Kiilakylki

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Olisiko jollain hyviä neuvoja miten saisi viljeltyä onnistuneesti kiilakylkiä?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

"Taviskiilat" ainakin kutee melko helposti, kun vedenvaihdot on hyvät ja runsas ruokinta pakasteöttiäisillä.
Parhaiten kudetus ja poikasten kasvatus onnistuu omassa kudetusakvaariossa, jossa runsaasti kasveja, seura-akvaariossa tuntuu menevän parempiin suihin.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Mites, kuinka paljon ne sitä mätiä "tuottavat"/tekevät?
Laitetaanko akvaarioon 1 naars ja 2 urosta, vai miten?
Kaikki ohjeet ovat tervetulleita.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Eilen illalla laitoin 2 kiilakylkeä kutu-akvaarioon ja nyt ne siellä kutevat. Toivottavasti saan poikasia säilymään hengissä! :mrgreen:
pikku-kalle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 19:29, 15.05.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja pikku-kalle »

Kiilakylki on ihan helppo saada kutemaan, jotta onnistuisit kasvattamaan kutua poikasiksi niin tarvitset tarpeeksi kokeneet kalat kutuun. Ainakin täällä on ollut se ongelma että kutu ei hedelmöity, kun koiras yrittää kietoutua naaraan ympärille mitä ihmeellisimmissä asennoissa. Noh tällä hetkellä on 3 neontetran kokoista kiilakylkeä kasvamassa aikuisten kalojen kanssa, kutua tuli paljon mutta siitä kuoriutui vain neljä poikasta, osasyynä se että vanhemmilla ei ollut mitään tietoa kutu touhuista enne sitä. Kaloja kudetin 31-litran muovilootassa.

Tuolla on siitä jotain: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=113334" onclick="window.open(this.href);return false;
pikku-kalle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 19:29, 15.05.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja pikku-kalle »

Taas pitkästä aikaa kasvatin kiilakylkiä.
Nyt on n.20 kiilakyljen poikasta kasvamassa. isoimmat ovat jo 1/2 senttisiä.
Tässä jotain huonoja kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Ja tässä on emokalat:
Koiras
Kuva
Naaras
Kuva
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Minkä kokoisina kiilakyljet ovat teidän mielestänne myyntivalmiita? Entä missä iässä voisi ajatella tuon koon saavutettavan? Mulla on seitsemän poikasta, jotka myyn pois kunhan ovat tarpeeksi isoja (pidän vain aikuiset kalat, koska pääasiassa akva on rusokiilakylkien).

Huomiona muuten, että ainakin tuolla altaassa alussa erotti tosi selvästi, että mitkä on rusojen ja mitkä kiilojen poikasia. Kiilakyljen poikasten kasvuvauhti on jotain ihan uskomatonta verrattuna hitaisiin rusoihin, samaten käytös: kiilakylkipenskat menee ihan miten sattuu ja ovat pelottomia, en käsitä miten niistä kuitenkin on noinkin moni tuolla selvinnyt hengissä. Rusokiilat taas viettävät pitkään niin, että niillä on joku selkeä yksi mesta missä jumittavat ja alue, jolla liikkuvat, on tosi pieni.

Onko järkeä kokeilla kudettamista ämpärissä? Ilmastinta ei kuulemma tarvita ennen kuin poikaset uivat (Varjon kirjasta muistelen näin). Rusojen kudettaminen erillisessä 63 litran akvaariossa oli tympeä projekti, koska kalat vetivät niin suuret sätkyt siirrosta eivätkä olleet ollenkaan kotonaan tuolla kutuakvaariossa. Ehkä pienempi, suljetumpi tila olisi otollisempi?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minulla koko ajan kiilakyljet kutukirmailevat ja kutevat, mutta tulos 0. Selkeästi näen uroksen kietoutuvan naaraan ympärille ja maha kotti kattoa vallisnerian lehden alla. Mätimunia tulee, mutta irtoavat ja viimeiksi näin selvästi, että kalat itse syövät heti jokaikisen kiinni saadun kutupalleron. Lienee erillisakvan paikka ja ehkä sellainen, että pudonneet mätimunat menevät emojen ulottumattomiin...

