Mikä olis harvinaisempi monninen?
Valvoja: Moderaattorit
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mikä olis harvinaisempi monninen?
Kun altaani koko suureni, on aikomukseni lisätä monnisten määrää. 4 eri lajia ajattelin. Ennestään on 10 rusoa ja 10 helmimonnista. Kolmanneksi ostan ehkä, siis ehkä, ihan kuparimonnisia 10 kpl niiden edullisen hinnankin takia. Meilläpäin on kaupassa juuri tällä hetkellä ihan kivan näköistä kuparia, joilla "harteilla" on pieni kullanhohtoinen juova, ne olikin ihan nättejä. Mitähän muotoa ne lienee?
Mutta neljänneksi lajiksi ajattelin hankkivani jotain harvinaisempaa ja mielenkiintoista lajia sen saman 10 kappaletta, keksiikö joku, mikä se voisi olla? Toivomus on, että mahdollisimman selkeästi ne erottuu oman lajisiksi noista muista. Nyt rusot, helmet ja ehkä ne kuparit oliskin noin. Veden lämpö on 26 astetta. Perun vihreitä mulle on jo tulossa, mutta ne menee ihan omaan altaaseensa.
Mitä mieltä muut on siitä, että mahtuuko 660 litraiseen 40 monnista? Muita pohjalajeja on pari ja tuleekin olemaan kenties 4 - 6 pientä plekoa.
Mutta neljänneksi lajiksi ajattelin hankkivani jotain harvinaisempaa ja mielenkiintoista lajia sen saman 10 kappaletta, keksiikö joku, mikä se voisi olla? Toivomus on, että mahdollisimman selkeästi ne erottuu oman lajisiksi noista muista. Nyt rusot, helmet ja ehkä ne kuparit oliskin noin. Veden lämpö on 26 astetta. Perun vihreitä mulle on jo tulossa, mutta ne menee ihan omaan altaaseensa.
Mitä mieltä muut on siitä, että mahtuuko 660 litraiseen 40 monnista? Muita pohjalajeja on pari ja tuleekin olemaan kenties 4 - 6 pientä plekoa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
marinum
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Mikä olis harvinaisempi monninen?
Minun ehdotuksia olisi kultapäämonninen, nokimonninen tai safiirimonninen. Kaksi ekaa menee 27 asteeseen ja safiiri 28 asteeseen saakka.
Itsellä on 464 litraisessa kupareita, helmiä, safiireita ja ruusumonnisia.
Itsellä on 464 litraisessa kupareita, helmiä, safiireita ja ruusumonnisia.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
bj
- Advanced Member

Noita kultapäitä mä joskus kyllä mietinkin... hmm tarvii tutustua noihin, varsinkin tuohon safiiriin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
Mörrikkä
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ylänkömonninen (Corydoras weitzmani) olisi "vähän" harvinaisempi, mutta sitä saa ainakin yhdestä helsinkiläisestä liikkeestä. Tosin tämä on jo jonkin verran arvokkaampi hankinta 
-
iomeron
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
En tiedä, onko Nokimonninen harvinainen, mutta kaunis on! Väritys on sininen ja rusehtavat evät. Mulla on itsellä helmi-, panda- ja nokimonnisia samassa akvassa.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
bj
- Advanced Member

