Pandamonninen kutee!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ssallaa
Starting Member
Starting Member

Pandamonninen kutee!

Viesti Kirjoittaja ssallaa »

Help,

Meidän pandat alkoivat sitten kutupuuhiin tuossa lauantai-illan saunan aikoihin. Suureksi ihmeeksemme 'munia' näyttää olevan edelleen tallella lehtien alapinnoilla. Ainakin 3 munaa olemme havainneet. Mitä voimme tehdä auttaaksemme mahdollisia poikasia selviytymään? Akvaariossa ui siis 4 pandaa (1 tyttö+pojat, ainakin käytöksestä päätellen), 10 mustaneontetraa ja lukuisia kierteisiä ja muitakin (pieniä) kotiloita. Akvaario on 120 litrainen.

Vaikuttikohan kudun laukaisuun sellainen seikka, että kalat olivat koko heinäkuun vähällä ruokinnalla (1 kerta per viikko) ja nyt ennen kutua saivat viikon ajan päivittäin ruokaa?

t.Salla

ps.Ostetaan/otetaan vastaan jalusta em. akvaarioon. Oulu/Riihimäki. :)
Hara
Member
Member

Re: Pandamonninen kutee!

Viesti Kirjoittaja Hara »

Itse poistaisin kaikki munat erilliseen altaaseen tahi kippoon joka on altaan sisällä, nuo pandat kun ainakin itsellä kutivat lähes joka yö mutta aamuun mennessä olivat jo syöneet kutunsa.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
stiigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stiigo »

Meilläkin Pandat kuti jossain vaiheessa ja keräsin munia poikasaltaaseen jonne sitten homehtuivat. En tiedä olisiko joku homeenesto aine tai ilmastus auttanut?
190L akvaario, 2 risteytyskania, New Forestin poni ja Welsh corgi pembroke uros (11/07)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Ehdottomasti kannattaa laittaa ilmastus noille munille. Yleensä mulla pandamonniset kutee lehtien alapinnoille sekä lasiin siihen kohtaan, missä käy virtaus. Mä olen kerännyt munia lehtineen päivineen ja laittanut ne sellaiseen verkkomalliseen poikasboksiin. Tämän boksin olen laittanut siihen kohtaan, missä käy suurin virtaus suodattimesta. Pari-kolme munaa aina homehtuu, mutta muut ovat säilyneet. Tosta verkkomallisesta poikasboksista olen sitten poikaset siirtänyt faunaboksiin, kun ovat ruskuaispussinsa käyttäneet.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
ssallaa
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista!

Yksi homehtunut muna näyttäisi yhden lehden alla olevan, ja siis kolme terveen näköistä. Halu olisi kova auttaa näitä pieniä selviytymään! Elikkäs lisäkysymyksiä: milloin meidän kannattaa laittaa munat poikasaltaaseen? Katselin netistä nuita poikasboxeja, pinnalle viriteltävää verkkomallia ja 'muoviboximallia' näyttää löytyvän. Onko väliä minkä ostaa, jos huolehtii veden virtauksesta?
Munat ovat nyt siis matalalla, n. 2-5 cm pohjasta. Mitenkä jos siirrämme ne ylös poikasaltaaseen, niin muuttuvatko olosuhteet radikaalisti. Ainakin pinnalla on enempi virtausta. Entä olisiko hyvä vaihtoehto siirtää munat kokonaan toiseen akvaarioon ( meillä on 70 litrainen ja siihen suodatin) kasvamaan?
Ja vielä yksi kysymys, monniset lemmiskelivät siis viikko sitten lauantaina, milloinkahan poikaset ovat uinti-ikäisiä?

