Partiksen siirto?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[Akva-harrastaja]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 23:18, 23.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja [Akva-harrastaja] »

Onko kellään kokemuksia partamonnin siirrosta?
Jos on niin ois kiva tietää kaikkea tietoa asiasta.
63 litraa ja 240 litraa läträttävää

Myydän kultapyrstösateenkarikaloja Oulussa 3 euroa kappale...
Armi_Iidu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 14:38, 02.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pyhäranta

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Armi_Iidu »

Nyt en ihan varmaksi ymmärtänyt, mitä tarkoitit siirrolla (mistä mihin). Itse olen partikseni siirtänyt akvasta toiseen, se kävi helposti, Niilo kun ei linnastaan irroita niin haaviin ei tarvinnut edes koskea :mrgreen: .
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
[Akva-harrastaja]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 23:18, 23.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja [Akva-harrastaja] »

Kiva tietää ei ois hauskaa ottaa koko akvaarion sisustusta pois =)
63 litraa ja 240 litraa läträttävää

Myydän kultapyrstösateenkarikaloja Oulussa 3 euroa kappale...
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Partamonnin kiinni saaminen ei kyllä pitäisi olla kovin haasteellista! Haasteellisempaa voi olla saada se irti kannonkolosta...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 01:12, 29.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Juankoski

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala_95 »

Mulla on edessä 8 cm partiksen siirtäminen isompaan akvaarioon, kuhan se kypsyy ensin. [;)]
Eiköhän homma helposti onnistu, meijän Mauri kun ei mokistään lähe minnekkään. :mrgreen: :roll:
Miks pitää elää?
[Akva-harrastaja]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 23:18, 23.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja [Akva-harrastaja] »

Mullakin siirto edessä...
Toivottavasti on helppoa!
63 litraa ja 240 litraa läträttävää

Myydän kultapyrstösateenkarikaloja Oulussa 3 euroa kappale...
Titro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 14:00, 08.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Titro »

Laitetaas tähän oma [ei niin helppo] kokemus.
Mulla alkoi akva vuotaa saumasta, muiden kalojen lisäksi siellä oli kaksi partista. Fisujen siirto tilapäiseen saaviin ei tuottanut ongelmia. Sitten, kun uusi akva oli valmis ja aloin siirtää niitä uuteen, niin partikset oli niitä kaikkein hankalimpia. 8O Vaikka saavissa oli linna ja kanto, niin eivät takertuneet siihen ja haavia uivat karkuun aika haipakkaa. Pidin välillä taukoa, etten stressaisi niitä liikaa. Kun viimein sain molemmat siirrettyä, painuivat linnaan piiloon. Toinen kävi välillä syömässä, toinen pysytteli linnassa. Viikko muuton jälkeen se piilossa pysynyt tuli etulasille, länttäsi huulensa siihen kiinni ja siihen jäi. Aamulla nostin sen jäykistyneen ruumiin haavilla pois. :(
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mullekin sattui kumma tapaus, kun siirsin kalani 100 L 250L:aan. Kaikki muut oli heti kuin kotonaan, mutta partis paineli mökkiinsä, eikä tullut ulos ennenkuin 2 viikon kuluttua "kuolemaan" :cry:
Kaikki vanhat roippeet siirrettiin mukana, joten olosuhteetkaan ei muuttuneet juurikaan. Mysteeri.
Armi_Iidu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 14:38, 02.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pyhäranta

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Armi_Iidu »

