No niin. Viikon aikana on käyty monia tunteita läpi ja nyt kun pöly on laskeutunut, voisin "fiksuna" tuoda oma mielipide (jospa siitä on hyöty jollekulle)
1.PEREHTYMINEN. Ehdottomasti kannattaa ottaa selvä asioista ennen kun aloitat harrastaa merivesi-akva. Ei se ole vaikkea. Mikaelin opas antaa hyvän alkun ja ainakin "meill Turusss"

löytyy ihmisiä jotka osaavat todella hyvin (rautalangan kanssa, tarvittaessa) selittää ja kertoa asioista. Jos halua ymmärtää mitä altaassasi tapahtuu ja "mitä? miksi? miten?" - kannattaa perehtyä. Siihen on muutamaa syy: tieto on valta ja se tuo mielenkiintoa harrastukseen; säästyy valtava määrä rahaa JA! hermot; "tyhmät" virheet ja epäonnistumiset heti alkumetreissä voivat lannistaa ja se ei ole kiva.
2.AKVAN KOKO. Itse olen sitä mieltä että n.500 litraa on kaikkien optimaallinen ratkaisu. Koska: a)se on jo sen verran "iso" että siihen luotu ekosystemi helpompi elää "itsekseen"; b)"nälkä kasvaa...." ja jossain vaiheessa tulee himo saada isompi akvaario ja sitt tulee turhia menoja, siirtoja jne. c) 500 litraa on jo mukava kokoinen ja sinne saa laittaa hyvin kaikenlaista erilaista tavaraa, ja se näyttää hyvältä

ja ulkonäköhan ratkaisee!! eiks nii, pojat?
Mutta yllämainitut asiat ovat ehdottomasta VAIN minun mielipide. Olen nähnyt 200 litraa kin ja oli hyvä siisti näköinen.
Tässä vaiheessa voisin vielä suosittella että mietikää akvaarionne paika hyvin, ja tarvittaessa ottakaa selvä mitä maksaa juuri teille sopivan akvan teettäminen. Hintaero voi olla aika pieni ja teille tulee juuri sen kokoinen ja muotoinen mitä te haluatte ja mahtuu teille nurkkiin.
3.TEKNIIKKA. EI VALMIIT PAKETIT!!!!!!!!!!!!!!!! Jos joku luule että "ostanpas tällä nyt valmis akvapaketin jossa on kaikki valmiina....." En suosittele!!! Paketissa voi olla tavaraa mille ei ole mitään tekoa. Ja silloin kun ruvette perehtymään, huomaatte että kaikki menee uusiksi. Ja rahaa palaa..... Akvassa pitää olla a) kunnon vesikiertopumpu joka ei hurisee ja riittävästä tehokas teidän akvan koolle; b) pitää olla kunnon valaistus, T5 tai HQI; c) vaahdottimeen kannattaa satsata d) ei UV-laitetta e)streamit - niissä on ero hinnassa ja laadussa (tunnettu merkki ei ole aina se paras) ja veden virtaus saa olla hyvä jne jne jne Mitä tähän saakka ymmärsin, laitteita saa olla niin paljon kun itse halua ja rahaa riittää. Mutta suosittelen lämpimästi perehtyä asiaan eikä mennä "helpomman" mutta, loppujen lopuksi, kallimman kautta.
4. SISUSTUS JA HOITOAINEET. tässäkin saa tutkia hyvin. markkinoilla on hyvä valikoima hyvä laatuista hiekka, suola jne. Ja se on tärkeä asia. Ei kannata uskoa kaikkeen mitä kalakaupassa puhutaan vaan ottaa netti auki ja katsoa mitä maailmassa on tarjoilla. Nimimerkillä "kokemus"
5.KALAT JA MUUT ELÄVÄT. No tässä ei ole muuta sanottava kun vaan

ottamalla selvä säästää rahaa, hermot ja eläimetkin.
Marssijärjestys on seuraava:
1.merivesi-aiheeseen perehtyminen (lue, käy katsomassa, tutustuu "vanhuksiin")
2.perustellinen sunnittelu: akvan koko, sijainti, tuleva sisältö
3.laadukaat hiekka, kivet, teknikka !
4.akvan käynnistys (rauhallisesti ja kärsivällisesti)
4.kalat, korallit, selkärangattomat ym. - helpommasta vaikeampaan päin (ei päin vastoin kuten jotkut ...

...)
tässä on minun "höyry" menneistä ajoista
HUOM! KAIKKI MITÄ KIRJOITIN ON VAAN
MINUN MIELIPIDE JA JOHTOPÄÄTÖKSET. NÄITÄ EI KANNATA OTTAA RAAMATUKSI.
Sanomani tarkoitus on antaa potkua asioiden selvittämiseksi ennen kun tekee jotain. Merivesi-akva oN todella upea ja kiehtova harrastus ja tieto-taito vaan tuo lisää mielekiintoa