Loman ajaksi valo päälle?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minttukoo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Loman ajaksi valo päälle?

Viesti Kirjoittaja minttukoo »

Tuli tässä mieleen ,että kun olen lähdössä pois viikonlopuksi,niin olisiko suotavampaa jättää valo akvaarioon päälle vai laittaa pois? Kummasta on enemmän häiriötä kaloille,valottomuudesta vai valoisista öistä? :)
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Loman ajaksi valo päälle?

Viesti Kirjoittaja memma »

Jos noista kahdesta pitää valita, niin sitten valot pois koko viikonlopuksi. Levät innostuvat valoisista yöttömistä öistä ja kaloillakin voi olla hankalaa saada unen päästä kiinni. Fiksuinta on kuitenkin hankkia kellokytkin (ajastin), jolloin kalat ja kasvit eivät juurikaan edes huomaa, ettet ole paikalla.
Viimeksi muokannut memma, 21:09, 28.08.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Hri-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Hri- »

Turha sinne on valoja jättää.
minttukoo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja minttukoo »

voi no hyvä että kysyin! Olisin nimittäin arvellut juuri toisinpäin! [;)] Tosin ei tässä lomassa ole kyse kuin kahdesta yöstä,mutta olen vain niin tunnollinen,että kaloilla ois kaikki hyvin :roll: Ja totta,aion kyllä hankkiakin ajastimen! 8-)
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Ei se valojen päällä oleminen nyt ihan turhaa ole, vaikkei kotona olisikaan itse katselemassa allasta. ;)
Muttajoo, ei kannata jättää valoja räkittämään koko ajaksi. Hanki tosiaan tuollainen ajastin, helppo käyttää eikä edes mikään iso investointi.

Itse kerran unohdin valaisimen väärään eli ajastimettomaan pistokkeeseen viikonlopuksi. Eipä tuolla mitään katastrofia ollut tapahtunut, mutta tuskin on fisuille kovin kivaa siellä päälistellä lampun alla koko ajan.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Ajastimia käytän nykyään kun olen poissa reissussa pidempään, viikonloppuna tai yön yli. Aiemmin kun en vielä ajastimia omistanut jätin aina valot pois päältä että kalat pystyvät lepäämään ja leväongelman ehkäisemiseksi.
Akvarismia 1992-2014
Kirsikkatetra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsikkatetra »

Kysynpä samaan ketjuun, jos joka vielä innostuisi vastaamaan että mikä on optimaalisin aika valolle päivässä? Kuinka monta tuntia?
Kukin taaplaa tyylillään
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tässä aiempi keskustelu, kuinka monta tuntia kannattaa valoja pitää päällä päivässä:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... *#p6670093" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”