Juu eilen piti sitten taas kalat siirtää uuteen akvaan. Niilon linnaa en uuteen halua, asiasta Niilo partis on tietysti eri mieltä. Linnastaan ei irti päästänyt joten nyt linna roikkuu koukulla akvaarion reunassa, ideana oli että yön aikana Niilo lähtee etsimään uutta koloa itselleen. Joopa joo, Niilo on ilmeisesti päättänyt että vaikka se linna sitten roikkuukin siellä ylhäällä, eikä ole pohjassa niin se on paras paikka. :frown:
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Partiksien kanssa puleeratessa kannattaa muistaa, että ne osaavat takertua vähän tavattoman lujasti haaviin kiinni partakarvoistaan. Sen takia siirrän itse aina partiksen viimeisenä, jos takertuu pahasti haaviin niin saa siitä ihan rauhassa omaan tahtiin irroittautua.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Pirtsakka kirjoitti:Partiksien kanssa puleeratessa kannattaa muistaa, että ne osaavat takertua vähän tavattoman lujasti haaviin kiinni partakarvoistaan.
Itse asiassa se ei jää kiinni partakarvoistaan, sillä ne ovat pehmeitä lihasäikeitä. Partikset tarttuvat haaviin poskipiikeistään, jotka voivat olla huomattavan komeat. Noita se käyttää myös puolustautuessaan,tai uhotessaan. Niillä se myös voi ankkuroida itsensä sinne kannon koloon...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Oikeassa olet tietysti Deicide. Oli ehkä hiukan huolimaton sanonta tuo partakarvat.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Pirtsakka kirjoitti:Partiksien kanssa puleeratessa kannattaa muistaa, että ne osaavat takertua vähän tavattoman lujasti haaviin kiinni partakarvoistaan. Sen takia siirrän itse aina partiksen viimeisenä, jos takertuu pahasti haaviin niin saa siitä ihan rauhassa omaan tahtiin irroittautua.
Kannattaa ottaa huomioon ettei se kala välttämättä pääse itse irti haavista vaikka haluaisikin, minulle on käynyt pari kertaa niinkin, eikä sitä voi siihen jättää pitkäksi aikaa. Jos se vaikka haluaisi pintaan haukkaamaan ilmaa suoleensa niin pitäähän sen päästä. Yksi iso partamonnikoiras minulla meni monta päivää akvaariossa iso haavinrepale poskessa kun en uskaltanut kovin läheltä toisen partaa ja silmiä leikata haavia irti, sattui muistaakseni jokin terävämpi ase käteen sillä kertaa. Olen satavarma että tämä kala kantoi tapauksesta kaunaa kuolemaansa saakka sillä se oli minulle aina ihan tahallaan hankala. :D
Tirinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 18:32, 11.12.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Tirinen »

Pirtsakka kirjoitti:osaavat takertua vähän tavattoman lujasti haaviin kiinni partakarvoistaan
Parin vaivailloisen irroituksen jälkeen vaihdoin haavin terässihtiin ja nappuun.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Täytyykin kokeilla ens viikolla tuota terässihtiä, mulla myös meinaan edessä viiden (!!) partiksen siirto, kolme näistä äksyjä koiraita. Luulis tosiaan että se haavin kangasverkko takertuu aika tiukkaan niihin "pelottimiin" vaikka kala jo haluaisikin irtautua.

Ahdistaa jo valmiiksi, luvassa myös piikkisilmien haavinta. 8O
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
netkissa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 18:37, 15.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja netkissa »

Meillä siirrettiin vuototapauksen johdosta kolme partamonnia. Mieheni joutui ne haavimaan vanhasta altaasta saaviin, mutta saavista ne sitten menikin nätisti uuteen altaaseen. Saavissa ei ollut muuta "piiloa" kuin suodatin (joka ei ollut käynnissä). Kaikki kolme oli tarttunut siihen suodattimeen ja kun sitä nostettiin ja laitettiin nappo alle, niin kun pinta läheni uhkaavasti, niin kaikki päästi irti ja oli jumissa napossa. Ja siitä sitten vaan kipattiin uuteen altaaseen.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 22:02, 13.10.2008
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Nainen

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

On tullut useampi siirreltyä muutaman kerran. "Helpoimpia" siirrettäviä yleensä sellaset n 6-15 cm kokoiset "huligaanit". Pienemmät piilottelee lahjakkaasti, suorastaan "häviävät" aina pyydystettäessä 8O . Ja isommat ovat kyllä valitettavan usein nin "jöröytyneitä" että tahtova sitten elämänmuutoksien (pientenkin) tullessa mököttää itsensä hengiltä [}:)] . Välillä tuntuu oudolta että isompien tilojenkaan saaminen ei ole niin tärkeää kun "vanhan hyvän" tilan pitäminen. [;)]
Suurin "siirtolainen" on ollut 120litraisessa "jurottanut" täplis joka oli noin 30 cm pituinen saadessani sen altaan mukana. Ei kestänyt siirtoa isompaan vaan kuukahti :cry:
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
[Akva-harrastaja]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 23:18, 23.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Partiksen siirto?

Viesti Kirjoittaja [Akva-harrastaja] »

Nyt tuli siirto tehtyä.
Hyvin meni ei tarttunut kiinni haavin ja oli aika helppo saada kiinnikkin.
Uudessa akvaariossa vähän hiekkoja kaivellut mutta muuten käyttäytynyt ihan normaalisti.
63 litraa ja 240 litraa läträttävää

Myydän kultapyrstösateenkarikaloja Oulussa 3 euroa kappale...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”