Mitä calsiumreaktoria suosittelette?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
midas4
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Mitä calsiumreaktoria suosittelette?

Viesti Kirjoittaja midas4 »

Olen hankkimassa 540 litraiseen riuttaani hiilidioksidilla toimivaa calsiumreaktoria. Tähän asti olen pärjännyt calsiumhydroksidilla ja kloridilla, mutta se ratkaisu alkaa käydä pitemmän päälle kalliiksi.

Erihintaisia ja -merkkisiä ratkaisuja on lukuisia, mutta nyt haluaisin tiedustella kokemuksia teiltä, joilla on kokemusta asiasta. Mitä ratkaisua olette käyttäneet ja mitä suosittelisitte hinnan/laadun suhteen. T:Toni
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Korallin C3001. C1501 on vähän liian pieni. Siinä tulee "ongelmia" lue vaivaa, kun sitä pitää ajaa vähän liian tiukoilla asetuksilla.

Muuten todella tyytyväinen reaktoriin, mutta aina välillä (esim. nyt kesällä, kun ei valoja ole pitänyt joka päivä päällä ja kaasutasapaino on sen takia muuttunut altaassa) reaktori alkaa keräämään kaasua kattoon. Seonkin ihan rakennettu ominaisuus "Indikaattori", joka kertoo, että kaikki ei imeydy veteen. Kaasun kerääntyminen johtaa kuitenkin siihen, että pumppu alkaa käymään kuivilla, kunnes taas ilmaa käsin reaktorin uudelleen.

Isomman C3001 reaktorin kanssa ei samaa ongelmaa ole ollut, koska se käy "pienemmillä kierroksilla".
Atten
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Atten »

Menee pikkuisen vierestä, mutta varmaan kiinnostaa muitakin kalkkirektorin hankintaa suunnittelevia :?

Mitä ainetta käytätte rektorin sisällä ja minkä kokoista? Toiset sanovat että ihan karkea korallihiekka käy. On myös olemassa Rowan, Aquamedic ja muiden valmistajien erialisia seoksia. En oikein tiedä mitä kannattaisi ostaa...

Kuinka usein rektorin median joutuu vaihtamaa?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Itselleni pistin helsingin lemmikkikeskuksesta ostettua karkeaa korallimurskaa. Olen nyt kerran joutunut vaihtamaan reaktorin median. Se kesti n. 6 kuukautta. Eipä siitä varsinaisesti kustannusta tule. Soraa reaktorissa (C1501) on 3kg ja 3001:dessä 6kg.

Hiilidioksidi (6kg pullo) on minulla kestänyt jo 8. kuukautta ja käytän sitä melko reilusti.

Reaktorin paras etu on, että KH ja Ca pysyvät tasaisena ilman vaivaa.

Rahan säästöstä voi olla montaa mieltä (c1501 reaktori maksaa ~250e + co2) Itsetehtynä reaktori tulee ilmeisesti huomattavasti halvemmaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”