Sateenkaarikirjoahvenko?
Valvoja: Moderaattorit
Sateenkaarikirjoahvenko?
Sain tuttavaltani kirjoahvenen, koska se ei tullut toimeen hänen muiden kalojensa kanssa. Hän sanoi sen olevan sateenkaarikirjoahven ja suositteli, että hankkisin sille kumppanin. Ongelmina ovat sellaiset "pikkuseikat", etten tiedä mistä sellaisen kumppanin löytäisin, en tiedä sopisiko kumppaniksi uros vai naaras enkä tiedä onko oma ahveneni uros vai naaras! Siis olen aikamoinen aloittelija kirjoahvenien suhteen!
Minulla on 225l akvaario, joten se ei ole suuren suuri kirjoahvenille (tiedetään!), mutta aikeissa olisi ostaa yli 300l, kunhan pääsen muuttamaan uuteen asuntoon (n. 6kk:n sisällä). Olen ollut akvaarioharrastaja viimeiset 20 vuotta, mutta jostain syystä en ole ennen tutustunut kirjoahveniin. Tämä kyseinen ahven on ihan tavallisessa makeanvedenakvaariossa ja sen kumppaneina uiskentelee mm. partamonneja, mustatetroja sekä seeprakaloja.
"Sateenkaarikirjoahveneni" on n. 12cm pitkä ja 4cm korkea (hih). Siinä on tummia raitoja ja pohjaväri on yleensä keltainen... siis yleensä, koska se muuttaa väriään vaalean keltaisesta melkein tumman violettiin saakka jos jostakin oikein hermostuu! Se on aivan mahtava persoonallisuus aikaisempiin kaloihini verrattuna; repii kasveja pohjasta irti, jos olen tökännyt ne sen mielestä väärään kohtaan, vie kaikki herkkupalat muitten kalojen nenän edestä ja ajaa muut kalat pois reviiriltään, kun on sillä tuulella. Toisinaan taas se saattaa säikähtää jotakin liikettä akvaarion lähellä (tai 2m päässäkin!) niin kovasti, että meinaa hypätä ulos akvaariosta! Ja hyppäisikin, mutta kolahtaakin akvaarion kanteen! Joka kerta, kun vaihdan akvaarioon vettä tai teen jotain muita huoltotoimia se muuttaa väriään tummemmaksi. Viimeistään seuraavana päivänä se on taas oma keltaraitainen itsensä. Haluaisin tietää tämän veitikan tieteellisen nimen, jotta voisin olla varma siitä mikä kala se on ja sukupuolen määrityskään ei olisi pahasta...