Kuinka usein partamonnit kutevat?
Valvoja: Moderaattorit
-
Viktor
- Junior Member

- Viestit: 93
- Liittynyt: 20:55, 20.08.2008
- Akvaarioseurat: Seuraton
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Raahe
Kuinka usein partamonnit kutevat?
Kuinka usein partamonnit kutevat?
Haluaisin tietää sen, koska mulla on samassa altaassa punatimanttikirjoahven,
joka voi syödä sen poikaset.
Niin sitten mää tiedän milloin pitää panna kirjoahven eri altaaseen.
Haluaisin tietää sen, koska mulla on samassa altaassa punatimanttikirjoahven,
joka voi syödä sen poikaset.
Niin sitten mää tiedän milloin pitää panna kirjoahven eri altaaseen.
-
Miss_Molton
- Senior Member

- Viestit: 802
- Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
En tullut kiinnittäneeksi asiaan huomiota, mutta kylllä nyt ainakin kerran kuukauteen oli kutua havaittavissa...
-
tirppis_
- Junior Member

- Viestit: 174
- Liittynyt: 10:25, 11.09.2007
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Jatkuvasti...
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Ei kutenut partikset isäni ex 320l...
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viestit: 4720
- Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
- Viesti:
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Joko on käynyt erittäin hyvä tuuri, tai sitten altaassa ei ole ollut eri sukupuolien edustajia.ZamY kirjoitti:Ei kutenut partikset isäni ex 320l...
Alkuun päästyään partamonnit lisääntyvät enemmän kuin laki sallii, eivätkä lopeta ennenkuin sukupuolet erottaa toisistaa. Parhaimmillaan (lue pahimmillaan) poikaset ovat juuri kuoriutuneet ja lähteneet "pesän" ulkopuolelle, kun on jo uusi kutu valmiina. Jos partamonneja aikoo viljellä, on syytä varautua joutuvansa mahdollisesti poikasia päästämään hengiltä, sillä uusien kotien löytyminen on usein kiven alla. Myös myyntikokoon eli n. 4-5senttiseksi, jolloin sukupuolet pystyy melko varmasti tunnistamaan, vie aikaa ja vaatii jo kohtuullisen tilavaa allastakin.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Hänellä kaksi naarasta ja yksi koiras...crisse_83 kirjoitti:Joko on käynyt erittäin hyvä tuuri, tai sitten altaassa ei ole ollut eri sukupuolien edustajia.ZamY kirjoitti:Ei kutenut partikset isäni ex 320l...
Alkuun päästyään partamonnit lisääntyvät enemmän kuin laki sallii, eivätkä lopeta ennenkuin sukupuolet erottaa toisistaa. Parhaimmillaan (lue pahimmillaan) poikaset ovat juuri kuoriutuneet ja lähteneet "pesän" ulkopuolelle, kun on jo uusi kutu valmiina. Jos partamonneja aikoo viljellä, on syytä varautua joutuvansa mahdollisesti poikasia päästämään hengiltä, sillä uusien kotien löytyminen on usein kiven alla. Myös myyntikokoon eli n. 4-5senttiseksi, jolloin sukupuolet pystyy melko varmasti tunnistamaan, vie aikaa ja vaatii jo kohtuullisen tilavaa allastakin.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Viestit: 4720
- Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
- Viesti:
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Siinä tapauksessa Zamy isälläsi on käynyt hyvä tuuri.
Tosin myös se on otettava huomioon, että partamonnikoiraatkaan eivät kaikki välttämättä kasvata partaa, varsinkaan jos altaasta löytyy jo valmiiksi alfayksilö, joten ainakaan sitä ei voi pitää 100% varmana tunnusmerkkinä. Ja toisaaltaan taas naaraatkin saattavat kasvattaa parran, tosin huomattavasti pienemmän yleensä kuin koiraat.
Tietentahtoen en kannata partamonnien, ainakaan tavallisimpien lajien viljelyä, ainakaan jollei ole tietoa ennakkoon, että saa poikaset sijoitettua eteenpäin.
Tosin myös se on otettava huomioon, että partamonnikoiraatkaan eivät kaikki välttämättä kasvata partaa, varsinkaan jos altaasta löytyy jo valmiiksi alfayksilö, joten ainakaan sitä ei voi pitää 100% varmana tunnusmerkkinä. Ja toisaaltaan taas naaraatkin saattavat kasvattaa parran, tosin huomattavasti pienemmän yleensä kuin koiraat.
Tietentahtoen en kannata partamonnien, ainakaan tavallisimpien lajien viljelyä, ainakaan jollei ole tietoa ennakkoon, että saa poikaset sijoitettua eteenpäin.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
naaraina kuitenkin myytiin...
-
Adrianna
- Elite Member

