Minulla on 240-litrainen akvaario,jossa asustaa yksi Helmirihma-koiras ja kaksi naarasta.
Sitten on 11 kardiinaalitetraa,tosin niitäkin oli enemmän mutta kesän aikana kuumuus ja sairaudet
verottivat kantaa 5 tetraa .
Lisäksi minulla on 5 mustatetraa(yksi kuollut)
4 leväbarbia
1 partamonni
Akvaariossa 2 juurakkoa,jotka antavat hyvän piilopaikan pikkukaloille sekä kasveja ja erityisesti suuri miekkalehteni,mitä tosin joku käy yöllä syömässä.
-sorapohja
-lämpötila 23
Eheim ulokosuodatus
Ja nyt siis asiaan,sanokaapa mitä kaloja pitäisi lisätä tai kenties jossain vaiheessa poistaa.Leväbarbeista voi tosin tulla noottia,minkä kyllä ymmärrän.
Otan vastaan uusia vikkejä ja tietoja akvaarioon liittyessä!
No, ihan aluksi lämpötila on turhan alhaalla kaloillesi. Kardinaalitetrat tuskin ovat kesällä kuolleet kuumuuteen, koska niille sopivin lämpötila huitoo tuolla 26-28 asteen tuntumassa eikä 30 astettakaan ole liikaa. Sama pätee helmirihmakaloihin. Tosin hapenpuutteesta kalat ovat silti voineet lämpötilan noustessa kärsiä, jos suodatus on tehoton? Silloin tosin olisivat leväbarbit luultavasti menehtyneet ensimmäisenä. Lämpötilaa olisi joka tapauksessa hyvä nostaa. Toisaalta mustatetrat eivät kovin lämpimästä pidä, mutta eiköhän lämpötilaa niidenkin puolesta saisi jokusen asteen nostaa. Jos kuitenkin haluat kaikille kaloille mahdollisimman hyvät olot, olisi mustatetroista hyvä luopua.
Myös leväbarbit ovat turhan ahtaissa oloissa nyt, kuten sanoitkin.
Sorapohja hieman rajoittaa pohjakalastoa, mutta alempiin vesikerroksiin voisi sopia esimerkiksi pariskunta tai haaremi jotakin pientä kirjoahventa. Oman kokemukseni mukaan ne ja rihmakalat jättävät kyllä toisensa rauhaan, vaikka ovatkin molemmat reviirikaloja. Kardinaalitetrojen parvea voisi kasvattaa vaikka 25 yksilöön, tai jos haluat vaihtelua, voisi sekaan ottaa parven verran punapää- tai sinineontetroja - molemmat lajit viihtyvät myös jonkinmoisena sekaparvena kardinaalien kanssa. Esimerkiksi 15 kardinaalia + 10 punapäätetraa tai 15 + 20 kardinaaleja ja sinineoneja voisi olla sopivasti.
Tiedätkö altaasi vesiarvoja? Erityisesti pH, kovuudet ja nitraatti kiinnostaisivat. Millaisia sairauksia kaloissa oli kesällä?
Juuri ottamani pH-testi oli noin 7,2-7,5.
Muita testejä en ole saanut selville mutta kävin maanantaina eläintarvikeliikkeessä kysymässä testejä,mutta ne olivat päässeet loppumaan.
Liikkeen omistaja sanoi kuitenkin hankkivansa minulle nuo testit.Ehkä jo huomenna tai perjantaina voin saada jotain tavaraa.Tilasin myös eheimiin
uutta suodatusmateriaalia vanhan tilallle.En kuitenkaan vaihda suodatusmateriaalia.Tilasin jotain muutakin mutta harmi kun en muista mitä.
Otan vastaan uusia vikkejä ja tietoja akvaarioon liittyessä!
Vähän korkealta kuulostaa pH.. Oletko mitannut hanasta tulevan veden? Kuinka usein vaihdat vettä akvaarioon? Jos sieltä kaupastasi löytyy turveuutetta tai suodattimeen laitettavaa turvetta, voisit kokeilla. Kalasi tykkäisivät Älä vaihda kaikkia suodatinmateriaaleja kerralla, ettet hävitä hyviä bakteereja! Tärkeää olisi saada tuo lämpötila myös nostettua. Onhan altaassa lämmitin?
Kalaston suhteen olen aika samaa mieltä 7330:n kanssa: mustatetrat ja jossain vaiheessa liian isoksi kasvavat leväbarbit pois, kardinaalitetroja lisää ja jotain pohjakaloja. Kääpiökirjoahvenet ovat kauniita ja mielenkiintoisia, mutta suhteellisen lyhytikäisiä ja usein herkkiä kaloja. Helpoimmasta päästä taitavat olla kelta- ja töyhtökääpiöahven. Palettikala on sitten vielä helpompi, mutta ei taas taida viihtyä kovin lämpimässä.
"Sorapohja" voi tarkoittaa niin monenlaista materiaalia, että ilman pieniä tarkennuksia en vielä sulkisi kaikkia monnisia ja nuoliaisia laskuista pois. Itse olen pitänyt hyvällä menestyksellä esim. piikkisilmiä sorapohjalla. Sora vain oli sitten rakenteeltaan hyvin suurirakeista (1-3cm) ja pyöreäksi hioutunutta. Kalat elelivät sujuvasti kivien väliin jäävissä koloissa ja käytävissä, enkä kertaakaan ole nykyisissäkään altaissani (etureuna hiekkaa, takaosa hienoa soraa ja kivikkoja) nähnyt piikkisilmien varsinaisesti sukeltavan hiekkaan.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..