Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Elikkäs, jonkinmoisia nuoliaisia tuo 528 (160x55x60) litrasen pohja kaipailis. Ph 6,5 lämpötila 27 astetta, pehmeä vesi.
Kiltti nuoliainen siis hakusessa, joka ei kovin suureksi kasvaisi ja olisi vielä näyttäväkin. Pohjalla ei muuta elämää ole, kuin 1 partis + 3 ukkopartista + 3 noitamonnia. 5 helmirihmakalaakin akvaariosta löytyy, eli kunhan nämä ei joudu ruokalistalle niin silloin puhutaan jo kiltistä nuoliaisesta :)
ÄmHoo

Re: Mikä nuoliainen 500 litraseen?

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Hei

Olen täällä ennenkin kehunut kääpiönuoliaisia ja niin teen nytkin. Kerrassaan valloittavia kaloja. Touhuavat ahkerasti ja välillä vetävät tirsat kannon mutkassa, kerrassaan lystikkäitä ja kiinnostavia seurattavia. Koko on aika pieni: vain 6 cm. Mutta kun sinulla on iso allas, sinne mahtuisi niitä paljon, vaikka 20. Tämä viihtyy sitä paremmin, mitä enemmän niitä parvessa on. Ovat myös siitä mukavia, että liikkuvat vähän pohjan yläpuolellakin. Ja ovat kilttejä muille kaloille, vaikka vilkkaita ovatkin.

Kuten huomaat, olen niihin hurahtanut. Ainoa huono puoli on se, että ovat aika kalliita.
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mikä nuoliainen 500 litraseen?

Viesti Kirjoittaja janma »

Todella uupelta kyllä näyttäisi 20 kipaleen parvi Kääpiönuoliaisia, hinta olisi ~250€. Köyhälle se voisi tuntua pahalta ;)

Itsellä löytyy 13 joita olen harkinnut myyväni, mieluiten myisin kaikki samaan altaaseen. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mikä nuoliainen 500 litraseen?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Ainut asia joka unohtu mainita, että akvaariossa on myös liekkisuita.. Mietityttää vaan, että tulisikohan ahvenille kallis välipala. Ei ehkä vielä, mutta entä sitten vuoden päästä kun ovat sen 15cm pituisia ja omaavat ison suun :|

Olen tässä kuukauden sisällä lähdössä viroon ja ajattelin sielä kierrellä muutaman akvaariokaupan läpi, jos vaikka sattuisi löytymään jotain mielenkiintoista. Kiitos tarjouksesta Janma, mutta taidan kävästä eka tuon viron reissun niin voidaan varmaankin sen jälkeen palailla asiaan, mikäli noita nyt uskaltaisi ahventen kanssa sekoittaa :) (ja jos rahaa jää :D )
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä nuoliainen 500 litraseen?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mun silmää miellyttää omassa altaassani polskivat raitanuoliaiset. Aikuiskoko n. 8 cm eikä ole hinnalla pilattu (täällä pk-seudulla n. 10 € pyrstö). Muutama yksilö on vähän vaaleampi ja yksi on todella tummanruskea, lähes kaikilla on kauniin punainen suu. Osalla suorat raidat, osalla vatsan kohdalla raidat tekee pieniä mutkia. :)

Mulla olleet ja ovat edelleen monnisten kanssa eikä ole ollut ongelmia. Kaikki on tosin mahdollista, ovat melko vilkkaita kaloja eli en menisi välttämättä takuuseen että noiden helmirihmojen kanssa menisi ihan ongelmitta. Toisaalta mulla kaikki ollut ok kun kalat ovat saaneet paljon erilaisia ruokia, lajitovereita löytyy (eli angstit voi purkaa niihin eikä muihin kaloihin) ja paljon piilopaikkoja.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä nuoliainen 500 litraseen?