- Viestit: 6704
- Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Karhula (Kotka)
- Viesti:
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Myyjilläkään ei ole sukupuolentunnistuskonetta, joka 100 % varmuudella ilmoittaisi myytävän kalan sukupuolen. Sukupuolenmääritykset voivatkin usein olla valistuneita arvauksia, joita voidaan vähän muutella sen mukaan mitä asiakas haluaisi ostaa.ZamY kirjoitti:naaraina kuitenkin myytiin...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
Viktor
- Junior Member

- Viestit: 93
- Liittynyt: 20:55, 20.08.2008
- Akvaarioseurat: Seuraton
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Kiitos kaikista vastauksista!
Ja mun partamonninaaras laski toissa päivänä munat kiven viereen, eikä luolaan ja uros ei vartioinut niitä. Miki semmoista tapahtuu? Ja onko se normaalia?
Ja mun partamonninaaras laski toissa päivänä munat kiven viereen, eikä luolaan ja uros ei vartioinut niitä. Miki semmoista tapahtuu? Ja onko se normaalia?
-
7330
- Katalysaattori

- Viestit: 5990
- Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Ei taida olla normaalia. Ovat kuitenkin varmasti partamonneja eivätkä jotakin muuta?
Pitkään akvaarioviljelyssä olevilta kaloilta ovat kyllä voineet lisääntymisvaistot kadota tai muuttua, eivätkä ne osaa hoitaa hommaa oikein. Kalat voivat myös tarvita muutaman harjoituskudun, ennen kuin touhu alkaa sujua.
Pitkään akvaarioviljelyssä olevilta kaloilta ovat kyllä voineet lisääntymisvaistot kadota tai muuttua, eivätkä ne osaa hoitaa hommaa oikein. Kalat voivat myös tarvita muutaman harjoituskudun, ennen kuin touhu alkaa sujua.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
Viktor
- Junior Member

- Viestit: 93
- Liittynyt: 20:55, 20.08.2008
- Akvaarioseurat: Seuraton
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Ovat partamonneja koska munivat isot munat, eivätkä pienet niinkuin muilla kaloilla mitkä meillä on .
Kiitos kuitenkin vastauksesta!
Kiitos kuitenkin vastauksesta!
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Meillä ripottelivat kerran kudun ympäri akvaa (onneksi), eivätkä sen jälkeen lisääntyneet meillä. Sitä ennen olivat edellisessä paikassa lisääntyneet monta vuotta. En tiedä johtuiko muutosta vai mistä.
Mutta tosiaan Viktor suosittelen että erotat ne toisistaan jos et varmasti saa niitä uusiin koteihin. Eläinkauppaankin ottavat vasta kun ovat n.4cm.
Meille oli ikäväksi ylläriksi jokunen aika sitten partikset kuteneet (ei ne samat), poikaset kun löysin olivat n.1cm pituisia ja niitä oli n.30kpl. Eivät ilmeisesti valmiita vielä iskän hoivista poistumiseen, kun en niitä ollut nähnyt aikasemmin, mutta joka tapauksessa nyt niitä ei ole toivon mukaan kun muutama tuolla enää kasvamassa. Ovat tainneet mennä parempiin suihin. Eukko lähti kyllä nopeasti toiseen akvaan jotta säästyn poikastulvalta.
Mutta tosiaan Viktor suosittelen että erotat ne toisistaan jos et varmasti saa niitä uusiin koteihin. Eläinkauppaankin ottavat vasta kun ovat n.4cm.
Meille oli ikäväksi ylläriksi jokunen aika sitten partikset kuteneet (ei ne samat), poikaset kun löysin olivat n.1cm pituisia ja niitä oli n.30kpl. Eivät ilmeisesti valmiita vielä iskän hoivista poistumiseen, kun en niitä ollut nähnyt aikasemmin, mutta joka tapauksessa nyt niitä ei ole toivon mukaan kun muutama tuolla enää kasvamassa. Ovat tainneet mennä parempiin suihin. Eukko lähti kyllä nopeasti toiseen akvaan jotta säästyn poikastulvalta.
-
aquamarina
- Advanced Member

