Kiekot paastoavat

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Kiekot paastoavat

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

Onkohan normaalia jos osa nuorista kiekoista "paastoaa" välillä muutamia päiviä, ja välillä saattavat taas syödä aivan hulluna. Paaston aikana kalat laihtuvat ja vetäytyvät syrjään. Tätä tapahtuu vain muutamalla kalalla. Ulosteet ovat normaaleja, vedessä ei ole nitriittiä.

Itselläni on pieni epäilys kidusloisista, sillä pari kiekkoa hengittää muita nopeammin. Lisäksi olen nähnyt kun ne joskus ikäänkuin "yskivät" tai nakkelevat niskojaan. Luin tuossa formaliinin käytöstä kidusloislääkkeenä, onkohan käytännössä miten tehokasta ja turvallista? Flubenolia en haluaisi käyttää jos ei ole pakko, pitkien veden vaihtojen takia..
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Muistaakseni AW:in käytäjällä Katja oli samanlaisia ongelmia että kalat söivät ja paastosivat välillä. Siihen ei flubenol auttanut. Kyse "voisi" olla myös suolistoloisista tai suoli/vatsalaukku tulehduksesta myös. Suolistotulehduksiin auttaa lääke suomessa kauppanimeltä Flagyl. (Vaikuttava lääkeaine. Metronidazol tai Metronidazolum.) Lääke on reseptilääke paitsi akvaariokaloille sitä saa akvaarioliikkeistä reikätaudinhoitoon tarkoitetuissa lääkkeissä vaikuttava aine on juuri tätä. Mutta niinkuin olen sanonnut arvailemalla lääkitseminen on melkein sama kun lottoaisit.

Jos sinä kumminkin päätyisit tuohon lääkitykseen sinuna syöttäisin kaloille lääkken ruokaan sotkettuna kuurina koska kalat kumminkin syövät, silloin lääkkeen vaikutus on paras ja lääke menee suoraan kalan vatsaan jolloin lääkeaineen kalan verenkiertoon imeytyminen on aivan eriluokkaa kun kisuksien kautta jos lääke laitettaisiin veteen.

100 g ruokamössöä sulatetaan ja siihen laitetaan 500 mg flagyliä hienoksijauhettuna = 1 kpl 500 mg flagyl tabletti. Lääke ripotellaan tasaisesti sulatettuun tai vasta tehtyyn ruokamassaan ja sekoitetaan kunnolla sekaisin. Tämä lääkeruoka pakastetaan ja syötetään kaloille normaali määrä ruokamössöä 2 x päivässä viikon ajan. (On otettava huomioon kalojensa määrä että osaa tehdä lääkeruokaa tarpeeksi.) Muuta ruokaa ei tule lääkekuurin aikana tarjota, muuten akvaarionsa kanssa voi elää normaalisti.

Jos sinulla CalypsoMaikkeli ei tuttua lääkäriä ole joka sinulle Flagylia kirjoittaa niin hätätilassa saat lääkkeen minulta.
Formaliinin käyttöä en tässävaiheessa vielä suosittele. Formaliinillä saa kidusloisissa saman aikaan minkä voimakkaalla suolakylvylläkin = elävä kidusloiskanta kuolee, palatakseen takaisin sitämukaa kun akvaarion pohjasta kuoriintuu uusia loisia. Eli hyöty on kidusloisiin vain välillinen, niin valitettavasti muillakin lääkkeillä. Lisäksi formaliini tappaa kalan pinnalta myös mahdollisia muita loisia, sekä väärinannosteltuna tappaa akvaarion "hyödyllisen" bakteerikannan.

-------------------------
Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Metronidazolia käytettäessä tulisi myös lämpötila nostaa mielellään yli 32 asteen. Lääkkeen vaikutus on alle 32 asteen lämpötilassa melko vähäistä. Itse olen käyttänyt kiekoilla n.34-35 asteen lämpötilaa metronidazol kuurin aikana.

Lääkkeen pakastamisen seurauksia en tiedä, mutta lääkkeen teho laskee jos lääke on ollut sekoitettuna "sulaan" ruokaan yli 8 tuntia ennen ruokintaa.

Usein kiekkojen "syömättömyyteen" auttaa jo pelkkä lömpötilan nosto.

