Voinko pitää kiekkokalat [Oli: Olisi kiva, jos joku voisi..]

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

Voinko pitää kiekkokalat [Oli: Olisi kiva, jos joku voisi..]

Viesti Kirjoittaja Glass catfish »

Minun täti osti minulle synttärilahjaksi kaksi kiekkokalaa. Ja minä en tosiaan osaa hoitaa niitä. Minä olen aina haaveillut niistä ja ajatellut, että joskus minä niitä vielä hankin, kunhan tunnen itseni siihen valmiiksi. [;)]

Akvaarioni on 240 litrainen, onko mitään mahdollisuutta pitää niitä siinä? Vesiarvoista en tiedä mitään, olisi varmaan aika hyvä ostaa niitä vedenmittausvälineitä?

Akvaariossa oli entuudestaan kolme partamonnia, kaksi leväbarbia, jäljellä enää yksi kultapyrstösateenkaarikala, viisi lasimonnia, kampaokamonni, kaksi piikkisilmää, mustanorsukala ja sitten ne kiekkokalat. (Tiedän, että kalastoni on varmaan niin sekainen, kun vaan voi olla, kiitos mukavien eläinkaupan setien ja tätien.) Ihan hävettää! [:I]

Mitä minun pitäis tehdä? Mistä kaloista pitäisi luopua, jos nyt oletettaisiin, että voisin pitää ne kiekkokalat. Haluisin kyllä kovasti pitää ne, mutta en tiedä, osaanko hoitaa niitä ja pitää ne elossa ja voiko niitä siinä yleensä pitää?

Sitten vesiarvot pitäisi varmaan saada kohdalleen, kuinkahan se mahtaa tapahtua? Kunhan tietäisin ensin, mitä ne ovat nytten ja mitä niiden pitäisi olla? Olisin todella kiitollinen, jos joku voisi auttaa minua tämän ongelman kanssa. :)
"Elämä on matematiikkaa ilman logiikkaa!!"
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kiekot tarvitsevat viihtyäkseen vähintään 400-litraisen altaan. Kutupari mahtuu pienempään altaaseen, mutta koska kiekko on kutuajan ulkopuolella parvikala pitää tilaakin löytyä. Eli isompaa pyttyä metsästämään jos kiekot haluat pitää.

Vesitesteistä tarvitset alkajaisiksi Ph-, KH-, GH-, No2- ja No3-testit.

Kalastosi on kiekkoja lukuunottamatta kohtalaisen ok. Sateenkaarikala ja leväbarbit kaipaisivat lisäseuraa, mutta älä hanki yhtään uutta kalaa ennenkuin nykyinen tilanne on selvitetty.

Kai vaihdat vettä vähintään 50% viikossa? Minkälainen suodatus sinulla on? Mikä on veden lämpötila? Kerrohan ne vesiarvot heti kun saat testit ostettua.

Kannattaisi varmati tutustua Jukka Järven Aqua-hoito -sivuille, ja lueskella vanhoja kiekko- ym. keskusteluja täällä Aqua-Webissä.
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

Voi voi..!

400, niin iso!? :| Voi ei... Ei mulla oo varaa eikä tilaa semmoseen. :cry:
Minkä hintasia noi testit on? Näin tässä vähän aika sitten paketin, jossa oli näitä testejä useempi, varmaan noi kaikki, ja makso 45€. Saako ne halvemmalla erikseen vai kannattaako ostaa tolleen paketissa? Taian huomenna kauppaan kipitellä niitä ostamaan. :)

Akvaario on 240 litranen Juwell rio, jossa on semmonen suodatin, joka on kiinni seinässä. Juu, vettä vaihdan puolet viikossa. Sateenkaarikalat on ollu jo tosi pitkään mulla ja on enää se yksi jäljellä. En enää niitä haluaisi varmaankaan, niin mitä ois järkevintä tehdä sille yhdelle yksinäiselle? Lämpö on n. 28c.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

240-litrainen on aivan hyvä akvaario muutamalle kiekolle jos haluaa tehdä asiat kiekkojen ehdoilla: muut kalat sopiviksi ja vähäisiksi (muutama partis tms., pieni parvi monnisia), runsaat ja tiheät veden vaihdot, voimakas ruokinta ja suodatus. Lämpö mieluusti 30, kasveja ei ehkä hirveästi ettei kerry möhnää. Siis näitä perusjuttuja joista löydät tietoa aiemmista threadeista.
vvarpa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vvarpa »

Tarvitseeko 8 kiekkoa 1600l altaan?? 8O

Tuskimpa...
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

vvarpa kirjoitti:Tarvitseeko 8 kiekkoa 1600l altaan?? 8O

Tuskimpa...
Sulla on vähän liian yksinkertainen toi kaava. Yleissuositus on, että kiekkoja on samassa altaassa a) 1 kutupari tai b) parvi.

