Mitä putkia valaisimeen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
alini
Junior Member
Junior Member

Mitä putkia valaisimeen?

Viesti Kirjoittaja alini »

Mulla on 150 litrainen akvaario (n. 38 cm korkea), ja sen päällä 3 x 18w loisteputkia. Valaisimia on kaksi, eli toinen on yksiputkinen ja toisessa on kaksi. Olisi aika vaihtaa loisteputkia, mutta minkälaiset putket pistäisin? Onko Philipsin Aquarelle hyvä, vai mitä suosittelisitte?
Kiitokset jo etukäteen!
...
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: mitä putkia lamppuun?

Viesti Kirjoittaja Kati »

alini kirjoitti:Mulla on 150 litrainen akvaario (n. 38 cm korkea), ja sen päällä 3 x 18w loisteputkia. Valaisimia on kaksi, eli toinen on yksiputkinen ja toisessa on kaksi. Olisi aika vaihtaa loisteputkia, mutta minkälaiset putket pistäisin? Onko Philipsin Aquarelle hyvä, vai mitä suosittelisitte?
Kiitokset jo etukäteen!
Tää on aika pitkälle makukysymys. Itse laittaisin korkeintaan yhden Aquarellen, ja sille kaveriksi jotain vähän enempi päivänvalotyyppistä.

Ajattelitko vaihtaa kaikki lamput kerralla?

Kati
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Philipsin Aquarelle (tai Sylvanian Aquastar) ja rinnalle vaikkapa (Philipsin) paljon kiitelty 840 tai jos pitää vähemmän keltaisesta paahteesta, niin 865.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
alini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alini »

Täytyy varmaan vähitellen vaihdella niitä lamppuja, kasvit ovat vasta toipumassa järkytyksestä joka aiheutui muutosta.
Lähinnä mä mietin noiden kasvien hyvinvointia putken sävyn suhteen. kovin keltaisesta en pidä, ei muita kriteereitä itselläni. Olisiko sopivat sitten 1 x Aquarelle ja 2 x 865. Taikka toisinpäin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

On ihan sopiva, jos haluat värientoistoa paremmaksi, niin Philipsin 9-sarjaa. 965 tai vastaava, esim 960. 8-sarjakin ihan ok.
Villi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Villi »

Putket kannattaa vaihtaa sitten yksitellen, muuten kasvit järkyttyvät aika raskaasti.
When I grow up, there will be a day
When everybody's got to do it my way!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”