Merivesiharrastajat Turusta?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Merivesiharrastajat Turusta?

Viesti Kirjoittaja Elena Turusta »

Hei kaikille
olen jo pari vuotta "harrastanut" jotain merivesi-akvaarion kanssa. Olen yrittänyt päästä helpolla koska en jaksanut perehtyä mihinkään sen kummempa. Mutta nyt päätinkin ottaa selvä asioista koska 100 euron kalojen kuolemat kerran kuussa ruveneet jo harmittaa tosissa. Eikä rahasta kysymys vaan itse kaloista - tulen surulliseksi siitä.
Tähän saakka olen asioinut Turun Puutorin Akvaariossa. Ja nyt haluaisin vähän leventää mun tietolähteiden piiri :) joten, jos joku halua jakaa omat tiedot ja taidot JA! vastata mun "tyhmiin" kysymyksiin - "tulkaa" tutustumaan. Olen lukenut viime aikoinakin tosi paljon kaikkea ja kaikkialta, mutta kysymykset eivät väheneet siitä, päin vastoin. Ja tässä haluaisin kuulla "kautta kokemus"-vastauksia

Tällä hetkellä suunnittelen uuden akvaario-systeemin (noin 800 litra); haluan sinne kauniit kalat, elävä kivi tietenkin ja kauniit korallit ym. (siis, tietenkin, haluan akvaarion joka on värikäs ja täynnä salaperäistä elämää) ja siinä vaiheessa on pari kysymystä:
1. onko akvaarion paikka ehdottomasti "pimeässä" huoneessa? onko mitenkään mahdollista jos vaikka sijoitankin sen tosi valoisessa huoneessa ja peitän "foljolla" päiväksi aurinkovalosta?
2. onko niiden kaikkien alla-altaiten pakko olla? (tällä hetkellä minulla on vain 500 litra akvaario) siis, onko asia niin että hyvä akvaario ei onnistu jos on vaan yksi pää-akvaario?

on mulla paljon muuta kysyttävä, mutta nyt nämä ovat päällimäisinä

p.s. olen 39 vuotta sitten Pietarissa synytnyt, 16 vuotta sitten Suomeen muuttunut nainen, joten pyydän anteeksi minun kirjoitusvirheistäni ja "kielenkäytöstäni" :D
cmmd
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: merivesiharrastajat Turusta ?

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Tässä yksi muutamista turkulaisista harrastajista!

1. Ei se nyt ihan ehdotonta ole, auringonvalo vaan lisää levänkasvua. Verhoja vaan ikkunoihin ainakin sen verran, että allas välttyisi suoralta auringon valolta.
2. Olen nähnyt hyvin toimivia altaita ilman ala-allasta. Ei se sitä vaadi. Ala-altaaseen on vain helppo piilottaa kaikki tekniikka (suodatus, vaahdotin...) ja refu.
Mikko V
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mikko V »

Hei,

Ala-allas ei ole mitenkään välttämätön, mutta siinä on muutamia hyviä puolia. Tekniikan saa piiloon poissa silmistä. Veden vaihdot ja kemikaalien lisääminen on turvallisempaa ala-altaaseen. Lisäksi ylivuoto kuorii akvaarion pintakalvon näppärästi. Omassa altaassani ei ole ala-allasta, mutta jos nyt perustaisin uuden akvaarion laittaisin sen kyllä.

Akvaario suositellaan laittamaan siten ettei aurinko paista siihen suoraan, muttei sen missään kellarissa tarvitse olla. Suora auringonvalo antaa leville sopivaa valoa, joten sitä ei suositella.

