Kiilakylki

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

rybka kirjoitti:Sama täällä, virtauksessa tykätään surffata. Kerttu, minkä kokoisina omat rusokiilanpoikasesi ovat liittyneet muun parven joukkoon? Nyt tuolla pikkusintillä on jo täysi kiila ja muutenkin hyvä väritys, mutta kokoa vielä kovin vähän. Isompia lajitovereitaan se väistelee, ilmeisesti vielä on ainakin teoreettinen mahdollisuus joutua suuhun.
Aika isoja ne on olleet. Tällä hetkellä pienin ruso on värityksensä puolesta valmis (ihanan hehkuva nuorikko kyllä!), pituuttakin löytyy ja massu pullollaan, mutta näyttää olevan edelleen vähän outsider tuosta muusta porukasta.

Mulla lähti kiilakylkipoikaset uuteen kotiin, ja ostaja huoli kaupan päälle ne vanhukset, joten nyt mullakin on enää rusokiilakylkiä. Saapa nähdä innostuvatko kutemaan - pH on ollut viime ajat vähän koholla (7) eikä näytä kovin innokkaalta tuo meininki. Yksi naaras kyllä pullollaan mätiä ja kovin hehkuvissa väreissä, joten ehkä sieltä taas joku poikanen jossain vaiheessa löytyy.
laauuraauu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 16:06, 11.06.2011

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja laauuraauu »

Voinkohan laittaa noi lapset poikasaltaaseen ja sitten siirtää rusoja takaisin kutualtaaseen jatkamaan kutemista? Miulla on nyt siis nuo poikaset kutualtaassa jossa niiden seurana asuu kaksi nuorta kultapartamonnia. Tiedän että monnit voivat nuo syödä mutta en usko niiden tekevän niin. Eli voivatko nuo poikaset kasvaa sellaisessa poikasaltaassa joka sijaitsee tuon kutualtaan sisällä vai olisiko tuo koko 110 litran allas parempi noille viidelle?
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Ääk nää peen rusot hyppii ulos altaasta 8O tiiä muutenkaan pitäisikö vaihtaa toisiin kaloihin kun näyttävät tykkäävä virtauksesta niin paljon, ei hyvä asia kun samassa altaassa taistoja :roll: en nyt kuitenkaan vielä luovu kun en tiedä 100% ovatko saaneet vesipöhöä :cry:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
laauuraauu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 16:06, 11.06.2011

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja laauuraauu »

Miulla ei ole yksikään ruso edes näyttänyt hyppäävän minnekään missään tilanteessa. Eli harmillinen tuuri sinulla. Neljä poikasta on nyt poikasaltaassa ja otin parven samaan altaaseen jatkamaan kutua. Lasken poikaset pois poikasaltaasta kun aikuiset saavat kudut tehtyä ja siirrän ne takaisin pääaltaaseen.
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
laauuraauu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 16:06, 11.06.2011

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja laauuraauu »

Dodii. Laskin ensimmäisen kudun poikaset altaaseen kahden nuoren partamonnin kanssa, jotka sitten hoitelivat lapset päiviltä. Ajattelin etten viitsi neljää pitää kasvamassa poikasaltaassa mutta oletin etteivät partamonnin niihin kajoa. No nyt äsken vilkaisin altaaseen ja uuden kudun jäljiltä miulle on syntynyt ainakin 20 rusokiilakylkivauvaa! Tää yö onkin mennyt niitä kerätessä poikasaltaaseen sillä aion kyllä yrittää kasvattaa nämä lapsoset parven jatkoksi tai myyntiin. :) Eiköhän niitä putkahtele vielä lisää lähipäivinä.
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
laauuraauu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 16:06, 11.06.2011

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja laauuraauu »

