Kiekot 26-28 asteiseen veteen

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
puppe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 21:09, 30.07.2006
Paikkakunta: Vantaa

Kiekot 26-28 asteiseen veteen

Viesti Kirjoittaja puppe »

Mielenkiinnosta kyselen että onko joku kasvattajista kasvattanut kiekkojansa matalammassa vedenlämpötilassa 26-28 asteessa? Itseäni kiinnostaisi hankkia kiekkoja, mutta mahdollisuuksiin tuohon korkeaan lämpötilaan ei ole.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

No mikä estää tuon lämmön noston?
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

helppohan se on järkätä tilaa kiekoille ja nostaa lämpö mieluummin tuonne 30 asteeseen kuin että vaarantaa niiden terveys alemmalla lämmöllä [;)]
Kiekkojen immuunijärjestelmä ei kuulemma toimi kunnolla matalissa lämpötiloissa joten siksi en itse ainakaan uskaltaisi näin arvokkaitten kalojen kanssa lähteä kokeilemaan. Itselläni tilanne on onneksi niin päin eli muutkin altaassa olevat kalat viihtyvät yli 28 asteisessa vedessä paremmin.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Mielestäni mainitsemasi yläraja, 28 astetta, ei suinkaan ole kiekoille mitenkään liian matala lämpötila. Itselläni on kiekkoaltaissa lämpötila juurikin tuon verran. Vedenvaihdoissa laskee välillä ihan reilusti allekin, mutta se on tietysti väliaikaista.
* Huvinsa kullakin! *
mkt11
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 18:17, 28.11.2006
Paikkakunta: Lahti,LAS

Viesti Kirjoittaja mkt11 »

Älkää nyt naurattako ! Minulla on molemissa altaissa 27 astetta ja kalat viihtyvät hienosti. Kutua on koko ajan kolme paria. Ei ne ole niin [}:)] tarkkoja.....
puppe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 21:09, 30.07.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja puppe »

Halusin vain ihan mielenkiinnosta tietää asiasta.
Ajattelin että onko joku mahdollisesti kasvattanut / kudettanut poikasia matalalla lämpötilalla. Ja onko ilmennyt ongelmia? Onko ollut tauteja enempi kun on kylmempää vettä?
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

mkt11 kirjoitti:Älkää nyt naurattako ! Minulla on molemissa altaissa 27 astetta ja kalat viihtyvät hienosti. Kutua on koko ajan kolme paria. Ei ne ole niin [}:)] tarkkoja.....
Ei tällä nauraa :) Kaikki on hyvä jos kalat viihtyvät :)
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Kiekot 26-28 asteiseen veteen

Viesti Kirjoittaja Morpho »

puppe kirjoitti:Mielenkiinnosta kyselen että onko joku kasvattajista kasvattanut kiekkojansa matalammassa vedenlämpötilassa 26-28 asteessa? Itseäni kiinnostaisi hankkia kiekkoja, mutta mahdollisuuksiin tuohon korkeaan lämpötilaan ei ole.

Kyllä niitä voi kokeilla pitää alle 28C lämmöissä, mutta lämpöä pitää nostaa nopeasti ylemmäs jos sairastuvat.
Uskon että luonnonkiekot ja itäblokin/Saksan tuonnit viihtyvät paremmin matalammissa lämpötiloissa kuin kaukoidän tuonnit.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
puppe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 21:09, 30.07.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja puppe »

Ajattelinkin että jos joku meidän omista kasvattajista on kasvattanut poikasia tällä lämpötilalla, niin olisin halukas kokeilemaan kiekkoja omaan altaaseen. Otaisin itselleni lisää lehtikaloja mutta olen valikoinut niin huonot seuralaiset toistensa kanssa, että ovat isoja kahakoita pitäneet altaassa. Yksin kertaisesti kyllästyin näihin kahakoihin ja siksi kyselen asiasta kekkojen suhteen, ennenkuin hankin niitä.
Mielummin kysyn kun kiroilen asian kanssa jälkikäteen.
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Ja eihän nuo kiekot sit yhtään kahakoi vai, niilläpä sitten on kuule vilskettä!
puppe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 40
Liittynyt: 21:09, 30.07.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja puppe »

Ajattelinkin että ottaisin parin tai sitten sisarruksia uiskentelemaan.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

puppe kirjoitti:Ajattelinkin että ottaisin parin tai sitten sisarruksia uiskentelemaan.
Se että kiekot ovat sisaruksi ei estä niitä tappelemasta, myös pariskunnan uros saattaa hyvinkin 'pöllyttää' naarasta kutuajan ulkopuolella. Siksi parin pitäminen jatkuvasti kaksistaan voi osoittautua hankalaksi. Kutuajan ulkopuolella kiekot viihtyvät parhaiten ryhmässä.
cent
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 01:13, 12.06.2005
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja cent »

Itse olen pitänyt kiekkoja aina 28-30 asteisessa vedessä, mutta olen pohdiskellut voisiko kiekkojen lämmityksen laittaa ajastimen varaan kuten akvaario valotkin.
Olen itsekkin lukenut, että jatkuva alle 28-asteessa pito ei ole hyväksi kiekoille, mutta ajastimen avulla lämpö nousisi päiväajaksi takaisin 28-30 asteen hujakoille. Jos altaan piilossa olevat puolet lisäksi lämpöeristää voisi ajastamalla saada aikaan jopa rahallista säästöä. Jos on kokemuksi/tietoa, ottaisin mielellään vastaan.
Se, että kiekot kutevat alhaisemmalla lämpötilalla lienee aivan normaalia, koska viileämpi vesi on tunnettu kutukatalyysi kiekoilla. Poikastenhoidon jälkeen kiekot ovat uupuneita ja voisinkin olettaa, että silloin korkeampi vedenlämpö nopeuttaa "palautumista" ja estää mahdollisten sairauksien puhkeamista.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

No minulla taitaa olla toi lämpötila aina tos 30 + :D , en ole jaksanut sitä edes takas veivata. Hyvin voi populaatio ja terveitä ovat olleet. Mutta toi kippo onkin Kiekkojen kotina en sinne muita ole laitellut parin plekon ja tetran lisäksi. Plekot varmaan saattaisi haluta vähän viileämpään veteen hmmm... Kyllähän toikin lämpötilaa laskee vedenvaihdon yhteydessä.
Sekä kyllä kähiseevät ja kinaavat, ottaavat toisiaan varsinkin noi 4 nuorta keltaista oikeen tosissaan toista leukaperistä kiinni, huvittavan näköistä uhittelua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”