Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Viheria_elegia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 13:52, 29.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Viheria_elegia »

Kultakaloja ja ehdottomasti joko ihan ''tavallisen'' muotoisia tai komeettoja yritän tässä kasvattaa. Kalat päättivät ryhtyä kutemaan omatoimisesti joten siirsin kasvin jossa munia omaan 80 litraseen akvaan. Saapa nähdä kuinka käy. :roll:
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Deicide kirjoitti:
Deicide kirjoitti:C.similiksetkin sai tänään oman lajialtaan. Nyt vain kutua odottelemaan.
Nyt on C. similiksiä ainakin kahdesta kudusta selvinneitä poikasia. Isommat vajaa pari senttiä, ja pienemmät noin sentin. Myös C. elegans kutee jatkuvasti, mutta isompia poikasia en ole vielä tavannut.

C. metaen reilun sentin kokoisia poikasia altaassa! :mrgreen:
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Otin muutamia päiviä sitten kuparimonnisten munia erilliseen pikkukippoon. Ei oikein hienosti alkanu niitten viljely, ku vain yksi poikanen kuoriutui. Eilen keräilin munasia useita kymmeniä lisää ja kehittyminen näyttää hyvältä. Toivottavasti tuo yksinäinen reppana saa pian kavereita. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Onhan siinä kipossa reilu hapetus?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Deicide kirjoitti:Onhan siinä kipossa reilu hapetus?
On, siellä on tehokas hapetin ja pieni suodatinkin. Vesi liikkuu kyllä reilusti. Luulen, että eka erästä meni munia parempiin suihin. Ilmeisesti muutaman pintakasvin mukana oli tullut pari roskakotiloa ja kierteistä. Olisko ne sitten popsineet munat? Poimin tyypit pois sieltä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mä luulisin, ettei kierteiset syö noita kutuja. Itsekkin olen sitä kyllä epäillyt, mutten sitä kyllä varmaksi voi sanoa. Mulla on altaat pullollaan kierteisiä ja ainakin C. sterbaita jää kasvamaan aivan kylliksi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Deicide kirjoitti:Mä luulisin, ettei kierteiset syö noita kutuja. Itsekkin olen sitä kyllä epäillyt, mutten sitä kyllä varmaksi voi sanoa. Mulla on altaat pullollaan kierteisiä ja ainakin C. sterbaita jää kasvamaan aivan kylliksi.
Tuolla oli muunnoslimakotilo ja pari kehäkotiloa lisäksi.. :(
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Feliza
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 20:34, 01.06.2009
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Ei tätä vielä viljelyksi voi sanoa, kun täplämonniset päättävät lisääntyä oma-aloitteisesti. :)
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
HannaManna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:41, 28.02.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja HannaManna »

Musta-aavetetran poikasia on nyt pikkuinen satsi poikas altaassa. Saa nähdä montako onnistun pitämään hengissä. Ainakin yhden olen onnistunut kasvattamaan ja nyt kolme kk vanha tyttö tetra jo porhaltaa aikuisten kanssa. Poikasia oli vain silloin kaksi kun en saanut enempää kutua talteen, enkä oikestaan tiennyt ottaaneeni musta-aavetetrojen kutua..no mutta kuitenkin yksi pikkuinen tetra tuli kasvatettua. Toivon vaan, että nämä uudet pikkuiset selviävät hengissä, olis kiva jos sais kasvatettua näistä enemmän kuin yhden. Katsotaan miten käy :) Noita tetroja tulis kyllä varmaan aikas paljon jos hommaisin kunnon kutualtaat ja muut systeemit (ovat kovia kutemaan). Tää mun viljely taitaa kyllä jäädä näihin poikasiin.

Taistelukaloja myös kovasti yritän kasvattaa. Hyvä pariskunta on, mutta vielä ei oo kutu onnistunut, kun on niin nuija toi taisto-ukko. Mutta ehkä minäkin vielä jonain päivänä näen pikku taistoja :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tällähetkellä 84L akvaariossa on isohko parvi kuparimonnistenpoikasia kasvamassa.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja bj »

iomeron kirjoitti:
Deicide kirjoitti:Mä luulisin, ettei kierteiset syö noita kutuja. Itsekkin olen sitä kyllä epäillyt, mutten sitä kyllä varmaksi voi sanoa. Mulla on altaat pullollaan kierteisiä ja ainakin C. sterbaita jää kasvamaan aivan kylliksi.
Tuolla oli muunnoslimakotilo ja pari kehäkotiloa lisäksi.. :(
Mulla aika vankka kokemus, että kierteiset syö kyllä. Oli kutua semmoissa kaupan verkkohäkissä, reunat ehkees puolisen senttiä veden yläpuolella. Muutamaan päivään en kattonut ja kun piti tarkistaa, ni kutu hävinnyt ja olikos se kuus kierteistä häkissä sisällä. Taisi ne olla aterioineet. Akvaarion laseista tai kasveista ne ei varmaan niitä kaikkia kumminkaan ehdikään löytää. Noista pienemmistä kotiloista en tiedä, pystyisikö ne vahingoittaa kutupalleroja.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mä olen seurannut noiden touhuja, kun hiissaavat itsensä kutupallojen lomasta, ja jopa ylikin, mutten ole saanut kiinni kutua syömästä. Onhan se tietysti mahdollista. Kierteisiä on kyllä aika aemeija, eikä kudut kyllä tahdo hävitä?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Feliza
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 20:34, 01.06.2009
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Feliza kirjoitti:Ei tätä vielä viljelyksi voi sanoa, kun täplämonniset päättävät lisääntyä oma-aloitteisesti. :)
Ainiin, ja onhan tuossa kasvamassa Keltakääpiöahvenia, jo 2-3cm kokoisia. Ne tosin tuli minulle jo reilusti herkän poikasvaiheen ylittäneinä, Amos on fisujen varsinainen kasvattaja, joten kasvatukseni jää lähinnä ruokkimiseen ja tuijottelun asteelle. Jos niitä tuijottaa tarpeeksi, niin ehkäpä jo sukupuolet erottuvat? Vastaherännyt miehisyys/naisellisuus kun tuntuu katoavan heti, jos vähänkin fisu säikähtää...
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Aloittelen viljelyä kuparimonnisilla (kutu lasissa tälläkin hetkellä) ja kirsikkabarbeilla, näin niinkuin harjoittelumielessä valitsin "helpot" lajit. Tarkoitus on siirtyä johonkin pieneen plekolajiin, kunhan tuo uusi allas kypsyy tarpeeksi ja saan siihen sisustuksen kuntoon lajiallasta silmällä pitäen. Sitä odotellessa..
Eiköhän tämä ollut tässä..
Gorydoras
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 17:02, 31.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Gorydoras »