Minulla plekoaltaassa kiilakyljet ja näyttävät tykkäävän. Lämpötila noin 26-28 astetta, ph 6.8, pehmeä vesi. Kantoja on paljon, joten vesi hieman tummaa ja paljohkosti kasveja. Vedenvaihto stimuloi myös selkeästi kutemaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla on kolme naarasta ja yksi koiras. Kaikki naaraat olivat tullessaan täynnä mätiä, mutta vain yksi sai onnistuneesti kudun aikaiseksi ja siitä sitten tuli nuo seitsemän poikasta. Kaksi muuta naarasta on edelleen täynnä mätiä, eli se lienee kovettunut ja tila pysyvä. Toinen yrittää usein itse melalehtien alle kutea, koirasta ei kiinnosta mutta halu mädistä eroon näyttää olevan suuri. En tiedä kärsiikö kala tästä kovasti, olen valmis lopettamaan sen jos näyttää että kärsii. Mikäli tuo onnistuneesti lisääntynyt naaras täyttyy taas mädistä, siirtänen sen kutemaan koiraan kanssa johonkin muuhun astiaan. Kiilakyljet kuitenkin on niin vakiokamaa, että poikaset saa myydyksi ja on hauskaa, jos omat kalat lisivät.

Voi olla paikallaan antaa niiden harjotella tuota kutemista ihan rauhassa siellä akvaariossa ja siirtää vasta myöhemmin erilliseen kutualtaaseen. Ovatko kalat nuoria? Mulla nuo on jotain 4-vuotiaita, hain toiselta harrastajalta tänä syksynä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kerttu kirjoitti:Mulla on kolme naarasta ja yksi koiras. Kaikki naaraat olivat tullessaan täynnä mätiä, mutta vain yksi sai onnistuneesti kudun aikaiseksi ja siitä sitten tuli nuo seitsemän poikasta. Kaksi muuta naarasta on edelleen täynnä mätiä, eli se lienee kovettunut ja tila pysyvä. Toinen yrittää usein itse melalehtien alle kutea, koirasta ei kiinnosta mutta halu mädistä eroon näyttää olevan suuri. En tiedä kärsiikö kala tästä kovasti, olen valmis lopettamaan sen jos näyttää että kärsii. Mikäli tuo onnistuneesti lisääntynyt naaras täyttyy taas mädistä, siirtänen sen kutemaan koiraan kanssa johonkin muuhun astiaan. Kiilakyljet kuitenkin on niin vakiokamaa, että poikaset saa myydyksi ja on hauskaa, jos omat kalat lisivät.

Voi olla paikallaan antaa niiden harjotella tuota kutemista ihan rauhassa siellä akvaariossa ja siirtää vasta myöhemmin erilliseen kutualtaaseen. Ovatko kalat nuoria? Mulla nuo on jotain 4-vuotiaita, hain toiselta harrastajalta tänä syksynä.
Juu, voi olla, että rusokiilakylkeni ovat noin vuoden ikäisiä. Lienee vielä harjoittelun paikka:). Ja omien mätimunien popsiminen ei kovin hyvä ratkaisu - perässä tulevan uroksen toimia:). Jatkuva on kirmailu, ja ehkä saavat harjoitella, joku ehkä vahingossa onnistuukin. 7 poikastakin jo hieno saavutus:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Niin ne oli rusokiilakylkiä ne sun. Mulla nämä seitsemän on siis kiilakylkiä, ja selviämisprosentti mun näkökulmasta huima. Aiemmin lisineet nuo rusokiilakyljet, ja niistä se yksi tai kaksi per kutu on saattanut selvitä isommaksi asti. Ja tosiaan kun rusokiilakylkiä yritin sitten ihan erillisessä akvaariossa kudettaa, olivat vaan ihan hädissään eivätkä saaneet mitään siellä kutuakvassa aikaan. Mun silmissä nuo on aika säikkyjä kaloja, eivätkä tykkää muutoksista yhtään. En tiiä sitten jos siirtäis tummaan turpeiseen veteen kutemaan ja laittais paljon kasveja...
tuvu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:41, 13.12.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Tällaisia putkahtelee välillä. Lämpö 24-25, pH 7, 255 µS, 100 litran allas jossa kiilakyljet ja Lepidocephalichthys annandaleit.

Linkin takana kuvat suurempana.

