissa on persoonia, ei sitä aina voi varmaksi tietää millaisen tapauksen sitä saa. Tietty voisit kokeilla lahjoittaa taistelukalasi pois ja sitten alkaa valita sopivaa rihmakalaa. Korurihmoja ainakin mahtuisi takuulla jengi tuonne.
Hunajarihmojen ja taistelukalan yhteiselo ei aina ole kovin ruusuista. Taistoissa on persoonia, ei sitä aina voi varmaksi tietää millaisen tapauksen sitä saa. Tietty voisit kokeilla lahjoittaa taistelukalasi pois ja sitten alkaa valita sopivaa rihmakalaa. Korurihmoja ainakin mahtuisi takuulla jengi tuonne.
-
- Junior Member
Valitettavasti jäljellä on taistokoiras ja naaras, ja niistä haluaisin kyllä eroon. Ehkä voisi kokeilla lahjoittaa niitä pois... Mutta korurihmajengi mahtuis vaikka taistot jää, ymmärsinkö oikein?
Entäs miten on, voiko korurihmoja karanteenata 25 litrassa vai onko liian pieni?
Entäs miten on, voiko korurihmoja karanteenata 25 litrassa vai onko liian pieni?
Totesin, että korurihmat mahtuu varmasti, mutta ilmaisin itseäni ehkä huonosti.
Meinasin lähinnä, että mahtuvat takuulla kun ei taistelukaloja olisi. Jos taistot muuttavat muualle, voisi hunajarihmahaaremikin tuonne mennä. Ovat usein melko rauhallista väkeä, ainakin nuo omani.
Korurihmojen ja taistelukalojen yhteiselämästä en osaa sanoa juuta enkä jaata, hunisten ja taistojen puolestaan sen verran, että ei ehkä ole paras mahdollinen idea. Riippuu tosiaan siitä taistelukalasta, mutta itse juuri päädyin siirtämään taistokoiraan toiseen altaaseen kun alkoi käydä vähän liian innokkaana hunajaisten perässä jatkuvasti. Ja nepä alkoivat antaa takaisin, joten kähinää oli ihan kiitettävästi.
Joten helpointa ja varminta olisi varmaankin luopua taistoista (minkäs ikäisiä ne muuten ovat?) ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Tietty jos muiden mielestä esim. korurihma ja taisto ovat ok tuon kokoiseen, niin mikäs siinä.

Korurihmojen ja taistelukalojen yhteiselämästä en osaa sanoa juuta enkä jaata, hunisten ja taistojen puolestaan sen verran, että ei ehkä ole paras mahdollinen idea. Riippuu tosiaan siitä taistelukalasta, mutta itse juuri päädyin siirtämään taistokoiraan toiseen altaaseen kun alkoi käydä vähän liian innokkaana hunajaisten perässä jatkuvasti. Ja nepä alkoivat antaa takaisin, joten kähinää oli ihan kiitettävästi.
Joten helpointa ja varminta olisi varmaankin luopua taistoista (minkäs ikäisiä ne muuten ovat?) ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Tietty jos muiden mielestä esim. korurihma ja taisto ovat ok tuon kokoiseen, niin mikäs siinä.

