Kierteiset

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

+einari
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kierteiset

Viesti Kirjoittaja +einari »

Montakohan kierteistä pitäis hommata 450 litran akvaarioon? Hiekkapohjan olen aatellu laittaa ja varmaan ne kierteiset olis hyvä homma siellä.
NinZe
Member
Member

Re: Kierteiset

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Mikä on pohjan pinta-ala ? Mulla on kierteisiä jos haluat. YV:llä tavoittaa.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Pieni kourallinen riittää, ne kyllä lisääntyvät sitten altaassa. :)
+einari
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja +einari »

Pohjan pinta-ala on 150x50. Vielä en voi ottaa vastaan kierteisiä, ku vanhassa akvassa on sorapohja, mutta myöhemmin kyllä :D
Psogu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Psogu »

+einari kirjoitti:Pohjan pinta-ala on 150x50. Vielä en voi ottaa vastaan kierteisiä, ku vanhassa akvassa on sorapohja, mutta myöhemmin kyllä :D
Kyllä kai kierteiset sorapohjallakin pärjäävät. Eri asia sitten miten saat ne kaikki sieltä seasta haalittua. :D
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Mulla on pienemmässä altaassani sorapohja, jossa on kierteisiä. Eivät näytä huonoa tykkäävän pohjasta. Lisääntyvät kyllä nopsaa tahtia. Minusta helpoin tapa pyydystää kiinni on, kun pudottaa pohjatabletteja, niin kierteiset kerääntyvät tablettien kimppuun ja siitä on helppo napsia ylimääräiset sitten pois :D
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

kuinka tarpeellisia nuo kierteiset on akvaariossa? ja minkänäköisiä ja kokoisia? saako niitä jostain ihan ilmaiseksi ettei tarvi kaupassa maksaa? Itsellä 240l 120x45x45 ja bilteman hienoa hiekkaa. Eli olisiko hyvä olla niitä kierteisiä, tarkoittaako sitä ettei tarvitse pohjaa möyhiä laisinkaan jos niitä on, ja kuinka paljon tuon kokoiseen niitä alussa kannattaa hankkia, kun kuitenkin lisääntyvät. Miten voin hillitä sitä etteivät ihan hirveästi lisäänny, petokotiloilla? Olen huomannue että nekin innokkaasi lisääntyvät, kun oli niitä joskus mulla pienemmässä akvassa. syökö jotkin kalat kotiloita, esim partamonni tai palettikala...tulee ehkä olemaan niiden kaverina...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Pallokalat ainaki syö kotiloita, partis ei niihin koske ja palettikalasta en tiedä.
Bilteman hiekka on niin hienoa et ottaisin sinne parikymmentä kierteistä. Akvaariokaupasta saa yleensä ihan ilmaiseksi kun vaan ymmärtää pyytää. Sitten ottaisin yhden petokotilon. Se pitää kierteiskantaa pikkusen aisoissa eikä lisäänny yksinään mihinkään. Monta petoa jos ottaa ja saa eri sukupuolia niin voi olla että yhtäkkiä niitä onkin kymmeniä. Iltaisin kun valot sammuu kierteiset tulevat esiin hiekan alta ja roikkuvat yleensä laseissa. Silloin on helppo kerätä niitä pois jos tuntuu että ne pedon läsnäolosta huolimatta on ihan hirveesti lisääntyneet.
JenCa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Ei meillä ainakaan paratiisikalat syö kotiloita. Tosin kuplapesäänsä vahtiva poitsuparatiisi suuttui jostakin syystä yhdelle lasissa olleelle kierteiselle ja ravisti sen siitä irti. :mrgreen: Mutta veikkaan, ettei tuo ole ihan mahdottoman yleistä, ainakaan niin että se vaikuttaisi kummemmin kierteisten elämänlaatuun...
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

