Aksun merivesipytyn pystytys

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Aksun merivesipytyn pystytys

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Hei kaikki!

Päätin tässä nyt aikani kuluksi avata tämän ketjun, joka on omistettu mun merivesipytyn rakentamiselle. Eli tervetuloa vaan kaikki tirkistelemään! ;)

Kaikkihan sai alkunsa jo viime syksynä, kun viimein sain aikaiseksi ruveta laihduttamaan. Palkinnoksi itselleni lupasin merivesiakvaarion -tuon pitkäaikaisen haaveeni. Jouluun mennessä olikin jo suurin osa kiloista pudotettuna, ja nyt olen kevään taistellut viimeisten kanssa. Yhteensä takana on viidentoista kilon urakka, ja viisi olisi jäljellä. Tai sekin vaihtelee päivä päivältä, sillä välillä käväisen jo kolmenkin kilon päässä tavoitteesta :) Haasteelliseksi on osoittautunut painon jääminen niihin lukemiin :x Mutta toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato

Sitten itse asiaan. Pari kuukautta sitten haimme altaan. Aluksihan oli tarkoitus laittaa tuo vanha akvaario (n.130l) merivesialtaaksi, ja sitten suunnitelmat hieman laajentuivat, ja ajattelin laittaa sen refuksi ja ostaa/teettää n.400litraisen. Sitten karkasi mopo käsistä, ja nyt olohuoneen nurkassa seisoo 800-litrainen kaunotar :mrgreen: Altaan mukana tuli jalusta ja kaapistot ja ala-allas/refugio, ja wanha allas onkin nyt sitten siirtynyt karanteenialtaan virkaa hoitamaan.

Tällä hetkellä siis allas on olohuoneen nurkassa ja minä olen viettänyt edelliset pari viikkoa tiiviisti netissä napsuttelemassa tavaraa sieltä sun täältä. Nyt alkaa olla paketti kasassa, ja enää ei tarvitse "kuin" saada homma suunnitteluasteelta toteutukseen toden teolla. Olen siis tyypillinen insinööri, eli suunnitelmat on kyllä maan mainiot, mutta toteutus sitten vähän tihkaisee... :roll:

Laitan kuvia altaan tämän hetkisestä sijoittelusta jne kunhan saan kameran piuhan haettua työpaikalta..

Olen tässä pikkuhiljaa valmistellut sitä SUURTA PÄIVÄÄ varten kun haen viimeinkin kivet altaaseen. Toissapäivänä mitoitin ja tilasin putkistoihin vielä tarvittavat osat (ja tätä putkistoahan on suunniteltu jo kaks kuukautta, eli sen TÄYTYY olla hyvin suunitelut ;) ), eilen pesin korallihiekkaa pari säkkiä (ja totesin, että sitä oli liian vähän), tänään lähti poranterä ala-altaan poraukseen postiin mulle päin (joo-o, saas nähdä mitä siitä tulee ku mä alan poraamaan.. :roll: ) ja huomenna....? No huomenna pesen varmaan noi korvausvesiastia yms valmiiksi!

Toisaalta tää vaihe on niin suloisen ihana, kun saa vaan odotella ja suunnitella, ja toisaalta taas haluais jo olla kädet kyynärpäitä myöten suolavedessä :P Onhan tää toki niinkin, että ekan altaan saa vaan kerran, ja kaikki ilo pitäis ottaa irti tästä tässä ja nyt! :D Onneksi saan kuitenkin jakaa tän teidän kanssa!

Eli siis huomenissa laitan varmaan kuvia teidän riemuksi, ja kerron uusimmat kuulumiset!
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Pikku-MiCi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Aksun merivesipytyn pystytys

Viesti Kirjoittaja Pikku-MiCi »

Onnea laihdutukseen...niin ja tietysti suolapytylle!
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Tuosta hiekasta, jos nyt laittaisin altaan pystyyn, laittaisin hiekat (tai ainakin suurimman osan siitä) altaaseen vasta pahimpien levävaiheiden jälkeen. Näin hiekan sisälle kasautuva ravinnekuorma jää pienemmäksi.