Tuo ylänkömonninen on joo ehkä hitusen kallis jos aion pitää kiinni siitä, että kymmenen laittaisin. Tuo nokimonninen sopisi hyvin ulkonäöltään tuohon mun joukkoon. Onkohan ne kuinka herkkiä?
Ne mustat monniset nimi tais olla "black venezuela" on jo monnisiksi aika kalliita.
-
memma
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Suosittelen lämpimästi jotain pitkäkuonoista monnista. Itselläni on Corydoras sp. Andreas, josta en ole vielä vakuuttavasti saanut selvyyttä, onko se oma, Perusta vastalöydetty lajinsa vai hiirimonnisen (Corydoras stenocephalus) "uusi kauppanimi"
Hiirimonnisestakin kun näyttää olevan monennäköistä kuvaa liikkeellä (eri lajeja?) ja lisäksi nuoret kalat ovat eri näköisiä kuin aikuiset.. Kalojeni kiduskansissa ja kyljissä on turkoosi metallikiilto, mikä ei välity kuvista ylipäätään kovin hyvin, evät ovat punertavat. Muutenhan nuo eivät juuri väreillä koreile.
Oli minulla sitten mitä monnisia tahansa, ihania ovat
Kokoa on eri tavalla kuin normimallisessa Perun vihreässä, joita altaassa myös on, sillä nämä kalat ovat korkeita ja evät ovat suuret ja viikset pitkät. Nämä myös käyttäytyvät aivan eri tavalla kuin Perun vihreät, sillä ottavat jatkuvasti kontaktia toisiinsa. En tiedä, tekevätkö pitkäkuonoiset ihan yleisesti näin, vai onko enemmän tai vähemmän lajikohtainen ominaisuus. Näillä se näyttäisi olevan ihan tavallista, eivätkä kalat ole millänsäkään pienestä kiusaamisesta. Varsinaisesti en puhuisi ihan aggressiivisuudesta, mutta kalat käyvät vähän väliä tönimässä toisiaan, pyörivät pareittain vinhasti ympyrää ja ajavat toisiaan vauhdilla takaa pienen matkan, kunnes molemmat taas alkavat kyntää pohjaa vierekkäin omissa aatoksissaan.
Nämä myös työntävät sen kuononsa kunnolla hiekkaan, joten on helppo uskoa, että luonnossa pitkä- ja lyhytkuonoiset monniset voivat elää samalla alueella, koska syövät eri tasoista. Ilmeisesti pitkäkuonoiset asustavat osittain myös hieman erisyvyisessä vedessä, jossa virtausta on enemmän. Ainakin nämä kalat ovat vahvoja! Nämä sp. Andreas-monniset sekä varsinkin muuten Perun vihreät usein unohtavat olevansa pohjakaloja, sillä suhaavat paljon myös ylemmissä vesikerroksissa.
Uskon siihen, että yhdistämällä vieläpä hyvin erinäköiset lyhyt- ja pitkäkuonoiset monniset samaan altaaseen, riski lajien väliseen risteytymiseen on pienempi, kuin pitämällä kovasti paljon toisiaan käytökseltään ja ulkonäöltään muistuttavia lajeja yhdessä. Sp. Andreas tuskin kovin helpolla akvaariossa edes kutee, mutta nuo Perun vihreät taas tämän tästä. Risteytyspoikasten ilmaantuminen toki estyy melko lailla hyvin myös, jos altaassa on kaloja, jotka joka tapauksessa syövät mätimunat tai pienet poikaset.
Oli minulla sitten mitä monnisia tahansa, ihania ovat
Nämä myös työntävät sen kuononsa kunnolla hiekkaan, joten on helppo uskoa, että luonnossa pitkä- ja lyhytkuonoiset monniset voivat elää samalla alueella, koska syövät eri tasoista. Ilmeisesti pitkäkuonoiset asustavat osittain myös hieman erisyvyisessä vedessä, jossa virtausta on enemmän. Ainakin nämä kalat ovat vahvoja! Nämä sp. Andreas-monniset sekä varsinkin muuten Perun vihreät usein unohtavat olevansa pohjakaloja, sillä suhaavat paljon myös ylemmissä vesikerroksissa.
Uskon siihen, että yhdistämällä vieläpä hyvin erinäköiset lyhyt- ja pitkäkuonoiset monniset samaan altaaseen, riski lajien väliseen risteytymiseen on pienempi, kuin pitämällä kovasti paljon toisiaan käytökseltään ja ulkonäöltään muistuttavia lajeja yhdessä. Sp. Andreas tuskin kovin helpolla akvaariossa edes kutee, mutta nuo Perun vihreät taas tämän tästä. Risteytyspoikasten ilmaantuminen toki estyy melko lailla hyvin myös, jos altaassa on kaloja, jotka joka tapauksessa syövät mätimunat tai pienet poikaset.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
Mabo
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Black venezuelat ovat mustia kuparimonnisia eli niitä ei kannata varmaan laittaa samaan altaaseen normikuparien kanssa risteytymisvaaran vuoksi.
Itse päätyisin jo ehdotetuista varmaan kultapäihin tai safiireihin. Ylänkömonnisia on myös Leppävaariossa.
Itse päätyisin jo ehdotetuista varmaan kultapäihin tai safiireihin. Ylänkömonnisia on myös Leppävaariossa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
Phoxinus
- Senior Member

Korumonninen (Corydoras elegans) tai naponkorumonninen (C. napoensis)? Elegans-ryhmän lajit uivat paljon myös välivedessä.
Monninomistaja jo vuodesta -94.
-
bj
- Advanced Member