-- Mikko
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member

OOOOKEI!! nämä ovat hyödylliset vastaukset. En ole ajatellut asia juuri siitä kannalta että ala-altaisiin voi piilottaa tekniikka. Jeees. Kaikki ne putket ja johdot ym ovat tosiaan ärsyttäviä katseltavaksi.
Voiko niin sitten ajatella että jos minä suunnittelen noin 800 litra akvan, niin ostan siihen litramäärään sopivat laitteet ja sen jälkeen tiedän minkä kokoisia ala-altaita tarvitsen. Tai riittäkö, kenties vain yksi ala-allas...... hmmmm Eli, onko olemassa "suositus" pää-altaan ja ala-altaan mittasuhteesta? - noista kaikista minun "tyhmistä" kysymyksistä ja teidän vastauksista vielä tehdään Manuaali-ykkönen :D
raa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA 007

Viesti Kirjoittaja raa »

Jos vedessä on ravinteita, niin lisävalaistus (aurinko) lisää levän määrää. Mutta jos vesi on ravinneköyhää kuten terveillä riutoilla, niin sitten se auringonvalo on vaan hyväksi niille koralleille. Eli pidä huoli siitä, että vesiarvot pysyvät hyvinä, jolloin sijoituspaikalla ei niin väliä. Pimentäminen kannattaa huomioida mielummin kesällä yöaikaan.

Optimiriutta toimisi vain luonnonvalolla, mutta se on näillä leveysasteilla mahdotonta.
jacks
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: RK ry

Viesti Kirjoittaja jacks »

Kun on paljon kysymyksiä ,saat nopeammin vastauksia,kun käyt tutustumassa jonkun paikallisen harrastajan riuttaan.Täältä turun alueelta löytyy ainakin kuusi hyvin toimnivaa akvaariota.Kuka tahansa meistä varmasti mielellään esittelee akvaarionsa sinulle.
Ota yhteyttä yv.nä.Niin voin antaa yhteystietoja.
iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Minulla on 800-litrainen akvaario ihan olohuoneen ikkunan vieressä. Ulkoa tulevan valon määrää säätelen kaihtimilla, mikäli koen sen tarpeelliseksi. Ikkunan läheisyys on ongelmallisinta kesällä, jolloin auringon paahde voi nostaa veden lämpötilaa. Näin keväällä en ole havainnut merkittävää leväongelmaa auringosta johtuen, mutta sen sijaan euphylliat todella näyttävät nauttivan auringinvalosta. Myös merivuokko on mielestäni ruskeampi kun auringonvalo osuu siihen. Välillä valo on hyvin voimakasta, ja näyttää jopa, kuin altaassa ei olisi sen "omat valot" päällä ollenkaan. Allas minulla on ollut vasta alle vuoden, joten kenties tämän ikkunan läheysyyden todelliset ongelmat ovat vielä paljastumatta....

Oma ala-altaani on melko iso, ja jaettu kolmeen osastoon (jaettu kahdella lasiseinällä). Ensimmäisessä osiossa on vedenlasku yläaltaasta sekä fosvaatinpoisto, silikaatinpoisto, aktiivihiili ja lämmitin. Toisessa (ja suurimmassa) osastossa on syvä hiekkapeti ja makrolevää. Kolmannessa osiossa on vain nostopumpun imu. Lisäksi ala-altaaseen lasken balling-litkut sekä muut lisäaineet.
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member

iso5817 kirjoitti:Minulla on 800-litrainen akvaario ...............

Oma ala-altaani on melko iso, ja jaettu kolmeen osastoon (jaettu kahdella lasiseinällä). Ensimmäisessä osiossa on vedenlasku yläaltaasta sekä fosvaatinpoisto, silikaatinpoisto, aktiivihiili ja lämmitin. Toisessa (ja suurimmassa) osastossa on syvä hiekkapeti ja makrolevää. Kolmannessa osiossa on vain nostopumpun imu. Lisäksi ala-altaaseen lasken balling-litkut sekä muut lisäaineet.
APUAAAA!!!!! Tämä on just se osio jonka jälkeen tekee mieli siirtyä takaisin makeaveden akvaan :D :D
en kysy tästä enempää ennen kun luen loppuun Mikaelin manuaali (taas kerran....)