Kasvit eivät välttämättä ole riemuissaan ko. lämpötiloista, joten hoito on syytä suorittaa siihen sopivassa altaassa.

T:Ville
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Metronidazolia (Flagyl) saa Virosta ilman reseptiä.

PS Aina näitä tautiongelmia, mutta sellaista se usein tuntuu kiekoilla olevan. Olen karskiintunut sen verran, että syöttäisin sairaan oloisen ja laihtuneen keskenkasvuisen kiekon ruusuille (amer. sanonnasta, voisi suomentaa vaikka kompostointina) käytettyäni sen ensin anatomian ja parasitologian opiskeluun.

Jouni
Katja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katja »

Kahdella kiekoillani oli ajoittain samantapaisia ongelmia. Paaston aikana ne kyllä popsivat intianvesitähdikistä irronneita lehtiä ja hyttysentoukkaa (=herkkuja, johon imeytin vitamiiniliuosta, kaiken varalta ) mutta eivät suostuneet koskemaan kiekkomössöön. Flubenolia en kokeillut, koska muut kiekot näyttivät terveiltä ja hyvin voivilta.

Kiekkoni eivät ole paastoilleet enään sen jälkeen kun muutin vedenvaihtorutiineita. Aloin vaihtamaan altaaseen 20-30 l. päivittäin vettä jonka olin laittanut edellisenä päivänä hapettumaan. L. viikon aikana vaihdoin pienissä erissä vettä niin paljon kuin olisin vaihtanut vettä yhdellä kertaa kerran viikossa. Muutoksen jälkeen kahden kiekon käytös muuttui ja ne lopettivat paastoilut. Kiekot ovat tulleet huomattavasti rohkeammiksi ja aktiivisemmiksi.

Tämä muutos saattoi siis olla omille kiekoilleni mieleen.

Mielestäni lääkitys ei pidä olla ensimmäinen vaihtoehto.

Kiekot ovat herkkiä otuksia ja aina ei voi ymmärtää niiden sielunelämää, olisi siten niin paljon helpompaa jos ne osaisivat puhua.

Katsellaan ja kuunnellaan kevättä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

quote:

Metronidazolia käytettäessä tulisi myös lämpötila nostaa mielellään yli 32 asteen. Lääkkeen vaikutus on alle 32 asteen lämpötilassa melko vähäistä. Itse olen käyttänyt kiekoilla n.34-35 asteen lämpötilaa metronidazol kuurin aikana.

Lääkkeen pakastamisen seurauksia en tiedä, mutta lääkkeen teho laskee jos lääke on ollut sekoitettuna "sulaan" ruokaan yli 8 tuntia ennen ruokintaa.

Usein kiekkojen "syömättömyyteen" auttaa jo pelkkä lömpötilan nosto.

Kasvit eivät välttämättä ole riemuissaan ko. lämpötiloista, joten hoito on syytä suorittaa siihen sopivassa altaassa.

Ville olen samaa mieltä lämpöjen nostosta jos lääke sekoitetaan veteen mutta en pidä sitä aivan vältämättömänä jos kaloille lääkkeen syöttää.

Tuo pakastaminen on tosijuttu ettei tiedetä mitä lääkkeelle tapahtuu mutta kerta annosten tekokin on aika hankalaa.

Ja Jouni. Jossakin vaiheessa kaloihin "rutinoituu" ettei yksi tai kaksi kalaa merkitse mitään muuta kuin niiden avulla voi saada selvyyden mikä tauti kaloja vaivaa kalat preparoimalla ja mikroskopoimalla. Mutta on eri asia harrastaja joka on kalansa ostanut usein xxx € / kpl ja omistaa vain muutaman kalan, silloin se kirpaisee. On kumminkin muistettava eläviä lemmikkieläimiä ostaessa että ne kuolevat jokatapauksessa jossakinvaiheessa, elinikä voi vaihdella suurestikkin hankintapäivästä eteenpäin se voi olla huonolla tuurilla lyhytkin.

