Nokkamonni kuti, mitäs nyt?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Nokkamonni kuti, mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Nokkamonni on ilmeisesti kutenut, mikä on tietty kiva juttu, mutta mites nyt pitäs toimia että kudusta kenties saisi poikasiakin? Tuntuu aika mahdottomalta kyllä, kun samassa akvaariossa on partamonni ja pleko. Uros makaa nyt kudun päällä, joka on suodattimen imuletkun kyljessä. Oletettu kutu on siis sellasta tummanharmaat raetta. Jos jollakulla on ideoita mitä kudulle kantsis tehdä niin otetaan vastaan. :)
286l kalasoppaa + koira
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Eikö kellään muka ole mitään ideoita..? Koitin etsiä tietoa netistä ja haun kautta täältäkin mut en löytänyt mitään kummempia ohjeita. Ehkä niitä ei sitten olekkaan..Että ei auta kun oottaa ja katella tuleeko tosta mitään vai ei. :roll: Vielä ainakin uros vaan makaa kudun päällä ja vartioi sitä, jäljellä on ainakin osa kudusta.
286l kalasoppaa + koira
A-J-P
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 12:49, 28.02.2008
Paikkakunta: Nummela

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja A-J-P »

Kokemusta ei varsinaisesti nokkamonneista läydy, mutta meillä kutivat purjesampimonnit vähän aikaa sitten ja kuvittelisin että samat pätevät monessa suhteessa. Koiras vartioi kyllä aika tarkkaan munia, eli ainakaan aluksi ei sen suhteen pitäisi olla huolta. Täällä palstalla on hyvät ohjeet purjesampien poikasten hoitoon, joten ne kannattaa ainakin katsoa.

Munien kannattaa antaa olla rauhassa kunnes ne selkeästi alkavat liikehtiä, eli ovat kuoriutumaisillaan. Kun sitten koiras lähti syömään, rapsuttelimme varovasti munat leväraapan vaihtoterällä poikashäkkiin, jonka ripustimme virtaavaan paikkaan ja laitoimme vielä hapettimen puhaltamaan häkkiin. Noin viikon päästä kuoriutumisesta laitoimme poikasaltaan pystyyn (pillisuodattimella, hapettimella ja lämmittimellä) ja nostimme koko häkin sangossa sinne (mieluiten niin ettei se lainkaan nouse vedenpinnan yläpuolelle). Poikasaltaan vesi on kokonaisuudessaan poikasten omasta eli sampimonnien altaasta ja vaihdamme sitä päivittäin n. 6l (noin kolmannes poikasaltaan vesimäärästä). Suurin ongelma on saada poikaset syömään, ne eivät aluksi osaa itse hakea ruokaa eikä lihan-/sekasyöjäkaloilla normaali toukankasvatuskaan toimi kasvissyöjillä. Olemme yrittäneet kasvattaa levää altaaseen kovalla valaistuksella ja laittaa sampialtaasta levättyneitä oksia, mutta tuntuu että paras tai vähiten huono valinta oli murentaa pohjalle kasvitablettia ja imeä päivittäin lääkeruiskulla syömättömät pois (muun roskan ohella). Siihen asti kun laseihin alkoi muodostua levää ja/tai poikaset oppivat hakemaan ja syömään kasvistablettia oli kuolleisuus suurta. Kun tästä vaiheesta päästiin yli on tilanne tasoittunut ja poikaset kasvavat vauhdilla. Sampimonneilla kuitenkin voi olla luvassa outoja joukkokuolemia vielä viisisenttisinäkin, joten toivomme parasta.
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Kiitos avusta! Meillä onkin se ongelma kun ei ole kun poikashääki, ei ole ollenkaan omaa allasta mihin mahd.kuoriutuneet poikaset voisi laittaa... :| Ne eivät sitten varmaankaan pysy hengissä jos olisivat vaan siinä häkissä tai jotain.. Jos kerran muutenkin on kovin vaikeaa pitää niitä hengissä. :(
286l kalasoppaa + koira
A-J-P
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 12:49, 28.02.2008
Paikkakunta: Nummela

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja A-J-P »

