Loisteputki hehkuu yöllä
Valvoja: Moderaattorit
Loisteputki hehkuu yöllä
Huomasin yöllä pilkko pimeässä, että ainakin toinen loisteputkista "hehkuu". Tarkemmin sanottuna siina on sellainen hyvin heikko valo päällä, näkee ainoastaan kun on aivan pimeää. Mistäs tämä johtuu. Valokatkaisimen asennolla ei ole väliä.
- 213 -
Re: Loisteputki hehkuu yöllä
No jos se ei tuon paremmin valaise vaikka olisi päällä niin rikkihän se on! Vai mitä tarkoitit tuolla että valokatkaisimen asennolla ei ole väliä?
Liian puhtaassa vedessä ei ole kaloja.
- Ts'ai Ken T'an
- Ts'ai Ken T'an
Se johtuu siitä että joku laite vuotaa sähköä siinä lähellä, eli toisinsanoen se johtuu sähkökentästä.65HT kirjoitti:Huomasin yöllä pilkko pimeässä, että ainakin toinen loisteputkista "hehkuu". Tarkemmin sanottuna siina on sellainen hyvin heikko valo päällä, näkee ainoastaan kun on aivan pimeää. Mistäs tämä johtuu. Valokatkaisimen asennolla ei ole väliä.
jos haluat saat loisteputken hehkumaan esim. hinkkaamalla sitä villasukalla pimeässä huoneessa, tai hinkkaamalla sitä ilmapallolla jota on hierottu hiuksiin.
edellä mainituissa esineissä on tarpeeksi sähköä saadakseen loisteputken sisällä olevan kaasut loistamaan, ei tosin kirkkaasti mutta nähtävästi.
Onko sinulla kenties jotain muita sähkö laitteita lähistöllä? Voit ottaa vuorotellen toisista sähkölaitteista virtapistokkeen pois seinästä ja kun huomaat hehkun loppuvan olet löytänyt "vuotavan" sähkölaitteen.
-joorz-
Täällä keittiön loisteputki teki samaa. Pistin sähkömiehen korjaamaan asian; kaveri repi seinästä pari metriä sähköjohtoa pois, korvasi paksummalla ja sanoi että maadoitukset oli vetänyt joku virolainen sähköamatööri (jotka kuulemma ovat voittaneet tämän kiinteistön sähköurakan). Oli muuten jännä, kun valaisimeen tuli kolme johtoa: harmaa, harmaa ja harmaa. Arvaa siinä sitten irroituksen jälkeen, mikä on maa.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Toki palaa kirkkaasti silloin kun siihen tulee virta. Tuli kirjoitettua vähän huonosti, ettei kytkimen asennolla ole väliä... Testasin kytkimen asentoa silloin kun ajastin oli off-asennossa. Jaa sähkövuoto... Lähellä on tosiaan stereot, tv, kajarit, subbari yms. Pitänee etsiä.
Kiitos.
Kiitos.

- 213 -
On se JÄNNÄ! 

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Totesin samanlaisen ilmiön meillä eilen illalla. Altaan päällä on tilapäisesti loisteputki korvaamassa hajonnutta monimetallia. Sammutuksen jälkeen se hehkui noin kymmenen minuutin ajan.
Jos sulla on ajastin siinä niin luultavasti se päästää hieman virtaa läpi. Kokeileppa ottaa ajastin pois ja laita lampun johto suoraan pistorasiaan. Meillä ainakin ajastin aiheutti tuon "oudon kajastuksen" ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
kiekkola+pohjan asukit
Eikä tarvitse poistaa ajastintakaan mikäli valaisimessa on virtakytkin.heisku kirjoitti:Kokeileppa ottaa ajastin pois ja laita lampun johto suoraan pistorasiaan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Ja minä kun olen ihmetellyt ilmiötä (eli silmiäni) eteisen nurkassa seisovien poisvietävien loisteputkien kanssa. Toinen putkista välkähtelee aina sen jälkeen kun olen sammuttanut valot eteisestä. Putki ei siis toimi valaisimessa, mutta välkähtää aina itellään irtonaisena.
Onko siis eteisessäni sähköt jotenkin ketuillaan, vai mistä on kyse?
Jostain sinne sähköä pääsee. Todennäköisesti purkautuu jostain samalla kun sammutat valot. Ei ole vaarallista.nauris kirjoitti:Ja minä kun olen ihmetellyt ilmiötä (eli silmiäni) eteisen nurkassa seisovien poisvietävien loisteputkien kanssa. Toinen putkista välkähtelee aina sen jälkeen kun olen sammuttanut valot eteisestä. Putki ei siis toimi valaisimessa, mutta välkähtää aina itellään irtonaisena.
Jos jollain on himassa sellainen sähköinen "salama pallo", niin laittamalla loisteputken sen päälle se syttyy.
-
- Advanced Member
Mullakin pari eri altaan loisteputkea tekee tuota, täällä sitä jo aiemmin ihmettelinkin:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p6656571" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p6656571" onclick="window.open(this.href);return false;
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Junior Member
Kokeile myös sitä, että käännät loisteputken pistokkeen (mahdollisine ajastimineen) pistorasiassa toisin päin. Minulla ainakin se on poistanut tuota hehkumisilmiötä.