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

quote:
Muistaakseni AW:in käytäjällä Katja oli samanlaisia ongelmia että kalat söivät ja paastosivat välillä. Siihen ei flubenol auttanut. Kyse "voisi" olla myös suolistoloisista tai suoli/vatsalaukku tulehduksesta myös. Suolistotulehduksiin auttaa lääke suomessa kauppanimeltä Flagyl. (Vaikuttava lääkeaine. Metronidazol tai Metronidazolum.)

Mistä nuo suolistotulehdukset sitten voisivat johtua? Kuitenkin oma itse lottoaisin kidusloisien puolesta koska nämä kalat hengittävät muita tiheämmin, mutta eikös jos vesiarvot ovat kohdallaan ja välillä kala syö niin kalan oman vastustuskyvyn pitäisi saada kidusloiset kuriin.. Tätä on kuitenkin jatkunut useita viikkoja..

Mitenkä muuten Jusa jos luet tämän, onko niillä sinun samasta poikueesta olevilla malboroilla ollut mitään vastaavia ongelmia?

quote:
Jos sinulla CalypsoMaikkeli ei tuttua lääkäriä ole joka sinulle Flagylia kirjoittaa niin hätätilassa saat lääkkeen minulta.
Formaliinin käyttöä en tässävaiheessa vielä suosittele. Formaliinillä saa kidusloisissa saman aikaan minkä voimakkaalla suolakylvylläkin = elävä kidusloiskanta kuolee, palatakseen takaisin sitämukaa kun akvaarion pohjasta kuoriintuu uusia loisia. Eli hyöty on kidusloisiin vain välillinen, niin valitettavasti muillakin lääkkeillä. Lisäksi formaliini tappaa kalan pinnalta myös mahdollisia muita loisia, sekä väärinannosteltuna tappaa akvaarion "hyödyllisen" bakteerikannan.

Flagylin saaminen ei ole ongelma. Tuon tiesinkin, ettei formaliini varmaankaan tapa kuin elävät loiset ja paremman tuloksen saa vain flubenolilla. On vaan niin outoa että välillä täysin terve ja reipas kala lopettaa syömisen kertalaakista.. eikai kidusloiset tuommoista aiheuta.. Ehkä niillä on sekä kidusloisia sekä suolistotulehduksia..
Minä kun en pysty kuin ns. valistumattomaan arvailuun.

En usko että veden vaihdoissakaan ongelmaa on enkä kyllä rupea päivittäiseen vaihtorumbaankaan.. Ehkä kokeilen sitä Flagylia.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:Mitenkä muuten Jusa jos luet tämän, onko niillä sinun samasta poikueesta olevilla malboroilla ollut mitään vastaavia ongelmia?
Kaikki viisi voi paksusti, kiitos kysymästä. En kyllä tiedä, ainahan niissä jotain voi olla, mutta jos ne ja kuten kaikki muutkin syövät ruokaa suhteellisen ahnaasti useita kertoja päivässä, en ala lääkitsemään kun ei ole mitään syytä.

Enemmänkin ongemia on ollut erään kasvattajan lähettämistä liian pienistä poikasista, vasta 3:n kuukauden päästä alkaa jotain merkkejä värityksestä ilmaantumaan ja kyseiset kaksi yksilöä eivät luultavasti tule koskaan kasvamaan kunnolliseen mittaansa. Mutta molemmat kyllä syövät hyvin ja ovat olleet terveinä, joten eihän sitä tiedä, ehkä niistä vielä jotain tulee, aika näyttää. Ei kuitenkaan ole vielä silmän/pään koko mitenkään hälyttävä muuhun kroppaan verrattuna.
Ville V
Senior Member
Senior Member

quote:
Ville olen samaa mieltä lämpöjen nostosta jos lääke sekoitetaan veteen mutta en pidä sitä aivan vältämättömänä jos kaloille lääkkeen syöttää.

Piti vielä ihan tarkastaa ko. lämpötilat kotiin päästyäni. Kyseisessä artikkelissa (Common discus medication dosages)kyllä nimenomaan painotettiin, että Metronidazol ei ole vaikuttava alle 32 asteen lämpötiloissa, oli lääke sitten ruuassa tai vedessä. Sitä mihin ko. väite perustuu ei kerrottu.