Eli, jos suunnittelen pitää elävä kivi, korallia, kalat ym. ja vesi sattaa olla ravintorikas, aurinkovalo ei vältämättä ole hyödyksi? Eli, täytyy laittaa kaihdimet kiinni jotta ei tulisi suora auringon valoa ja kunnon suodatus päälle jotta ylimääräiset ravinteet poistuisi ajoissa vedestä? Meneekö näin?
jaakkim
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Hei vaan kaikille.
Itselläni on myös aikomus pukkaa merihässäkkä pystyyn. Tosin semmoinen pikkunen miniriutta :cry: . Olisi kiva kyllä tavata vaikka porukassa alan harrastajat ja jos mahdollista niin tulla katsomaan Teidän altaat pullakaffen merkeissä. Olen asioista lukenut täältä ja muualta netistä, mutta silti asioiden hahmottaminen helpottuu kun joku kertoo ns. kädestä pitäen :D .

Ei taida oikeen muutoin saada yhteyksiä alan harrastajiin, kuin täältä. Jokunen aika sitten yritin ottaa yhteyksiä tuonne Turun Akvaarioystävät ry:hyn, mutta ei heillä ollut näemmä kiinnostusta vastata takaisin (tai sitten kädetin senkin kun netinkautta räpelsin :mrgreen: ). Tuntuu että tämä foorumi sitten parempi minulle... :roll: . Ainakin täältä saa tietoa, varmaan kyllä Akvaystäviltäkin sitä en epäile.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)

Viesti Kirjoittaja Cai »

Auringonvalo on vain hyödyksi, paitsi jos et saa akvaariota pysymään tarpeeksi viileänä kesällä (korallit kuolevat yli 30 asteessa). Levät saavat toki lisäpotkua auringonvalosta, mutta jos levistä tulee ongelma on siihen jokin muu pääsyy. Siis liikaa ravinteita suhteessa niiden käyttäjiin jolloin akvan tasapaino järkkyy.

Lue Mikaelin manuaali kunnolla, ja palaa toki tänne lisäkysymyksilläsi. Ja tarjousta käydä paikallisten harrastajien luona tutustumassa heidän systeemeihinsä on kullan arvoinen. Merivesiakvan voi toteuttaa monella eri tavalla jotka kaikki toimivat joten kuten. Sen voi myös tuhota alta aikayksikön monella eri tavalla. Ota ihmeessä Jacksiin yhteyttä yv:llä jos et sitä vielä ole tehnyt.

Ja jos tänne idemmäksi eksyt niin tervetuloa Kirkkonummelle.

terv,
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member

Luen taas parhaillaan Mikaelin manuaali. Siellä on paljon asia (ainakin mulle)
Mielellään tulisin katsomaan muiden altaita. Se on kieltämättä paras keino oppia ja saada avaruutta omaan näkemykseen asiasta. Jos tässä foruumissa on ihmiset jotka voisivat ja haluaisivat kutsua minua yksityis-näyttelyyn - laitakaa yv:na puh.numero ja paikkakunta. Matkustan silloin tällöin Helsingin, Tampereen, Rauman suntaan ja Turussa tietenkin ajan ristin rastin. Voisin joskus soittaa ja sopia tapaaminen.
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member

Koko yötä meni siinä että mietin akvan asiat ym. Ja aamulla, kun heräsin, en ollut väsynytkään :D tää on se fiilis kun innostuu jostain.
Tänään aiheena SUOLA JA LÄMPÖTILA
Mikaelin manuaalista sain käsityksen että keiluva mittari (joka mittaa lämpötilan ja näyttää suolapitoisuus vedessä) kalibroitu 25 asteen lämpötilan, eli vasta silloin se näyttää suolapitoisuus oikein. Ymmärsinkö oikein vai oliko kysymys jostain muusta mittarista? Nousin yöllä mittamaan akvani lämpötilan ja se oli yöllä 27, siis 8O ....... väänsin lämmitin pienemmäksi. Ja aamulla se oli jo lähellä 25 ja silloin keiluva mittari näyttii että vedessä on lian vähän suola. Lisäsin sitä (ei suoraan akvaan :D ) Mutta asia on jäänyt epäselväksi: 1.millä suosittelette mittamaan suolanpitoisuus? 2.Samalla, haluaisin ostaa hyvän lämpötilamittarin joka mittaisi koko ajan (vai onko siinä järkeä?)

