Kiireapua tarvitaan
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kiireapua tarvitaan
Meillä 1,5v. ollut taistelukalauros vetelee ehkä viimeisiään. On mennyt viikossa tosi heikoksi, tuskin käy hengittämässä pinnalla enää, pari päivää vain maannut kiven alla piilossa, maha turvonnut, vesipöhö? Menen nyt haavittamaan sen erityksiin yksin, ja koska minulla ei ole toista akvaariota(eikä suodatinta) miten saan veden pysymään hyvänä? Olen muistaakseni täältä lukenut, että jos joka pv vaihdan noin puolet, niin pärjää. Jos siis otan 5l vettä ämpäriin akvasta, taiston sinne, ja joka pv vaihdan puolet, toimiiko tämä? Menen kaivamaan lääkekaappia, onko siellä vesipöhöön ensiapua... En ole expertti, vaan huolestunut aloittelija, eka sairas kala 1,5v akvaharrastuksen aikana. Jos joku juhannuskiireiltään ehtii tuohon vesiongelmaan vastata, niin suurkiitos! ps. auttaisiko hapetin?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: KIIREAPUA TARVITAAN
Taisto voi olla jo niin vanhakin, että on kuolemassa vanhuuteen. Muista laittaa ämpäriin lämmitin. Jos taiston vointi näyttää hyvin huonolta niin kannattaisi sitten päästää se tuskistaan ja lopettaa....hyrymi kirjoitti:Meillä 1,5v. ollut taistelukalauros vetelee ehkä viimeisiään. On mennyt viikossa tosi heikoksi, tuskin käy hengittämässä pinnalla enää, pari päivää vain maannut kiven alla piilossa, maha turvonnut, vesipöhö? Menen nyt haavittamaan sen erityksiin yksin, ja koska minulla ei ole toista akvaariota(eikä suodatinta) miten saan veden pysymään hyvänä? Olen muistaakseni täältä lukenut, että jos joka pv vaihdan noin puolet, niin pärjää. Jos siis otan 5l vettä ämpäriin akvasta, taiston sinne, ja joka pv vaihdan puolet, toimiiko tämä? Menen kaivamaan lääkekaappia, onko siellä vesipöhöön ensiapua... En ole expertti, vaan huolestunut aloittelija, eka sairas kala 1,5v akvaharrastuksen aikana. Jos joku juhannuskiireiltään ehtii tuohon vesiongelmaan vastata, niin SUURKIITOS!!! ps. auttaisiko hapetin?
Vesipöhöön ei ole lääkettä. Akvaariosi vedessä voi olla jotain pielessä.
Kalalle kerääntyy nestettä kudoksiin, kun olet varma vesipöhöstä, poista kala, tartuntavaara.
Ei vesipöhö tietääkseni tartu, mutta vesipöhön aiheuttaja voi olla hyvinkin tarttuvaa.
Kalalle kerääntyy nestettä kudoksiin, kun olet varma vesipöhöstä, poista kala, tartuntavaara.
Ei vesipöhö tietääkseni tartu, mutta vesipöhön aiheuttaja voi olla hyvinkin tarttuvaa.
Kaikki muut kalat voi hienosti, itsekin kallistun tuohon vanhuuteen. Miten oli sen vedenvaihdon kanssa? Onnistuuko 5l eritysallas ilman suodatinta, jos vaihdan puolet päivittäin? Tuohan on kuitenkin labyrinttikala, ja ei niinkään vedestä ota happea.
Edit: Poistettu välimerkkifloodit.
-Ylläpito
Edit: Poistettu välimerkkifloodit.
-Ylläpito
Mielästäni armeliainta olisi päästää se vesipöhöttömille laitumille. Kalalla ikää jo tosiaan sen verran, että ilmassa on selviä vanhuuden merkkejä. En pidentäisi kalan kärsimyksiä.