Mielenkiintoisia viestejä, kiitokset kovasti ja jatketaan. Kun nyt aloin jo innostua noista nokimonnisista ja ehkä saankin niitä hankittua nyt ensin, saattaapi olla, etten kuitenkaan otakaan sitten noita kupareja ollenkaan, niiden ostolla en pidäkään nyt kiirettä ettei sitten harmittaisi, vaan kattelen ajan kanssa neljänneksi lajiksi myöskin jotain erikoisempaa (nuo nokimonniset kun jo auttaisi suurempaan hinkuun saada lisää monnisia ja mulle uusia tuttavuuksia).
Nuo pitkäkuonoiset kiinnostaisi kovasti, vähän on tähän asti hirvittänyt se, kun Rassi sanoo niitä herkemmiksi, saisinkohan pidettyä ne hengissä...
Pitää muokata vielä, että sitä risteytymisvaaraa en usko olevan tuolla, kun helmimonniset on kuteneet monen monta kertaa, eikä niistä koskaan ole poikasia päässyt kehittymään. Menee munat aina parempiin suihin. Ja toisaalta, tämä on yksi syy myös, miksi haluan, että eri lajit on selkeästi eri näköisiä. En siis laita useita esim. samankaltaisesti pilkullisia lajeja samaan.
Nuo pitkäkuonoiset kiinnostaisi kovasti, vähän on tähän asti hirvittänyt se, kun Rassi sanoo niitä herkemmiksi, saisinkohan pidettyä ne hengissä...
Pitää muokata vielä, että sitä risteytymisvaaraa en usko olevan tuolla, kun helmimonniset on kuteneet monen monta kertaa, eikä niistä koskaan ole poikasia päässyt kehittymään. Menee munat aina parempiin suihin. Ja toisaalta, tämä on yksi syy myös, miksi haluan, että eri lajit on selkeästi eri näköisiä. En siis laita useita esim. samankaltaisesti pilkullisia lajeja samaan.
-
tilli85
- Senior Member

- Viesti:
Itse olin tossa viikolla ostamasa leipardinommisia tai jaguaarinommiasia kun koskaan aikaisemmin miulla noita ei ole ollut mutta jäi kyl kalat liikkeeseen. hinta 7,90€/kpl ja myyjä viel sanoi että nyt on kuulemma monnisten hinnat nousussa että ensi kerralla kun tuun ostaa saattaa olla hinta jo 10€/kpl.
Mut kyl miulle noita monnisia viel tulee. Aikaisempaa monnis kokemusta on kupari-, safiiri-, täplämonnisista.
Mut kyl miulle noita monnisia viel tulee. Aikaisempaa monnis kokemusta on kupari-, safiiri-, täplämonnisista.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Millä myyjä perusteli monisten hinnan nousua?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
memma
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Kieltämättä itseänikin on Panssarimonnit-kirjassa lausutut varoitukset estäneet hankkimasta pitkäkuonoisia monnisia jo vuosien ajan. Luulen (ja nyt tulee puhdasta mutua), että sekä pitkä- että lyhytkuonoisissa monnisissa on herkempiä ja vähemmän herkkiä lajeja. Voi olla, että pitkäkuonoiset arvostavat suhteellisesti useammin jotenkin tasaisempia vesiolosuhteita, veden virtausta ja hapekkuutta tms. ja tämä voinee olla hankalaa saavuttaa ihan pienessä altaassa. Altaasi on kuitenkin jo sen kokoinen, että vesiarvoja on perin hankalaa saada ihan kuralle, ainakaan tekemättä joitain ihan aloittelijoiden klassisia perusmokia. Tai vaikka yrittäisi niilläkinbj kirjoitti:Nuo pitkäkuonoiset kiinnostaisi kovasti, vähän on tähän asti hirvittänyt se, kun Rassi sanoo niitä herkemmiksi, saisinkohan pidettyä ne hengissä..
Käyttäjien kokemuksista olen saanut sellaisen kuvan, että juuri nokimonninen on lyhytkuonoisista monnisista sieltä suht herkimmästä päästä. Black Venezuela-kuparimonninen on samanlainen, muutenkin siis kuin väritykseltään, mutta se onkin pilattu jalostuksessa.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
-
iomeron
- Advanced Member

Joo on ne mutoksille sillain herkkiä, että mulla kuoli niitä muutamia kotiutusvaiheessa sekä siinä vaiheessa kun vaihdoin ne altaasta toiseen(kaks muuttoa aika lyhyellä aikavälillä). Ne oli silloin ihan pieniä. Nyt kun ovat kasvaneet ja olot vakaat, niin ei ole mitään ongelmia ollut tai kuolemia.bj kirjoitti:Tuo ylänkömonninen on joo ehkä hitusen kallis jos aion pitää kiinni siitä, että kymmenen laittaisin. Tuo nokimonninen sopisi hyvin ulkonäöltään tuohon mun joukkoon. Onkohan ne kuinka herkkiä?
-
marinum
- Advanced Member

Puutorin Akvaariossa oli ainakin vime viikolla vielä nokimonnisia
.
-
tilli85
- Senior Member

- Viesti:
Joitain monnisia kuulemma vaikea saada lisääntymään.Deicide kirjoitti:Millä myyjä perusteli monisten hinnan nousua?
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
bj
- Advanced Member