Ja kiitos paljon kaikille jotka kutsuivat minua kylään eilen. Soitan ja sovitaan tapaamisesta. Mielellään. Kiitos paljon :) Ja odotan lisää kutsuja Turusta, Helsingistä ja matkan varrelta, Tampereelta ja seudulta. En tosiaan tule vieräilemään puoliksi päiväksi :D vaan katsoisin teidän akvaario-systemmin lyhyellä keskustelulla ja lähtisin eteenpäin. Niin, jos tekee mieli näyttää oma meri-akvan - lähetä kutsu yv:nä
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Tilaa tälläinen hydrometri, huomattavasti helpompi kuin se kelluva mittari.
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member

patu kirjoitti:Tilaa tälläinen hydrometri, huomattavasti helpompi kuin se kelluva mittari.
Olen huomannut tämän laitteen olemassa olo. Siellä myös lukee:"Mittauslämpötila 18,5-24 C." Ja normaalisti akvan vettä on 27 paikeilla. Vai onko väliä tässä vaiheessa?
"
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Elena Turusta kirjoitti:
patu kirjoitti:Tilaa tälläinen hydrometri, huomattavasti helpompi kuin se kelluva mittari.
Olen huomannut tämän laitteen olemassa olo. Siellä myös lukee:"Mittauslämpötila 18,5-24 C." Ja normaalisti akvan vettä on 27 paikeilla. Vai onko väliä tässä vaiheessa?
"
Jos tarkan tuloksen haluat niin voit antaa veden "jäähtyä" tuohon 24 asteeseen ja sitten mitata tuloksen.
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member

patu kirjoitti:
Elena Turusta kirjoitti:
"
Jos tarkan tuloksen haluat niin voit antaa veden "jäähtyä" tuohon 24 asteeseen ja sitten mitata tuloksen.
No joo :D tekee mieli saada tarkemmin tulos kuin se mitä mun nykyinen keiluva mittari näyttää :D Kiitos vinkeistä. Mitäs lämpötilan mittauksen kanssa Kemin seudulla??
jaakkim
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Juu, kiitoksia tästä päivästä... sain samalla emännänkin mukaan tähän touhuun [;)] .
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member

No niin. Viikon aikana on käyty monia tunteita läpi ja nyt kun pöly on laskeutunut, voisin "fiksuna" tuoda oma mielipide (jospa siitä on hyöty jollekulle)

1.PEREHTYMINEN. Ehdottomasti kannattaa ottaa selvä asioista ennen kun aloitat harrastaa merivesi-akva. Ei se ole vaikkea. Mikaelin opas antaa hyvän alkun ja ainakin "meill Turusss" :D löytyy ihmisiä jotka osaavat todella hyvin (rautalangan kanssa, tarvittaessa) selittää ja kertoa asioista. Jos halua ymmärtää mitä altaassasi tapahtuu ja "mitä? miksi? miten?" - kannattaa perehtyä. Siihen on muutamaa syy: tieto on valta ja se tuo mielenkiintoa harrastukseen; säästyy valtava määrä rahaa JA! hermot; "tyhmät" virheet ja epäonnistumiset heti alkumetreissä voivat lannistaa ja se ei ole kiva.