Kuva

Kuva
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mahtavia kuvia! Nuiden tarvii olla tosi pieniä, kun kiilakuviotakaan ei vielä näy.
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Miten kauan noita vanhempia kannattaisi pitää tuolla poikasaltaassa ennen kuin siirrän ne takas seuralaan ja alan odottelemaan että onko kutu onnistunut? Ja kuinka nopeasti munat kuoriutuvat?
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja hruottu »

No ei sinne meidän poikasaltaaseen mitään ole ilmestynyt, mutta äsken huomasin taas kutupuuhat tuolla seuralan puolella ja tietenkin kilpaa vahdatiin harlekiininuoliaisten kanssa toimitusta ja heti kutemisen loputtua tempaisin koko kasvipuskan pois altaasta ja siirsin sen tuonne poikasaltaan puolelle mikäli siihen nyt joitain palleroita olisi jäänyt kiinni. Saa nähdä tuottaako tämäkään tulosta :roll:
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Sulla kävi sitten vähän sama kuin mulla rusokiilojen kanssa... Millaiseen purkkiin siirsit kudun? Mulla on altaassa piikkisilmiä, ne ei nähtävästi oo hirmu tehokkaita mätipoliiseja kun noita kalasia on useamman kerran jokunen selvinnyt. Haaveilen kuitenkin ihan selkeästi kudettamisesta toisessa altaassa, nuo kiilakyljet saattaisivat soveltua siihen rusokiiloja paremmin. Ainakin mun yksilöissä rusokiilat on niitä villiotuksia, tavan kiilat jotenkin vähemmän säpsyjä.
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Kutu (tai ainakin toivottavasti sitä siirtyi kasvien mukana mahdollisimman paljon) on nyt 35 litraisessa poikasaltaassa jossa tällä hetkellä kolme helmimonnista kutemassa eikä mitään muuta. Helmimonniset nyt huonolla tuurilla saattaa kudun syödä, mutta eivät ole olleet ainakaan omasta kudusta kiinnostuneita tippaakaan ja syövät survaria säännöllisesti joten jospa nälkä pysyisi niillä pois. Tuossa 35 litraisessa poikasaltaassa on melko paljon tällä hetkellä kokoonsa nähden kasveja ja nämä kutua sisältävät kasvit on aseteltu tavallaan vähän muiden suojaan niin että monnisilla on pohjalla ja toisessa laidassa hyvin tilaa värkätä kutuaan ja nämä kiilakylkien kutukasvit aseteltu jaavansaniaisen suojaan.
Tuolla altaassa on tällä hetkellä melko heikko valo ja koska pohjalla on tummaa hiekkaa, on hyvin paha mennä sanomaan jos sinne jotain millipettereitä ilmestyy, eli mahdolliset poikaset huomaa vasta kun ovat vähän isompia (plus jaavansaniaisen juurella kasa sammalta poikasille joten sinne jos menevät niin ei niitä sieltä nää..)
Kauankos suurinpiirtein kestää että poikaset kuoriutuvat? Tuntuu seurallassa edelleen kutupuuhat jatkuvan toisen parin toimesta mutta sinne on turha menestystä odottaa, sen verran ahneita harlekiinit kudulle..
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Pitänee yritellä saada kutemaan, jos joskus onnaisi:). Ehkä pitäisi kokeilla ensin tavallisilla kiiliksilla:). Ehkäpä 1 promille saattaisi joskus kuoriutua:). Hyvä, jos joku saa näitä viljeltyä. Itse en helposti toiseen akvaan sirrä, kun kiiliksiä on vaikea pyydystää ja panikeeraavat uusia viritelmiäni varmasti:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
hruottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 22:35, 07.09.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Minä koitin vähän aikaa sitten jotain muuta kalaa pyydystää tuolta meidän seuralasta niin eiköhän ollu kokoajan haavi täynnä kiilakylkiä "mikä se tämä on?".. Mutta tosiaan ekalla kerralla kun siirsin ne kolme kappaletta tuonne pieneen niin kyllä niistä näki että vähän stressasivat muutosta ja jäi kutu tekemättä joten voi olla että pitäisi melko kauan pitää tuolla pienemmässä altaassa ennenkuin suostuvat kutemaan, tai voi tietenkin olla että se naaras nyt vain ei ollut kutuvalmis minkä siirsin. Pitää seurailla miten tämä minun kasvinsiirto yritys onnistuu :)
Toivotaan että edes muutama tulisi, tuohon meidän parveen kun hyvin menisi vielä kaloja.
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja rybka »

