Vanerin ja pehmusteen paksuudesta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kepa
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Vanerin ja pehmusteen paksuudesta

Viesti Kirjoittaja Kepa »

Kuinka paksua tulisi mielestänne olla vesivanerin, joka tulee alumiinista tehdyn kuusijalkaisen jalustan päälle? Allas on 317 litrainen alumiinikehyksillä ja koko on 130 x 46 x 53. Entäpä kuinka paksu pehmuste vanerin ja akvaarion väliin? Itse olen ajatellut laittaa 12 millisen vesivanerin ja 30 millisen Finnfoamin.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Solumuovin ei tarvitse olla kovinkaan paksu. Kyllähän ihmiset käyttävät jopa viisisenttisiä styrokslevyjä, mutta aika monella sellainen on vain löytynyt nurkista. Minulla on 310 litraisen alla 15mm solumuovi, 175 ja 100 litraisten alla kymppimillinen. Se kymppi olisi riittänyt ihan hyvin tuolle isommallekin. Pehmusteen tarkoitus on tasoittaa pienet heitot, ei ratkennutta lattialautaa...

Vaneriksi 12mm riitää varmaan ongelmitta. Henkistä tukea ja turvaa vähän paksumpi tietysti toisi. Ei minullakaan tuon paksumpaa ole, mutta jalustan tukevuus on toisaalta vähän alumiiniputkihässäkkää järempää luokkaa. Jos kysyisit akvaariokaupasta, luulen heidän tuputtavan sinulle juuri 12 millistä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Vanerin ja pehmusteen paksuudesta

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kepa kirjoitti:Itse olen ajatellut laittaa 12 millisen vesivanerin ja 30 millisen Finnfoamin.
Mikäs tämä Finnfoam on? Jos se on sitä kovaa eristelevyä, niin ei sitä ainaskaan; ei anna tarpeeksi periksi tukeakseen myös pohjalasia.

Itselläni vesivanerin seurana 25 mm styrox, paksumpi mielestäni selkeää liioittelua kun tuokin jo antaa tarpeeksi periksi. Väsymisestä ei tietoa, mutta en usko että tuossa niin mahdottomasti sitä vaaraa on.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
saurama
Valopää
Valopää

Re: Vanerin ja pehmusteen paksuudesta

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kaizu kirjoitti:Itselläni vesivanerin seurana 25 mm styrox, paksumpi mielestäni selkeää liioittelua kun tuokin jo antaa tarpeeksi periksi. Väsymisestä ei tietoa, mutta en usko että tuossa niin mahdottomasti sitä vaaraa on.
Edesmenneen (siis vaihtoi kotia, ei mennyt siruiksi) ysisatasen alla oli 25mm styroks, joka ulkonäkönsä perusteella ei todellakaan ollut tämän vuoden mallia. Silti se kannatteli tankkia niskassaan ongelmitta, ei näyttänyt litistyneen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”