Poikashäkin sinänsä pitäisi olla ihan hyvä ja toimiva ratkaisu, mutta ainakin meillä ovat poikaset tuntuneet herkästi kuolevan siihen, luultavasti veden kierron vähäisyyden ja/tai hapenpuutteen vuoksi. Ollaan yritetty parantaa tilannetta laittamalla häkki heti suodattimen puhalluksen eteen ja hapetin vielä häkkiin. Häkki kerää myös melko tavalla likaa, mikä ei välttämättä lupaa hyvää pienille - tosin levän kasvun ja sitä kautta ruokinnan suhteenhan tämä voi olla vain hyvä asia.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Itse taas olen noitamonnien kohdalla todennut poikashäkin paremmaksi ratkaisuksi kuin varsinaisen poikasaltaan, tosin kummoisia kasvatustuloksia en ole saanut kummallakaan. :roll: Poikashäkin olen nostanut joka päivä lähes kuiville niin, että likainen vesi ja roskat valuvat altaaseen ja uusi tilalle. Sen seinät kasvavat pian täyteen levää, jota poikaset saavat sitten mutustaa. Tällä hetkellä poikashäkissä siis kelluu yksi ainoa punanoitamonnin lapsi, pituutta reilut pari senttiä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Meillä ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun katsoa juhannuksen jälkeen (silloin pitäs alkaa kuoriutua) tuleeko kudusta oikeasti ketään elävänä ulos, ja jos tulee niin koittaa saada pienet talteen poikashäkkiin ja pitää niitä siellä mahd. hellävaroen ja hyvin. Meillä on kaksi suodatinta alttaassa, sisäsuodatin ja sitten ulkoinen eli vois laittaa ton poikashäkin sitten sen sisäsuodattimen eteen (on samalla ison puskan vieressä vähän suojassa). Eli jos nyt olen oikein käsittänyt niin poikasille voi tarjota kurkkua, herneitä, kesäkurpitsaa ja pohjatabletteja ja korjata sitten jämät pois.

Saa nähdä..Kuulostaa kyllä haastavalta hommalta! :) Mutta ilmoittelen miten käy! :)
286l kalasoppaa + koira
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Eilen illalla olin just alkamassa siirtämään kutua poikashäkkiin kun huomasin että uros yhtäkkiä jätti kudun. Kutu oli sen näköistä että varmaan lähipäivinä ainakin poikaset alkaa kuoriutua, mutta en olis arvannut kuinka lähellä se kuoriutuminen oli. Kauheella vauhdilla otin letkun missä kutu oli ja raaputin varovasti (silti tuntui et varmaan kukaan ei jää henkiin..) voiveitsellä kutua irti letkusta. Samantien kun kutu tippui veteen ja katsoin mihin se meni, poikashäkissä jo uiskenteli eka siimahäntä! :D Eilen illalla kuoriutui 5-10 poikasta, mutta kovin avuttomilta vaikuttavat ja saa nähdä jääkö kukaan henkiin. Laitoin häkkiin jaavansammalta mistä toivon että irtoaisi jotain syötäväksi kelpaavaa...pelottaa kyllä että en osaa ruokkia noita. :( Heitin jo hädissäni yhden pienen pohjatabletinkin häkkiin mut ei ne varmaan sitä osaa vielä syödä.

Pitääkö häkki nyt putsata sitten ruoan jämistä? Ja onko syy siis se ettei kukaan muu keksi tulla hakemaan ruokaa vai mikä? Tänään lähdetään mökille että toisaalta mietiin jos jätän ruoan tähteet pohjalle.
286l kalasoppaa + koira
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Niillä on oma ruskuaispussukka elämän ensipäivien varalle, siksi eivät tule vielä syömään. ;)
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Noniin,hyvin on selvitty juhannuksen yli. Poikasia on ehkä joku parikymmentä ainakin hengissä, ja tällä hetkellä osa loikoilee miekkakasvin lehdellä, en tiedä syövätkö jotain siitä. Kurkkua heitin pienen palan myös häkkiin, katotaan kelpaako. Mutta kivaa että ovat vielä ainakin hengissä! :D Joka päivä tietty pelkään et milloin porukka alkaa heittämään henkensä, en tiedä milloin voi katsoa olevansa turvallisilla vesillä noiden kanssa?