Kutupari mahtuu nippa-nappa parisataseen (varsinainen viljelyallas voi olla pienempikin, mutta tässä haettiinkin pitempiaikaista asumista).

Parvi taas vaatii monesta syystä enemmän tilaa. Kalat on isoja, ja parvessa erimielisyyksiäkin on enemmän kuin yleensä kutuparin kesken. Itse sanoisin, että parven minimikoko on 6 yksilöä, ja yhdelle kalalle on varattava vähintään 50l vettä, joten minimiallas olisi 300-litrainen.

Kati
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

vvarpa kirjoitti:Tarvitseeko 8 kiekkoa 1600l altaan?? 8O

Tuskimpa...
TuskiN tarvitsevat. Eivät tietysti pane pahakseenkaan isosta altaasta.

Kati tuossa jo selvittikin tuon kiekkojen yleisen käsityksen tilanvaatimuksesta, eli n. 50 litraa yksilö. Tuohan ei tietenkään tarkoita että yhtä kiekkoa voisi pitää 50 litran altaassa ;)

Itselläni oli 3 kiekkoa 190 litraisessa (100x40x50 erkkeri, kiekot tulivat altaan mukana) ja voin melko helposti sanoa etteivät ne sellaiseen oikein ole soveltuvia; iso kala suhteellisen pienessä altaassa ei ole niin komea näky.

Itse lähtisin kiekkojen kanssa liikkeelle jostain 250 litran minimikoosta. Tuo 300 alkaa olemaan jo kohtuullisen varma ja iekun ehdottama 400 litraa on sitten jo vähän kokemattomammallekin kiekkoilijalle turvallinen ratkaisu.

Suodatusta altaaseesi ainakin kannattaisi lisätä ja eikös tuo mustanorsukalakin kasva n. 30 senttiseksi, eli ei sekään tuonne mahdu.
Sateenkaarikalastasi varmaankin pääset helpoiten lahjoitetaan tai myydään -osastolla eroon.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Glass catfish
Starting Member
Starting Member

elikkäs nyt mulla olis nää testitulokset:

NO3 50 (eikös se ole liian paljon?.. kuinka sen saisi alemmaksi?)
NO2 0
GH 6-10
KH 6-10
PH 7,6

Eli toi minun allas olis niinkun just siinä rajoila, voiko siinä pitää kiekkoja!? Äh.. tykkään muistakin minun kaloista ja niistä joistain sit pitäs varmaan luopuu, jos kiekot pidän!? Mitkä kaikki voisin pitää? vai suositteletteko, että luovun kiekoista? :cry:
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Glass catfish kirjoitti:NO3 50 (eikös se ole liian paljon?.. kuinka sen saisi alemmaksi?)
Vaihtamalla vettä useammin tuo nitraattipitoisuus pysyy alhaisempana.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
juusoL
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Kysyi itse jonkin aikaa sitten samaa.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ekkoka+250
zipe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zipe »

Hei !

Muista testeistä en sano mitään, mutta ph on liian korkea. Kiekot tykkäävät pehmeästä ja happamesta vedestä. Turveuutetta voisit kokeilla jos se saisi ph:n edes vähän alemmaksi. Liian äkillinen ph:n muutos ei sitten myöskään ole hyvä. =o) Mielestäni kaikki muutkin kalasi viihtyvät vähän happamessa vedessä (ph alle 7 ) En ole 100 % varma asiasta että kannattaa tarkistaa jostain. Tai jos vaikka joku asioista enemmän tietävä vastaa. Kiekoille kait suositellaan hyvinkin pehmeää vettä, mutta ph 6.5 - 6.8 olisi jo varmaan ihan hyvä?
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Jos pH on jatkuvasti noin 7.5 niin ei missään nimessä kannata lähteä seikkailemaan pH:ta säätämällä, vaan keskittyä oleelliseen, eli hyvään suodatukseen, ruokintaan ja ennen muuta isoihin ja tiheisiin vedenvaihtoihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”