Noniin, elävät kivet saapuivat vihdoin. 75k kiloa reefplates tyyppisiä laattoja.
Olen nyt käännellyt noita laattoja altaassa puolelta toiselle joten sanokaapas nyt hyvät vinkit mikä puoli noista laatoista laitetaan ylöspäin. Osassa laattoja toinen puoli on rusehtava osittain punaista ja violettia ja toinen puoli kirkkaan valkoinen. Näistä olen tehnyt sellaisen päätelmän että kirkkaassa valossa valeampi valkoinen puoli ylöspäin?
Voiko laattojen muodosta vetää myös johtopäätöksen, eli lievästi ylöspäin kaartuva / kurkottava puoli olisi oikea puoli ylöspäin? Mutta tärkeimpänä tietysti nuo perusvinkit miten määritellään kiven oikea puoli.
Lisäksi kaikki linkit aquascaping projekteihin ovat tervettulleita. Erityisesti kivipilari proggikset.
Kumpi puoli elävästä kivestä ylöspäin
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Kumpi puoli elävästä kivestä ylöspäin
Riuttaharrastaja 1000L, SPS, LPS.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Re: Kumpi puoli elävästä kivestä ylöspäin
Punainen on kalkkilevää joka vaatii valoa kasvaakseen. Eli siis kukertava puoli ylöspäin. Valkoinen puoli on ollut valolta suojassa.
-
- Junior Member
Tuohon kysymykseen ei ole yhta oikeata vastausta. Osa harrastajista haluaa uuden altaan nayttavan *puhtaalta* ja kaantaa kiven vaalean puolen ulospain (ajan mittaan pinnan vari muuttuu ja punertavuutta tulee normaalisti). Toinen puoli harrastajista haluaa altaan nayttavan *vanhalta* ja he kaantavat kiven punaisen puolen ulospain.
Itse laitoin punaisen puolen 70 gallonan altaaseen ja nyt meidan uuteen 150 gallonan altaaseen laitetaan kivet vaaleat puolet ylospain.
Jos haluat levittaa *coraline* levaa muihin kiviin nopeammin, niin voit raaputtaa sita irti punaisista kivista ja nain se leviaa nopeammin muihin kiviin.
Itse laitoin punaisen puolen 70 gallonan altaaseen ja nyt meidan uuteen 150 gallonan altaaseen laitetaan kivet vaaleat puolet ylospain.
Jos haluat levittaa *coraline* levaa muihin kiviin nopeammin, niin voit raaputtaa sita irti punaisista kivista ja nain se leviaa nopeammin muihin kiviin.
-
- Senior Member
- Viesti:
Asiassa sen kummemmin neuvomatta totean että luonnossa tuota punaista/violettia 'kasvustoa' löytyy lähinnä kielekkeiden alta ja onkaloista.
Kuvia Punaiselta merelta:
riutan päältä ja valoisita kohdista
lisää
Onkaloista:
riikinkukkomeriahven
rasvameriahven?
liskokala
sädesiipisimppu
Kari
Kuvia Punaiselta merelta:
riutan päältä ja valoisita kohdista
lisää
Onkaloista:
riikinkukkomeriahven
rasvameriahven?
liskokala
sädesiipisimppu
Kari
-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Jos haluaa luonnomukaisesti asettaa kivet niin tummempi ja värikkäämpi puoli ylöspäin
ja mahdollisimman väljästi että vesi liikkuu mahdollisimman paljon kivien ympärillä.

ja mahdollisimman väljästi että vesi liikkuu mahdollisimman paljon kivien ympärillä.

-
- Starting Member
Kiitoksia kaikille vinkeistä.
Kivien saavuttua purin ne nopeasti laatikoista ja ladoin ne altaaseen. Näkymä oli aivan lohduton. Meinasi itku päästä kun katsoin epämääräistä kivikasaa joka peitti altaan koko pohjalasin. Tästäkö pitäisi saada aikaan jokin riuttaa jäljittelevä mainema?
Hain seuraavana päivänä Etolasta 16mm PVC osia sekä Bauhaussista 18mm kiviterän poravasaraan. Askartelin PVC osista sopivat telineet (2kpl) ja aloitin kylppärissä porailemaan reikiä eläviin kiviin. Muutaman haljenneen kiven jälkeen homma alkoi luistaa mutta mikä lemu, mikä ääni ja mikä sotku!
Tein reiän arviolta 20 isompaan kiveen jonka jälkeen aloin latomaan niitä altaaseen. Alla lopputulos.

Täytyy näin jälkikäteen todeta, että noista laatoista sai PVC tukien ansiosta rakennettua todella kiinteät ja jämäkät rakenteet. Nyt sitten jäädään odottelemaan altaan kypsymistä.
Kivien saavuttua purin ne nopeasti laatikoista ja ladoin ne altaaseen. Näkymä oli aivan lohduton. Meinasi itku päästä kun katsoin epämääräistä kivikasaa joka peitti altaan koko pohjalasin. Tästäkö pitäisi saada aikaan jokin riuttaa jäljittelevä mainema?
Hain seuraavana päivänä Etolasta 16mm PVC osia sekä Bauhaussista 18mm kiviterän poravasaraan. Askartelin PVC osista sopivat telineet (2kpl) ja aloitin kylppärissä porailemaan reikiä eläviin kiviin. Muutaman haljenneen kiven jälkeen homma alkoi luistaa mutta mikä lemu, mikä ääni ja mikä sotku!

Täytyy näin jälkikäteen todeta, että noista laatoista sai PVC tukien ansiosta rakennettua todella kiinteät ja jämäkät rakenteet. Nyt sitten jäädään odottelemaan altaan kypsymistä.
Riuttaharrastaja 1000L, SPS, LPS.
-
- Junior Member
Hyvalta nayttaa!!! Paljon tasoja joihin asetella koralleja, onnittelut!
Meilla alkaa isomman altaan sisustus tanaan ja mua ihan jo hirvittaa yrittaa saada elava hiekka ja kivet altaaseen jonka syvyys on yli 70cm. Kylla varmaan itku tulee ennen kuin olen kivet sisalle saanut. Mine kun en ole hirveen pitka kasinen nainen hehe
Meilla alkaa isomman altaan sisustus tanaan ja mua ihan jo hirvittaa yrittaa saada elava hiekka ja kivet altaaseen jonka syvyys on yli 70cm. Kylla varmaan itku tulee ennen kuin olen kivet sisalle saanut. Mine kun en ole hirveen pitka kasinen nainen hehe