Eli tosiaan tämän viimeisen kudun saldo oli n. 20 poikasta. Vaikea saada tarkkaa lukua noista. Poikaset ovat kelluvassa poikasaltaassa ja kokeilen nyt kutevatko rusokiilat myös pienenä porukkana. Olen nyt aiemmin kudettanut niitä parvena (n. 10 yksilöä), eli annan olla kutualtaassa n. 6 päivää kunnes kerään koko parven pois. Ja sitten siitä on seurannut se että poikasia putkahtelee maailmaan n. viiden päivän ajan. Tää tekniikka toimii nähtävästi erinomaisesti koska rusot kutee taukoamatta myös pääaltaassa. Siellä tietty poikaset päätyvät muiden suihin. Siirsin 4 koirasta ja 2 naarasta kutualtaaseen hetki sitten. Nyt aloittivat jo normaalin rallin joka on aina ollut ennen kutemista. Nyt mietin että raaskinko luopua kultapartiksista kun ne asuvat myös tässä kutualtaassa ja haluaisin poikasten kasvettua jonkin aikaa laskea poikaset tähän koko altaaseen. Ja en tiedä mahtuuko noi partikset pääaltaaseen kun siellä asuu jo raitakorupleko ja huomenna sinne muuttaa kaksi salamanteriplekoa. Noh, on tässä vielä aikaa miettiä kuukausi ainakin..
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
laauuraauu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 16:06, 11.06.2011

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja laauuraauu »

Eilen kuteva rusokiilakylkijengi pääsi takaisin pääaltaaseen. Kutivat entistä innokkaammin nyt kun olivat pienenä ryhmänä. Lapsia pitäisi alkaa putkahtelemaan näkyville parin päivän sisällä. :) Aiemman kudun n. 20 poikasta voivat hyvin ja ovat kasvaneet jo sen verran että ne näkee vähän helpommin paljaalla silmällä. [;)]
300 l: pilkkutimanttiahvenia, avainkirjoahvenia, suklaarihmakaloja, rusokiilakylkiä, kääpiöseepranuoliaisia, raitakoruplekopari, juovapuuplekopari, salamanteripleko, päälle 60 kultapartamonnivauvaa
sandee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 21:34, 12.02.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja sandee »

itellä kiilakyljet kuti 120 litrases yli 50 munaa mut kaikki joutu lajitovereiden yms. muiden suuuhun 8O ja nyt mä voisin kudettaa niitä 60 litrases mut en enää tunnista et kumpi on tyttö ja kumpi poika :|
Niku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 12:42, 12.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Niku »

Minä ajattelin alkaa omilla kiilakyljillä yrittämään kudettamista, kun kalat siirtyvät suurempaan akvaarioon ja parvea pitäisi saada kasvatettua. Seuralassa asustelee 13 kiilakylkeä, piikkisilmiä, nuolimonni ja kääpiörihmakala.
En ole havainnut kiilakyljissä mitään kutemisen merkkejä, paitsi että vedenvaihdon ja ruokinnan jälkeen "tärryyttävät" suurimmat kiilakyljet rinnakkain ja saattavat jopa ajaa toisiaan takaa hetken tai hyökkiä. Kiilat ovat n. vuoden ikäisiä. Onko mahdollista näillä kudettaa? Lukaisin pikaisesti läpi keskustelun ja siellä puhuttiin mädin kovettumisesta. Mistä tämän tietää? Kaikki ovat erittäin kirkasvärisiä ja pulskia. Kuitenkin joukossa selvästi isommat ja pienet, eli naaraat ja koiraat..?
Akvaariossa (60l) on 26 C, pH himpun alle 7, erittäin pehmeä vesi ja turveuutetta käytössä melko reilulla kädellä. Kasveja on lähes akvaario tukossa asti.

Antakaapas vinkkejä! Koskaan en ole aijemmin mitään kaloja kudettanut. Tarkoituksena on kuitenkin hankkia erillinen kudetusallas, jos se sen vaatii.
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

En usko, että vuoden ikäisillä kiilakyljillä mäti kovin herkästi vielä olisi ehtinyt mahaan kovettua. Ja toisaalta, mulla ainakin yksi niistä vanhemmista kiiloista sai kudettua onnistuneesti, vaikka sillä oli ihan saman näköinen massu kuin niillä muilla, joilla mäti oli mitä todennäköisimmin kovettunut. Tämä on vähän mutu-juttua, mutta ainakaan se ei liene mikään ensisijainen huolenaihe. Tuo käyttäytyminen voi liittyä kutupuuhiin tai sitten ei. Usein kisailu kuitenkin on merkki myös kutuvalmiudesta, silloin kun kutemaan ollaan alkamassa käy tunteet aika kuumina vähintään parilla kalalla ja sen huomaa usein koko parvesta.