kyllä meidän puna-aaveet ja taistot tiputtelee varsinkin pienempiä kierteisiä lasista, mutta ei ne niitä syö. Ahneita kun ovat niin pakko se on kumminkin maistaa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tulipa vaan mieleen tämmönen pöllö jutttu noista kierteisistä, eli onko hirveetä julmuutta jos pidän kierteisiä semmosessa akvaariossa,
jossa ei ole hiekkaa tai soraa, eli ihan paljas pohja :mrgreen:, ainakii niitten kuoret pysyy kauniimpana semmosina pitkinä. :)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

minkävärinen on kierteisen kuori? eläinliikkeestä lähti tänään mukaan reilu 10 kpl ja ovat semmoisia ihan vaaleita, eli sulautuvat täysin tuohon mun hiekkaan. luulin että ovat tummempia? ja kuuluuko kierteisen kuoren se pää olla semmoinen kulunut ja melkein valkoinen...?

yksi petokotilo tuli hankittua, toivottavasti ei ihan heti tee selvää noista kaikista :)

AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Ne sinun saamasi kierteiset ovat kasvaneet vähän liian pehmeässä vedessä. Tällöin kuori alkaa syöpyä ja kuoren terävä kärki häviää. Tämä ilmiö ei kuitenkaan näytä haittaavan niitä itseään.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

LIsäksi tuota kierteisen kuorta kuluttaa se, kun ne hankaa sitä kuorta jatkuvasti hiekkaa vasten liikkuessaan.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Tästä uskallan olla eri mieltä. Jos altaassa on riittävän korkea GH, ei kuoressa näy mitään haalistumista tai syöpymistä.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Väriasiaan havainto; mitä enemmän valoa ja "vaalea tausta", sitä vaaleampi kuori. Löysin ulkosuodattimen sisältä kymmeniä kierteisiä, jotka ovat lähes pikimustia. Tämän pohjalta esitän, että ovat kykeneviä sovittamaan väritystään olosuhteiden mukaan. Muutos todennäköisesti tapahtuu hitaasti kuoren uudistuessa. Näiden sukulaiset altaan puolella ovat vaalean hiekan värisiä.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Ezzi
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: jyväskylän akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Ezzi »

Miten te olette lopettaneet niitä kierteisiä? Minulla pienessä altaassa niitä aivan valtavasti ja pitäisi hävittää osa jo. Eli miten toimin?

nimimerkki tyhmä :D
84l, 2 koiraa, 3 kissaa ja leopardigekko :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Keräile niitä illalla kun ne valojen sammuttua kiipustavat lasiin. Sit laitat niitä lahjoitetaan/vaihdetaan/myydään palstalle. Ottajia on.

Mulla kierteiset elelee ja lisääntyy tyytyväisenä muualla, mutta mun vastakypsytetyssä nanoakvassa ne kuolee :( Mahtaakohan johtua mustasta hiekasta. Tiedä häntä.
Trauerente
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Trauerente »

Substral kirjoitti:Väriasiaan havainto; mitä enemmän valoa ja "vaalea tausta", sitä vaaleampi kuori. Löysin ulkosuodattimen sisältä kymmeniä kierteisiä, jotka ovat lähes pikimustia. Tämän pohjalta esitän, että ovat kykeneviä sovittamaan väritystään olosuhteiden mukaan. Muutos todennäköisesti tapahtuu hitaasti kuoren uudistuessa. Näiden sukulaiset altaan puolella ovat vaalean hiekan värisiä.
Itse olen myös tehnyt saman havainnon. Vaaleahiekkaisesta altaasta tummapohjaiseen siirrettyjen kierteisten uusi sukupolvi on tummanruskeaa, siinä missä vanhat ja isommat ovat vaaleita.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Kierteisestä tuli tehtyy paripäivää takaperin jännä havainto, eli kun tuossa annoin 20L akvaariosa oleville käppiörihmakalan poikasille mikromatoja,
nii siinä samalla näin kun yksi alle sentin pitunen kierteisen poikanen oli etulasissa ja sen kuoren alta valui veteen semmosta vaaleahkoa nestettä,
tuli ihan mieleen että onkohan sillä maha sekasin ja että sillä on siis ripuli.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