Onnea altaan kanssa!
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Kiva että aloitit tämän viestiketjun kun tää osasto on muuttumassa myyntipalstaksi
Kuvia odotellessa :D

Kimi
iso5817
Member
Member
Viesti:

Joo, myyntipalta-henkisyys pukkaa päälle, mutta taistellaan sitä vastaan! :mrgreen: Mua on ainakin viihdyttäny tuntitolkulla kaikenmaailman akvaarionrakennus-threadit netissä, joten uskon, että tästäkin on jos ei hyötyä niin ainakin huvia niille, jotka jaksaa lukea.

En sitten löytäny piuhaa kameraan, mutta laitetaan ny tällänen kuva "pahimpaan nälkään".

Kuva

Kuvassa allas on meidän olohuoneessa jalustallaan ja siinä näkyy myös kivasti toi muovi, jonka laitoin (kaukaa viisaana) tuohon refun/ala-altaan alle, ja aina huoltotöiden ajaksi sen voi kätevästi levittää "roiskesuojaksi" :) Eli ton muovin saa käärittyä tosi nätisti sitten tuosta rullalle ja laitettua jemmaan tohon ala-altaan eteen tonne kaappiin
iso5817
Member
Member
Viesti:

Muuta kerrottavaa kuvasta voisi olla vaikkapa, että

-valkoiset muovinpalaset on ajanu eri laitteiden "virkaa". Niillä oon sovitellu mm-vaahdottimen kokoa ja sijaintia.

-allas on ison vesivanerinpalan päällä, että paino jakautuisi vähän laajemmalle alueelle. Tosin edelleen huolestuttaa, että kuinka käy kun allas aletaan täyttää... :roll: Laitetaan varmaan digitaalinen vesivaaka tohon altaan kylkeen jeesusteipillä kun aletaan täyttämään, ja seuraillaan lukemaa. Ei kyllä järjen mukaan pitäis mihinkään "lähteä" ku lattia on valubetonia..

-Vieressä olevaan mustaan korkeaan kaappiin on tarkoitus sijoittaa korvausvesiastia ja vaahdotin omaan muoviseen altaaseensa. Altaan voi sitten helposti irrottaa ja kantaa sellaisenaan pesuun kylpyhuoneeseen.

-Se, mitä näette kuvassa, on aika lailla nykytilanne. Paljon on tavaraa kaapissa, mutta mitään ei ole vielä lyöty kiinni settiin.

Kaapista löytyy mm.
-deltec nostopumppu
-IKS tietokone ja pH- lämpötila ja conductivity-anturit
-IKS 4-kanavainen annostelupumppu
-2kpl streameja (Tunze 6000 jtkn)
-1kpl waveboxi ja ohjain
-Multicontrolleri
-PVC-putkia ja pari palloventtiiliä
-UPS 400VA
-Lämmittimiä, haaveja, puhdistusvälineitä, kalanruokaa
-Korallihiekkaa ja korallimurskaa

Lisäksi tilattuina ja "matkalla" on
-ATI Bubblemaster 250BM
-Lisäaineita ja suoloja
-Vesitestejä
-Perussetti sairauksien hoitoon
-Akvaariosilikonia (karanteenialtaan uudelleen silikonointiin)
-Ilmapumppu, vesipumppu (korvaus+vedenvaihtohommiin tarkoitetut)
-Loput tarvittavat PVC-osat

Ja sitten tiedossa on jo
-valaisin
-elävä kivi

Mitä muuta sitä vielä ihminen muka elämässään tarvii??! :mrgreen:
HarriL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Vaikuttaa hyvin mietityltä paketilta. En tähän hätään keksi mitäään sellaista sähköhilavitkunta, mitä eliöstö välttämättä vaatisi menestyäkseen. Minkälaiseen valaisimen olet ajatellut altaaseesi?
iso5817
Member
Member
Viesti:

Ensi alkuun tulee 400w monimetalli, mutta syksymmällä olis tarkoitus vaihtaa vähäsen sitten.