Voi olla, että tuo etenkin kääpiörihma napsii sekä kutua että poikasia aika innolla, joten erillinen kudetusallas olisi varmin. Mutta voi sitä kudettamista tietenkin kokeilla tuollakin. Itse tekisin niin, että nostaisin lämpöjä asteella parilla (tuon kalaston pitäisi se kestää kyllä), vaihtaisin osan vettä ja tujauttaisin extrat turveuutetta vielä sen nyt käyttämäsi annoksen päälle. Tätä ennen voisi vielä vedenvaihtoväliä himpun verran pidentää normaalista. Varmista, että poikasille on paljon kasvipöheikköä altaassa. Kiilat kutevat lehden alle, joten tähän soveltuvia kasveja on tärkeä olla tarjolla. Sitten tarkkailet kaloja, että näkyykö kisailua ja mahdollisesti kutemista ja toivot, että tulee poikasia... Kutualtaana voi toimia ihan pienikin faunaboksi tai nano, 15 litrasta ylöspäin.
Niku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 12:42, 12.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Niku »

Otinpa kuvia noista kiiloista, niin voidaan porukalla tehdä diaknoosia.

Kuva

Aivan oikeassa laidassa on tuollainen körmyniska, ja sillä on tuo kiilan alimmainen kulma voimakkaasti koukun muodossa. Eikös tämä ole sitten koiras? Tällaisia samanmoisia löytyy kaksi kappaletta, ja tarkemmin seurattuna juuri nämä kaksi yksilöä liehittelevät muita. Niillä on myös evissä enemmän mustaa kuin muilla.
Olen yrittänyt tarkkailla myös sopivia naaraita kutuun, mikäli nyt ehdin tähän hätään hommaan alkaa. Yhdellä kaloista maha on sen näköinen, aivan kuin se olisi syönyt juuri erittäin paljon, sellainen "ruokapatti" mahassaan. Voisiko tämä olla sitten kutuvalmis naaras? Voisin yrittää napata siitäkin kuvan..

Sopivia kasveja minulla kutupuuhiin voisi olla esimerkiksi jaavansaniainen ja anubias?

Ja tuosta lämpötilan nostamisesta vielä. Olen saanut käsityksen, että kiilakyljet kutisivat nimenomaan viileämmässä vedessä mieluummin?

Kutuvaarion perustamisesta ja ylläpidosta voisin ottaa vinkkejä ja ohjeita vastaan. :)

Kiitos!
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Niku kirjoitti:Otinpa kuvia noista kiiloista, niin voidaan porukalla tehdä diaknoosia.

Aivan oikeassa laidassa on tuollainen körmyniska, ja sillä on tuo kiilan alimmainen kulma voimakkaasti koukun muodossa. Eikös tämä ole sitten koiras? Tällaisia samanmoisia löytyy kaksi kappaletta, ja tarkemmin seurattuna juuri nämä kaksi yksilöä liehittelevät muita. Niillä on myös evissä enemmän mustaa kuin muilla.
Olen yrittänyt tarkkailla myös sopivia naaraita kutuun, mikäli nyt ehdin tähän hätään hommaan alkaa. Yhdellä kaloista maha on sen näköinen, aivan kuin se olisi syönyt juuri erittäin paljon, sellainen "ruokapatti" mahassaan. Voisiko tämä olla sitten kutuvalmis naaras? Voisin yrittää napata siitäkin kuvan..
Minä en näe tuossa kuvassa yhtään, jolla olisi mitenkään kummoinen mätimaha :). Sukupuolet erottaa parhaiten sitten, kun naaraat on täynnä mätiä. Koiraat ovat solakampia, itse en ole noita kiilakuvioita sen kummemmin katsonut kun se ruumiinmuoto on paljastanut suoremmin.
Sopivia kasveja minulla kutupuuhiin voisi olla esimerkiksi jaavansaniainen ja anubias?
Jep, varmaan passaavat. Mulla ne kuti aina melalehtien alle, akvaariossa ei tosin pahemmin vaihtoehtoja ollut.
Ja tuosta lämpötilan nostamisesta vielä. Olen saanut käsityksen, että kiilakyljet kutisivat nimenomaan viileämmässä vedessä mieluummin?