Lämpotilan nostostoa ei kyllä muiden kajojen lääkinnnän (Metronidazol) yhteydessä useinkaan oteta esille, johtuen varman useiden kalojen matalammasta lämpötilansietokyvystä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

quote:

Piti vielä ihan tarkastaa ko. lämpötilat kotiin päästyäni. Kyseisessä artikkelissa (Common discus medication dosages)kyllä nimenomaan painotettiin, että Metronidazol ei ole vaikuttava alle 32 asteen lämpötiloissa, oli lääke sitten ruuassa tai vedessä. Sitä mihin ko. väite perustuu ei kerrottu.

Lämpotilan nostostoa ei kyllä muiden kajojen lääkinnnän (Metronidazol) yhteydessä useinkaan oteta esille, johtuen varman useiden kalojen matalammasta lämpötilansietokyvystä.

Ok. Ville uskotaan painettuun sanaan, en itse ole käyttänyt noin korkeaa lämpötilaa flagylin kanssa (koska en tiennyt flagylistä tuota) mutta esim reikätaudin hoidossa flagyl on tehonnut minulla matalammissakin lämpötiloissa.

Muokattu - Timppa on 01/02/2002 13:01:08
Ville V
Senior Member
Senior Member

quote:

Ok. Ville uskotaan painettuun sanaan, en itse ole käyttänyt noin korkeaa lämpötilaa flagylin kanssa (koska en tiennyt flagylistä tuota) mutta esim reikätaudin hoidossa flagyl on tehonnut minulla matalammissakin lämpötiloissa.

Sitä en epäillytkään etteikö flagyl "toimisi" matalammissakin lämpötiloissa, käytetäänhän sitä muillakin kaloilla kuin kiekoilla. Ilmeisesti vaikutus kuitenkin tehostuu lämpötilan noustessa.
Tuskinpa olisit sitä käyttänyt jos se ei toimisi.

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Mistähän tuo suolistotulehdus voisi johtua, jos se nyt sitä on Jos lääkitsee kerran flagylilla on niin eikös tulehdus kuitenkin uusiudu kohta jos vika on vaikka vedessä tai ravinnossa...

Nyt kaikki kalat syövät ja elävät taas niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, vaikka pari kalaa oli viikon syömättä. En ruvennut siis lääkitsemään..

Joskus olen lukenut, että liiallinen sydänmössön syöttäminen voi aiheuttaa ummetusta. Voisikohan siinä olla jotain perää Ehkä pitäisi yrittää vähentää sydämen syöttämistä.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Jokuhan akvaario-oloissa mättää kun niin monella harrastajalla on kiekkojen terveyden kanssa ongelmia. Toisaalta on myös paljon hyvin kasvavia ja pääasiassa terveitä kaloja. Suoran syy-seuraus-suhteen lisäksi (huono ravinto -> suolisto-ongelmat) kalan yleisen vastustuskyvyn taso vaikuttaa sen kykyyn karistaa pöpöt. Luulen, että seuraavat tekijät pitää ainakin olla kunnossa.

Vesi: Tehokas suodatus, silti tiheä vaihto, lt 28-30, pH ei pomppiva ja < 7.5

Akvaario: Uskon että riisuttu akvaario (mahdollisimman vähän kasveja & hiekkaa) on paras kasvavalle kalalle. Saa väittää vastaan.

Ravinto: Vaihteleva ja pääpaino ei-kuivassa tavarassa. Itse tehden sydänmössöstä saa varmasti tasapainoisen, eikä se yksin voi olla syy suolisto-ongelmiin. Kun on nähnyt Kuopion kiekkomafian kaloja, niin tulee väkisin mieleen että ainakin kasvun suhteen niiden perinteinen sydänmössö (sydän, kala, hieman kasvikuituja, vitamiinit & hivenaineet) on hyvää tavaraa kiekkokaloille. Jotkut vannovat maailmalla etteivät lois- ja bakteeripaineen takia syötä tavallisia surviaisia, ainoastaan säteilyttämällä steriloituja (Hikari, saako muuten Suomesta??).

Kalat: Vahvoista ja hyvinkasvaneista emoista tulee todennäköisesti vahvempia kaloja kuin sairastavista ja geneettisistä syistä (esim. sisäsiittoisuus) pieneksi jääneistä emoista.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Melkovarmasti aiheuttaakin, varsinkin jos sydänmössössä on suhtessa liikaa sydäntä ja sitä käytetään kalojen ainoana ruokana.