Nyt makailee 3 l saavissa kylppärissä, lattialämmityksen päällä just 27astetta. Laitoin sitä yhtä ainoaa lääkettä, mitä minulla on hätävaraksi; JBL:n moneen vaivaan (en muista nimeä). Katson iltaan tai aamuun enintään. Juhannusaatto on ihan hieno päivä kuolla, jos ei piristy aamuun. Lapset suree..
Muut kalat ovat kunnossa, kuten kaikki vesiarvot (PH, KH, NO2 ja NO3, GH), eli ikä tuli vastaan...
Tykkäsin siitä kalasta, oli tosi persoonallinen! Harmi, että noin lyhytikäinen.
Kiitos neuvoista, vaikka kukaan ei lopulta vastannutkaan siihen varsinaiseen kysymykseen vedenvaihdosta, mutta löysin vastauksen lopulta yhdestä vanhasta viestiketjusta.
Muut kalat ovat kunnossa, kuten kaikki vesiarvot (PH, KH, NO2 ja NO3, GH), eli ikä tuli vastaan...
Tykkäsin siitä kalasta, oli tosi persoonallinen! Harmi, että noin lyhytikäinen.
Kiitos neuvoista, vaikka kukaan ei lopulta vastannutkaan siihen varsinaiseen kysymykseen vedenvaihdosta, mutta löysin vastauksen lopulta yhdestä vanhasta viestiketjusta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Taitaa olla vanhuuden heikkoutta, ja kuten tuossa jo mainittiin, vesipöhöön ei parannuskeinoa ole, ja aiheuttaja voi olla tarttuvaa sorttia.
Itse kysymykseen suodatuksen tarpeellisuudesta runsaasti vettä vaihtaessa, ei tarvetta taiston kyseessä ollessa, mutta lämpötilasta huolehdittava. Mutta tässä tapauksessa ei taida olla mielekäs ratkaisu, valitettavasti.
Edit: taaskin olin liian hidas.
Itse kysymykseen suodatuksen tarpeellisuudesta runsaasti vettä vaihtaessa, ei tarvetta taiston kyseessä ollessa, mutta lämpötilasta huolehdittava. Mutta tässä tapauksessa ei taida olla mielekäs ratkaisu, valitettavasti.
Edit: taaskin olin liian hidas.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Lapsille varmasti kova paikka, ja kyllä se aikuisillekin aina ikävää on kun kaloja kuolee. Mutta onko sitä nyt pakko elätellä jossakin saavissa? Siirto on aina stressitekijä ja lääkkeet ovat melkoisia myrkkyjä. Kun parannuskeinoa ei ole sen kummemmin vanhuuteen tai pitkälle edenneeseen vesipöhöön, niin olisiko kuitenkin soveliaampaa laittaa kala pois päiviltään? Arvokkaan ja hyvän elämän kruunaa hyvä kuolema, ei hengiltä kituminen.hyrymi kirjoitti:Nyt makailee 3 l saavissa kylppärissä, lattialämmityksen päällä just 27astetta. Laitoin sitä yhtä ainoaa lääkettä, mitä minulla on hätävaraksi; JBL:n moneen vaivaan (en muista nimeä). Katson iltaan tai aamuun enintään. Juhannusaatto on ihan hieno päivä kuolla, jos ei piristy aamuun. Lapset suree..
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Veden vaihto on aina vaarallinen toimenpide enää siinä vaiheessa, kun joku on jo sairastunut.
Veden vaihto on kyllä hyvä tehdä, mutta vähän kerrallaan ja rauhallisin ottein.
Sairastunut kala voi kuolla vesiarvojen nopeaan muutokseen tai pelkoon.
Kuitenkin on syytä aina testata kaikki vesiarvot, kun kala sairastuu.
Veden vaihto on kyllä hyvä tehdä, mutta vähän kerrallaan ja rauhallisin ottein.
Sairastunut kala voi kuolla vesiarvojen nopeaan muutokseen tai pelkoon.
Kuitenkin on syytä aina testata kaikki vesiarvot, kun kala sairastuu.