Kotimaisia kaloja akvaarioon?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Kotimaisia kaloja akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Olen tässä kesän mittaan kypsytellyt ajatusta ottaa kotimaisia järvikaloja akvaarioonja seurata niiden elämää (ehkä osaisi sitten arvostaa järviemme elämää enemmän!?), mutta muutamia peruskysymyksiä olisi kysyttävänä.

Mitä vaatimuksia olisi asetettava itse akvaariolle, jos kotimaisia kaloja hankii? Kävisikö 1,5 metrinen, n.200 litrainen allas? Voiko allasta käyttää enää sen jälkeen trooppisten kalojen pitoon, ts. miten altaan saa desinfioitua jos/kun joskus haluaa palata takaisin ei-kotimaisiin kaloihin?
Mitäs pohjamateriaalia kannattaisi käyttää, ns. akvaariosoraa vai kenties hiekkaa (puhallushiekkaa?)? Entä altaan valaisu, nyt altaassa, johon kotimaisia kaloja haaveilen on 2*36 w, taitaa olla liian kirkas valaisu-->levää? Entäs kasvipuoli, olen havainnut lohilammikoissa kasvavan argentiinanvesiruttoa (!!!) isoja kasoja, voisiko sieltä noutaa niitä akvaarioon kotimaisten kalojen iloksi?

Yksi tärkeimmistä kysymyksistä, mitenkäs vedenvaihto? Tottuvat kotim. kalat hyvin hanasta tulevaan veteen? Miten tarkkoja ovat vedenlaadun suhteen?

Mitä kaloja voisi parisataalitraiseen altaaseen hankkia?

Asia on tosiaan vasta mietinnän alla, mitää varmaa en ole uskaltanut vielä päättää, koska niin vähän faktaa olen kotimaisten kalojen pidosta saanut käsiini haalittua..
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Moi.

Itsellä ei henkilökohtaista kokemusta ole, mutta mitä muualta olen lukenut, niin varmaankin näin savon leveysasteen huomioon-ottaen, särki tai ruutana voisivat olla helpommasta päästä ottaen huomioon tuon altaasi koon.

Ja samoin ruokinnan suhteen, jos en ole ihan väärin tajunnut, niin nuo olisivat kuitenkin suht helppoja ruokittavia(verrattuna haukeen ja ahveneen)

Ja mitä tuohon vedenvaihtoon tulee, niin ota suoraan järvestä eka vesi, ja vaihda sitten vaikka eka viikon jälkeen osa vedestä suoraan hanasta.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Merenneito
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 01:35, 26.05.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Merenneito »

Olen joskus akvaariosivuja selatessani löytänyt nämä mielenkiintoiset sivut koskien kotimaisia kaloja:

http://www.espoonvihreat.fi/muuta/pikkukalat/

Akvaarion kokoon, vedenvaihtoon tai moneen muuhunkaan mieltä askarruttavaan asiaan ei tästä saa suoraan vastausta, mutta kun ajattelee, minkä kokoisiksi ko. kalat tulevat, niin siitä voi päätellä asioita. Itse en laittaisi 500 litraa pienempään ja jos laittaa isoiksi kasvavia, niin ei 1000 litrainenkaan liian suuri kai olisi. Vaikka olisi vaan pari kalaa.

Etsipä tästä sivustosta 2035:n aloittama aihe
"Suomiakvaario toimii!"

Olen tuon akvaarion nähnyt livenä ja kalat näyttivät hyvinvoivilta. Lahnat oikein loistivat hopeakylkisinä ja uivat iloisesti vierekkäin. Ovat siis poikasia vielä.

Kun ajattelen sitä lahnakörilästä (itse en sitä saanut nostetuksi ylös), jolla lapsena voitin kalastuskilpailun, niin se 1000 litrainen akvaario olisi varmaan minimi, jos lahnan haluaa kasvattaa isoksi.

Kaloilla on lajin geeneihin tallentuneet ne ympäristöolot, joissa ko. laji on tottunut kasvamaan. Joten akvaario-olot pitäisi pyrkiä järjestämään sen vesistön mukaisiksi, jossa kalat ja niiden esivanhemmat ovat syntyneet ja kasvaneet. Erityisesti tämä tulee esiin kutuvalmiudessa. Ellei perinteistä ympäristöä pystytä valmistamaan, kalat eivät kude.