miljoonakala84 kirjoitti:Kierteisestä tuli tehtyy paripäivää takaperin jännä havainto, eli kun tuossa annoin 20L akvaariosa oleville käppiörihmakalan poikasille mikromatoja,
nii siinä samalla näin kun yksi alle sentin pitunen kierteisen poikanen oli etulasissa ja sen kuoren alta valui veteen semmosta vaaleahkoa nestettä,
tuli ihan mieleen että onkohan sillä maha sekasin ja että sillä on siis ripuli.
Tai sitten se oksensi? :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Trauerente kirjoitti:
Substral kirjoitti:Väriasiaan havainto; mitä enemmän valoa ja "vaalea tausta", sitä vaaleampi kuori. Löysin ulkosuodattimen sisältä kymmeniä kierteisiä, jotka ovat lähes pikimustia. Tämän pohjalta esitän, että ovat kykeneviä sovittamaan väritystään olosuhteiden mukaan. Muutos todennäköisesti tapahtuu hitaasti kuoren uudistuessa. Näiden sukulaiset altaan puolella ovat vaalean hiekan värisiä.
Itse olen myös tehnyt saman havainnon. Vaaleahiekkaisesta altaasta tummapohjaiseen siirrettyjen kierteisten uusi sukupolvi on tummanruskeaa, siinä missä vanhat ja isommat ovat vaaleita.
Huijaatte; ei minulla ainakaan ole oransseja kierteisiä oranssipohjaisessa altaassa... :D

Raidalliset kierteiset ovat selvästi eri lajia, sillä niiden kuorikin pysyy paljon ehjempänä pehmeävetisissä oloissa. Minulla on juuri menossa suuri kotilojen uudelleenjärjestelyprojekti jonka tarkoituksena on jättää näitä yksivärisiä kierteisiä vain yhteen kovavetiseen altaaseen ja korvata ne muualta raitapaidoilla sekä keltakroppaisilla Tylomenioilla. Petokotiloille ja pienille söpöille postitorville on myös paikkansa, ja ehkä hellyn ja siirrän jokusen parisenttiseksi venähtäneen roskakotilonkin omaan altaaseensa.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

petokotilot ovat kyllä paljon kauniimpia kuin nuo kierteiset, mulla yksi tuommoinen kaunis helena. Aattelin että kierteisistä olisi hyötyä ja möyhentäisivät hiekkapohjaa, mutta ainut kerta kun ne kaikki uppoutuivat hiekkaan oli ensimmäisenä päivänä. Muuten tykkäävät hengailla ties missä, taustassa, kasveissa, kivien päällä ja kannoissa päivisinkin. mutta ihmeen vähän hiekan alla.

muutenkin hassuja tapauksia, eivät osaa varoa edes petoa, kulkevat vain suoraa pedon suuhun... :D

karokas
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja karokas »

eikö teistä tunnu ilkeeltä et se petokotilo syö niit ? :D ja entä tarviiko se petokotilo jotain muuta ruokaa?

mulla on kierteisiä 200l akvas ja juuri vaihdoin monnisia varten sorapohjan hiekaksi niin siinä samalla huomasin et niit on vähentynyt tosi paljon sieltä, olisko joku kala syönyt niitä :O tyhjiä kuoria löyty tosi paljon ja eläviä laitoin veteen takasin ehkä n. 10 kpl
kalastoa mulla on:
3 klovninuoliainen
4 leopardimonninen
8 sinineontetraa (pitäs hankkii parveen lisää ku on kuollu)
1 taisto
5 intiaaninsulkaa
3 seeprakalaa
2 selkäuimaria
1 piikkisilmä (toinen ui suodattimeen :( )
ja 1 omenakotilo

lahjottaisko joku mulle kierteisiä täältä Tampereen seudulta? :)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

Eksyn vähän aiheesta mutta...Onpas sulla montaa eri lajia samassa altaassa. Monnisia ja nuoliaisia ei suositella samaan altaaseen, nuoliaiset saattaa syödä monnisilta silmät. KAnnattaa pitäytyä yhdessä tai maximissaan kahdessa parvikalassa ja kasvattaa isot parvet.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”