2.AKVAN KOKO. Itse olen sitä mieltä että n.500 litraa on kaikkien optimaallinen ratkaisu. Koska: a)se on jo sen verran "iso" että siihen luotu ekosystemi helpompi elää "itsekseen"; b)"nälkä kasvaa...." ja jossain vaiheessa tulee himo saada isompi akvaario ja sitt tulee turhia menoja, siirtoja jne. c) 500 litraa on jo mukava kokoinen ja sinne saa laittaa hyvin kaikenlaista erilaista tavaraa, ja se näyttää hyvältä :D ja ulkonäköhan ratkaisee!! eiks nii, pojat? :D
Mutta yllämainitut asiat ovat ehdottomasta VAIN minun mielipide. Olen nähnyt 200 litraa kin ja oli hyvä siisti näköinen.
Tässä vaiheessa voisin vielä suosittella että mietikää akvaarionne paika hyvin, ja tarvittaessa ottakaa selvä mitä maksaa juuri teille sopivan akvan teettäminen. Hintaero voi olla aika pieni ja teille tulee juuri sen kokoinen ja muotoinen mitä te haluatte ja mahtuu teille nurkkiin.

3.TEKNIIKKA. EI VALMIIT PAKETIT!!!!!!!!!!!!!!!! Jos joku luule että "ostanpas tällä nyt valmis akvapaketin jossa on kaikki valmiina....." En suosittele!!! Paketissa voi olla tavaraa mille ei ole mitään tekoa. Ja silloin kun ruvette perehtymään, huomaatte että kaikki menee uusiksi. Ja rahaa palaa..... Akvassa pitää olla a) kunnon vesikiertopumpu joka ei hurisee ja riittävästä tehokas teidän akvan koolle; b) pitää olla kunnon valaistus, T5 tai HQI; c) vaahdottimeen kannattaa satsata d) ei UV-laitetta e)streamit - niissä on ero hinnassa ja laadussa (tunnettu merkki ei ole aina se paras) ja veden virtaus saa olla hyvä jne jne jne Mitä tähän saakka ymmärsin, laitteita saa olla niin paljon kun itse halua ja rahaa riittää. Mutta suosittelen lämpimästi perehtyä asiaan eikä mennä "helpomman" mutta, loppujen lopuksi, kallimman kautta.

4. SISUSTUS JA HOITOAINEET. tässäkin saa tutkia hyvin. markkinoilla on hyvä valikoima hyvä laatuista hiekka, suola jne. Ja se on tärkeä asia. Ei kannata uskoa kaikkeen mitä kalakaupassa puhutaan vaan ottaa netti auki ja katsoa mitä maailmassa on tarjoilla. Nimimerkillä "kokemus"

5.KALAT JA MUUT ELÄVÄT. No tässä ei ole muuta sanottava kun vaan :D :D :D :D :D ottamalla selvä säästää rahaa, hermot ja eläimetkin.

Marssijärjestys on seuraava:
1.merivesi-aiheeseen perehtyminen (lue, käy katsomassa, tutustuu "vanhuksiin")
2.perustellinen sunnittelu: akvan koko, sijainti, tuleva sisältö
3.laadukaat hiekka, kivet, teknikka !
4.akvan käynnistys (rauhallisesti ja kärsivällisesti)
4.kalat, korallit, selkärangattomat ym. - helpommasta vaikeampaan päin (ei päin vastoin kuten jotkut ... :D ...)

tässä on minun "höyry" menneistä ajoista
HUOM! KAIKKI MITÄ KIRJOITIN ON VAAN MINUN MIELIPIDE JA JOHTOPÄÄTÖKSET. NÄITÄ EI KANNATA OTTAA RAAMATUKSI.
Sanomani tarkoitus on antaa potkua asioiden selvittämiseksi ennen kun tekee jotain. Merivesi-akva oN todella upea ja kiehtova harrastus ja tieto-taito vaan tuo lisää mielekiintoa
niin
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja niin »

Hei,

opiskelen vasta näitä asioita, ajatuksena/haaveena nanoriutta. Altaani on vain 25l.

Nyt kyselenkin mistä voisin ostaa altaaseen elävää kiveä ja/tai korallihiekkaa? Olisiko täällä jollain myytävänä tai onko myymäläsuosituksia? Puutorin akvaariossa olen käynyt, mutta sieltä en löytänyt etsimääni.
Olen tosiaan vasta alkutaipaleella, myös tarvikkeita puuttuu :)

Kiitollisena vastaanotetaan kaikki tarjoukset/vinkit! Myös Turun ulkopuolelta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”