Sateenkaarikirjoahvenko?
Valvoja: Moderaattorit
Sateenkaarikirjoahvenko?
Sain tuttavaltani kirjoahvenen, koska se ei tullut toimeen hänen muiden kalojensa kanssa. Hän sanoi sen olevan sateenkaarikirjoahven ja suositteli, että hankkisin sille kumppanin. Ongelmina ovat sellaiset "pikkuseikat", etten tiedä mistä sellaisen kumppanin löytäisin, en tiedä sopisiko kumppaniksi uros vai naaras enkä tiedä onko oma ahveneni uros vai naaras! Siis olen aikamoinen aloittelija kirjoahvenien suhteen!
Minulla on 225l akvaario, joten se ei ole suuren suuri kirjoahvenille (tiedetään!), mutta aikeissa olisi ostaa yli 300l, kunhan pääsen muuttamaan uuteen asuntoon (n. 6kk:n sisällä). Olen ollut akvaarioharrastaja viimeiset 20 vuotta, mutta jostain syystä en ole ennen tutustunut kirjoahveniin. Tämä kyseinen ahven on ihan tavallisessa makeanvedenakvaariossa ja sen kumppaneina uiskentelee mm. partamonneja, mustatetroja sekä seeprakaloja.
"Sateenkaarikirjoahveneni" on n. 12cm pitkä ja 4cm korkea (hih). Siinä on tummia raitoja ja pohjaväri on yleensä keltainen... siis yleensä, koska se muuttaa väriään vaalean keltaisesta melkein tumman violettiin saakka jos jostakin oikein hermostuu! Se on aivan mahtava persoonallisuus aikaisempiin kaloihini verrattuna; repii kasveja pohjasta irti, jos olen tökännyt ne sen mielestä väärään kohtaan, vie kaikki herkkupalat muitten kalojen nenän edestä ja ajaa muut kalat pois reviiriltään, kun on sillä tuulella. Toisinaan taas se saattaa säikähtää jotakin liikettä akvaarion lähellä (tai 2m päässäkin!) niin kovasti, että meinaa hypätä ulos akvaariosta! Ja hyppäisikin, mutta kolahtaakin akvaarion kanteen! Joka kerta, kun vaihdan akvaarioon vettä tai teen jotain muita huoltotoimia se muuttaa väriään tummemmaksi. Viimeistään seuraavana päivänä se on taas oma keltaraitainen itsensä. Haluaisin tietää tämän veitikan tieteellisen nimen, jotta voisin olla varma siitä mikä kala se on ja sukupuolen määrityskään ei olisi pahasta...
Minulla on 225l akvaario, joten se ei ole suuren suuri kirjoahvenille (tiedetään!), mutta aikeissa olisi ostaa yli 300l, kunhan pääsen muuttamaan uuteen asuntoon (n. 6kk:n sisällä). Olen ollut akvaarioharrastaja viimeiset 20 vuotta, mutta jostain syystä en ole ennen tutustunut kirjoahveniin. Tämä kyseinen ahven on ihan tavallisessa makeanvedenakvaariossa ja sen kumppaneina uiskentelee mm. partamonneja, mustatetroja sekä seeprakaloja.
"Sateenkaarikirjoahveneni" on n. 12cm pitkä ja 4cm korkea (hih). Siinä on tummia raitoja ja pohjaväri on yleensä keltainen... siis yleensä, koska se muuttaa väriään vaalean keltaisesta melkein tumman violettiin saakka jos jostakin oikein hermostuu! Se on aivan mahtava persoonallisuus aikaisempiin kaloihini verrattuna; repii kasveja pohjasta irti, jos olen tökännyt ne sen mielestä väärään kohtaan, vie kaikki herkkupalat muitten kalojen nenän edestä ja ajaa muut kalat pois reviiriltään, kun on sillä tuulella. Toisinaan taas se saattaa säikähtää jotakin liikettä akvaarion lähellä (tai 2m päässäkin!) niin kovasti, että meinaa hypätä ulos akvaariosta! Ja hyppäisikin, mutta kolahtaakin akvaarion kanteen! Joka kerta, kun vaihdan akvaarioon vettä tai teen jotain muita huoltotoimia se muuttaa väriään tummemmaksi. Viimeistään seuraavana päivänä se on taas oma keltaraitainen itsensä. Haluaisin tietää tämän veitikan tieteellisen nimen, jotta voisin olla varma siitä mikä kala se on ja sukupuolen määrityskään ei olisi pahasta...
Re: sateenkaarikirjoahvenko?
Kyllä toi kuulostaa sattarilta. Meillä kans vaihdetaan väriä vähän välii jos menee jostai herne nenään.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Sen sateenkaariahvenen tieteellinen nimi on Herotilapia multispinosa.
Olisiko sille sitten hyvä hankkia se kumppani vai viihtyykö paremmin "yksin" tuossa pienemmässä akvaariossa?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Sateenkaarikirjoahvenko?
Itselläni on kaksi Sateenkaarikirjoa altaassani, kiitos niistä Lapinakalle. Ovat todella mielenkiintoista porukkaa, Vallisneriat ovat saaneet uudet paikat, koska nämä sisustus expertit kun tulivat minulle, osoittivat ne niiden olevan vääriin kohtiin istutettu. Uhittelevat muille kaloille jos tuleevat liian lähelle heidän luolaansa, mutta muuten antavat muiden olla rauhassa. Minua askarruttaa vaan, että mitä käytöstä toinen heistä harrastaa, kun toinen ahvenista tärisee niin maan pirusti välistä? Onko se jotain uhittelua vai nko kyseessä lemmentanssi?
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
Sateenkaariahvenoista en tiedä, mutta ainakin omilla kääpiöakaroilla on kutumenoissaan tapana väristellä itseään toisen nokan edessä 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Värisyttely on liehittelyä. 

Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Junior Member
Eli siis noi Sateenkaareni ei olleetkaan samaa sukupuolta niinkuin luulinkin etteivät ole....tai sit noi vaan tykkää samasta sukupuolesta 

Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: porin akvaariokerho
kyllä melko varmuudella ovat sateenkaarikirjoja,itselläni yksi kutupari yli 700l altaassa sekä yksi myymättä jäänyt poikanen n.4cm, emokalat vaihtavat väriä kutuaikana keltaisesta -> melkein mustaksi,ovat leppoista porukkaa siihen asti kunnes kutu koittaa,käyvät apinan(kalan) raivolla jopa omaan käteeni kiinni. kutupaikan lähellä olevat kasvit kyllä järjestetään aina uuteen uskoon. altaassa tulisuita,vannekirjoja,lehtikaloja,haibarbeja ja kongontetroja näiden kanssa pärjäävät hyvin. niin ja jos joku näitä ahvenia halajaa niin yhteyttä yl:llä löytyy toisesta altaasta "uutta satoa" tekevät kun n. kerran kahdessa viikossa uudet poikaset.