-
- Junior Member
Joo, kyl mä olen aikeissa luopua taistoista kokonaan, jospa vaan saisin ne lahjoitettua... Molemmat on yli vuoden ja ihan perus-taiston näköisiä niin voi olla vähän hankalaa... Muuten ei kai voi mitään muuta ku odottaa et ne nykyiset kuolee pois.
Miten on muuten eri rihmakalojen yhteiselo? Kannattaako 100 litran akvaarioon pistää enemmän ku yksi laji rihmiksiä? Ajattelin lähinnä sitä että voiko korurihmiksien kaveriksi hankkia jotain muuta rihmakalaa, vai tuleeko riitaa/ruuhkaa?
Miten on muuten eri rihmakalojen yhteiselo? Kannattaako 100 litran akvaarioon pistää enemmän ku yksi laji rihmiksiä? Ajattelin lähinnä sitä että voiko korurihmiksien kaveriksi hankkia jotain muuta rihmakalaa, vai tuleeko riitaa/ruuhkaa?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Korurihma osaa olla aika tulinen tapaus, vaikkei koosta uskoisi. Harvemmin taistelevat keskenään kovin ulisesti, mutta altaassa olisi hyvä olla kunnon kasvipöheiköt yhteenottoja varten. Pienenä tilliäisenä se hieman säikkyy kovin kookkaita kaloja, ja on muutenkin pusikoissa ja varjoissa hengailevaa tyyppiä. Toki näistäkin linssiludeja yksilöitä löytyy, ja oppivat kerjäämään etulasilla ruokaa siinä missä muutkin
.
Satalitraiseen voisi mennä kunnon porukka näitä pieniä narinaattoreita (niin, älä sitten säikähdä sitä ääntä, erilaiset "kriips" ja "kruaaps" äänteet muistuttavat pahimmillaan rätisevää lasia tai ruosteista saranaa
) sekä pari hunajarihmakaloja. Jos taistelukalat ovat kovin ärhäkkää sorttia, kannattaa harkita niiden eteenpäinlaittamista vakavasti (huomasin että olit ilmoituksen jo laittanutkin niistä).
Altaan virtaus minimiin, paljon paljon pintaan yltäviä kasveja ja tumma, pehmeä vesi niin hyvä tulee. Korujen karanteeraaminen onnistunee 25 litrassa jos hanki sinne paljon esim. muovikasveja tms. sälää ja piiloa.

Satalitraiseen voisi mennä kunnon porukka näitä pieniä narinaattoreita (niin, älä sitten säikähdä sitä ääntä, erilaiset "kriips" ja "kruaaps" äänteet muistuttavat pahimmillaan rätisevää lasia tai ruosteista saranaa

Altaan virtaus minimiin, paljon paljon pintaan yltäviä kasveja ja tumma, pehmeä vesi niin hyvä tulee. Korujen karanteeraaminen onnistunee 25 litrassa jos hanki sinne paljon esim. muovikasveja tms. sälää ja piiloa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Junior Member
Ai korurihmallakin on luonnetta? En olisi koosta uskonut semmosta...
Altaassa on kyllä puskia ja runsaasti kelluvia kasveja, ja 25 litrainen toimii myös kasvialtaana niin puskista ei ole puutetta sielläkään.
Korujen ääntelystä olen kuullut, mut mua ei hätkäytä semmonen. Akvaario on makkarissa, ja ilmastinkin ääntelee, mutta meikä nukkuu sikeästi. Olen täysin varma että saan nukuttua vaikka meteliä olisikin, olenhan minä nukkunut samassa huoneessa ku siskon rotatkin (jolla on aivan jumalaton nirskuva juoksupyörä).
Mitä tarkoittaa 'kunnon porukka'? Viisi? Kymmenen? Entäs kannattaako ottaa enemmän naaraita vai koiraita?
Miten on muuten inkkareitten kanssa, inkkari ton vissiin vähän isompia ku korut, voiko olla et korut säikkyy näitä?

Korujen ääntelystä olen kuullut, mut mua ei hätkäytä semmonen. Akvaario on makkarissa, ja ilmastinkin ääntelee, mutta meikä nukkuu sikeästi. Olen täysin varma että saan nukuttua vaikka meteliä olisikin, olenhan minä nukkunut samassa huoneessa ku siskon rotatkin (jolla on aivan jumalaton nirskuva juoksupyörä).
Mitä tarkoittaa 'kunnon porukka'? Viisi? Kymmenen? Entäs kannattaako ottaa enemmän naaraita vai koiraita?
Miten on muuten inkkareitten kanssa, inkkari ton vissiin vähän isompia ku korut, voiko olla et korut säikkyy näitä?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Keskenään kun nahistelevat ja narisevat parhaista pusikoista, ei jää arvailun varaan onko kyseessä labyrinttikala vai ei. Koiraat kaartelevat toisiaan evät levitettyinä ja häviäjä saa passituksen viereiseen puskaan, kunnon narinan saattelemanaSophiru kirjoitti:Ai korurihmallakin on luonnetta? En olisi koosta uskonut semmosta...