Ummetus/suolitukos taas saattaa aiheuttaa palstalla aiemminkin käsiteltyä "päälläseisontatautia"(oireidensa puolesta). Tällöin kyseessä ei luonnollisestikaan ole uimarakon bakteeriperäinen sairaus. Päälläseisonta saattaa kuitenkin jäädä tässäkin tapauksessa pysyväksi, jos toimenpiteisiin suolitukoksen poistamiseksi ei ryhdytä 3-5 vrk:ssa päällään seisomisen alettua.

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

quote: Jokuhan akvaario-oloissa mättää kun niin monella harrastajalla on kiekkojen terveyden kanssa ongelmia. Toisaalta on myös paljon hyvin kasvavia ja pääasiassa terveitä kaloja. Suoran syy-seuraus-suhteen lisäksi (huono ravinto -> suolisto-ongelmat) kalan yleisen vastustuskyvyn taso vaikuttaa sen kykyyn karistaa pöpöt. Luulen, että seuraavat tekijät pitää ainakin olla kunnossa.

Vesi: Tehokas suodatus, silti tiheä vaihto, lt 28-30, pH ei pomppiva ja < 7.5

Akvaario: Uskon että riisuttu akvaario (mahdollisimman vähän kasveja & hiekkaa) on paras kasvavalle kalalle. Saa väittää vastaan.

Ravinto: Vaihteleva ja pääpaino ei-kuivassa tavarassa. Itse tehden sydänmössöstä saa varmasti tasapainoisen, eikä se yksin voi olla syy suolisto-ongelmiin. Kun on nähnyt Kuopion kiekkomafian kaloja, niin tulee väkisin mieleen että ainakin kasvun suhteen niiden perinteinen sydänmössö (sydän, kala, hieman kasvikuituja, vitamiinit & hivenaineet) on hyvää tavaraa kiekkokaloille.

Uskoisin että nuo perusasiat ovat aika hyvin kohdallaan. 280l-akvaariossa on fluval-3 ja eheim ecco(en muista numeroa mutta suurin niistä) ulkosuodattimet, sekä sisäsuodatin. Vettä vaihdan 1/3 joka kolmas päivä eli keskimäärin vähän yli pari kertaa viikossa. Lämpötila on tasainen 30C ja pH hyvinkin tasainen 6.5.

Kasveja ja hiekkaa löytyy.. Pääravintona on itsetehty sydänmössö, jossa on n. puolet kalaa. Lisäksi kalat saavat ainakin kerran päivässä kiekkorakeita tai hiutaleita, sekä silloin tällöin kaupasta ostettua kiekkopakastetta, jossa on ainakin kalkkunansydäntä, katkarapua ja niitä valkoisia "matosia" jotka jäävät pinnalle kellumaan ja silloin tällöin surviaista.

quote:Kalat: Vahvoista ja hyvinkasvaneista emoista tulee todennäköisesti vahvempia kaloja kuin sairastavista ja geneettisistä syistä (esim. sisäsiittoisuus) pieneksi jääneistä emoista.

Kiekkoni eivät ole sisäsiittoisia ja toisella harrastajalla olevat saman poikueen kiekot ovat terveitä. Vika on siis minun hoidossani, mutta missä
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

quote:Kiekkoni eivät ole sisäsiittoisia ja toisella harrastajalla olevat saman poikueen kiekot ovat terveitä. Vika on siis minun hoidossani, mutta missä

Ei välttämättä, ei noin voi verrata. Liian paljon muuttujia, kuten sinulla esim. aikaisemmin akvaariossa olleet kalat ja niiden jättämät pöppöset esimerkkinä mainitakseni.

Tuo sinun kalojesi vaiva kuullostaa kyllä ihmeelliseltä. Kyseessä voisi olla jokin suolitukos sopimattomasta ruuasta, mutta jos nämä kaksi kalaa ovat aina samat, niin sekin mahdollisuus sulkeutuu pois jos toiset kalat eivät reagoi noin?

Ei auta kuin seurata ja pitää vesiolosuhteet mahdollisimman hyvinä, eläen akvaarion kanssa aivan normaalirutineilla.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”