Kotilo-ongelma

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kotilo-ongelma

Viesti Kirjoittaja saaga »

Löytyykö maailmasta mitään myrkkyä joka veisi nuo kotilot/kudun mennessään, vahingoittamatta kuitenkaan kaloja??
Käsin olen jo niitä nyppinyt kasan pois mut aina niitä ilmestyy lisää :/
Juwel Rekord 120
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kotilo-ongelma

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mitä, jos hankkisit muutaman petokotilon? Ne lisääntyvät huomattavasti hitaammin kuin mitkään roskakotilot, ovat mukavannäköisiä (erityisesti nuo pikkuiset ovat mun mielestä oikein kivoja "raitapaitoja") ja hoitavat kiitettävästi roskakotiloiden tuhoamisen.

Linkki
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kävin ostaa seran snails ex evästä ja nyt ohjeiden kanssa on pulma (hölmö ei ällyy) eli..
- Sulje suodatin ja ilmasta akvaario hyvin (mitä tuo ilmastus tarkoittaa?)
-huolehdi hyvästä vedenkierrätyksestä (eikös se tuo suodatin sitä juuri kierrätä?)

Pikaisia vastauksia kaivaten?
Juwel Rekord 120
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

En tiedä Seran Snail Ex:stä mitään, mutta erikoinen ohje kuitenkin on käskeä sulkemaan suodatin. Mitä tuo sisältää? Ilmastuksella ja vedenkierrätyksellä tuossa tarkoitetaan sitä, että vesi pidetään hapekkaana. Esimerkiksi ilmapumpun ja hohkakiven avulla.

Ylimääräiset kemikaalit akvaariossa on huono valinta. Kotiloista selviää kyllä nyppimällä ne päivittäin maltillisesti parin viikon ajan.
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

milläs tuon kauhean määrän kutua saa pois? Huono lappoa kun on hiekkapohja.. :/
Juwel Rekord 120
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Jos ne muutaman petokotilon hankit, lakkaa sitä kutuakin tulemasta jossain vaiheessa. Itselläni ei pahemmin kutua ole tullut lasiin, vaan kasveihin ja somisteisiin. Kasveista olen vain rapsuttanut pois ja antanut olla, somisteet olen ottanut pois ja rapsutellut kylppärissä hammasharjalla kudut ja näkymättömän pienet poikaset pois.
saaga
Junior Member
Junior Member
Viesti:

nyt oon kyllä vähän kahden vaiheilla että miten teen.. Akvassa on tosiaan hiekkapohja ja näin ollen myös kierteissarvikotiloita.. Kuoleekohan nämäkin sitten jos tuon myrkyn tuonne heitän? (siis kierteisiä en halua hävittää)
Petokotiloita voisi myös harkita mutta eikös ne syö sitten nuo kierteisetkin?
Hiekkapohjan vuoksi haluaisin nuo kierteiset säilyttää..
Juwel Rekord 120
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kyllä ne petokotilotkin sitä pohjaa möyhii. Kotilomyrkyt eivät valikoi, vaan tappavat kaikki kotilot myös siis kierteiset (ja pedot).
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Mulla on kans ollu kotiloiden kanssa ongelmia. Aina välillä raaputtelen hammasharjalla somisteita (juuri niin kuin joku jo neuvoikin tekemään) ja nypin kotiloita aina tylsien hetkien tullen. Tänään myös kasveja karsiessa irroittelin munia sieltä. On ainakin mulla kanta selvästi romahtanut sitten huippuhetkien.
Onnea yritykseen!
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”