Meillä on parikymmentä rusokiilaa samassa akvaariossa 24 kääpiönuoliaisen kanssa. Olen kyllä huomannut rusojen touhuilevan aika ajoin jotain kutemiseen viittaavaa - itse kututapahtuman näin vain kerran - mutten ole viitsinyt ryhtyä mihinkään aktiiviseen kudetusprojektiin (ihan samasta syystä kuin Kerttu; rusot tuntuvat olevan arkoja ja kovin muutosvastarintaisia otuksia). No, viime viikolla sitten bongasin altaasta sellaisen sentin mittaisen pikku rusokiilan. Aika sissi, kun on selviytynyt ahneesta nuoliaiskööristä sekä yhdestä ulko- ja kahdesta sisäsuodattimesta huolimatta! Siellä se sytkyttää pitkät tovit samassa paikassa ja pyydystää virtauksesta syötävää. Näköjään kukaan ei enää yritä syödä sitä.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

rybka kirjoitti: Siellä se sytkyttää pitkät tovit samassa paikassa ja pyydystää virtauksesta syötävää. Näköjään kukaan ei enää yritä syödä sitä.
Sitä samaa ne on munkin altaassa nuo rusokiilat tehneet elämänsä alkuajan. Kiilakyljet olivat jo tosi minikokoisina parveilemassa muiden kanssa ja vallan aktiivisia, mutta rusokiilakylkipoikaset löytyy aina samasta jemmapaikasta (siis yhdellä yksilöllä sama paikka, helppo tarkistaa että on vielä tallella). Tämän takia noiden kiilakylkien laskeminenkin on vaikeampaa, luulin pitkään että niitä on seitsemän mutta kyllä mä kahdeksaan asti viimeksi ihan moneen kertaan laskin.

Tuntuvat olevan hitaita kasvamaan. Osaisko kukaan sanoa tuosta myyntikoosta mitään? Olen luvannut nämä eläinkauppaan, jossa yleensä muutoinkin aina kiilakylkiä on. Arvelin, että ennen joulua olisivat myyntikoossa, mutta taitaa tuossa vielä pari kuukautta mennä... Ovat ehkä puolisen senttiä pitkiä nyt. Kuvittelin niiden myös ohittavan rusokiilakyljenpoikaset kasvussa nopeasti, mutta eivät ole vieläkään menneet ohi (rusoja on kaksi, kahdesta eri erästä, joista toinen ei kyllä kovin paljoa vanhempi noita kiiloja ole).
laauuraauu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 16:06, 11.06.2011

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja laauuraauu »

Miun rusot olivat sittenkin kuteneet kutualtaaseen ja tänään löysin sieltä viisi reipasta poikasta. Ruokaakin jo söivät. Saa nähdä onko niitä huomenna enemmän. Siirsit aikuiset jo miltei viikko takaperin pois kutualtaasta kun näytti siltä ettei ne aio kutea siellä. Pääaltaassa kutevat kyllä hanakasti mutta siellä ei vauvat hengissä säily..

Altaan olot: ph 6, lämpötila +26 (kutualtaassa pidin +25), vesi pehmeää, turveuutetta olen lisännyt aina suklaarihmojen takia. Tuntuvat rakastavan virtauspaikkoja.
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Mulla rusot ei tehny ekan 1,5viikon aikana muuta ku surffannu sisäsuodattimen ulostulon kohdalla, onko normaalia? Asuvat samassa altaassa taisto mammojen kanssa joten pöheikköä löytyy. Pohjakaloina 6 piikkisilmää ja partis teini. Lämpötila siinä 26-28 riippuen vuorokauden ajasta (ajastetut lämppärit). Saas nähdä tuleeko vauvoja, asuneet nyt vajaan kuukauden.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
laauuraauu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 16:06, 11.06.2011

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja laauuraauu »

Nuo miun rusot tykkää myös kovasti mennä sisäsuodattimen suulle virtaukseen. Välillä ottavat vauhteja myös ulkosuodattimen virrassa. Normaalia on varmaan. :D
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja rybka »

Sama täällä, virtauksessa tykätään surffata. Kerttu, minkä kokoisina omat rusokiilanpoikasesi ovat liittyneet muun parven joukkoon? Nyt tuolla pikkusintillä on jo täysi kiila ja muutenkin hyvä väritys, mutta kokoa vielä kovin vähän. Isompia lajitovereitaan se väistelee, ilmeisesti vielä on ainakin teoreettinen mahdollisuus joutua suuhun.

Tuolla on taas jokunen kovin pulska yksilö, jossain välissä voisi ehkä kokeilla kutuakvaarioon siirtämistäkin. Kurjalta vain tuntuu tuottaa ylimääräistä stressiä otusparoille :roll: . Ehkä harjoittelen suppusuilla, jotka vastoin mainettaan ovat suorastaan tyhmänrohkeita - ja koko ajan kutupuuhissa.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”