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Raita- ja harlekiininuoliaisia ehdottaisin minäkin. Ovat tosi kivan näköisiä, eivätkä mahdu noiden allaskumppaneiden suuhun tai ole taipuvaisia kiusaamaan muita. Kunnollisen kokoisessa parvessa kränäävät vain keskenään.
Harmi, etteivät isommat nuoliaiset kiinnosta: kerrankin voisi hyvällä omallatunnolla suositella tiikerinuoliaisia, kun litroja on riittävästi ja lämmötkin sopivat.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Harlekiininuoliaiset on nyt ollu tuossa "liipaisimella" mutta pitää vissiin lisätä sitten joukkoon vielä raidatkin :) Tikrujen törkeän suuren koon takia (vaikka eivät akvaariossa siihen 50cm ylläkkään) niin ei minun mielestä sovi siltikään tonne. Itse pidän nyrkkisääntönä 10cm akvaarion pituutta per 1 kalan sentti :D Ja sitten pitäisi vielä joku tetralajikin keksiä tuonne.. huhhuh.. toivottavasti virossa on edes jonkinmoiset valikoimat, että ei nyt ihan karkaa käsistä tää opiskelijabudjettikaan [;)]
samimursu fin
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:36, 06.01.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja samimursu fin »

Mua kiinnostas eniten tiikerinuoliainen. Ne tohon su altaaseen 5 kappaletta täysikasvauinen on joku 20-senttinen. :)

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä.
-Ylläpito
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Askah »

samimursu fin kirjoitti:mua kiinnostas eniten tiikerinuoliainen ne tohon su altaaseen 5 kappaletta täsi kasvauinen on joku 20 senttinen:)
Jos tikru jää siihe 20cm pituuteen nii mun mielestä se on kyl pahasti kitukasvunen. 40cm pitunen tiikerinuoliainen taas on kovin iso tuohon purkkiin. Harlekiineihin olen nyt päätynyt jos niitä tuolta viron maalta sais yhtään edullisempaan hintaan. 12e/kpl tulis hintaa jos tuolta saksasta tilais eikä 10kpl ton hintaista kalaa oikein opiskelijan kukkaroa lämmitä.
Turkoosi
Member
Member
Viestit: 327
Liittynyt: 18:42, 09.10.2004
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Tetraksi kirsikkatetroja tai safiiritetroja? Sen verran isoja lättyjä, että ihan eka ahven niitä tuskin nielisi. Isommat pedot toki...
Askah
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 19:34, 13.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Askah »

Turkoosi kirjoitti:Tetraksi kirsikkatetroja tai safiiritetroja? Sen verran isoja lättyjä, että ihan eka ahven niitä tuskin nielisi. Isommat pedot toki...
No tuolla nyt ei ole kuin nuo liekkisuut, joista pitäisi 15cm pituisia tulla, suurin tällä hetkellä lähempänä 10 senttiä. Suunnittelin semmoista 30kpl kuusi/viisiraitabarbia, 5,5-6cm kalana tuskin joutuu ruokalistalle. Hyvä/huono idea? :)
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Kyllä ne varmaankin syömättä jäävät, mutta muuten ei ehkä paras valinta. Viihtyvät nimittäin aikalailla pohjan tuntumassa nekin eli elämää väliveteen niillä ei saa. Lisäksi ainakin omat kuusiraitani olivat tosi tylsiä, eivät pahemmin näkösällä ja aran oloisia, vaikka parvikaan ei ollut mikään ihan pieni. Joku korkeanmallinen tetra olisi varmaan oma valintani täydentämään kalastoa, miksei joku muu barbilajikin.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Hyvä ketju omille nuoliaispohdinnoille, kun allaskin on ihan saman kokoinen.
Elikäs minulla on siis 160 x 55 x 60 cm kokoinen allas. Lämpöä yöllä 25 ja päivällä 26 astetta.
PH 7 (menossa alaspäin), GH 6 ja KH 1.
Isoja kantoja ja paljon kasveja.