Kieltämättä Suomi-akvaario on mielenkiintoinen.
~~~~~~~~~~~~~~~
Kauneus on pinnan alla.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kyllähän tuolla "espoonvihreiden" sivuilla esitellyt kalat sopivat akvaariokäyttöön poislukien ahven,hauki ja lahna (tai voihan niitäkin pitää jos pystyy oikeat olosuhteet järjestämään)


Kuten Merenneito kirjoittikin esim. lahna ja hauki saattaisi muutenkin olla hankala
pidettävä kokonsa puolesta, harvalla harrastajalla on tarjota useamman kuution kokoista allasta, sitten kun kalat alkavat lähennellä maksimimittojaan.

Eräällä tuttavallani oli puolenkymmentä ruutanaa 350litraisessa altaassa useamman vuoden.

Helppo kala hoidon ja ruokinna suhteen, mutta en silti lähtisi ruoantähteitä altaaseen kippaamaan, niinkuin tuolla "espoonvihreitten" sivuilla kirjoiteltiin 8O

Ja särjestä olen myös kuullut että oppivat syömään kuivaruokaa ja kestävät ruutanan ohella hiukan lämpimämpääkin vettä verrattuna muihin järvikaloihin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Viesti Kirjoittaja kerttu »

jartzu65 kirjoitti: Ja särjestä olen myös kuullut että oppivat syömään kuivaruokaa ja kestävät ruutanan ohella hiukan lämpimämpääkin vettä verrattuna muihin järvikaloihin.


Juu, omat neljä pikkusärkeä ovat oppineet jo syömään aika monia tarjottavia. Kaurahiutaleet olivat lähes jymymenestys :D . Toisin kuin kymmenpiikki, joka tietenkin tarvitsisi elukkaravintoa ja mulkoilee mua vihaisesti kun en vaan ole vieläkään onnistunut artemian kanssa :( .
jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Minä taas hehkutan edelleen sitä töröä.
Helppo kala sekin mm.ruokinnan suhteen.
Minä kun niitä joskus kasvattelin, niin ne söivät perjaatteessa mitä vain. Kaikki tabut kelpasivat, kuten myös levätkin.

Ota vaikkapa pari ruutanaa tai särkeä ja sitten pohjalle vilistämään niitä töröjä 4 kipaletta. :D
Lellu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 10:15, 06.04.2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Lellu »

Kotimaisista kaloista löytyy särki ja kuore. Kumpikin ovat syöneet alusta asti tavallisia akvaariokalaruokia. Toki pakaste toukat ovat olleet juhla ruokaa.
Särkien kohdalla kannattaa varautua kasvi tuhoihin. Ainakin itselläni kävi niin, et kun altaassa oli useampia särkiä jättiläisvallisneriakin katosi rouskeen vain kuuluessa!
Särki kuulemma tottuu akvaarioneloon kaikkein parhaiten, kun moni suomalainen kalahan vaatisi sen kylmän kauden. Mut näyttäshän teillä muilla olevan altaissa vaikka mitä :D
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Olen miettinyt tuota kylmäkausi- juttua... Omat särkeni ovat tämän vuoden poikasia, ainakin kokonsa puolesta uskon aika vakaasti näin. Luulisi, että ne sopeutuvat vallan hyvin siihen, ettei kylmää kautta ole, kun eivät ole sitä koskaan kokeneet.
Kalasto tuonne purkkiin tuli aika hakuammunnalla, pari päivää 'haaveiltiin' ympäriinsä ja katsottiin mikä on saalis :roll: . Isompia ei tietenkään edes yritetty. Särjet ovat tällä hetkellä vallan mainiossa kunnossa, puuhakkaita ja kiiltäviä, jopa pulleita - paitsi yksi rassu. Niillä kaikilla oli rassukausi, stressi taisi olla melkoinen. Toivon, että tämä yksikin siitä toipuu. Ja lisää niitä pitäisi saada, mutta liekö liian myöhäistä? Ei kai...? Kun eihän tuo neljä kalaa mikään parvi ole, silloin vain aika loppui kesken eikä lisää ehtinyt ottaa.
sera1
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 14:54, 21.02.2003
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Salakka ainakin näkyi hyvin sopeutuvan lämpimään veteen. Pyydetty aivan pieninä, eivätkä koskaan sairastelleet, vaikka vesi 25 astetta ja ylikin jatkuvasti.
Kaikki ruoka upposi hyvin. Kauniita katsellakin, kun viilettävät kyljet välkkyen parvessaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”