Alunperin toi valaisin meinaskin muodostua vähä kynnykseksi, ku sain tietää, että kivet olis tulossa, mutta onneksi sitten sain hyvät kaupat tosta monimetallivalaisimesta, niin pärjään sillä kyllä hetken :D
iso5817
Member
Member
Viesti:

Callahan kirjoitti:Vaikuttaa hyvin mietityltä paketilta.
:mrgreen: No onhan sitä kohta vuosi mietitty :mrgreen:

Jokohan sitä kehtais kaloja listata, mitä on mielessä.... ;) Emmä tiä, te teilaattu mut kuiteskin :P
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

No meillähän allas oli puurunkoisen paritalon yläkerrassa, joten tuskimpa se siitä betonivalun läpi 'valahtaa' :)
Ja alakerran 1500l on ihan betonilattian + lattialämmityksen+ laattojen päällä, ja sekään ei ole vielä vajonnut perustuksiin :)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla 450l:n saavi ihan normaalissa kerrostaloasunnossa. En viittiny ees vatupassia käyttää. Silmämääräsesti vaan katoin, ettei allas ala eka täyttyy toisesta päästä:)
iso5817
Member
Member
Viesti:

Dodii, nyt on jännitykset jännitetty ja ala-altaan kylkeen ilmestyny reikä :D

Voitte kuvitella, että oli aika kiivasta sananvaihtoa siinä vaiheessa ku aloitettiin ja piti olla vesijäähdytykset ja poran tuennat ja joku piti allasta jne jne, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! *whoah* Nytpä voin sanoa poranneeni lasia(kin) :mrgreen:

Ja siis reikähän tulee nostopumpun sisäänottoa varten, koska pumppua ei voi upottaa ala-altaaseen ja tilaa pumpun eristämiseen ei oikein ollut. Enkä viittiny lähteä mihinkään lappoon tms väliaikaiseen

Tänään tuli myös osa tarvikkeista. Tilasin akvaarioon.net vai mikä se nyt oli osoitteesta ja paketissa oli todella iloinen yllätys!! Olivat laittaneet kaksi juuri nyt parasta ennen päiväystä lähentelevää vesitestiä (B ja I2) mukaan pakettiin kaupanpäällisiksi! :D Tosi iloinen juttu!
iso5817
Member
Member
Viesti:

Nonniinm, nyt on lomat lomailtu ja taas takaisin ruodussa. Posti olikin muistanu viidellä saapumisilmoituksella sillä välin, ja mä hainkin viimeisetkin merivesitarvikkeet. Tai itseasiassa vielä PVC-osat puuttuu, mutta niiden pitäis olla mulla noin viikon sisään. Eli siis postin tätin kauhistukseksi mua odottamassa oli 5 laatikkoa suoraan saksanmaalta, ja sillä aikaa ku täti valitteli selkäänsä mä kannoin laatikot autoon.

Painavimpia oli tietty suolasangot, joiden suhteen en ottanu riskejä (tietääkseni...). Eli kolme sankoa tropic marinin pro reefiä. Lisäksi tuli mm.fosfaatinpoistajaa, aktiivihiiltä, kalkkia (tasapainotettu bio..), erilaisia vesitestejä, kalojen ea-pakkaus (erilaisia merivesikäyttöön tarkoitettuja lääkkeitä jne), magneetteja jne jne jne. Ja mä olin tietty ku lapsi karkkikaupassa :mrgreen:

Eilen illalla silikonoin viimein myös tuon karanteenialtaan. Vanhoja silikoneja poistaessa tajusin kyllä heti, että ei se kyllä mikään ihme ollu, ettei ne pitäny vettä... :roll: Nyt on uudet tilalla -toivottavasti NYT pitää vettä ;) Ajattelin antaa kuivua ainakin yihuomiseen asti (pakkauksessa luki 2mm vuorokaudessa, ja meillä on pyykit melkein koko ajan kuivamassa samassa tilassa, eli ilmankosteus on mitä on :roll: )

Mies lähti äsken töihin ja mä sanoin että taidan tänään tai huomenna sekoitella elämäni ensimmäiset suolavedet. Mies kattoi mua hetken ja kysyi että "ootko sä nyt ihan varma mitä sä teet" 8-) No EN! Ja sehän tässä jännittääkin.

