Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maikku91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 13:58, 21.05.2007

Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja maikku91 »

Akvaariossani siehuu kotilo armeija ja sen ajattelin saada pienenemään harlekiininuoliaisten avulla. Vesiarvojen puolesta ne sopisivat akvaani, mutta mahtuuko nuoliaisparvi 140 litraseen? Tämän sivuston mukaaan harlekiininuoliainen vaatisi 250l purkin http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... ekiini.htm" onclick="window.open(this.href);return false; kun taas tämä väittää että 120l riittää http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... iaiset.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kumpaa pitäisi uskoa vai ovatko molemmat väärässä? Jos harlekiini nuoliainein ei mahdu niin onko olemassa joku nuoliais laji joka mahtuisi 140l purkkiini ja söisi kotilot?
Armi_Iidu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 14:38, 02.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pyhäranta

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja Armi_Iidu »

Marrku Varjon kirjan mukaan minimi on 128 litraa.. mutta viisaammat korjatkaa.
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja janma »

Eikö olisi helpompaa hankkia Petokotiloita?

Edit: Ja uskoisin enemmän tuohon millian tietoon tässä.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Melissa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:23, 18.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja Melissa »

Minulla on satalitraisessa 2 harlekiininuoliaista ja voivat nähdäkseni hyvin. Niitä ei kiinnosta edes liiskatut kehäkotilot, toisaalta tarjolla on helppoa pohjaruokaa. Uiskentelevat välillä rohkeina myös vapaassa keskivedessä. Olen miettinyt nimenomaan petokotiloita hommiin pitämään kurissa postitorvikotiloita. Rouskivat anubias nanat, mokomat.
54l , 100l , 200l
pikkulehtikala+
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 11:56, 09.07.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala+ »

Kyllä minä ainakin uskaltaisin pistää 140 litraiseen 3-4 harlekiininuoliaista. Ainakin Markku Varjon kirjan mukaan. :)
maikku91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 13:58, 21.05.2007

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja maikku91 »

Kiitos neuvoista. Ehkä sitten uskaltaudun hankkimaan muutaman nuoliaisen. Jos eivät syö kotiloita niin sitten ne petokotilot. :) Voiko ne petokotilot muuten linnottaa akvaarion? :?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja bj »

Kääpiönuoliaiset söivät ainakin mulla myös kotiloita. Pieninä niitä mahtuisi ihan kymmenkunta tuohon. Ja vahvasti parvisidonnaisina niitä pitäisi ottaakin aika monta, ovat vainen aika kalliita.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja janma »

Varjon kirjassa lukee että 8-10cm, mutta toisen lukemisen arvoisen kirjan ("Loaches", jossa on vain nuoliaisita) mukaan kokoa voi kertyä 15cm. Tiedä sitten onko enää niin sopiva 128L, niin kuin Varjon kirjassa kerrotaan. Myös tämä että "näyttää tulevan toimeen kaksittain tai yksin sekä sekaparvessa" ei vakuuta ainakaan minua mitenkään varmalla tiedolla. Edelleen siis pidän fiksumpana että otat petokotiloita.

Kääpiönuoliaisia tuonne menisi ~10kpl, mutta omiani eivät ainakaan kotilot kiinnosta.
"A day without sunshine is like, you know, night."
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja marinum »

Mitä kotiloita siellä on? Kierteiset on ainakin helppoa keräillä pois, kehäkotilot voi saada vähenemään kun ruokintaa vähentää.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
maikku91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 13:58, 21.05.2007

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja maikku91 »

Akvassani on kierteisiä (eivät varsinainen ongelma) ja hyvin pieniä lähes läpinäkyviä kotiloita jotka mussuttavat kasveja ja kiipeilevät laseissa. Niitä pieniä on alkanut tulla riesaksi asti olen koettanut niitä kerätä pois, mutta niitä tulee aina vaan lisää.
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 16:23, 12.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: järvenpää

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

mulla oli kolme harlekiinia n. 150 litrasessa, en huomannut mitään erityistä, käytös oli ihan samanlaista kuin nyt 350 litraisessa. eiköhän ne sinne mahdu, ainakin jos kalamäärä muuten on kohtuullinen ton kokoiseen. "hyppivät" pienemmässä akvaariossa herkästi lattialle, jos joku toinen kala niitä ajelee, eikä ole päälilaseja..
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
Melissa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:23, 18.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja Melissa »

Petokotilot ovat hyödyllisiä työmyyriä, joten jos lisääntyvät akvariossasi, saat ne annettua tai myytyä eteenpäin. Odotan yhä omia kotiloitani, satalitraiseen on tulossa 1kpl ja 200-litraiseen 2kpl. Kauppiaani pyysi minua myymään mahdollisen jälkikasvun hänelle edelleen.
54l , 100l , 200l
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja bj »

