Outoa käyttäytymistä albiinomonnisilla
Valvoja: Moderaattorit
-
niinu70
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Outoa käyttäytymistä albiinomonnisilla
Kysytäänpä nyt sit tätäkin kun kovasti asiaa oon kummastellu. Mistähän mahtaa johtua albiinomonnisten outo käyttäytyminen joka vedenaihdon jälkeen pari kolme päivää. Viidestätoista monnisesta yhdeksän vetää ihan hullun lailla altaan puolessavälissä lasia pitkin ympyrää ja kaikki ovat koiraita. Tätä on nyt kestänyt pari kuukautta aina osittaisen vedenvaihdonjälkeen (vaihdan vettä 1/3 osaa parin viikon välein). Samat kalat olleet kuiteskin minulla jo yli vuoden eikä altaan hoidossakaan muutosta ole tapahtunut. Vain albiinot ovat tähän ryhtyneet eivätkä esim kupariset eivätkä täplät vaikka niitäkin altaassa uiskentelee.
Re: outoa käyttäytymistä albiinomonnisilla
toi 1/3 vettä parissa viikossa on liian vähän
Vettä pitäisi vaihtaa joka viikko se 50% niin kalat voivat hyvin.
-
niinu70
- Junior Member

No tommoset 20vuotta on hyvin menny tuommoisella hoidolla joten eiköhän vielä nykyäänkin
Nyt ei ole kysymys kiekkolasta eikä muutenkaan altaasta jossa asustaa esim suuria ahvenia, jolloin tuo viikottainen vedenvaihto on ihan järkevää, tosin en silloinkaan ihan puolia vaihtaisi. Tasapaino järkkyy aikaslailla. Tosin jos kysymyksessä pieni allas ja siellä liikaa kaloja niin silloin kyllä kannattaa vettä vaihdella hieman runsaammin. Mutta ei kuiteskaan ihan tuollaisessa 1000l altaassa siihen lähtisi 
Niin, vaihdettavan veden määrä riippuu hieman tapauksesta. Itsekään en isoimmasta akvaariosta vaihda puolia viikossa, juurikin tuon 30%. Kerran kuussa sitten vähän enemmän. Syynä on se, että allas on sen verran vähällä kansoituksella nyt.
Itse kysymykseen sitten. Tuon tyylistä on toisinaan täälläkin täplämonnisilla. Tosin ei noin kauaa, ehkä päivän jaksoivat joskus hillua. Arvelin, että kaipa ne innostuivat vaihtovedestä, kutemaankin ryhtyivät joskus.
Itse kysymykseen sitten. Tuon tyylistä on toisinaan täälläkin täplämonnisilla. Tosin ei noin kauaa, ehkä päivän jaksoivat joskus hillua. Arvelin, että kaipa ne innostuivat vaihtovedestä, kutemaankin ryhtyivät joskus.
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Kyllä se varmaan kutuvillistelyä on, sadekautta kun "stimuloit".
Onko naaraita? Ihme jos nuo kalat eivät kude.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
niinu70
- Junior Member

Juu nuo loput kuusi on naaraita, mutta eivät oikeen oo tuosta innostuneita. Ovat ne minulla kuteneetkin ja poikasiakin selviytynyt isoksikin asti. Nyt vain nuo ukot ovat tuommoisiksi heittäytyneet.
-
Pummiorava
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Outoa käyttäytymistä albiinomonnisilla
Kutua tuo enteilee. Vedenvaihto varsinkin jos lämpötila sattuu tippumaan asteenkin verran laukaisee tuollaista käytöstä.
Rasborafani
"Mieltä on mahdoton etsiä mistään. Se on kuin lintujen jalanjäljet taivaalla."
"Mieltä on mahdoton etsiä mistään. Se on kuin lintujen jalanjäljet taivaalla."
-
niinu70
- Junior Member

Re: Outoa käyttäytymistä albiinomonnisilla
taitaapi vain olla nyt nii että ukot enempi innostuneita ku akat. Eivät nimittäin eväänsäkkään hetkauta ku taas noi ukkelit vetävät piruettia.