Tällä hetkellä on vähän varmempi olo tän koko projektin suhteen. Vielä hetki sitten tuntu, että kaikki on ihan liikaa ja koko homma on revenny käsistä. Vaan nyt musta jo tuntuu, että kyllä tää tästä. Kyllä mä tän hallitsen...

(kuvia laitan tällä viikolla)
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)

Viesti Kirjoittaja Cai »

Moikka

Hyvältä kuullostaa, kyllä se siitä sutvaantuu.

Vinkki: mittaa kippoon esim talousvaalla suolamäärä joka kuluu ämpärilliseen ja jolla tulee oikeat arvot. Näin saat nopeammin uudet vedet lantrattua vastaisuudessa. Esim minulla on myös tropic Marin Pro reef käytössä, ja ämpärilliseen menee noin 337 g suolaa (ämpäreissä jotka olen pyhittänyt akvakäyttöön on viivat valussa, joten käytän niitä mittakohteina.

Vinkki 2: käytä kahta eri mittaria, ainakin alussa. Esim Refraktometri on näppärä ja nopea, mutta kantsii tarkistaa esim kelluvalla mallilla. Ja kelluvaa mallia ei akvassa kannata käyttää vaan ottaa mitattava vesi erilliseen astiaan mittauksen ajaksi.

Ehkä tiesit jo tämän [;)] , mutta tulipahan tehtyä. Onnea vielä hyvän harrastuksen aloittamisen suhteen.
iso5817
Member
Member
Viesti:

Moi ! Ja kiitos vinkeistä! :) Ton kippohomman taidankin ottaa käyttöön.

Suolapitoisuuden mittaamiseen mulla on toi kelluva mittari ja sitten on IKS:n johtavuusmittari. Ajattelin sekoitella ensin näitä vesiä ton kelluvan avustuksella ja sitten viritellä ton IKS:n iskuun ja verrata lukemia..

Kyllähän se vaan on jännää ottaa näitä ekoja askelia harrastuksen parissa -toisaalta on jo valmiiksi haikea mieli... Eihän sitä näin noviisi oo kuin kerran ;)

Niin ja tietenkin JOKAINEN hetki pitää valokuvata:
aksu pesee hiekkaa
aksu avaa pakettia
aksu liimaa PVC-putkea
aksu silikonoi akvaariota
aksu sekoittaa merivettä

jne jne :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Toisaalta, miten muuten sitä viettäis tätä näin ihanan sateista kesää? :roll:
iso5817
Member
Member
Viesti:

Nyt on eilisestä lähtien vettä tiputeltu. Ensi yöksi saa varmaankin laittaa uuden saavin pesuhuoneeseen.

Tarkastelin tuossa tuota silikonointijälkeäni ja joissain kohdin se on aika "hapuilevaa". Lähinnä liian kapeasti on muutamassa kohdassa silikonia -pitäisikö vetäistä vielä toinen kerros?

Yksi 200-litrainen saavi pitää vielä käydä ostamassa. Tänään pitäis myös eka satsi suolavettä sekoittaa. Ensimmäinen ikinä *ylpeänä* Heh, tosin veikkaampa, että sitä "nannaa" saa jatkossa aivan riittämiin ;)

PVC-osat ne vaan viipyy ja viipyy. Ahdistaa jo -melkein. Tänään soittelin ja kaikki olis kuulemma muuten valmiina, mutta läpivientejä vielä selvittelevät. Toisaalta ajattelin kyllä tässä huomenna-ylihuomenna leikata määrämittoihin jne jo valmiiksi noi olemassa olevat osat, niin ei tule ihmettelyä sitten niitten kanssa, muutakuin liimailee vain paikoilleen... Ja toki pitää tehä se LOPULLINEN putkistosuunnitelma, eikä vaan fiilispohjalta rakentaa.... :roll:

Mites tota PVC-putkea leikataan? Käykö pienihampainen rautasaha, vai mikä olis hyvä? PVC:n leikkaukseen tarkoitettuja leikkureita ei mulla oo..