Muistanko nyt vallan väärin, että petokotiloita tarvitaan sekä koiras että naaras lisääntymiseen? Tällöin niitä pitäis alkuun hankkia jokunen, jotta olis molempia sukupuolia?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Melissa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 13:23, 18.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja Melissa »

Yksineuvoisia taitavat olla ja lisääntyvät munimalla. Aika hyvä tuuri pitäisi olla, että 2kpl riittäisi.
54l , 100l , 200l
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii, muistelin. Jos lisääntymistä odottaa, kannattaisi varmaan hankkia ainakin neljä alkuun, jotta sattuma toisi molempia. Oon kanssa harkinnut, ostaisiko noita yhteen akvaarioon. Vielä vain en oo raaskinut laittaa liki kahtakymppiä neljään kotiloon :mrgreen: .
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mä kyllä uskon niiden olevan kaksineuvoisia. Sen verran helposti se kumppani näyttää löytyvän. Harrastajat myy näitä kyllä edullisemmin...
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja janma »

nirppu kirjoitti:Mä kyllä uskon niiden olevan kaksineuvoisia. Sen verran helposti se kumppani näyttää löytyvän. Harrastajat myy näitä kyllä edullisemmin...
Suomessa on uskonvapaus joten siitä vaan. Mutta tässä luettavaa, tähän minä uskon. En löytänyt vastaavaa suomeksi.

http://homepage.mac.com/nmonks/Projects/cleahelena.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Täältäkin voisi muutama ylimääräinen poikanen löytyä, mutta en postita.
"A day without sunshine is like, you know, night."
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja bj »

Aika harvoin niitä mun mielestä on näkynyt myytävänä palstalla, tai en siis muista, koska olis ollut. Seuraan sitä kyllä tiiviisti. Harmi, kun Vaasa on aika kaukana täältä..

Muoks; taidankin kokeilla onnea ja laittaa ostoilmon, kiitokset vinkistä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja nirppu »

janma kirjoitti:
nirppu kirjoitti:Mä kyllä uskon niiden olevan kaksineuvoisia. Sen verran helposti se kumppani näyttää löytyvän. Harrastajat myy näitä kyllä edullisemmin...
Suomessa on uskonvapaus joten siitä vaan. Mutta tässä luettavaa, tähän minä uskon. En löytänyt vastaavaa suomeksi.

http://homepage.mac.com/nmonks/Projects/cleahelena.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Täältäkin voisi muutama ylimääräinen poikanen löytyä, mutta en postita.
Olen uskovainen ihminen, joten aivan uskonasiaa tästä en kuitenkaan tekisi, vaikka se sana tuolla lausahduksessani esiintyykin.

Kiitos janma tuosta linkistä. Olen huomannutkin näiden parittelevan ahkerasti, joten yksi kotilo ei lisäänny, jos ei ole paritellut hiljattain. Kyllä mulla sitten täytyi olla hyvä tuuri, kun neljästä kotilosta löytyi kaksi paria! Vaikutti luotettavalta tuo linkittämäsi sivusto, joten jatkossa sitten kerron, että mulla oli mieletön tuuri ja yksineuvoisiahan nämä...
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja janma »

Juu vitsinä tuon uskonvapauksen heitin mutta voin sanoa nyt että sain sinut "käännytettyä" :D
"A day without sunshine is like, you know, night."
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Ja kun on hyvä tuuri, käy niinkuin siskollani [;)] Hän hommasi yhden petokotilon ja nyt niitä on kymmeniä! Poikasia putkahtelee jatkuvasti.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja nirppu »

janma kirjoitti:Juu vitsinä tuon uskonvapauksen heitin mutta voin sanoa nyt että sain sinut "käännytettyä" :D
Onneks vain tällaisessa asiassa, jolla ei loppuviimein ole mulle mitään suurempaa merkitystä. Uskoontulo on oikeasti parasta, mitä mulle koskaan on elämässäni tapahtunut, joten siitä en mitään käännytystä halua!
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja janma »

Pysytään nyt vain aiheessa, jooko? Näitä "oikeita" uskon asioita ei nyt tarvitse tässä ketjussa ainakaan selvitellä.
"A day without sunshine is like, you know, night."
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Montako litraa harlekiininuoliaisille?

Viesti Kirjoittaja nirppu »

No, en mä nyt aio tän enempää jatkaakaan.

Tuo on noista pedoista oikeasti mielenkiintoista, jos on yhden hankkinut ja hetken päästä niitä on lukuisia. Sen sperman täytyy säilyä aika pitkäänkin, jos kerran nämä sukupuolet ovat varmasti erilliset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”