Yleisesti ottaen särkikaloille suositellaan pientä lämmön nostoa, jotta ne kutisivat. Monniset ja muut sadekautena kutevat kudetetaan lämpötilaa laskien.
Kutuvaarion perustamisesta ja ylläpidosta voisin ottaa vinkkejä ja ohjeita vastaan. :)


Yleensä sanotaan, että sinne laitetaan vain ihan välttämättömimmät eli se yksi kasvi eikä pohjamatskua. Suodatinkaan ei ole välttämätön. Minä voisin kuitenkin suositella ihan kunnon puskaa kasveja sinne, ettei kalat ole paniikissa. Muita ohjeita löytyy varmaan haulla, ja Varjon Akvaariokalat-kirjasta myös jos sulla on se saatavilla.
Niku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 12:42, 12.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Niku »

Ei kuvassa näykkään se mätimahainen. Sanoin että yritän napata siitäKIN kuvan.. ;)
Minulla ei tosiaan tuolla akvaariossa niitä solakoita olekaan kuin yksi, näin tarkemmalla vertailulla. Nämä körmyniskat, joita epäilen koiraiksi, kuuluvat suurimpiin. Kalojen koon vaihtelu on muutenkin erittäin pientä. Luinkin jo netistä, että myös koiraat saattavat olla suuria, jos ovat hyvin syöneitä. Otapa tästä nyt selvää sitten kuka on kukin... :?
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
Niku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 12:42, 12.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Niku »

Kuvat paksukaisesta:

Kuva

Kuva
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Anteeksi, en tajunnut... Paksuhan tää on! Ei näytä samalta kuin omat epäillyt kovettuneilla mätimahoilla varustetut, mutta tuon kun siirrät kutualtaaseen koiraan kanssa ennen kuin se posahtaa niin jee :D ! Korostan nyt kuitenkin, että aika vähän tuosta mädin kovettumisesta olen löytänyt tietoa ja kuvia en juuri yhtään, joten ulkonäöllisesti sen arviointi lienee jonkun perehtyneemmän tehtävä.

Voit siis siirtää kutualtaaseen isommankin porukan, ei ole pakko olla vain kahta. Suuremmassa porukassa saattavat olla innokkaampiakin, ja parvi antaa turvaa. Mutta siinä on puolensa ja puolensa.
Niku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 12:42, 12.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Niku »

Nyt alkaa tulla taas ajankohtaiseksi tämä kudetusasia, niin kirjottelen taas tänne.. Iso akvaario on pystyssä, ja alkaisi olla aika siirtää pienemmästä akvaariosta kaloja sinne.. Hommasin itselleni ylimääräisen 60l akvaarion, jossa on hehkulamppuvalaisin ja pieni suodatin. Tarviiko kudetusaltaaseen muuta, jos vaikka tuo lamppu sattuisi pitämään veden lämpimänä? Ja pitääkö se vesi kypsyttää ennenkuin sinne kaloja laittaa, vai onnistuuko runsailla vedenvaihdoilla?
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
Leba
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 10:27, 22.10.2003
Paikkakunta: Turku/TAY

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Leba »

Hei Niku,

mielestäni tossa kuvassa sinulla on 2-3 naarasta muut selviä koiraita. Naarat ovat vesitähdikin takana olevista neljästä kalasta kaksi vasemmanpuolista ja mahdollisesti oikeanpuolimainen. Kudettamisessa onnistuu paremmin jos naarat ovat nuorempia. Minulla on toiminut vuosien mittaan, kutualtaan vesiarvot kiilakyljille kutakuinkin seuraavat. Lämpötila 26-28 C, veden pehmeys tärkkein ~1-2 GH asteetta. Tarkemmin: jos löytyy sähkönjohtavuusmittaria niin arvot 30-80 mikrosiemensin välillä. Helpointa säätä Ro- tai sadevettä käyttäen, pH 5,5-6 välillä ja humusta riittävästi, eli rusehtava vettä (turve uute, mopanilehdet, tammenlehdet, tervalepän terhot, auttavat) . Kutualustaksi anubias tai jokin cryptocoryne kelpaa. Poikasille tohvelieläimiä, mikromatoja, artemian toukkia, kuukauden iässä siirtymä kuivan muonaan, joten kannatta varautua jos halua onnistua.Tsemppiä!