- Viestit: 1451
- Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
- Paikkakunta: oulu/Kempele
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Meillä oli aikoinaa 90-luvulla partamonneja, ripottelivat myös (onneksi) munansa mihin sattuu. Ja sieltä mistä sain ne, niin olivat mysö tuollaisia ripottelijoita. Että voisin olettaa (tämä on ihan mutua), että ns. tarpeeksi kudettua, ei niin ole tärkeää säilyyky kutu vai ei, kun on saatu jälkeläisiä maailmaan ja akvaariossa harvemmin on sellaisia petoja, joille edes poikaset kelpaisi.
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
meillä kävi hivenen hassusti, partikset tulivat akvaarion mukana eikä tiettävästi edellisellä omistajallaan ole lisääntyneet. noh, akva on ollut meille sellaisen parikuukautta ja missään vaiheessa ei ole näkynyt missään mitään kutuja tai edes sitä muistuttavaa (veikkaan että nurkassa seisova juurakko on toiminut piilopaikkana?) nyt kuitenkin tämänpäivän aikana on havaittu muutamakymmentä monnin poikasta akvaariossa... alkaa vähän jännittää mikä soppa tästä vielä tulee
suloisiahan nuo ovat, mutta en mie niitä viljelemään ole alkamassa!
suloisiahan nuo ovat, mutta en mie niitä viljelemään ole alkamassa!
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Kertokaas hyvä ja "inhimillinen" tapa päästä eroon noista pienistä partamonnikakaroista...
Nyt on päässyt tilanne räjähtämään, vaikka on siirretty pää emo pois toiseen altaaseen.
Muutama kymmenen on myyntimitoissa, eli sen viitisen senttiä, ja parilla jo erottaa parran kasvun.
Kuitenkin tuolla nyt jo joku kutee ja noita sentin mittaisia on taas enemmän kuin laki sallii.
Nimimerkillä en aikonut viljellä partamonneja...
Nyt on päässyt tilanne räjähtämään, vaikka on siirretty pää emo pois toiseen altaaseen.
Muutama kymmenen on myyntimitoissa, eli sen viitisen senttiä, ja parilla jo erottaa parran kasvun.
Kuitenkin tuolla nyt jo joku kutee ja noita sentin mittaisia on taas enemmän kuin laki sallii.
Nimimerkillä en aikonut viljellä partamonneja...
-ole omituinen, ole oma itsesi-
Re: Kuinka usein partamonnit kutevat?
Käy kysäsemässä eläinkaupasta josko ottaisivat edes osan sinne.
Ja ilmo tänne aw:een lahjotetaan palstalle jos ei ole jo.
Suuremmalta poikastulvalta säästyt tässä vaiheessa kun tuhoat kudun/kudut ja erotat ne joista sukupuolet varmasti erottaa jo.
Nyt näyttäis vahvasti siltä että meiän poikaset on menneet parempiin suihin, viikkoon ei ole näkynyt yhtäkään kun iskä muutti uuteen kotiin.
Ja ilmo tänne aw:een lahjotetaan palstalle jos ei ole jo.
Suuremmalta poikastulvalta säästyt tässä vaiheessa kun tuhoat kudun/kudut ja erotat ne joista sukupuolet varmasti erottaa jo.
Nyt näyttäis vahvasti siltä että meiän poikaset on menneet parempiin suihin, viikkoon ei ole näkynyt yhtäkään kun iskä muutti uuteen kotiin.