Ok. Mulla olikin hämärä käsitys jossain taka-alalla niiden herkkyydestä. Mut jospa ottaisi riskin, Marilla noita ois listalla, tietty jos kuolevat, ni kalliiksi kyllä sitten tulee, mutta jos kymmenestä jäisi kuitenkin suurin osa henkiin... Katotaan ny, miten mun suunnitelmien käy. Tuo on kyllä totta, ettei isommassa akvassa vesiolot heittele kovin helpolla.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Tuotah... Ja mitenkäs tämä on uusi tieto, että joitain lajeja on hankalampi saada lisääntymään kuin toisia?tilli85 kirjoitti:Joitain monnisia kuulemma vaikea saada lisääntymään.Deicide kirjoitti:Millä myyjä perusteli monisten hinnan nousua?
Ennemmin hintojen ( tarkemmin sanoen hinnan määräytyminen yksilölle) nousu riippuu useinkin jokaisen lastin kohdalla siitä, kuinka kalliiksi ko. lastin maahantuonti tulee, mahdolliset tappiot (kuolemat kuljetuksessa/karanteenissa) ja varmasti myös siitä miten helposti lajia ylipäätään on markkinoilla saatavilla sillä hetkellä, eli luonnosta tuoduilla riippuu varmastikin esim. siitä onko menossa sade,- vai kuivakausi.
Joidenkin lajien viljely vaikuttaa olevan mahdotonta, joten nämä tuotetaan harrastuksen piiriin luonnosta joten hintakin määräytyy sen mukaan = kallis (n.1 €->).
Toisia lajeja taas on mahdollista viljellä, mutta se ei ole helppoa ja esim. poikaskuolleisuus saattaa lajin kohdalla olla suurehko = melko kallis (n.8-15€).
Kolmannet ovat helpohkoja kudettaa ja yleensä saatavilla olevia lajeja = kohtuu hinta (n.6-8€).
Neljännet taas eivät oikeastaan tunnu kaipaavan mitään vippaskonsteja poikasten tekemiseen, vaan lisääntyvät ihan itsekseen = halpa (n. 3-6€).
(Hinta-arviot ihan omiin kokemuksiin ja omiin mietteisiin halpa vs. kallis-asiasta perustuvia.)
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
iomeron
- Advanced Member

Paljo maksaa muuten nokimonninen siellä päin? Täällä 11e kipale.bj kirjoitti:Ok. Mulla olikin hämärä käsitys jossain taka-alalla niiden herkkyydestä. Mut jospa ottaisi riskin, Marilla noita ois listalla, tietty jos kuolevat, ni kalliiksi kyllä sitten tulee, mutta jos kymmenestä jäisi kuitenkin suurin osa henkiin... Katotaan ny, miten mun suunnitelmien käy. Tuo on kyllä totta, ettei isommassa akvassa vesiolot heittele kovin helpolla.
Saattaahan ne jäädä vaikka kaikki henkiin, mulla oli vasta perustettu akva, niin ei varmaan vielä ollu täysin ihanteelliset olot. Pitäiski muuten itelläkin ostaa muutama lisää. Tällä hetkellä niitä on vain 4, mutta viipottavat tuolla tyytyväisenä muitten monnisten kanssa.
-
bj
- Advanced Member

Ni siis nyt vasta hokasin noi kaikki tulleet viestit, marinum sanoo, että puutorilla oisi nokimonnisia, no mä jo vähän hieroin kauppoja eli laitoin s-postia eteenpäin. No, katsotaan...
Marilla ne on 15,50, mutta noita puutorin hintoja en tiedä, tietäisikö marinum?
Marilla ne on 15,50, mutta noita puutorin hintoja en tiedä, tietäisikö marinum?
-
marinum
- Advanced Member

^^ bj en kyllä nyt varmaksi muista, mutta kyllä ne kai yli kympin oli kipale.
-
bj
- Advanced Member

ok, kiitti marinum
"Black venezuelat ovat mustia kuparimonnisia eli niitä ei kannata varmaan laittaa samaan altaaseen normikuparien kanssa risteytymisvaaran vuoksi."
Mun mielest niistä vois tulla aika siistei
Mun mielest niistä vois tulla aika siistei
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Todennäköisimmin niistä tulisi normi kuparimonnisen näköisiä tai sitten noita mustia, pahimmassa tapauksessa hailakan harmahtavia. Risteyttäminen ja varsinkaan risteymien eteenpäinmyynti ei ole millään muotoa toivottavaa. Luonto itsessään tarjoaa meille mitä moninaisimman tarjonnan erilaisia lajeja, joten usein ihmisten kehittämät värimuodot, evämuodot yms. ovat varsin käsittämättömiä.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)