Kalastona:
-tiikeribarbeja 10 isoa aikuista ja toiset 10 jälkikasvua
-leväbarbeja 8 pientä ja yksi iso
-nuolimonneja 11
-2 partaista partamonnia

Harlekiini- ja klovninuoliaisia olen katsellut sillä silmällä. Kaupoissa tuntuvat vaan olevat nimet välillä sekaisin ja noita raidallisia on kuitenkin muitakin lajeja. Onko jotain tuntomerkkejä nuorissa kaloissa, etten vahingossa osta vaikka verkkonuoliaisia. Eikös siitä tule aika lailla suurempi, kuin noista kahdesta muusta lajista? Onko harlekiininuoliainen nuorena sellainen kunnolla pilkullinen/laikullinen?

Minkä kokoisia teillä ovat vähän varttuneemmat harlekiinit ja klovnit? Ihan ison sämpylän kokoisia kavereita en kuitenkaan haluaisi. Näistä lajeista mainitaan yleensä myös, että olisivat kilttejä. Kiltteys hyvä, nössöys ei. Ajattelin ottaa 6 kpl, että olisi joukon tuomaa rohkeutta. Mahtavatko ne olla tarpeeksi rohkeita ja vikkeliä tiikeribarbien ruokailuseuraksi? Tiikerit kun kiskovat muonaa hyvin sujuvasti kaikista vesikerroksista, eikä leväbarbejakaan ruoka-aikana ainakaan ujostuta. :mrgreen: Mielipiteitä ja muita ehdotuksia?
Kilu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 647
Liittynyt: 19:43, 01.09.2005
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Täältä löytyy 9 kappaletta harlekiineja, joista vanhimmat ovat olleet minulla reilun vuoden. Pituutta isommille on kertynyt noin 8-9 cm. Todella eläväisiä kavereita enkä juurikaan ole huomannut niiden kiusaavan muita kaloja. Alussa parven ollessa pienempi harrastivat muutaman kerran leväbarbien kyljillä uintia, ilmeisesti näykkivät samalla tms. Enää en kuitenkaan kyseistä toimintaa ole havainnut.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Klovnit on paljon rohkeampia ja vilkkaampia kun harlekiinit, ainakin meillä, ja klovnit kasvaa isommiksi, tällä hetkellä n, 10 cm ja aika paksuja toisin kun harlekiinit on sellasia pikku puikuloita. Klovneilla on selkeet samankokoiset
tummat ja vaaleet raidat, harlekiineilla tummalla pohjalla laikkuja. Googlen haulla ainakin tieteellisillä nimillä löytää aika hyviä kuvia kun ainakin noissa "lemmikkieläinliikkeissä" saattaa olla vaikka millaisilla nimillä myytävänä nuoliaisia. Ise noista kahdesta valitsisin klovninuoliaisen, vyönuoliainen on kans suosikkini, niitä ei vaan tahdo löytää mistään.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Mikä nuoliainen 500 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Hmm, reilun vuoden vanhat harlekiinit jo 9 cm, eli ei taida ihan jäädä 10 cm aikuiskoko. Sitä vähän epäilinkin.
Turussa näkyi juuri myynnissä harlekiininuoliaisen nimellä raidallisia kalasia, jotka mielestäni olivat klovninuoliaisia.
Nättejä olivat kyllä. :D Tieteellisillä nimillä on googlattu juu, että siellä kaupassa sitten osaisi valita oikein. Nimet tuntuu olevan mitä sattuu myös niissä kaupoissa, joiden pitäisi olla vähän 'lemmikkiliikkeitä' parempia.

Muistan joskus harrastajalla nähneeni hirmuisen kokoisia mustavalkoisia vonkaleita, joiden raidoitus oli kovasti saman oloinen kuin tiikerinuoliaisilla. Raidat olivat varsin tasalevyisiä ja ehkä niitä oli hiukan enemmän, kuin tiikerinuoliaisilla.
Olisivatko voineet olla aikuisia klovninuoliaisia? Isoja ne oli. 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”