Tänään ajattelin iltaa vasten viritellä vähäsen noita laitteita valmiiksi -sekän on mukava iltapuhde, nimittäin selvitellä johtoja :mrgreen: Ja kyllä sekin helpottaa sitten projektia jossain vaiheessa ku on laitteet jo valmiina.

Onko kenelläkään tietoa ATI Bubblemasterin kokoamisesta? Mulle tuli saksasta toi BM250 neljässä osassa. Vaahtokuppihan tulee ilmiselvästi tohon päähän, mutta entä noi pumput...? Kokemuksia, anyone? :mrgreen: Pitäis vissiin mennä ATI:n sivuille surffaamaan....
iso5817
Member
Member
Viesti:

Onko muutes viime hetken vinkkejä PVC-osien liimaamiseen? Ja ylipäätään niiden kanssa työskentelemiseen? Miten vältän vuodot, mitä EI kannata yrittää jne...

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan!!!! :)
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Vain muutaman liitoksen olen tehnyt, mutta kun mikään ei vuoda, voinen kertoa miten sen tein ;)

Putket pätkin ihan rautasahalla. Aina menee vähän vinoon, mutta puukolla vuolemalla saa helposti korjailtua - jätä hieman varaa korjailuihin. Leikkauspinnat kannattaa tehdä suhtkoht suoriksi. Rosoiset reunat siistitään esim. vesihiomapaperilla. Sitten haetaan hirveä pino valmiiksi revittyjä talouspaperin palasia käsille. Liimattavat pinnat pyyhitään hyvin puhtaiksi puhdistusaineella, kahteen kertaan (välillä vaihdetaan paperi). Sitten reipas renkula liimaa putken ja vastakappaleen ympäri ja osat työnnetään kohtuullisen nopeasti ja reippain ottein paikalleen. Pyörittely ei tämän jälkeen enää oikein onnistu, joten on syytä kohdistaa kerralla oikein. Pidetään osia vastakkain kiinni hetkinen, Toisella kädellä ährätään paperin kanssa pois putken sisälle ja päälle jääneet liimapurseet. Sitten annetaan kuivua rauhassa vuorokausi.

Ja tässä vaiheessa lienee paikallaan mainita, että tee koekasaus ennen liimaamista ;) Jos mahdollista, hanojen ja muiden arvokkaampien osien ympärille kannattaa jättää muutama sentti ylimääräistä putkea. Jos joskus pistät putkistoja uusiksi ja haluat uudelleenkäyttää hanat, on kiva jos irti sahatun hanan saa liimatuksi vielä uudelleenkin. Seinää, jalustaa tms. vasten oleva paluuputki saattaa resonoida, jätä tilaa putken ympärille jotta saat tarvittaessa esim. vaimennusmateriaalia väliin.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Fluorotech neuvoi sutimaan liimaa sekä putkeen että yhteeseen koko matkalle, eli ei laittamaan liimarinkuloita, vaan sutimalla tasaiseksi. Lisäksi neuvottiin että työnnetään suoraan, ei pyörittäen. Kaikki liimattavat pinnat kannattaa tosiaan puhdistaa jollain sopivalla aineella.
ToniP
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ToniP »

iso5817 kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa ATI Bubblemasterin kokoamisesta? Mulle tuli saksasta toi BM250 neljässä osassa. Vaahtokuppihan tulee ilmiselvästi tohon päähän, mutta entä noi pumput...? Kokemuksia, anyone? :mrgreen: Pitäis vissiin mennä ATI:n sivuille surffaamaan....
Tällä tavalla itse pähkäilin BM250 kasaan
Kuva