Tällaisia, vastauksia odotellen,
Salla
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Muoviboksimallissa on yleensä reijät pohjassa, joten ne pikkuruiset pandapoikaset humahtavat niistä reijistä läpi takaisin akvaarioon. Toi verkkomallinen on siitä hyvä, että poikaset jäävät sinne kun ovat kuoriutuneet ja virtauskin menee verkosta läpi. Poikasten ruokinta taasen on melkoisen haasteellista tossa verkkomallisessa boksissa, joten kannattaa hommata pieni faunaboksi, jonne siirtää poikaset kasvamaan.
Itse annoin poikasten kuoriutua sinne verkkopoikasboksiin ja faunaboksin sisustin akvaariosta otetuilla hiekoilla sekä parilla kasvilla. Ostin myös tonne faunaan aquaballin, pienemmän version siitä mikä on isossa altaassa ja vaihdoin suodatinpatruunat päittäin. Näin sain heti kypsän ja samoilla arvoilla olevan faunan. Mä lapposin pienellä silikoniletkun pätkällä poikaset sinne faunaan. Ruokin niitä ensin nestemäisellä poikasruualla ensimmäiset viikot ja kun rupesivat muistuttamaan pandamonnisia, siirryin vähitellen poikasille tarkoitettuihin hiutaleruokiin. Ja kun olivat jo sen verran kasvaneet, että olivat saaneet jo pikkuruiset viikset, aloin tarjoamaan myös hiukan monnisten pohjatabletteja. Noin olen niitä jo jokusen saanut maailmalle.
ssallaa
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista!

Meillehän kävi sitten silleen, että monniset (tai tetrat tai kotilot) popsivat munat 'parempiin suihin' päivää ennenkuin oltais poikasboxi hankittu. :(

Mutta mutta, noin viikko edellisestä kudusta innostuivat pandat taas kutupuuhiin! Joten nyt on poikasboxissa (kelluva muovinen, ohuet reiät molemmissa laidoissa, pohja umpinainen) on kaksi kaunista munaa. :D Sellainen probleema on altaan kanssa, että minun piti kiilata se (lämpömittarilla ja lasinpuhdistusmagneetilla..) yhteen nurkkaan, koska virtaus kuljettaa sitä muuten ympäri akvaariota. Boxi on siis nyt vastakkaisessa nurkassa kuin mitä suodatin, saakohan munat tarpeeksi happea? Ainakin muutamia happikuplia sinne näkyy menevät, muttei varsinaista virtausta näy pinnalla. Yksi muna on lehden alla ja toinen kasvin juuristossa (siirsin siis koko pienen kasvin juurineen päivineen sinne boxiin).

Toisessa munista näkyy musta täplä, toinen sameampi valkoinen. Onkohan jälkimmäinen 'hedelmöittymätön'? Toivottavasti monniset innostuvat vielä kutemaan niin ei tule yksinäistä Nemoa. :)

t.Salla
ssallaa
Starting Member
Starting Member

Päivitystä: Pandat kutivat sunnuntai-iltana kolmannen kerran. Nyt poikasboxissa 4 munaa. Jänskättää.. :)
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Meillä on puoli tusinaa pandamonnista. Toiset on isompia ja tummempia ja toiset aneemisen vaaleita ja pienempiä. Kaikki on yhtä tomeria tonkijoita ja nukahtelevat kesken syönnin välillä riviparkkiin. Mikä on pojan ja tytön ero?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Usein naaraat erottaa jo uhkeammasta muodostaan. Ovat pulleampia, kuin koiraat. Ainakin, kun ovat kutukunnossa ja lastattuna mädillä. Koiraat sitävastoin hieman sutjakamman mallisia. Peräevistä erottaa myös sukupuolet useimmilla Corydoras lajeilla. Naaraan peräevät ovat melamaiset, ja näillä on hyvä kuljettaa sekä kiinnittää mätipalleroita. Koiraskalan peräevät ovat taas hieman pidemmät, sekä teräväkärkiset.

-----------------------------

:mrgreen: Ja vatsaeviä tarkoitan, vaikka peräevistä puhun... [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Minkälaisia määriä mätiä pandamonnisnaaras keskimäärin tuottaa kudussa?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Itselläni pandamonnisnaaras pyöräyttää n. 30 munaa per kutukerta. Näistä osa homehtuu tai jää hedelmöittymättä, joten yhden naaraan munista olen saanut poikueesta riippuen 10-20 pandamonnista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”