Sukupuolten tunnistaminen on hankala juttu. Jos mahdollista niin kannattaa kysellä muilta harrastajilta korupoikasia, näin ainakin on mahdollisuus että kaloja seurannut kasvattaja osaisi arvioida sukupuolia. Googlella löytyy myös kuvia havainnollistamaan sukupuolierot, paras keino taitaa olla uimarakon muoto, toisella se on soikea ja toisella pyöreä. Todennäköisesti saat arpapelillä x määrän tyttöjä ja x määrän poikia ja sukupuolet selviävät vain käytöstä seuraamalla. Määrää en osaa sanoa, ehkä juuri tuossa 5 ja 10 välissä voisi olla sopiva poppoo.Sophiru kirjoitti:Mitä tarkoittaa 'kunnon porukka'? Viisi? Kymmenen? Entäs kannattaako ottaa enemmän naaraita vai koiraita?
Jos inkkarit eivät käytöksellään aiheuta mitään kauhunväristyksiä koruille, nämä tottuvat kyllä isompaan seuraan. Aluksi voivat väistellä ja piilotella mutta kun tajuavat ettei vaaraa ole, alkavat oleskelemaan rennommin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
-
- Junior Member
Nyt on taistot muuttamassa pois, karanteenissa odottaa jo kaksi korurihmaa, vielä olis neljä ehkä hakusessa. Kuulostaako hyvältä määrältä?
Piti vielä kysyä jospa korurihmojen seuraksi voi hankkia toinenki rihmakala-laji, suklaarihma kiinnostaisi mutta vaikuttaa aika hankalalta lajilta. Tulirihmakin kiinnostaisi, ja tavis hunajarihmaakin olen miettinyt. Miten on?
Piti vielä kysyä jospa korurihmojen seuraksi voi hankkia toinenki rihmakala-laji, suklaarihma kiinnostaisi mutta vaikuttaa aika hankalalta lajilta. Tulirihmakin kiinnostaisi, ja tavis hunajarihmaakin olen miettinyt. Miten on?
Sophiru: 6 korurihmaa kuulostaa ihan hyvältä porukalta. Tarkkaan en osaa kommentoida tuosta sopiiko muita rihmoja -asiasta, itse en varmaan laittaisi, saisipa korut elellä siellä ihan omassa rauhassaan. Mutta tuskin ajatus mahdotonkaan on, viisaammat kertokoon. 
Tittis: Eipä taida riittää 100 litraa.

Tittis: Eipä taida riittää 100 litraa.
Meillä elelee noin satalitraisessa (120x40x23, joista viimeinen korkeus) sekä korurihmakaloja että hunajarihmakaloja, ja ainakin meillä menee niin päin, että kutualuettaan puolustava korurihma antaa kyytiä itseään isommalle hunajalle..
Joten luulisi sopivan samaan, tosin yksilöeroja niissäkin. Runsas kasvillisuus, myös pintakasvillisuus, on aika must.
Joten luulisi sopivan samaan, tosin yksilöeroja niissäkin. Runsas kasvillisuus, myös pintakasvillisuus, on aika must.
Re: Labyrinttikala n100 litraan?
Kaivelen vanhahkoa aihetta ylemmäs, kun alkoi itseä mietityttää seuraava: mitenköhän sujuisi korurihmaporukan ja (ilmeisesti)huulirihmapariskunnan yhteiselo 200 litraisessa viidakkotyyppisessä akvaariossa? Kasveja siis löytyy, joten luulisi halukkaiden pääsevän piiloon jos tarve on. Ilmeisesti siis korut ja vähän suuremmat rihmat tulevat toimeen? Ja olisi tuossa sitten kuuskymppinen tyhjillään, jos eivät tulisi...