PVC putkia liimailin siten, että laitoin liimaa sivellen molempiin osiin ja törkkäsin kiinni toisiinsa. Levitä vain liima tasaisesti molempiin osiin ja työnnä toisiinsa ilman kiertoliikettä. Kyllä se siitä :D

-Toni
kysymyksiä...kysymyksiä....ja vielä vähän lisää kysymyksiä
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Jos talosta löytyy katkaisusirkkeli niin käytä sitä katkaisuun. Menee kerralla päät suoraan.
iso5817
Member
Member
Viesti:

Joo, noin mäkin sen kasailin tuossa äsken :D Paitti että toi yläosa ei mulla ollu säpäleinä, pitöisköhän moukaroida? ;) Olikosse vedenkorkeus ny sen 20cm? Siis sumpun vedenkorkeus tälle värkille?

Nyt on ihka ensimmäinen suolavesisatsi tehty :D 200-litraiseen saaviin oon tehny vettä niin, että vajaaksi jäi. Sitten laskin, että 6.66 kg tarttis siihen suolaa valmistajan ohjeen mukaan, ja laitoin 6.5 kg. Helpompi laittaa sitten lisää vettä ja iteroida alhaalta päin oikeaan lukemaan, kuin sitten lisätä suolaa ja odottaa ja mitata ja lisätä ja odottaa ja mitata... ;) Laitoin ilmastuksen tynnyriin ja ku palasin vielä takaisin ihastelemaan pikku kätösteni jälkiä, niin vesi oli jo kirkasta! 8O

No, mittailen sitten vaikkapa huomenissa "aloitusarvot". Samallahan tulee vähän kokeiltua noita vesitestejä. Avasin yhden laatikon (Ca) ja melkein pyörryin kaikista niistä hemmetin härpäkkeistä mitä sieltä pursusi... :roll: No, toisaalta se pieni insinööri sisälläni hieroi käsiään tyytyväisenä yhteen ;)

No jos nyt malttais mennä nukkumaan, vaikka noitten Tunzen ohjekirjasten saattelemana. Siinä on oivaa iltalukemista! :P

Natti naitti
iso5817
Member
Member
Viesti:

Jorg kirjoitti:Jos talosta löytyy katkaisusirkkeli niin käytä sitä katkaisuun. Menee kerralla päät suoraan.
Pitää varmaan olla jatkossakin appiukon kanssa hyvissä väleissä ;)

Nimimerkki Aina sen autotallia kaivelemassa
iso5817
Member
Member
Viesti:

Tässä tulee viimein näitä kuvia! :mrgreen:

Tavarapaljoutta pitkin taloa:
Kuva

Kuva

Näiden lisäksi vielä kaapissa on pari pahvilaatikollista ja akvaariossa/sen läheisyydessä on vielä erinäisiä tavaroita. Ihmettelempä vaan että MITEN mä saan ahdettua ton kaiken yhteen akvaarioon :roll:

Sitten vedentekoa (huomaa elegantti wanha kenkari sekoitusvälineen virkaa ajamassa, valmiina tynnyrin reunalla)
Kuva

Ja lopuksi itse tarinan tähti, eli minä (huomaa elegantti ranneliike sillä elegantilla henkarilla)
Kuva

Tänään hommat jatkuu,
-karanteeniallas on testattu ja todettu vedenpitäväksi
-vielä yön yli ja sitten on taas 200 litraa enemmän vettä
-ensimmäiset mittaukset suolavedestä (suolapitoisuus)
-johdotusten suunnittelua ja lisärakenteiden paikoitusta (hyllykkö, pistorasiasuoja jne)

Eli tekemistä riittää 8-)
Mimos
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Kivan näköistä projektia, kuvia lisää vain kun projekti etenee 8-) . Toi vika kuva on vaan jotenkin niin huippu, rentoa akvaario harrastusta :D todellakin.
To be a rock and not to roll.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”