Niku kirjoitti:Otinpa kuvia noista kiiloista, niin voidaan porukalla tehdä diaknoosia.

Kuva

Aivan oikeassa laidassa on tuollainen körmyniska, ja sillä on tuo kiilan alimmainen kulma voimakkaasti koukun muodossa. Eikös tämä ole sitten koiras? Tällaisia samanmoisia löytyy kaksi kappaletta, ja tarkemmin seurattuna juuri nämä kaksi yksilöä liehittelevät muita. Niillä on myös evissä enemmän mustaa kuin muilla.
Olen yrittänyt tarkkailla myös sopivia naaraita kutuun, mikäli nyt ehdin tähän hätään hommaan alkaa. Yhdellä kaloista maha on sen näköinen, aivan kuin se olisi syönyt juuri erittäin paljon, sellainen "ruokapatti" mahassaan. Voisiko tämä olla sitten kutuvalmis naaras? Voisin yrittää napata siitäkin kuvan..

Sopivia kasveja minulla kutupuuhiin voisi olla esimerkiksi jaavansaniainen ja anubias?

Ja tuosta lämpötilan nostamisesta vielä. Olen saanut käsityksen, että kiilakyljet kutisivat nimenomaan viileämmässä vedessä mieluummin?

Kutuvaarion perustamisesta ja ylläpidosta voisin ottaa vinkkejä ja ohjeita vastaan. :)

Kiitos!
L. B
__________
mervimaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 22:45, 11.06.2013

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja mervimaria »

Apua. Olin siirtämässä pikkuakvaariosta kotiloita toiseen akvaarioon ja silmiin osui pienenpieniä läpinäkyviä kaloja. Kaloja akvaariossa noin muuten ei ole ollut viikkoon, mutta silloin tällöin olen heittänyt bakteereille ja kotiloille ruokaa ja vedenkin vaihdoin.
Nyt haluisin kokeilla onnistunko kasvattamaan nuo pikkukalat isoksi. Kiilakylkiä ovat ja tosiaan akvaario on muuten tyhjä tällä hetkellä. Mitä pitäisi tehdä että ne selviytyy? Siirränkö kiilakyljet takaisin tuohon akvaarioon? Aikaisemmin ei mitään kokemusta kasvattamisesta eli siis ihan kaikki tieto otetaan vastaan.

Mitä nää syö? Miten mä pidän ne hengissä?

Nää on siis kokoluokaltaan aivan mini.
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Elä nyt ainakaan niitä aikuisia sinne laske, ne syö ne poikaset :D
Mä oon rusokiilan poikasia syöttänyt puuterimaisella ruoalla ihan minimaalisia rippuja päivittäin, kun niitä on vain viisi. Kotilot ja sukaravut syö mitä yli jää. Majailevat jo pitkään käynnissä olleessa 40-litraisessa.
200l ja 3x45l.
mervimaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 22:45, 11.06.2013

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja mervimaria »

Sain tutulta mikromatoja, onko kukaan käyttänyt näitä ruokinnassa kiilakyljen poikasille?
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Kiilakylkiä on tullut kudetettua muutaman kerran, poikasia olen alkanut syöttämään noin 4pv ikäisenä. Ruokana olen antanut nestemäistä artemiaa ja kananmunankeltuaista, parin viikon iässä menee jo poikasruoka. Vedestä saa huolehtia että pysyy puhtaana, itse vaihtelin pieniä määriä vettä joka toinen päivä. Ruokaa olis hyvä antaa 3-4 kertaa päivässä vähintään. Poikaset kasvaa luovutusikään/ kokoon reilussa 2kk:ssa jolloin ovat noin 2cm kokosia. Sukukypsäksi noin 4-6kk iässä.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Kiilakylki

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Neljä rusoa jäljellä nyt parikuisina, mutta yksi niistä osoittautui kitukasvuiseksi. Se on sellainen väritön minikääpiö, alle 1cm. Ajattelin, että luonto hoitaa, mutta siellä se vaan edelleen porskuttaa. Täytyy ehkä päästää se itse päiviltä. Muut on jo 1,5cm pitkiä vauhtihirmuja. Vois kohtapuoliin siirrellä ne pois rapulasta ja koittaa isommilla kiilakyljillä kudetusta seuraavaksi.
200l ja 3x45l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”