Toivoisin että ainakin sen yhden saisin selviämään hengissä isoksi asti, se mahtuisi hyvin vielä omaan akvaarioon. Loput sitten täytyy myydä pois jos muitakin selviää. :D
286l kalasoppaa + koira
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kiiwi kirjoitti:..en tiedä milloin voi katsoa olevansa turvallisilla vesillä noiden kanssa?
Varmaan vasta sitten kun pikkuiset alkaapi olemaan sellasia pari-kolme senttisiä, en tiedä voiko näitä mitenkään verrata sampimonneihin, mutta mulla oli kriittiset vaiheet juuri kuoriutuessa ja sitten siinä parisenttisenä, just kun poikaset alkavat näyttämään siltä että selviävät ja alkavat kasvaa hyvin.. :roll:
Runsas ruokinta vaan(mitä useammin, sitä parempi), hyvät vedenvaihdot ja ilmastus, sillä pitäis selvitä aika pitkälle.
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Miten toi poikashäkin putsaus kannattaisi suorittaa? Eihän sitä uskalla millään lapota kun poikaset menee mukana jos alkaa imemään. Uskaltaako vettä vaihtaa (olen laittanut aina aika kylmää vettä tilalle akvaarioon) ihan huoletta, ettei lämpötilan vaihtelut yms. haittaa poikasia? Kiitos jos joku vielä valaisee tätäkin puolta.
286l kalasoppaa + koira
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nokkamonni kuti,mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mulla oli sampparinpoikaset siinä kelluvassa poikashäkkyrässä ulkosuodattimen suihkuputken edessä(+ ilmastinkivi pulputteli), jolloin vesi vaihtuu mukavasti ja pinta kiertää, toki isoimmat hötöt imaisin(hyvin pienellä letkun pätkällä) pois kun olivat kylläisiä, myöhemmin ruokailun jälkeen.
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Re: Nokkamonni kuti, mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Kaikki poikaset ovat edelleenkin tiettävästi hengissä, en ole ainakaan huomannut että kukaan olisi kuollut. :) Sitä vastoin löysin tänään yhden kuolleen piikkisilmän...Minulla on niitä 5 ollut ja kaksi on kuollut, tosin aika pitkällä aikavälillä mut ihmettelen silti miks just piikkisilmät heittää henkensä. :( Nythän poikaset on jo kaksviikkoisia, jännä nähdä selviääkö kaikki vai koska kuoleminen alkaa.. :? Mietin jo et jos kovin moni selviää, esim 10-15kpl niin mihin mä ne kaikki sit laitan?! 8O Kivaa tietty jos selviävät mut toivottavasti uudet koditkin löytyy. :)
286l kalasoppaa + koira
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:17, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: JKL

Re: Nokkamonni kuti, mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Poikaset ovat nyt kuukauden ikäsiä. Pari on kuollut mutta laskin äsken että 26 on edelleen hengissä. Eli niitä on ollut varmaan lähemmäs 30. :) Osaisiko joku sanoa minkä ikäisinä poikaset voi laittaa muiden seuraan (edelleen ne 2 lehtikalaa ja tetroja akvaariossa..) ja myydä uusiin koteihin /akvaariokauppaan. Vähän pelottaa kyllä että mihin mä noi kaikki saan!! 8O Ja entäs jos tulee uusi kutu jossain vaiheessa... En haluais olla koko ajan myymässä poikasia /tyrkyttämässä kauppoihin...
286l kalasoppaa + koira
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Nokkamonni kuti, mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Itse tässä olen harkitsemassa nokkamonnin hankkimista. Viljelyohjeita lueskelin ja luulen, että jos et kutua ala mitenkään jatkossa suojelemaan ja tarkasti ruokkimaan, tuollaisella kalastolla et taatusti huku nokkamonneihin. Mulla on muuten ennen joulukuuta asiaa Jyväskylään, joten ehkä voitais hieroa kauppoja? :D
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
feodor
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:20, 20.05.2008

Re: Nokkamonni kuti, mitäs nyt?

Viesti Kirjoittaja feodor »

Mites sulla on mennyt niitten poikasten kans? Onko kaikki säilynyt hengissä ja uiskenteleeko ne jo lehtikalojen kanssa? Ajattelin vaan kysellä kun itellä on sampimonnin munia lasissa, ja noitamonnin vilvelystä tiedän mikä rumba on edessä... Joko uudet munat on tulossa? Entäs vinkkejä mitä ei voi tietää kun vahingon kautta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”