Olen kasvattanut platyja, molleja ja kardinaalikaloja.
Tulevaísuudessa kasvatus kokeiluja aion tehdä kiilakyljillä, tetroilla ja monnisilla. Se, että onnistuuko, onkin sitten toinen tarina. [;)]
400 l. Juwel rio
Asukkaana altaassa: kiilakylkiä, ruusutetroja, panda-ja safiirimonnisia ja maatiaispartamonni.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Deicide kirjoitti:
Deicide kirjoitti:
Deicide kirjoitti:C.similiksetkin sai tänään oman lajialtaan. Nyt vain kutua odottelemaan.
Nyt on C. similiksiä ainakin kahdesta kudusta selvinneitä poikasia. Isommat vajaa pari senttiä, ja pienemmät noin sentin. Myös C. elegans kutee jatkuvasti, mutta isompia poikasia en ole vielä tavannut.

C. metaen reilun sentin kokoisia poikasia altaassa! :mrgreen:
Jes! nyt myös C. eleganssin +1cm poikasia tavattu! Värimuoto pitäisi olla "san Juan", enkä noita ole äkkiseltään muualla tavannut.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Viktor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 20:55, 20.08.2008
Akvaarioseurat: Seuraton
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Viktor »

Nut täällä viljellään myös salamanteriplekoja (Pecoltia sp.) ja Perun vihreitä monnisia.
suomen-suurin-kala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 22:59, 31.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja suomen-suurin-kala »

Täällä palettikalojen viljely menossa [;)] En ole mikään himoviljelijä, joten poikasia tulee melko hidasta tahtia. Neljäs poikue lähi viikkoina, mikäli kaikki menee hyvin.
Kala on kaveri, ei sapuska.
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Vahingossa näytän viljelevän myös kardinaalitetroja. Eilen huomasin, että altaassa kasvaa useamman kudun poikasia. Yksi näyttää jo olevan isompi, yksi hieman pienempi ja ainakin kolme aivan pikkuriikkistä poikasta. Nuo kaksi isointa varmasti jäävät tuolla henkiin, mutta pienemmistä täytyy toivoa, etteivät joudu kenenkään suupalaksi. Jos huomenna ovat pienimmät vielä tallessa, niin ajattelin siirtää ne omaan altaaseen kasvamaan.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minoonniin onnellinen! Kauniit Perun vihreät monniset ovat kuteneet kutualtaan pullolleen munia. Nyt ku vielä selviävät tuosta terveiksi kalanpoikasiksi, niin olis huippua. :mrgreen:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja bj »

Vau! Onnittelut. Onko sulla ne erilleen kutualtaassa? Eiköhän niistä osa ainakin ny selviä kumminkin. Nuo mun on kyllä kutuhaluja näyttäneet, mutta vielä en ole tuloksia nähnyt. Ne tosin sairastelikin muutaman kuukauden, että se vei varmaan halut joksikin aikaa, mutta onneksi enin osa selvisi.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Joo 8.10 laitoin 4 monnista 2u+2n n. 60litran altaaseen. Vaihtelin vesiä lähes päivittäin ja annoin aluksi pakasteverimatoja. Muutoin pohjanapuja. Eilen olin 13h töissä ja mies ei ollut muistanut laittaa valoja tonne altaaseen. Tänään ovat olleet kans päivän pimeässä. Töitten jälkeen ku lykkäsin valot päälle olikin mieluisa yllätys odottamassa. :) Siirsin nyt mammat ja paapat omaan altaaseen ja laitoin ilmastuksen tonne vauvalaan. Pitäs huvikseen yrittää laskee munia, mutta luulisin että reilusti yli 50kpl on.

Muoks: n. 200 munaa on. :mrgreen:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja bj »

No vitsit, eiköhän noista jotain tule, kun kukaan ei ainakaan siten syö palleroita. Valtavat määrät nuo juu, taitaa noita laskea.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Vitsi ku jännää! :mrgreen:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
PäiviP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 10:51, 27.12.2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Mitä kaloja kasvatat/viljelet?

Viesti Kirjoittaja PäiviP »

No kylläpäs ihmisillä kasvaa kaloja ja öttiäisiä hienosti :))
Meillä luonnonmuoto hunajarihmoja jo vuosia ja lisäksi tavoitteena A ja B-tasoisia tulisukarapuja.
Monta poikuetta on ollut ja oikeen kivannäköisiä :)
Perro, 8 kissaa, kolme kania, 12 alpakkaa, akva ja kanoja ja kukkoja :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”